Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikagaien Segurtasuna

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Arraina jan behar ez duzun lau kasu

Itsasoko produktuak elikagai-iturri oparoa dira, baina, batzuetan, kontsumitzeak arazoak ekar ditzake. Esango dizugu noiz ez zenukeen jan behar

Salmon 518032 1920 Irudia: Pixabay

Arraina planetako elikagairik osasungarrienetako bat da, Elikadura eta Nekazaritzarako Nazio Batuen Erakundearen arabera (FAO). Horiek kontsumitzeak kalitate handiko proteinak, bitamina-dosi handia (A eta D) eta fosforoa, magnesioa eta selenioa bezalako mineralak ematen ditu, besteak beste. Gainera, omega 3 gantz-iturri oparoa da, arazo kardiobaskularrak saihesten laguntzen duena. Baina batzuetan ez da gomendagarria jatea, alergiak edo osasun-arazoak sortzen dituelako. Lau kasu horietan saihestu behar duzu.

1. Arrainarekiko alergia

Elikagaien alergiak immunitate-mekanismo bat duten elikagaien kontrako erreakzioak dira, Osasunaren Mundu Erakundearen arabera. Nazioarteko erakundeak 70 elikagai baino gehiago identifikatu ditu. Arrainak du eragin handiena. Arrain zuriak (bakailao freskoa, gazia, urraburua edo legatza, besteak beste) eta urdinak (orratza, antxoa, antxoa, atuna edo hegaluzea) kontsumitzeagatik gerta daitezke.

Elikagaiekiko alergia duten Pertsonen Espainiako Elkarteko (Aepnaa) adituek diotenez, arrainarekiko alergiaren sintomak jakia jan eta berehala edo lehenengo orduan agertzen dira. Ohikoena ahoko azkura edo faringea izaten da, gorrixkekin edo babekin (urtikaria). Aurpegian eta gorputzean, ezpainen, betazalen edo belarrien hantura (angioedema) ager daitezke. Jan eta hurrengo lehen orduan ere ager daiteke, gorakoak edo beherakoa izanez gero.

“Arnas aparatuan errinitisa edo asma ez dira hain ohikoak, baina alarma-sintomak dira”, nabarmendu dute aepnaako adituek. Paziente asmatikoek erreakzio larriak izateko arrisku handiagoa dute. Anafilaxia eragin dezaketen sintomak dira arnasteko zailtasuna, arnasketa etena, eztula errepikakorra edo lehorra, mingaina handitzea, eztarri itxia, zurrunga, zorabioa, zurbiltasuna, ezpainak edo azal urdinxkak, pultsu ahula edo akidura.

Kasu horietan, arrainak, haien eratorriak eta osagai gisa osagairen bat izan dezaketen produktuak dietatik kentzea da irtenbidea.

2. Histamina bidezko intoxikazioa

Alergiaren, Asmaren eta Immunologiaren Akademia Amerikarreko (AAAAI) adituek diotenez, histamina bidezko intoxikazioa elikadura-pozoitze mota bat da, eta, askotan, elikagai horiekiko alergia batekin nahasten da, antzeko sintomak eragiten dituelako (aurpegia eta gorputza gorritzea, goragalea, ahoan erretzea edo buruko mina, besteak beste). Oro har, toxikotasun-sintomak irentsi eta 5-30 minutura hasten dira, baina kasu batzuetan sintomak bi ordura atzeratzen dira, adituek azaltzen dutenez.

Histamina bidezko kutsadura ere ardoetatik edo hestebeteetatik etor daiteke, baina arraina da gehien sortzen duen elikagaia. Eta histamina-toxikotasuna sortzeko joera handiagoa dute arrain mota batzuek: atuna, berdela, antxoa, sardinzarra, arrain urdina, limoi-arraina eta orratz-arraina.

Tenperatura desegokietan kontserbatzearen edo higienerik gabeko manipulazioaren ondorioz sortzen da kutsadura hori. Beraz, histamina kopuru handia egoteak freskotasun falta adierazten du.

3. Anisakiasia edo anisakidosia

Anisakiasia anisakis parasitoak eragindako gaixotasuna da: bi zentimetro inguruko luzera duen zizare bat. Larbak giharrean eta sabelaldean bizi dira, besteak beste, legatza, bakailaoa, atuna, zefalopodoak (txibia, txokoa eta olagarroa) eta krustazeoak (karramarroak, otarrainak). Espainian, arrainaren % 36k anisakisa du, bereziki Kantauri itsasotik datorrenak (% 50), eta arraroagoa da Mediterraneoan (% 6 bakarrik), 2017an argitaratutako Kontsumitzaileen eta Erabiltzaileen Erakundearen (OCU) azterketa baten arabera.

Sushia 354628 1920

Irudia: Pixabay

Anisakisa zure urdailera iristen bada, baliteke sintoma hauek izatea: gastroenteritisa, urdaileko mina, gorakoak, goragalea, beherakoa edo idorreria. Kasu larrietan, hesteetako buxadura eragiten du. Ez du sukarrik ematen. Alergia bat ere eragin dezake, arraina jan eta minutu batzuetara edo ordu gutxira.

Parasitoa eta larbak izozteko modu bat da (gordinik edo erdi prestatuta jan behar denean), edo, bestela, jaki sakona egitea. Biztanleen %20k eta %30ek anisakisaren antigorputzak dituzte, bizitzan behin baino gehiagotan parasitoarekin kontaktuan egon direlako. Baina horrek ez du esan nahi alergikoa denik. Alergikoa izateko, sintomatologia gastroalergikoa izan behar da, arraina jan eta 24 eta 48 ordu artean agertzen dena, eta urtikaria sortzen duena, eta batzuetan ezpainak edo betazalak puzten dituena.

4. Azido urikoa, kontuz arrain urdinarekin

Hiperurizemia edo hezueria odolean azido urikoa metatzean gertatzen da. Batzuetan, gorputzak gehiegi ekoizten du, ez da behar bezala kanporatzen edo purina askoko elikagai gehiegi hartzen dira. Mapfre Fundazioko adituek diotenez, gaitz hori duten pertsonek haragi koipetsuak, erraiak, itsaskiak eta arrain urdinak murriztu edo saihestu behar dituzte.

Biztanle gehienentzat, astean bitan edo gehiagotan arrain urdina jatea gomendatzen da; hiperurizemia duten pertsonen kasuan, aldiz, kontsumoa mugatu egin behar da, gehienez astean behin edo bitan hartuz. Hezueri akutua edo azido urikoen maila handia izanez gero, arrain urdinaren ordez zuria erabiltzea gomendatzen da, koipe eta purina gutxiago baitu.

2004an, The New England Journal of Medicine aldizkariak artikulu batean adierazten zuenez, haragi gorriko eguneroko errazio gehigarri bakoitzak % 21 handitu lezake tantak edukitzeko aukera. Julio Basulto dietista-nutrizionistak ere jaso du azterketa, eta esan du astean arrain-anoa bakoitzak % 7 handitu dezakeela tanta-arriskua.

Arrain-kontsumoa

Munduan inoiz baino arrain gehiago jaten da. Kontsumoa urteko batez besteko %3,1era igo zen 1961 eta 2017 bitartean, munduko populazioaren urteko hazkundearen ia bikoitza (%1,6) aldi berean, eta animalia-jatorriko gainerako elikagai guztiena baino handiagoa (haragia, esnekiak, esnea), FAOk egindako azken azterketa . Per capita terminoetan, arrainaren kontsumoa lehen bederatzi kilogramokoa zen 1961ean, eta orain 20,5 kilogramokoa 2018an. Esportatzaile handiena Txina da (% 14ko kuotarekin), ondoren Norvegia (% 7) eta Vietnam (% 5). Urtean 179 milioi tona inguru (harrapaketak eta akuikultura) giza kontsumorako erabiltzen dira. Etorkizunean gehiago jatea espero da. FAOk aurreikusten du 2030ean 204 milioi tona baino gehiagoko arrantza-ekoizpena izango duela. Espainian, urteko arrain-kontsumoa 23,07 kilogramokoa da, Nekazaritza, Arrantza eta Elikadura Ministerioak argitaratutako Espainiako elikadura-kontsumoari buruzko azken txostenaren arabera. Galizia, Euskadi eta Asturias dira gehien jaten duten autonomia-erkidegoak. Galizia da rankingaren buru: 29,63 kilo lagun eta urte bakoitzeko; ondoren, Euskadi (28,52 kilo) eta Asturias (27,65 kilo).

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak