Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zer da eta nola egin aurre neke pandemikoari

Europarren %60 inguruk jasaten du motibazio falta hori, 19. coidaren aurkako babes- eta prebentzio-gomendioei jarraitzeko. Nekea nola saihestu azalduko dizugu

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Igandea, 2020ko abenduaren 27a

19. koidaren pandemiak neke mentala eragin du biztanleriaren artean, eta, igorri ordez, gero eta gehiago doa denborak aurrera egin ahala. Hainbeste hilabete igaro dira birusaren eraginpean egon ondoren, eta, horren ondorioz, herritar gehienek erne egon behar izan dute eritasuna babesteko eta prebenitzeko politiken aurrean. Horri “neke pandemikoa” deitzen zaio. Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) bermatutako kontzeptua da, eta ondorio larriak izan ditzake, bai norbanakoaren osasunerako, bai taldearen osasunerako, ondoren azalduko dugun bezala. Baina adituek diote irtenbide bakarra osasun-agintarien gomendioak betetzea dela, gero eta gehiago kostatzen zaigun arren.

Neke pandemikoaren sintomak

19. bizitza hasteak gure egunerokotasuna aldatu du, eta erabat eragin die herritarren eskema mentalei. Duela bederatzi hilabetetik, birus ikusezin eta arriskutsu batekin bizi gara, mundu osoan milioi bat pertsona baino gehiagoren bizitzarekin amaitu dena. Osasunerako arrisku erreal horretaz gain, pandemiak ohiturak (maskarak eta gel hidroalkoholikoak erabiltzea, distantzia soziala…), murriztapenak (mugikortasuna, etxeko konfinamendua, edukiera eta ordutegi murriztuak, telelana) eta galerak (heriotzak, enplegua…) eragin ditu. Egoera berri eta ustekabekoa da, eta, gainera, etengabe aldatzen da birusak eboluzionatu ahala, eta horrek asko zailtzen du gure eguneroko eta aisialdiko plangintza.

Ziurgabetasun horrek eragin zuzena izan du biztanleriaren zati handi baten osasunean: insomnioa, estresa, suminkortasuna, tristura, antsietatea, mesfidantza, frustrazioa… Horri beste ondorio arriskutsu bat gehitu behar zaio, OMEk “neke pandemiko” gisa definitzen duena. Hau da, “denborarekin areagotzen diren babes- eta prebentzio-gomendioei jarraitzeko motibaziorik eza”.

Europako Batzordeak (EB) kalkulatu duenez, EBko biztanleen %60 inguruk jasaten du neke hori, jendeak behar diren arreta-neurriak hartzeko duen nekearekin lotuta, hala nola urruntze fisikoa eta gizarte-elkarreraginak murriztea. “Hori dela eta, funtsezko murrizketak aplikatzeko zailagoak dira, eta eremu emankorra da pandemiari buruzko informazioa kentzeko”, adierazi du EKk “Neguan COVID-19 delakotik salbu egotea” dokumentuan. Hori saihesteko, Europako Batzordeak estatu kideei eskatzen die onar dezatela neke pandemikoaren ondorio larriak eta har ditzatela horri aurre egiteko estrategiak; izan ere, neke eta neke emozional horren ondorioz, erne egon gaitezke SARS-CoV-2ren aurka, horrek dakarren arrisku guztiarekin.

Neke pandemikoaren arrisku-portaerak

“Desafekzioa, gutxiespena, mesfidantza eta neke mentala erraz bihurtzen dira portaera laxoetan, indibidualistetan, gutxi hausnartutakoetan eta nabarmen emozionaletan. Arrisku bereziko gune bat dago hor, maila pertsonalean eta talde gisa saihestu behar duguna. Neke pandemikoak osasun-agintariek gomendatutakoa oztopatzen duten emozioak eta portaerak sortzen ditu”, onartu du José Antonio Luengo psikologoak.

neke pandemia
Irudia: Gustavo Fring

Osasun-agintariak bat datoz esatean ezinbestekoa dela herritarrei argi eta garbi jakinaraztea zergatik hartzen diren neurriak, neurri horiek ez betetzeak dakartzan ondorioak, nola eta noiz altxatu daitezkeen, eta herritarren bizitzak eta osasunak duten balioarekin lotzea. Horrela bakarrik sor eta manten daiteke kontzientzia kolektiboa bide zuzen bakarrari dagokionez, arauak onartu behar baititu.

Psikologoek onartzen dute irtenbidea ez dela erraza, hainbeste hilabeteren ondoren neke horrek eragina baitu. “Segurtasun-ezaren eta ziurgabetasunaren ondorioz, indarrak agortu egiten dira. Funtsezkoa da arreta ez jaistea eta hasieran naturala den baina, finkatu ondoren, sintomatologia kezkagarriagoa sor dezakeen prozesu baten lehen sintomak interpretatzen jakitea”, erantsi du Luengok.

19. cobidaren aurkako txertoa laster iristeak paradoxa hau ekar dezake: helburuaren printzipioa hurbilago dago, herritar asko erlaxatzen dira. Bizitzak garesti ditzakeen akatsa . “Egoera geure esku dago. Zintzoak izatea eta gomendioak betetzea da orain, inoiz baino gehiago, gure ardura nagusia. “Partidaz partida” jokatzea, denborak erabiliz eta elkarrekin bizi garenekin gako horietan komunikatuz, hori da azaltzen diren emozioek jokabide arrazoizkoena, konstruktiboena eta osasungarriena aurkitzeko modurik onena”, dio aditu horrek.

Neke pandemikoaren aurkako estrategiak

The Lancet aldizkarian argitaratu berri den artikulu batean, Richard Horton medikuak dio pandemia gainditzeko modu bakarra sindemia bat dela, “ekaitz perfektua, non osasunaren eta gizartearen arloak gurutzatu eta egoera bereziki konplexua eraikitzen baitute”.

Premisa horretatik abiatuta, Universitat Oberta de Catalunyako (UOC) adituek banakako estrategiak eta estrategia psikosozialak proposatzen dituzte, eta estrategia horiek, gizarte- eta osasun-politikekin batera, neke pandemikoari aurre egiten lagun dezakete. Hauek dira nagusiak:

  • Pandemia ez da parentesi bat. Negatiboa dirudien arren, horrek aukera ematen digu plan berriak egiteko, gaur egungo aukeretara egokituak, “baina erresonantziara —gure desio eta gogoarekin konektatzea—, azeleraziora —oztoporik gabe produzitzea eta ematea— baino gehiago”, dio José Ramón Ubieto irakasleak.
  • Atzeratutako proiektuen kontrola berreskuratzea, ez jarraitutasunekoa, aurrekoarekin nolabaiteko haustura duena.
  • Funtsezkoan zentratzea eta hurbileko eta maite dituen pertsonekiko lotura emozionalak mantentzea. Hemen, teknologia berriek, hala nola aplikazioek eta bideo-deien programek, oso zeregin positiboa izan dezakete, baldin eta presentzia gogora ekartzen badigute, ordezkatu gabe gogora ekar dezaten.
  • Denbora ez-emankorra uztea lagunekin, familian edo bakarrik.
  • Pertsona eta talde jakin batzuen esposizio-arriskua murriztea.
  • Talde jakin batzuen zaurgarritasuna murrizteko koarentenetarako laguntza-politikak.
  • Arriskuaren komunikazioa hobetzea, herritarren artean mesfidantza ez bultzatzeko. Halaber, saihestu egin behar da beldurrari eta obedientziari buruzko kudeaketa. “Epe luzera, frogatu da ez dela hain eraginkorra, kostu emozional eta sozial handiak dituela. Ez da behar adinako arretarik jarri denbora askoan ziurgabetasunez bizitzeak dakarrenari, eta hor bada aurre egin beharreko lan-eremu bat”, adierazi du Israel Rodríguez UOCeko irakasleak.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak