Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Urte-sasoiko nahaste afektiboa

Udazkenean, jende askok sentitzen du energia gutxiago eta tristura pixka bat, depresioaren antzeko sintomekin.

Img chica otono Irudia: sacks08

Oporren ondoren errutinara itzultzeak, tenperaturak jaisteak eta, batez ere, argi-orduak murrizteak, pertsona batzuk udazkenaren etorrerarekin hunkitzen dituen tristura-sentsazioaren erantzule dira. Batzuk sentikorragoak dira aldaketa horiekiko, eta depresio-sintomak, suminkortasuna eta gozokiak kontsumitzeko premia handiagoa dituzte. Sasoiko Nahaste Afektiboa izenekoa da, gutxi ezagutzen den eta gutxi diagnostikatzen den entitatea.

Img chica
Irudia: sacks08

Populazioaren %5ek Urtaroko Nahaste Afektiboa duela uste da, ELZ (Seasonal Affective Disorder) izenaz ezagunagoa. Emakumeak gizonak baino joera handiagoa dute hura jasateko, baita eguzki-argi gutxiago duten herrialdeetan bizi diren pertsonak ere. Sintomak depresioaren antzekoak dira, baina arinago garatzen dira. Ohikoak dira gogo-aldarteak, tristura pixka bat, suminkortasuna eta ohiko jarduerekiko interes falta.

Kaltetuak sentitzen du energia gutxiago duela eta kontzentratzeko gaitasun gutxiago duela, batez ere arratsaldeetan, bai eta elikagai gozoak kontsumitzeko gogo handiagoa ere, hala nola txokolatea, eta horrek pisua handitzea dakar.

Malenkonia eta depresioaren artean

Depresio-sintomak arinak edo moderatuak izaten dira maiz, nahiz eta lehenago depresio-arazoak dituzten gaixoetan garrantzitsuagoak izan daitezkeen. Gaitz hau duten pertsona guztiek ez dituzte sintoma guztiak izaten. Baliteke energia-maila normala izatea, baina gozokien gehiegizko nahia bizia izatea.

Uste da aldaketa horrek zerikusia duela erritmo zirkadianoaren asaldurarekin, zeinak aldaketak eragiten baititu hipotalamoan eta melatonina jariatzearekin. Melatonina hormona horrek hainbat prozesutan parte hartzen du, hala nola loaldi/esnaldi erritmoan eta gogo-aldarteetan. Melatoninaren ezaugarri garrantzitsuenetako bat 24 orduko zikloan zehar duen aldakortasuna da, baita inguruneko argiztapenean gertatzen diren aldaketei ematen dien erantzuna ere. Horrela, ilunpean gehiago gertatzen da, eta, beraz, handitu egiten da egunak laburragoak eta argi gutxiagokoak direnean. Melatonina-maila handiago horiek egunez logura eta apatia eragiten dituzte.

Hilabete hotzetan logikotzat eta normaltzat hartzen da nolabaiteko apatia eta jardueraren murrizketa, depresioaren antzeko sintomak.

Beste emakume homologo batek, serotoninak, ere badu zerikusia nahaste hori ulertzeko. “Ongizatearen hormona” deitzen zaio, eta udazkenean eta neguan maila apalagoa izateak antsietatea eta depresio-gogoa sentiarazten ditu. Alterazio afektibo hori, oro har, hilabete hotzak iristearekin lotzen da, nahiz eta argi natural gutxiko bulegoetan ordu asko lan egiten dutenek urte osoan izan ditzaketen sintomak. Era berean, pertsona sentiberago batzuek ere nabari ditzakete aldarteak egun lainotsuetan.

ELZk eguneroko bizimoduan eragina izan dezakeen arren, hilabete hotzetako jardueraren apatia eta murrizketa logikotzat eta normaltzat hartzen da. Eguzkiaren argiak, urtaroen arabera, animalien jardueretan eragiten duen bezala, gizakiengan ere eragina izan dezake, erritmo biologikoa aldatu eta eguneroko ohiturak alda ditzake.

Depresio-sintomei aurre egiteko argia

Argi-orduak murriztea ukipenaren faktore erabakigarritzat hartzen denez, teorizatu da argi-terapia eraginkorra izan daitekeela horri aurre egiteko. Udazkeneko eta neguko hilabeteetan, argi-estimuluaren murrizketa bortitza da; izan ere, gela normal batek 150 eta 200 luxeko argia du, eta udako eguzki biziak 100.000 luxekoa. Horrela, adituen iritziz, argi-ekarpen osagarri batek prebentzio- edo terapia-eragina izan dezake.

Ikerketa askok fototerapia erabiltzea bultzatzen dute ELZri aurre egiteko, eta, gehienetan, eraginkorrak dira eta ez da albo-ondoriorik erregistratzen. Hala ere, buruko eta begietako mina senti daiteke, baita zorabioa eta gorakoak ere kasu batzuetan. Fototerapiaren alternatiba bat, duela gutxi proposatua, egunsentia simulatzen duen tresna bat erabiltzea da, halako moldez non ordu jakin batean piztu eta egunak aurrera egin ahala argiaren intentsitatea igotzen baita, pixkanaka.

Joan den udan ‘Journal of Effective Disorders’ aldizkarian argitaratutako azterlan batek argi aberastuaren tratamendua konparatzen du, bai kolore urdinarekin bai argi estandarrarekin, urtaroko nahaste hori tratatzeko. Kolore urdinaren arrazoia da erritmo zirkadianoen sistema bereziki sentikorra dela uhin-luzera horrekiko. Herbehereetako Medical Center Groningen Unibertsitateko Fisiologia Saileko zientzialariek ELZ duten 52 paziente aukeratu zituzten, eta hiru taldetan banatu zituzten: 30 minutuko tratamendua argi estandarrarekin, 30 minutuko argia urdinez aberastuta eta 20 minutuko argi urdina.

Tratamendua bi astez egin ondoren, emaitzek erakutsi zuten hiru taldeetan murriztu zirela nahastearen berezko depresio-sintomak, alde nabarmenik gabe. Ikertzaileek ondorioztatu zuten hiru baldintzen arteko desberdintasunik eza, beharbada, terapia horiek guztiek argi-intentsitate handiko esposizio-aldi luze batek eragindako erantzuna dutelako gerta daitekeela. Horregatik, azaldu dute etorkizunean azterketa gehiago egin beharko direla, esposizio-aldi laburragoekin eta intentsitate txikiagoarekin.

ELZ SAIHESTEKO AHOLKUAK

Zenbait neurri lagungarri izan daitezke urtaroko asaldura afektiboa edo haren indarberritzea saihesteko: kafeina eta alkoholaren kontsumoa murriztea, baita otordu oparoak ere, gaueko atsedena hobetzeko; ahal dela, iluntasun-orduetan lo egiten saiatzea eta gauez argi biziak saihestea. Bestalde, argi naturalaren orduak ahalik eta gehien aprobetxatzea gomendatzen da, kanpoan jarduerak egiteko.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak