Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikagaien Segurtasuna

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Biziraupen-eskuliburua ikasleen etxebizitzetarako (eta gainerako guztietarako)

Gazteek partekatzen dituzten pisuetan janariekin egiten dituzten praktika eta ahanztura batzuek arazo larriak sor ditzakete osasunean

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteartea, 2020ko urtarrilaren 21a
Manual de supervivencia para alimentaria para estudiantes Irudia: StockSnap

Demagun, oraingoz, 18 urte ditugula, eta beste hiri batera joango garela, alokairuan bizitzera adin bereko beste ikaskide batzuekin, guk bezala bizitzan sukaldea zapaldu ez dutenekin. Zer atera liteke gaizki? Duela egun batzuk, ikasleen etxeetan gertatutako elikadura-hondamendien irudiez bete ziren gizarte-sareak. Neurri berean aldarapena eta barreak eragin dituen izu-bilduma oso bat: arrautza berdeak, melenadun marrubiak, intsektudun dilistak, pizza karbonizatuak… Katalogoa Z serieko film bat bezain dibertigarria izan daiteke, xehetasun “txiki” batek izan ezik: elikagai horietako batzuek (eta praktika jakin batzuek) osasunean izan ditzaketen ondorioak. Pertsona askok ez dakite hori, batez ere, elikagaiak ezagutzen ez dituztenean. Hurrengo lerroetan, ohikoenak azalduko ditugu, eta horri buruzko oinarrizko gomendio batzuk emango ditugu.

Marrubiak, tomateak… melenarekin

Ikasleen pisuetan —eta beste askotan— edo, gutxienez, arreta gehien erakartzen duen arazoetako bat lizuna agertzea da, sukaldeko hainbat lekutan ahaztuta uzten diren elikagaietan (mikrouhin-labean, labean, sukaldean edo hozkailuan). Katalogoa zabala da: “iletxo” luzeak, laburrak, “ilerik” gabeak, berdeak, zuriak, beltzak… eta abar luze bat, askotariko lizunak daudela erakusten duena. Izan ere, denak ez dira berdinak, eta horrek esan nahi du guztiek ere ez dituztela ezaugarri berak.

Batzuek, oro har, ez dute osasunerako arrisku garrantzitsurik, salbuespenak izan ezik, hala nola pertsona immunodeprimituekin, bereziki sentikorrak baitira. Hala ere, ez da elikagairik kontsumitu behar arazoak saihesteko (adibidez, mikosia, hau da, onddoek eragindako infekzioa). Adibidez, Rhizopus stolonifer, ogian hazten den lizun beltza.

Beste batzuk, ordea, oso arriskutsuak izan daitezke (adibidez, Aspergillus generoko zenbait espezie, zerealekin eta fruitu lehorrekin lotuak). Izan ere, oso konposatu toxikoak sortzen dituzte, mikotoxinak, eta horietako batzuk gibeleko minbizia bezalako gaixotasun larrien garapenarekin lotzen dira.

Azkenik, badira kaltegarriak ez diren lizunak ere, elikagaiak prestatzen parte hartzen dutenak. Besteak beste, Penicillium roqueforti, Roquefort edo Cabrales gaztak ontzen parte hartzen duena.

Tomate lizuna saihesteko biziraupen-eskuliburua
Irudia: adonyig

Begi hutsez, zaila da arriskutsuak eta gainerakoak bereiztea; beraz, oro har, lizunik ez duen elikagai batean lizuna badago, botatzea gomendatzen da, mikotoxinen ondorio kaltegarriak saihesteko. Eta kontu handiz egin (adibidez, bildu), mikotoxinak gure organismoraino irits baitaitezke sudurretik, kutsatutako lizunaren partikularen bat arnastuz gero. Hau da, ez da nahikoa kutsatutako elikagaiaren zati bat ebakitzea (konposatu horiek elikagai osoan zehar sakabanatuta egon daitezke), eta ez da nahikoa horiek kentzeko janaria prestatzea (beroarekiko erresistenteak dira).

Elikagaien gainean lizunik ager ez dadin, estaltzea edo ontzi itxietan gordetzea komeni da, tenperatura eta hezetasun egokian, elikagai motaren arabera. Hala, fruitu lehorrak beirazko ontzi baten barruan gorde daitezke sukaldeko armairu batean; piper freskoaren zati baten kasuan, berriz, hozkailuan biltzea edo ontziratzea eta gordetzea komeni da.

Arrautza berdeak

Sukaldean edo hozkailuan ahaztuta uzten dena arrautza bat denean, denborarekin aldaketa batzuk izaten ditu (ura galtzea, proteinak haustea, mintzak hondatzea, burdina sulfuroa sortzea, etab.). loditasun, kolore berdexka eta usain nauseabundua duten produktuak. Gainera, hori gertatzen den bitartean, mikroorganismo patogenoen kopurua handitu egin daiteke.

Baina ez da beharrezkoa arrautza ustel bat izatea, osasunerako arriskutsua izan dadin. Uste ez bezala, patogeno askok ez dituzte elikagaien ezaugarriak aldatzen; beraz, arrautza baten aurrean egon gaitezke salmonellarekin, eta, hala ere, itxura, usain eta zapore onak izan ditzakegu. Alegia, ezin gara gure zentzumenekin fidatu elikagaiak egoera onean dauden erabakitzeko. Zer egin dezakegu orduan?

Arrautzak hozkailuan gordetzea komeni da. Jende askok ez du egiten, uste baitute supermerkatuan giro-tenperaturan badaude, etxean ere gauza bera egin beharko dela. Baina errealitatetik urruti. Dendetan arrautzak hozten ez badira, gure etxerainoko garraioan tenperaturen kontrastea lagungarria izango da oskolaren azalean ura kondentsatzeko, eta horrek bakterio patogenoak garatzea erraztuko luke.

Bizirik irauteko eskuliburuan, arrautzak beti hozkailuan
Irudia: tookapic

Bestalde, funtsezkoa da iraupenaren data ere errespetatzea, arrautza freskoen kasuan 28 egunekoa baita arrautzak erruten direnetik. Arrautza egosiak badira, gutxiago irauten dute (zazpi egun inguru, baldin eta hozte tenperaturan mantentzen badira), kozinatzean gertatzen diren aldaketengatik, hala nola arrautza freskoa patogenoetatik babesten zuen kanpoko mintza kentzeagatik.

Patatak antenekin

Ikasleen pisuetako beste klasiko bat —eta beste etxe askotakoa— gaizki kontserbatutako patatak aurkitzea da. Denbora luzeegian eta tenperatura altuegietan gordetzen dira, eta, ondorioz, kimuak sortzen dira. Kasu horretan, elikagaia hondatu egiten da, batez ere ura galtzeagatik eta almidoia azukre sinple bihurtzeagatik. Azken hori ere modu garrantzitsuan gertatzen da patatak hozkailuan gordetzen baditugu, tenperatura baxuek hidrolasa entzimak eragiten baitituzte. Fenomeno horren ondorioak ez daude soilik patataren zaporearekin (gozoagoa izango da) lotuta, baita osasunarekin ere; izan ere, frijitzean, azukre horiek erreakzionatu egiten dute tuberkuluan dauden aminoazido batzuekin, eta akrilamida izeneko konposatu potentzialki toxiko bat sortzen da.

Fenomeno horiek saihesteko, komeni da patatak leku fresko eta ilunean biltegiratzea, argitasunak lagundu egiten baitu berotzea eta solanina izeneko beste konposatu toxiko bat sortzea. Frijitu nahi baditugu, urre-kolorea hartu arte egitea komeni da, tonu ilunetara iritsi gabe, akrilamida gutxiago sortzeko. Eta gauza bera esan daiteke ogiari buruz (ez dugu txigortu behar tonu marroiak lortu arte) eta ogiarekin egindako produktuei buruz, hala nola kroketak eta beste elikagai birrindu batzuk.

Biziraupen-eskuliburuan, inoiz ez erretako ogia

Ezinbestekoak: pasta eta arroza

Behar duten ikasle guztiek oinarrizko bi elikagai dituzte sukaldean: pasta eta arroza. Arrazoia erraz ulertzen da: asko gustatzen dira, merkeak dira, erabilera askokoak eta prestatzen errazak. Gainera, erraz kontserbatzen dira, eta egoera onean egoten dira luzaroan. Gordinik daudenean, behintzat; izan ere, janaria prestatzen dugunean, aldatu egiten da.

Bacillus cereus izeneko bakterio patogenoarekin kutsa daitezke. Bakterio hori esporak garatzeko gai da, eta oso egitura gogorrak dira. Beraz, egoera txarrean bizi daiteke (tenperatura altua, ur-kantitate txikia, etab.). ). Elikagaia berotzen dugunean, espora horiek hozitu egiten dira; beraz, pasta edo arroza giro-tenperaturan uzten badugu, bakterioak ugaritu egiten dira, eta beroarekiko erresistenteak diren toxinak sortzen dituzte. Toxina horiek ez dira ezabatzen elikagaia berotzean. Toxina horiek (edo horiek sortzen dituen bakterioa) hartzeak sintoma hauek eragin ditzake: goragalea, oka egitea, sabeleko mina, etab. eta, oso kasu larrietan —eta, zorionez, oso puntualak—, heriotza ere eragin dezake; hala gertatu zen, antza, txelga gazte batek, bere sukaldean bost egunez giro-tenperaturan biltegiratu ondoren, espagetiak jan zituen.

Plater horiek berehala kontsumitzen ez baditugu, ahalik eta azkarren gorde behar ditugu hozkailuan (epeldu bezain laster), eta hiru egun baino lehen jan; behin bakarrik berotu eta tenperatura altua lortu arte. Bestela, gaixotzeko arriskua dago, eta, horregatik, “arroz frijituaren sindromea” deitzen zaio lagunei.

Oinarrizko gomendioak

Sukaldean gertatzen diren hondamendiak dibertigarriak izan daitezke, baina ez da ahaztu behar disgustu larriak eragin ditzaketela. Baina neurri oso erraz batzuekin saihets daitezke:

  • Eskuak eta sukaldeko tresnak behar den guztietan garbitu (adibidez, arrautzak edo oilasko gordina erabili ondoren). Komeni da, halaber, arreta handirik ematen ez zaien tresnetan (espartzuak, baietak eta sukaldeko oihalak) higienea zaintzea, eta aldizka berritzea.
  • Berotu elikagaiak behar den tenperaturan, bai janaria prestatzen dugunean (adibidez, arrautzak gatzatu arte edo oilaskoa ondo egin arte), bai berotzen dugunean. Hala, patogeno gehienak akabatu ahal izango ditugu. Gainera, ez dugu behin eta berriz berotu behar, horrek patogenoak garatzen laguntzen baitu, hala nola B. cereus.
  • Elikagai galkorrak hoztea edo izoztea, horrek mikroorganismo patogeno gehienen garapena zailtzen baitu (Listeria monocytogenes kasu). Hori bai, hotzak ez ditu ezabatzen; beraz, iraupen-datak errespetatu behar ditugu (adibidez, soberakinak ez genituzke hozkailuan utzi behar hiru egun baino gehiago).
  • Elikagai eta tresna zikinak garbi eta kontsumitzeko prest daudenetatik bereiztea. Adibidez, ez genuke aizto bera erabili behar oilasko gordina mozteko eta entsaladako tomatea ebakitzeko, bi prozesuen artean ondo garbitu gabe. Hozkailuan elikagaiak biltegiratzen ditugunean ere aplikatu behar da hori. Horretarako, xerra gordin batzuen zukuak ez du letxuga baten gainean tantaka tantaka jarri behar. Kasu horretan, irtenbidea da elikagaiak behar bezala jartzea (xerrak beheko apalean jarriz) eta behar bezala ontziratzea (xerrak fianbrera itxi batean sar ditzakegu).
  • Iraupenaren datak errespetatzea. Bi eratakoak izan daitezke: iraungitze-data (data hori gainditu ondoren, osasunerako berehalako arriskua duten elikagaietan jartzen dira) edo kontsumo-data lehenetsia (data hori gainditzen duten elikagaietan ez du berehalako arriskurik osasunarentzat, ezaugarri organoleptikoen aldaketa baizik: itxura, usaina, zaporea edo testura). Elikagai bat iraungitze-datatik hurbil dagoela eta jateko denborarik ematen ez badigu, izoztu egin dezakegu zenbait hilabetez kontserbatzeko (izozkailuaren jarraibideen arabera). Gero, hozkailuan desizoztu eta 24 ordu igaro baino lehen kontsumitu.

Batez ere, sukaldeko segurtasuna

Lehena eta garrantzitsuena, sukaldeko segurtasuna. Sutan zartagin bat ahaztu eta erretzen hasten bada, funtsezkoa da urik ez botatzea, arazoa larriagotu egingo bailitzateke sugarrak sakabanatuz. Sua berotzen saiatu behar dugu (adibidez, tapoi bat zartaginaren gainean jarriz edo, besterik gabe, sutegitik kenduz, berez itzali arte).

Ahanztura-mota hori ohikoagoa izan daiteke goizaldeko ordu txikietan, festa baten ondoren etxera itzultzen denean eta ametsak bereak egiten dituenean. Beraz, gosez iristen bagara, jateko prest dauden eta prestaketarik behar ez duten elikagaiak jatea komeni da (hau da, ez sutegiak, ez labeak, ez labanak).

Etiquetas:

ikasleak

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak