Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Udazkeneko osasuna zaintzeko 5 aholku

Ariketa fisikoa egitea, atsedena hartzea eta ondo jatea, hotzarekin kontuz ibiltzea eta txertoa jartzea dira udazkenean kontuan hartu beharreko zenbait jarraibide

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2017ko irailaren 25a
img_cuidar salud otono hd

Udazkena iristean, denak -txiki eta handiak- eguneroko jardueretara itzultzen dira: berriro lanean hasten dira eta eskolara itzultzen dira. Gainera, kliman aldaketak gertatzen dira, argi-orduak murrizten dira eta, are gehiago, bizi-planteamenduak aldatzen dira. Horrek guztiak urteko urtaroari hainbat berezitasun ematen dizkio, osasunari zuzenean eragiten diotenak. Eta organismoak apurka-apurka egin behar die aurre aldaketa horiei. Artikuluak udazkenean prestatzeko bost modu eraginkorrenak zein diren azaltzen du.

Img cuidar salud otono art
Irudia: Artur Verkhovetski

1. Jarraitu ariketa fisikoari

Kirola egitea eta jarduera fisikoak egitea osasun fisikoari eta mentalari laguntzeko modu bikaina da. Poliki egin behar da jarduera fisikoa, batez ere udan aktiboegia izan ez bada. Frogatuta dago jarduera fisikoak modu moderatuan erregulatzen duela, osasun fisikorako onura ugari emateaz gain, adorea, buru-kontzentrazioa, errendimendua eta abar hobetzen dituela.

Bide hoberenetako bat kalean ariketa egitea da, nahiz eta komeni den arropa jantzi eta transpiratzen duen arropa erabiltzea, bero-kolpe bat ez emateko. Ariketa aerobikoak oso gomendagarriak dira: ibiltzea, korrika egitea, bizikletan ibiltzea edo igeri egitea.
Lana sedentarioa bada, zenbait trikimailu daude sasoian egoten: lanera oinez edo bizikletaz joatea, eskailerak erabiltzea eta igogailua saihestea, eta, garraio publikoa erabiltzen bada, geldialdi bat egitea eta bidea oinez amaitzea.

2. Atseden ona ziurtatzea

Udazkenean, pertsona batzuek aldartea aldatzen dute. Sarritan, bat aspertuta sentitzen da ohi baino. Eguzkiaren argi-orduak jaisteagatik gertatzen da hori, udako egunekin alderatuta. Gorputza argi gutxiago dagoenean, melatonina-maila handiagoa jariatzen du, argi-patroiak eta iluntasun-patroiak erregulatzeaz arduratzen den hormona. Neke-sentsazioa ez areagotzeko, oso garrantzitsua da egunean zortzi orduz gutxienez lo egitea, lo egiteko patroiak errespetatzea eta errutinak eta ordutegi finkoa izatea oheratzean eta goizean jaikitzean. Helduentzako siesta gomendagarria da, baina laburra bada, 20 edo 30 minutukoa.

3. Dieta askotarikoa, osasungarria eta orekatua egitea

Jarduera fisikoak modu moderatuan erregulatzen du, eta osasun fisikorako onura ugari emateaz gain, adorea ere hobetzen du
Udazkenean gertatzen diren ingurumen-aldaketek elikatzeko ohiturak eta ohiturak aldatu behar izaten dituzte, sistema immune indartsua mantentzeko, hotza iristen ari dela bermatzeko. Bitamina eta mineral ugariko produktuetan oinarritutako elikadura osasuntsu eta orekatu batek gripeak eta katarroak prebenitzen lagunduko du. Garrantzitsua da sasoiko elikagaien kontsumoa bultzatzea: kalabaza, aza, perretxikoak, babarrun lehorrak, babarrunak, zerbak, espinakak, berenjenak eta boniatoa. Eguraldi-frutak ere sar daitezke, hala nola sagarrak, mandarinak, granadak, laranjak, mahatsak eta basoko frutak, masustak, ahabiak edo andere-mahatsak adibidez.

4. Kontuz hotzarekin

Udazkena iristean, tenperaturak jaisten hasten dira, eta, horregatik, une egokia da hotzari begira prestatzeko. Oraindik bizia ez bada ere, hobe da neurri batzuk hartzea.

Horietako bat higienea zorroztea da; izan ere, garai honetan hotzeriak airean zehar transmititzen dira kaltetuak eztul edo doministiku egiten duenean. Pazienteak ez dira zuzenean ukitu behar, eta eskuak ur eta xaboiz ondo garbitu behar dira. Halaber, arreta berezia jarri behar da espazio itxiekin edo aireztapen txarra dutenekin, horietan jariakinak denbora luzeagoan egoten direlako eta, beraz, pertsonen artean kutsatzeko arriskua handitzen delako.

Jantziei dagokienez, udazkenean jantzi behar da arropa egokia, geruzaka, eguneko tenperaturetara egokitu ahal izateko (freskoagoa goizean eta gauean eta bero handiagoa eguneko orduetan).

5. Udazkena, txertoa jartzeko garaia

Gripea da neguko infekzio biriko ohikoenetako bat. Hori saihesteko modu ona txertaketa da, eta hori egiteko sasoirik onena udazkena da, zehazki urrian eta azaroan. Gripearen birusak etengabe aldatzen dira; beraz, txertoa urtero jarri behar da. Gripearen urtaroko txertaketa, batez ere, konplikazio-arrisku handia duten pertsonei zuzenduta dago, hala nola 60 urtetik gorakoei, haurdun daudenei, gaixotasun kronikoak edo obesitate morbidoa dutenei, osasun-profesionalei eta talde horietako edozeinetako pertsonak zaintzen eta zaintzen dituzten beste kolektibo batzuei.

Txerto bat ematen denean, mikroorganismo biziak edo mikroorganismo hilak edo inaktibatuak inokulatzen dira, organismoak bere aurka babesten ikas dezan. Txertoari esker, sistema immunitarioa piztu da, epidemiaren garaian pertsonarekin harremanetan jarriko den birus biziaren aurka eraginkorrak izango diren antigorputzak sortzeko, eta, hala, horri aurre egingo dio. Informazio gehiago nahi izanez gero, gomendagarria da lehen mailako arreta-zentrora joatea eta erreferentziako profesionalari galdetzea gripearen aurkako txertoaren egutegiari buruzko informazioa.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak