Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikagaien Segurtasuna

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

5 elikagai gordinik jan behar ez dituzunak

Elikagai batzuk, hala nola oilaskoa edo patatak, toxikoak edo haluzinogenoak izan daitezke gordinik kontsumitzen direnean.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2018ko martxoaren 28a
Img cinco alimentos comer crudos hd Irudia: Depositphotos

Egoera naturalean arriskutsuak izan daitezkeen elikagaien zerrendan batzuk besteak baino famatuagoak daude. Arrainari dagokionez, jakina da anisakisa kentzeko egoste- edo izozte-teknika batzuk behar direla. Arrautzak ere kontu handiz erabili eta kontserbatu behar dira, egosi ez direnean elikagaiak intoxikatzeko arriskua gutxitzeko. Hala ere, bai arraina bai arrautza gordinik jan daitezke (maionesa, sushia, cevichea edo pokea). Hala ere, beste elikagai batzuk, ohiko kontsumokoak, ez dira jan behar janaria prestatu gabe. Hona hemen zer diren eta zergatik kontuz ibili behar den.

Bost elikagairen bidez, gordinik jan Irudia: srapulsar38

1. Oilaskoa

Oilaskoa elikagai merkea, osasungarria eta prestatzen erraza da. Nahikoa da xerra pare bat plantxan jartzea edo labean oilasko oso bat jartzea bazkaltzeko edo afaltzeko. Haragia gordinik dagoenean, ordea, arazoak sor diezazkiguke. Oilasko gordina Campylobacterrekin kutsatuta egon ohi da, elikagaiek infekzio gehien eragiten dituzten hiru bakterioetako batekin. Hori dela eta, AEBko Eritasun Infekzioso Berrien eta Zoonotikoen Zentro Nazionalak (NCEZID) zenbait neurri hartzea gomendatzen du, hala nola oilasko gordinari ebakitzeko taula desberdin bat erabiltzea, mozteko edo gordetzeko erabiltzen diren tresnak ondo garbitzea eta beste elikagai batzuk ez jartzea lehen oilasko gordina zegoen lekuetan.

2. Anakardoak

Akanardoak, Indiako intxaurrak edo kaju gaztainak ere deitzen direnak, fruitu lehor preziatuenetako bat dira: zapore aparta dute eta merkatuan dauden kaloria gutxienekoen artean daude. Baina, beste fruitu lehor batzuk ez bezala (adibidez, hurrak, pistatxoak edo intxaurrak), inoiz ez dira gordinik merkaturatzen, ezta oskolarekin ere. Arrazoia bi substantzia dira: azido anakardikoa, oskolean dagoena eta oso narritagarria dena, eta urushiola, fruitu gordinean dagoen olioa, erreakzio alergikoak eragiten dituena.

Olioaren irud. frijituak hd
Irudia: Migle Seikyte

3. Babarrun gorriak

Lekaleak elikagai osasuntsuak dira, osoak, aseatzaileak eta nutrizio aldetik bikainak. Horiekin, gisatu tradizionalenetatik hasi eta arinagoetara ere presta daitezke; entsaladak eta pateak ere bai. Humusa, urte hauetan hain modan jarri dena, aldakortasun horren adibide ona da. Baina, lekaleak atsegin ditugun arren, kontuz ibili behar da, batez ere babarrun gorriekin. Lekale mota hori -habichuela gorria eta babarrun gorriak ere deitua- oso aberatsa da fitohemaglutinina izeneko lektina batean.

Fitohemaglutinina oso substantzia toxikoa da pertsonentzat; muturreko goragalea, oka egitea, sabeleko mina eta beherakoa eragiten ditu. Wageningengo Unibertsitateko (Herbehereak) eta Food-Info Fundazioko elikagai-segurtasuneko adituek adierazi dute babarrun horiek, gordinik daudenean, 20.000 eta 70.000 hemaglutinazio-unitate bitartean dituztela (hau da). Erabat kozinatuta daudenean, lektina horren kantitatea 400 baino gutxiagora jaisten da. Horregatik da hain garrantzitsua indabak prestatzea -eta biurtekoa-. Nola egin aurre babarrun-plater on bati? Sinplea: gordinik edo gutxi eginda daudela jakinda.

4. Patatak

Patata da gure herrialdeko sukaldeetan presentzia handiena duen elikagaietako bat. Frijituak, tortillan, labean, egosita eta baita mikrouhin-labean ere, osagai oso aldakorra dira, eta mahaikideek estimatzen dute; baita sukaldarien poltsikoak ere. Patatak beti daude ondo… gordinik ez badaude behintzat. Zergatik? Testuraz edo zaporeaz gain, patata gordinek alkaloide bat dute, solaninak mukosak narritatzen ditu, arazo gastrointestinalak sortzen ditu eta nerbio-sistemari eragiten dio. Patata gordinak, tomateen zati berde jangaitzak eta berenjenak (familia berekoak) haluzinazioak eragin ditzakete.

Irud. patata frijituak irteten direnean hd
Irudia: Shaiith79

5. Almendrak (mingotsak) eta beste hazi ezagun batzuk

Merkatuan dauden almendrak gozoak dira. Prunus Dulcis izeneko arbola batetik ateratzen dira, eta hainbat eratara merkaturatzen dira: frijituak, labekatuak, naturalak, ehoak, xaflak… Plater tradizional askoren osagai nagusia dira, eta Gabonetako mahaietako elikagai nagusietako bat. Baina bada beste barietate bat: almendra mingotsak, Prunus Amaratik datozenak. Almendra mikatzek, gordinik, amigdalina dute. Urarekin (edo listuarekin) kontaktuan, azido zianhidrikoa sortzen du, eta horrek intoxikazio zianhidriko hilgarria eragin dezake.

Baina almendrak ez dira jan behar ez diren hazi bakarrak. Substantzia Toxikoetarako Agentziak eta Ameriketako Estatu Batuetako Gaixotasunen Erregistroak (ATSDR) ohartarazten dutenez, zianuroa askatzen duten konposatuen kantitate handiak izan ditzakete albarikoke, sagar eta melokotoien hezurrak eta haziek. Argi dago gomendioa: “Pertsonek saihestu egin behar dituzte fruta horien hezurrak eta haziak, zianuroaren ondorioz istripuz pozoitu ez daitezen”.

Intxaur moskatua: kontuz kantitatearekin!

Intxaur muskatua plater batzuen zaporea nabarmentzeko erabiltzen den osagaia da. Bere gustua oso bereizgarria da eta presentzia handia du. Horregatik erabiltzen da birrindua eta arbeletan. Horregatik… eta intxaur muskatua, dosi handietan, toxikoa delako. Zerrendako beste elikagaiek ez bezala, intxaur muskatua gordinik jan daiteke. Hala ere, baia hau Paracelsok esaten zuenaren adibide ona da: pozoia dosian dago. Intxaur muskatuak substantzia haluzinogenoak ditu. Hori dela eta, Espainiako Nutrizio Federazioak (FEN) ohartarazi du "kopuru handietan kontsumitzea toxikoa izan daitekeela". 10 gramo baino gehiago izanez gero, haluzinazioak, takikardia eta intxaur moskatuaren psikosia gerta daitezke.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak