Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Osasuna eta psikologia

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zer gertatzen da gorputzean estresatzen garenean?

Organismoak estresari erantzuten dio eremu kognitiboan, fisiologikoan eta motorrean, modu eraginkorrean erreakzionatzen laguntzeko.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Astelehena, 2017ko urriaren 09a

Estresa emozio naturala da, hala nola poza, tristura edo beldurra, mehatxupean dauden estimuluen aurrean organismoak ematen duen erantzuna. Hori gertatzen denean, pertsona erne jarri behar da egoerari aurre egin eta ondorio negatiboak murrizteko. Espezialisten arabera, erreakzio emozionala plano kognitibo-subjektiboan (esperientzia), fisiologikoan (gorputzaren aldaketak) eta motorrean (eroankortasuna/behagarria) hautematen da. Artikuluak estresa zer den, organismoan zer ondorio dituen, bere onurarako nola aprobetxatu eta nola kudeatu azaltzen du.

Irudia: kmiragaya

Estresa zer den eta organismoan zer ondorio dituen

Estresa ingurune hurbilean edozein aldaketa egiteko modu gisa defini daiteke. Arazoei, eskaerei eta arriskuei aurre egiteko modu bat da. Antsietatea eta Estresa Aztertzeko Espainiako Elkartearen arabera (SEAS), positiboa edo negatiboa izan daiteke. Pertsonak uste badu ondorioak aldekoak izango direla, positiboa da; aitzitik, desatsegin edo kaltegarri gisa hautematen badu, negatiboa da.

Bi kasuetan, nekea, aktibazio fisiologikoa, bihotz-pultsuaren azelerazioa edo loa hartzeko zailtasuna eragiten ditu. Eta arrazoiak askotarikoak dira: dibortzioa, maite duen norbait galtzea, hondamendi naturalak, haur baten jaiotza, laneko arazoak...

LASAren arabera, ondoeza, kezka, tentsioa, segurtasunik eza, kontrol-galeraren sentsazioa eta aldaketa fisiologiko handiak (kardiakoak edo arnasketakoak) daude. Plano fisiologikoan, nerbio-sistema autonomoa eta motorra aktibatzen dira, nerbio-sistema zentrala, endokrinoa eta immunea, eta aldaketak gertatzen dira bihotz-maiztasuna, arnas tentsioa, muskulu-tentsioa, sentsazio gastrikoak, buruko mina, insomnioa, disfuntzio esterila edo muskulu-kontrakturak. Maila eragilean hiperaktibitatea, toteltasuna, mugimendu errepikakorrak... agertzen dira. Kontuan izan behar da pertsona guztiek ez dutela estres-egoera berdinen berdina.

Nola aprobetxatu estresa norberaren onerako

Estresa positiboki aurre egiteak arrazoiak aztertzen eta azkarrago erantzuten laguntzen du.


Gorputzarentzat, estresa aldaketaren sinonimoa izan daiteke. Pertsonaren bizitzan edo osasunean aldaketak eragiten dituen edozein egoera estresa eragiten ari da. Baina hori ez da berez kaltegarria: kantitate txikitan eta ongi kudeatuta, osasungarritzat har daiteke, emozioak hobeto kudeatzen eta kudeatzen laguntzen duelako. Denbora tarte laburretan kontrolatua eta mantendua, estresa positiboa da. Rocío La Puentek Zientzia Kimikoetan doktorea "estresa, ongi fokatua, bilakaera eta garapena bultzatzen ditu". Hori lortzeko, adituak, bere hitzetan azaltzen duen bezala,blogaesan duenez, lehen urratsa da "zerk eragiten digun estresa eta zergatik eragiten duen sentsazio hori".

Kasu askotan, zubiari eusten dio, baina konpondu gabeko esperientzietan dago jatorria, eta antzeko egoerei aurre egiten dien bakoitzean agertzen dira berriro. Arrazoiak aztertzean, ebatzi gabeko gaiak konpontzen eta egoera hobeago baterantz bultzatzen laguntzen da. Modu positiboan aurre egin ahal izateko, espezialista honen arabera, neokortex bat martxan jar daiteke, gure garuna aurreratuena eta hazten eta hobetzen laguntzen duten substantzia kimikoak sortzen dituena. Azkarrago erantzun ahal izango du, eta, garrantzitsuena, kausak aztertzeko balioko du.

Estresa nola kudeatu

Estresa negatiboa denean, hau da, biziegia denean eta denboran luzatzen denean, patologiko bihur daiteke. Tratamendurik ohikoenak hauek dira:

  • Ariketa fisikoa egitea. Azterketa askok erakusten dutenez, ariketa erregularra egiten dutenek arrisku gutxiago dute antsietate-sintomaren bat izateko. Azkar ibiltzea, batez ere aire zabalean, gogamena erlaxatzeko eta gorputza aktibatzeko aukera ematen du.

  • Erlaxazio-teknikak praktikatzea. Meditazio edo mindfulness teknikak ondorio onuragarriak izan dituzten bi teknika dira, bai fisikoki bai psikologikoan. Mindfulness teknika oso baliagarria da estresa kudeatzeko eta emozio negatiboak murrizteko. Arnasketa-ariketak ere laguntzen dute. Modu kontrolatuan arnasteak presio arteriala, bihotz-maiztasuna eta arnas erritmoa jaits ditzake, eta lasaitasuna sortzen du. Sabelaldeko arnasketa, erabilienetako bat, jarrera erlaxatua hartzean datza, esku batekin sabelaldean eta beste bat bularrean, arnasa sudurretik hartu eta ahotik kanporatuz, abdomenetik eskua altxatzea lortuz.

  • Tratamendu farmakologikoa. Antsiolitikoek azkar gutxitzen dituzte antsietate-sintomak, eta horregatik erabiltzen dira izu-atakearen edo obsesioen tratamenduan. Arazoa da ez dutela laguntzen antsietatea kontrolatzen, eta, beraz, ez dute sendatzen. Erreakzio handiak daudenean, kontrolatu ezin direnak, pixkanaka ordezkatu behar dira, ahal den neurrian. Kasu batzuetan, tratamendua beharrezkoa da, baina espezialista batek agintzen badu. Sendagileari galdetu gabe, saihestu egin behar da automedikazioa edo tratamendua uztea.

  • Teknika kognitiboak. Teknika psikologiko horiek norbanakoari entrenatzen diote, beren autosuntsitzeko gaitasuna, jokabidea, emozioak eta pentsamenduak autozuzentzeko. Batzuek pertsona entrenatzen dute arazoak konpontzeko, besteak beste, eta beste batzuek pentsamendu negatiboak identifikatzen dituzte, aldatu ahal izateko.

  • Jokabidearen teknikak. Gizabanakoari antsietatea eragiten dioten estimuluak hurbiltzen dizkio, egoera kontrolatuan, lorpenen bidez saritzea lortzeko eta porrotean, porrotera iritsi gabe.

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak