Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia > Osasun-arazoak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zein maskara aukeratzen dut arnas arazoak baditut?

Maskarak ezinbestekoak dira besteak babestu eta babesteko, betiere egokia aukeratu eta behar bezala erabiltzen badugu.

mascarilla problemas respiratorios Irudia: Daniel Twal

Maiatzaren 21etik aurrera, maskarak erabiltzea nahitaezkoa da sei urtetik gorako pertsona guztientzat; betiere, bi metroko segurtasun-tartea gorde ezin bada eta garraio publikoa erabiltzen bada. Zalantza asko sortzen ari da gai hori biztanleria osoan, baina kezka horiek areagotu egiten dira arnas aparatuko gaixotasunak dituzten pertsonengan. Espainian bakarrik, BGBK duten 3 milioi pertsona eta asma duten 2,5 milioi inguru daudela kalkulatzen da, arrisku-populaziotzat jotzen diren eta arreta handia jarri behar duten beste gaixotasun batzuk dituztenak kontuan hartu gabe. Zein maskara dira egokiak haientzat? Nola erabili maskarak eragiten dien itomen-sentsazioa? Artikulu honetan argitzen saiatuko gara, besteak beste.

Nola erabili maskarak

Funtsezkoa da, erabiltzen dugun maskara-mota edo arnas gaixotasunik dugun edo ez kontuan hartu gabe, beti sudurra, ahoa eta kokotsa estaltzeko moduan eraman behar dela. Doitze on bat ezinbestekoa da maskarak bere funtzioa benetan betetzen duela ziurtatzeko. Guztiok hartu behar ditugu kontuan premisa hauek:

Nola jarri?

  • 1. Eskuak lehenago garbitu.
  • 2. Gomatxoak bakarrik ukitu.
  • 3. Jarri maskara sudurra, ahoa eta kokotsa estaltzen dituela ziurtatzeko.
  • 4. Jarri gomak belarrien atzean.
  • 5. Sudurreko pintza sudurrera doitu, tarterik ez dagoela ziurtatzeko.

Erabiltzen duzun bitartean, gogoratu:

  • 1. Ez ukitu. Ezinbestekoa bada, eskuak lehenago eta ondoren garbitu behar dira. Ezin dugu ahaztu maskararen kanpoko azala transmisio-bide bat dela, eta geure burua kutsa diezagukeela.
  • 2. Ez jarri ilearen gainean (diadema gisa), ezta kokotsaren azpian ere. Beti eraman behar da bere lekuan, babestu ahal izateko.
  • 3. Ez kendu hitz egiten, eztul egiten edo doministiku egiten dugunean.

Nola eta noiz kendu maskara?

  • 1. Kendu heze, zikin edo hondatuta dagoenean, erabili beharrik ez dagoenean edo erabilera-denbora gainditu denean.
  • 2. Garbitu eskuak.
  • 3. Gomak bakarrik ukitu.
  • 4. Berriro erabil badaiteke, garbitu, fabrikatzailearen jarraibideei jarraituz, edo paperontzi batean bota, lotutako poltsa batean sartuta, edo edukiontzi egokian.
  • 5. Garbitu berriro eskuak.

Zein maskara da niretzat egokia?

Hainbat maskara-mota daude, eta, ondorioz, gure kasuan zein den egokia oker dezakegu. Arnas aparatuko paziente kronikoen kasuan, pertsona zaurgarritzat jotzen direnez, SEPARek (Pneumologiaren eta Kirurgia Torazikoaren Espainiako Elkarteak) aholkatzen du FFP2 motako EPI maskarak erabiltzea, kanporatze-balbularik gabe.

Taula honetan, maskararik ohikoenen eta horietako bakoitza nork erabili behar duen azaltzen da:

Maskarak erabiltzeko salbuespenak

Arau guztiek bezala, salbuespenak ere baditu eta, kasu honetan, Osasun Ministerioak bost planteatzen ditu:

  • Ezinbesteko arrazoia.
  • Maskararekin bateraezinak diren jarduerak egitea.
  • Osasun arrazoiengatik kontraindikaziorik baldin bada.
  • Arnasa hartzeko zailtasunak dituzten pertsonak.
  • Ezgaitasun edo mendekotasunagatik hura erabiltzea ezinezkoa duten pertsonak.

Gainera, kirola egiten denean ere ez da erabiltzen ahal, baldin eta segurtasun tartea mantendu badaiteke, lasterka eginez gero 4 metrora handitzen baita, eta bizikletaz ibiltzean 10-15 metrora.

Nola erabili maskarak erabiltzeak eragiten duen itosentsazioa

Maskararen bidez arnasteak ez du hipoxiarik eragiten (oxigeno-urritasuna odolean, organismoko zeluletan eta ehunetan), edo karbono dioxidoa (CO2) metatzen da eta ez gaitu toxikatzen. Maskara homologatu guztiak oxigenoa sartu eta karbono dioxidoa kentzeko diseinatuta daude. Partikula jakin batzuk iragazten ditu, fabrikatutako materialaren poroen tamainaren arabera.

Itolarri-sentsazioa pertsona batzuengan hura jantzita eramateak eragiten duen larritasun eta urduritasunaren ondorio da. Nerbioei esker, azaletik azkarrago eta azkarrago arnasten dugu, eta, beraz, gure gorputzeko oxigenoaren eta karbono dioxidoaren arteko balantzea ezegonkortu egiten da eta itomena eragiten du. Ohitura ezak, ordu luzez jarraian erabiltzeak, fabrikatzailearen jarraibideei kasu egin gabe berrerabiltzeak edo homologatu gabeko maskarak edo iragazkiak erabiltzeak ere eragin dezakete sentsazio hori. Atal horiek saihesteko, gomendagarria da minutu batzuetako atsedenaldiak maskararik gabe egitea, baita erlaxazio-ariketak ere.

Maskarak erabiltzea koronabirusari aurre egiten laguntzen duen neurria da, baina modu isolatuan erabiltzen bada ez da nahikoa. Zalantzarik izanez gero, gogoan izan behar da urruntze fisikoa eta eskuak garbitzea batera garatu behar direla. Bestela, bataila guztiak galduko dira.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak