Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zer da txabolaren sindromea?

Normaltasunera itzultzea ez da oso erraza pertsona guztientzat: batzuk etxetik ateratzeko beldur dira, gaixotasuna harrapatzeko aukera dela eta.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Osteguna, 2020ko maiatzaren 21a
sindrome cabana miedo salir casa Irudia: Mabel Amber

Normaltasunera itzultzeak erronka berriak dakartza. Prebentzio orokorreko arauak betetzeaz gainera —adibidez, espazio publikoetan edo garraio kolektiboan— eta norbanakoen arreta eskuen higienean, maskarak erabiltzean edo pertsonen arteko distantzian jartzeaz gain, hirugarren arazo bati aurre egin behar diogu: koronabirusak kutsatzeko arriskua dela-eta etxetik irteteko beldurra. Gaur egun, bi hilabete baino gehiago alarma egoeran eman ondoren, jende gutxi dago kalera ateratzeko beldur direnak. Hainbat espaziotan txabolaren sindromeaz hitz egiten da kasu horiei buruz hitz egiteko, baina horrelako sindromerik badago? Normala da beldurra sentitzea? Zer egin daiteke hori konpontzeko? Aditu batekin hitz egin dugu zalantza horiek argitzeko.'

Txabola eta koronabirusaren sindromea

Txabolaren sindrome ezaguna ez da existitzen. Beste batzuk ez bezala —hala nola Asperger, Tourette edo estres postraumatikoarena—, ez dago hala tipifikatuta, eta ez du onartzen Ameriketako Psikologia Elkarteak (APA). Hala ere, egun hauetan esamoldea nagusitzen hasi da albisteetan, WhatsAppen mezuetan eta eguneroko elkarrizketetan. Koronabirus-garaian etxetik irteteko beldurraz hitz egiteko erabiltzen dugu; oso beldur erreala da, eta kutsatzeko arriskuarekin lotuta dago. Europako Unibertsitatearen ikerketa berri baten arabera, 10 pertsonatik 7 gaixotasunaren beldur dira.

Zergatik ez da txabolaren sindromea? Izan ere, “ez dago argi nondik datorren, ez eta hori bermatzen duten behar adina ikerketa ere”, dio María Martín de Pozuelo psikologoak, Espainiako Terapia Estrategikoko zentroko koordinatzaileak. Haren iritziz, etxetik ateratzeko beldurrari buruz hitz egiteko esamoldea da; pertsona bakoitzak modu askotara erreakziona dezakeen beldurra. Konfinamendu luzeak hainbat modutan eragin digun bezala (adibidez, larritasuna, tristura, pazientzia, urduritasuna, insomnio arazoak edo bakardade sentsazioa), bizitza arruntera itzultzeak ere modu desberdinean eragiten digu. Eta hori oinarrizko emozioa berdina denean ere gertatzen da.

Beldurra, emozio nagusia

“Quédate en casa” izan da, eta oraindik ere bada, pandemia horri aurre egiteko lema nagusia. Osasun-krisiaren hasieran, pertsona askok askatasuna galdu zuten bat-batean. Hala ere, asteak aurrera egin ahala, entzierrora ohitu gara: etxea aterpetxe, gune babestu eta segurtasunaren sinonimo bihurtu da. Etxetik espetxe modura pasatu gara, eta etxera, aterpe gisa… gauzak berriro aldatzen direnean. Orain normaltasun halako batera jotzen dugu, non dagoeneko posible baita paseatzera ateratzea, lagunekin topo egitea eta bizitza pixka bat aire zabalean egitea, baina denek ez dute berdin ongi espazio segurutik ateratzea.

Beldurra emozio nagusia da. “Pandemia berehalakoa, zalantzazkoa da, gure kontroletik kanpo dago eta inpotentzia sortzen du. Horrelako zerbaiti aurre egiten diogunean, emoziorik ohikoena beldurra da”, zehaztu du Martín de Pozuelok. Baina, psikologoak dioenez, horrek ez du zertan negatiboa izan: “Beldurra izatea naturala da; gure biziraupenari laguntzen dion emozioa da, babesten gaituena”. Atalase jakin bat gainditzen dugunean sortzen da arazoa, eta beldur hori ezgai bihurtzen da.

Izan ere, beldurra funtzionala edo disfuntzionala izan daiteke. Lehenengo kasuan, adibidez, arreta-neurri batzuk hartzera eta gu babestera eramaten gaitu. Bigarren kasuan, aldiz, garbiketa konpultsibora eraman gaitzake, jarrera obsesiboak garatzera (adibidez, koronabirusari buruzko informazioa etengabe bilatzea edo horretaz bakarrik hitz egitea) eta, kutsatzeko beldurrez, etxetik ez irtetera. “Era berean, norbera kutsatzeko edo besteak kutsatzeko beldurra ere izan daiteke, eta, beraz, erreakzioak ere desberdinak dira”, erantsi du María Martín de Pozuelok.

Etxetik ateratzeko beldurra: zer egin

Sindrome cabana ateratzeko beldurra

Hainbat kanaletatik iristen zaizkigun gomendioen artean, alde egin behar dugu, ohitura zaharrak berreskuratu edo ariketa fisikoa egin. Hala ere, espezialista ez da errezeta unibertsalen oso aldekoa. “Beldur hori ez da gauza bera haurrengan eta helduengan. Eta adin bereko pertsonen artean ere ez da berdina. Beldurra norberak bizi duenaren araberakoa da”, adierazi du Martín de Pozuelok, eta azpimarratu du kontuan hartu behar dela gure inguruko norbait gaixotu den edo hil den, kasu larririk ezagutzen dugun, arrisku-populazioaren parte garen edo aste kritikoetan lanera atera diren pertsonekin bizi garen. “Errealitatearen pertzepzioa aldatu egiten da banakako esperientzien arabera. Medikuen kasuan, adibidez, amorrua da emoziorik handiena, babesik gabe ateratzen direnen edo segurtasun-neurriak errespetatzen ez dituztenen haserrea, eta hori gertatzen da oso muturreko egoeretan egon direlako”, esan du adituak, hilabete hauetan, osasun-langileei zuzendutako doako laguntza psikologikoko proiektu bati lotu zaiola.

Orduan, zer egin dezakegu? Lehenik eta behin, “emozio guztiak moldakorrak dira”, eta, beraz, “funtzionalitate horretara eraman daiteke”. Horretarako, Martín de Pozuelok hauxe iradokitzen du: “egunero denbora bat ematea beldur horri aurre egiten, saihestu beharrean, hura gainditzeko eta ausardia bihurtzeko. Beldurrari baliabide gisa erabili behar zaio, ez muga gisa”, azaltzen du.

Alde horretatik, garrantzitsua da leku bat ematea, existitzen dela onartzea, nondik sortzen den aztertzea eta horri aurre egiten saiatzea. Pixkanaka ateratzen hastea —adibidez, zaborra botatzen hastea, izkinaraino, etxesailari buelta bat ematera— abiapuntu egokia izan daiteke. Era berean, segurtasuna ematen diguten neurriak hartu behar ditugu: maskara, gel hidroalkoholikoa eta, etxera itzultzean, higiene-protokolo bat bete. Eta, oso garrantzitsua, birusari buruzko informazioa etengabe bilatzea ekiditea edo horri buruz hizketan aritzea. Informazio gehiegi izateak ez du laguntzen.

Estrategia txiki horiek nahikoak ez badira, María Martín de Pozuelok profesional batekin kontsultatzea gomendatzen du. “Aste hauetan asko hitz egin da antsietateaz, baina larritasuna da nagusi. Pertsona batzuentzat, porrot-sentsazioa oso handia da. Eta horrek, denboran irauten duenean, depresio batera eraman gaitzake”, ohartarazi du. Horri dagokionez, gogoratu behar da Osasun Ministerioak eta Psikologoen Kontseilu Nagusiak laguntza-telefono batzuk aktibatu dituztela ukitutako biztanleentzat:

  • 91 700 79 88 zk. alerta-egoeragatik zailtasunak dituzten biztanleentzat.
  • 91 700 79 89 zenbakiduna, koronabirusaren ondorioz gaixorik edo hilda dauden pertsonen senideentzat.
  • 91 700 79 90 zenbakiduna, besteak beste, pandemiaren kudeaketan zuzeneko esku-hartzea duten profesionalentzat, hala nola, sanitarioentzat, Estatuko Segurtasun Indar eta Kidegoentzat edo Udaltzaingoarentzat.

Gainera, osasun-langileei dagokienez, Osasun Ministerioak, La Caixa Banku Fundazioak eta Galatea Fundazioak laguntza psikologikoko zerbitzu bat jarri dute martxan, eta zerbitzu horretara 900 670 777 doako telefonoaren bidez sar daitezke asteko egun guztietan, 9:00etatik 22:00etara.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak