Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zenbateraino da garrantzitsua ongizate emozionala?

Osasuna erabateko ongizate fisiko, mental eta soziala da, eta ez bakarrik gaixotasunik eza, Osasunaren Mundu Erakundeak definitzen du.

Emociones

Eguneroko erritmo azkarrak, lanaren eskakizunek edo etxearen kudeaketak estres pixka batekin bizitzera eraman gaitzakete. Eta garrantzitsua da hori kudeatzen ikastea, intentsitatea murrizteko; izan ere, denbora luzean iraun duen estres handiak gure osasun emozionala alda dezake eta jokabide kaltegarriak sor ditzake, hala nola mendekotasuna sortzen duten substantzien kontsumoa (tabakoa eta alkohola, besteak beste), elikaduran aldaketak egitea edo ariketa fisikoa egiteko utzikeria. Gaurko artikuluan, osasuna ez den beste dimentsio bat aztertuko dugu, ongizate emozionalari begira.

Emozioak
Zer dira emozioak?

Emozioak ustekabeko gertaeren aurrean azkar erreakzionatzeko mekanismoak dira, eta automatikoki funtzionatzen dute. Jarduteko bulkadak dira. Gure organismoa inguratzen gaituen ingurunera egokitzen laguntzea du eginkizun.

Oinarrizko sei emozio kategoria daude: beldurra, sorpresa, higuina, haserrea, poza eta tristura. Ez dago emozio on edo txarrik. Pertsona adina erreakzio emozional daude, esperientzien, aldez aurreko ikaskuntzen eta egoera zehatzaren mende daudelako; beraz, guztiak dira baliozkoak. Emozioak eragiten dituzten erreakzio fisiologiko eta portaeretako batzuk berezkoak dira, eta beste batzuk, berriz, berezkoak.

Zer egin dezakezu zure osasun emozionala hobetzeko?

  • Identifikatu une bakoitzean sentitzen dituzun emozioak, eta saiatu adierazten.
  • Karga emozional handia hautematen baduzu, bilatu intentsitate hori arintzeko espazioak, adibidez, hurbileko norbaitekin zure konfiantzaz hitz eginez.
  • Lo egiteko eta atseden hartzeko behar beste ordu izatea funtsezkoa da eguneroko nekea gainditzeko.
  • Zaindu bikotekidearekin, senideekin edo lagunekin dituzun harremanak, ahalik eta atseginenak izan daitezen.
  • Sar itzazu zure aisialdian zure interesekoak eta atsegingarriak diren jarduerak.
  • Erabili erlaxazio-teknikaren bat laguntza behar baduzu.
  • Garrantzitsua da zure bizi-ohiturak zaintzea, elikadura osasungarria izatea eta ariketa fisikoa egitea.
  • Egunerokotasunak gainezka egiten diola sentitzen badu, estresa maneiatzea kostatzen bazaio eta ondoez emozionala luzatzen bada, kontuan izan psikologo bati kontsulta egiteko aukera, haren egoera balora dezan.

Heziketa emozionala, prebentzio modu bat

Ongizate emozionala lortzea ez da erraza, eta norberaren eta besteen emozioak identifikatzen lagunduko diguten tresna eta baliabideak eska ditzake emozio horiek egoki eta modu produktiboan erabili edo kudeatzeko.

Heziketa emozionala prebentzio primarioko modu bat da, disfuntzioekiko zaurgarritasuna minimizatzen du eta horrelakorik gerta ez dadin laguntzen du. Denok behar dugu, nola edo hala, bizitzako esperientziei aurre egiteko eta esperientzia horiei ematen diegun erantzuna ahalik eta hobekien erabiltzeko estrategiak erakustea. Oso garrantzitsua da heziketa emozionala txikia garenetik eta pertsona gisa garatzen hasten garenetik izatea.

Zergatik da garrantzitsua emozioak txikitatik lantzea?

Adimena, heldutasuna eta gaitasun emozionala zuzenean lotuta daude droga legalen zein legez kanpokoen kontsumoarekin. Emozioak ulertzea eta horiek kudeatzen jakitea oinarrizkoa da gizartean egoki integratzeko eta erretzea eta alkohola edatea bultzatzen duten taldeko egoera eta presioen aurrean indartzeko.

Tabakoaren kontsumoa 14 urterekin hasten da Espainian, eta alkoholarena 16 urterekin. Ikerketek erakusten dutenez, zenbat eta adimen, heldutasun eta gaitasun emozional txikiagoa izan, orduan eta handiagoa da substantzia horien kontsumoa. Adin horietan, gazteek trebatuta egon behar dute, eta beren emozioak kudeatzeko eta modu eraikitzailean jarduteko estrategiak, tresnak eta baliabideak izan behar dituzte, epe luzera hainbat gaixotasun dakartzaten osasunerako bizimodu kaltegarriak saihesteko.

Egin test bat emozio-mailan nola dagoen jakiteko

Osasun Ministerioaren Ongizate Emozionala orrian, zure egoera emozionala zein den jakiteko test batzuk aurkituko dituzu.

Gainera, Minbiziaren aurkako Espainiako Elkarteak (AECC) ‘Emozioak’ gida jarri du zure eskura, haurrei emozioen garrantzia transmititzeko.

Parte hartu haurrekin

AECCn hezkuntza-programa bat dugu: ‘Baso sorgindua’. Jolas baten bidez, emozioen kudeaketan trebatzeko eta entrenatzeko aukera ematen du. Jolasa 7 eta 9 urte bitarteko haurrentzat da. Prest zaude abentura zirraragarri bat bizitzeko? Oso baso berezia da, eta bertan izaki magikoak bizi dira, hala nola sorginak, elfoak, maitagarriak, iratxoak edo trollak, eta ez da gaztelu abandonaturik falta. Egin klik hemen jolasteko.

RSS. Sigue informado

AECC

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak