Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikagaien Segurtasuna

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Arraina modu seguruagoan kontsumitzea

Arraina, propietate nutritibo garrantzitsuak dituena, kutsa dezakeen elikagaia da, bere ingurunearen eta espezie batzuen biologiaren ezaugarriengatik

Elikadura-ezaugarri nabarmenak ditu arrainak, nutrizioaren ikuspegitik garrantzitsua baita. Baina kontuan izan behar da, bere izaeragatik, kutsatzaile kimikoen (PCB, merkurioa), bakterioen eta patogenoen eraginpean dagoela. Beraz, kontsumo-gomendioek alderdi horiek hartu behar dituzte kontuan, batez ere populazio mota jakin batzuen artean: haurdun dauden emakumeak, haurrak eta zaharrak. Elikagaien Osasun, Ingurumen eta Frantziako Laneko Segurtasun Agentziak (ANSES) gomendioak argitaratu ditu arrainen kontsumoaren onurak arriskuak baino handiagoak izan daitezen. Agentziak proposatzen dituen jarduera seguruenak zein diren eta metil merkurioarekin arraina nola kutsatzen den azaltzen du artikuluak.

Img consumo
Irudia: Rubén García / Consumer Eroski

Arraina ezinbesteko elikagaia da dieta orekatu batean, bere nutrizio-ezaugarri garrantzitsuei esker. Baina itsasoko produktuak kutsatu egin daitezke hazten diren ingurunean dauden mikroorganismo patogenoekin. Kasu gehienetan, arrisku biologiko horiek suntsitu egiten dira, behar bezala egosita, ez utzi hotz-katearekin (4 ºc inguruko tenperaturan), ez poluitu gurutzaturik eta izoztu, gutxienez zazpi egunez, etxean gordinik kontsumituko den arraina. Kontuan izan etxeko izozkailuek (-18ºc) tenperatura aski dutela parasitoak suntsitzeko, ANSESen arabera.

Praktika seguruagoak

Frantziako Osasun eta Nutrizio Programa Nazionalaren (NHHP) barruan, ANSESek mariskoaren, krustazeoen eta arrainetik eratorritako produktuen kontsumo segururako gomendioak aurkeztu ditu, hala nola surimia, bai nutrizioari dagokionez, bai arrisku mikrobiologikoei eta fisikokimikoei dagokienez.

  • Astean bi arrain zati jan, arrain gantzatsuak, izokinak, sardinak, sardintxoak eta abar barne.

  • Aldatu kontsumitzen diren espezieak.

  • Ur gezako arrain-kontsumoa hilean bitan mugatzea, biometagailu garrantzitsua baita (karpak edo aingirak, adibidez).

  • Zaharretan eta bereziki sentikorra den populazio batean, ANSEsek berariaz gomendatzen du arrain eta itsaski gordinak edo gutxi prestatuak ez jatea.

Gainera, Frantziako agentziak berariazko gomendioak egin ditu itsaskiak seguru kontsumitzeko:

Arrain gordina, arrain keztatua duena: anisakis, histamina, Listeria monocytogenes, Salmonella eta beste patogeno batzuk (Vibrio, haemolyticus). ANSESen arabera, arrain gordina maite dutenentzat, tripa kendu behar zaie zazpi egunez kontsumitu baino lehen. Populazio sentikorrari dagokionez, komeni da arrain gordinik ez jatea.

Molusku bibalbio gordinak edo gutxi prestatuak ostra edo muskuilu gisa: arrisku nagusiak norobirusa, A hepatitisa, patogenoak, adibidez, Vibrio haystyticus, Salmonella, Cryptosporidium spp. o Giardia hestestalak. Itsaski-mota hori ez kontsumitzea, eremu kontrolatu eta baimendu batetik ez badatoz. Ez du bi ordu baino gehiago egon behar hozkailutik kanpo, eta, pertsona ahulenentzat, komeni da itsaskiak ez kontsumitzea.

Arraina eta metil merkurioa

Metil merkurioa da merkurioaren forma nagusia arrainean, eta toxikoa da nerbio-sistemarentzat dosi handietan. 2013. urtearen hasieran, Elikagaien Segurtasunerako Europako Agintaritzak (EFSA) 1,3 mikrogramo/kg gorputz-pisu aztertu eta murrizten zituen metil merkuriorako, eta, horren ordez, 1,6 mikrogramo/kg. Europako Batasunean egindako azterketen arabera, hegalaburra eta ezpata-arraina metil merkurio kontzentrazio handiena duten arrainak dira. Arrainen poluzio-maila espeziearen arabera aldatzen den arren, arrain harraparien artean handiagoa izaten da arrain harraparien artean.

ANESek, arrainaren kontsumoarekin lotutako nutrizio-onurei dagokienez, honako hau gomendatzen zuen 2013. urtearen hasieran:

  • Astean bi aldiz arrain koipetsuak jan (izokina, berdela, sardinak edo sardinque).

  • Kontsumitzen diren arrain-espezieak dibertsifikatzea.

Kontuan izan behar da arrainaren metil merkurioaren kontzentrazioak hainbat faktoreren mende daudela: uraren Ph-a, materia organikoaren edukia eta bertan bizi diren organismoak, baita solido disolbatuen tenperatura eta kantitatea ere. Hori guztia eta elikadura-sareen konplexutasuna direla eta, zaila da biometaketa aurreikustea eta aldatzea.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak