Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikagaien Segurtasuna

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Dieta eta begien osasunaren arteko harremana

Obesitatea begietako eritasunen agerpenarekin lotzen du 20 ikerketa zientifikoren metanalisiak

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2006ko maiatzaren 09a

Dietaren eta ikusmen-gaixotasunen arteko elkarreraginaren ondorioz, azken hilabeteetan, azterketa zientifikoak eta populazio-inkestak agertu dira, plateretik begien osasuna zaintzeko beharra babesten dutenak. Israelgo Shebako Goldschleger Eye Institute-ko oftalmologoek gizentasuna gutxienez lau begietako gaixotasunekin lotu dute: makula-endekapena, kataratak, glaukoma eta erretinopatia diabetikoa.

Makula-endekapena erretinaren erdiko eremuko zelulak irakurtzea, gidatzea edo eguneroko beste hainbat jarduera egitea galarazten digun eritasun bat da. Tel-Aviveko Unibertsitateko Michael Belkin eta Zohar Habot-Wilner ikertzaileek 20 azterlanen metanalisia egin dute, eta ondorioztatu dute obesitateak atrofia horretan laguntzen duela. Glaukomari dagokionez, autoreek ikusi zuten obesitateak azkenean nerbio optikoa zigortu eta ikusmena pixkanaka galtzea eragin dezakeela, eta, ondorioz, itsutasuna.

Kataratei dagokienez, hebrear espezialistek ez dute lortu kausa-efektu lotura nabaria ezartzea, baina azpimarratu dute paziente gizenek hezueria gehiago dutela gizenak ez gizenak baino, «frogatu baita paziente itogabeek katarata-arrisku handia dutela». Daily Mail egunkari britainiarrari egindako adierazpenetan, Belkinek eta Habot-Wilnerrek adierazi zuten gizentasuna, minbizirako edo gaitz kardiobaskularretarako ez ezik, itsutasunerako ere arrisku-faktorea dela.

Bitaminak eta antioxidatzaileak
Berriki egindako ikerketen arabera, makularen endekapena C eta E bitaminen, betakarotenoaren eta zinkaren kontsumo erregularrarekin lotuta dago.

Bestalde, Roterdameko Erasmo Zentro Medikoko ikertzaileek Herbehereetan 1990etik 1993ra egindako azterketa epidemiologiko handienetako bat baliatu zuten antioxidatzaile ugariko dieta bat makula-endekapenari aurrea hartzeko gai ote zen ikertzeko. 55 urtetik gorako 4.170 paziente inguruk jarraitu zuten hamar urtean, eta 560 gaixotasun-kasu berri identifikatu ziren.

JAMAren azken edizioan sinatu zuten bezala, azterketaren arduradunek, Redmer van Leeuwenen zuzendaritzapean, alderantzizko erlazioa dute makula-endekapen kasu berrien progresioaren eta C eta E bitaminen, betakarotenoaren eta zinkaren kontsumo erregularraren artean. «Ohikoa baino bitamina gehiago hartzen zuten gizabanakoek %35 gutxiago izan zuten endekatzeko arriskua; aldiz, ohikoa baino bitamina gutxiago hartzen zutenen artean arriskua %20 handitu zen», esan dute adituek.

Substantzia babeslea
Harvardeko Unibertsitateko zenbait adituk, Kathleen Doreyk koordinatuta, sakon ikertu zuten A bitaminak ikusmenarekin duen erlazioa, eta ikusi zuten ezen, dietan dauden karotenoide ugarietatik, giza erretinak bi soilik hautatzen dituela bere nahierara: luteina eta zeaxantina. Bi molekula horiek makulan duten kontzentrazioa hain da handia, ezen pigmentu-formako gehikuntza-lente batekin identifika baitaitezke.
Doreyk zeaxantinaren dosi erregularrek eragina izan zuen laborategiko animalietan (galeperrak), eta ikusi zuen erretina makula-endekapenetik babestea dela haren funtzioa.

«Makula-endekapena fotorrezeptoreen galera itzulezinaren eta/edo erretinako espazioan lasta-odol-hodi ugari izatearen ondorioz gertatzen da. Eragindako begiek ezin dituzte eguneroko lanak egin (irakurtzea edo gidatzea, adibidez), eta, gainera, askotan ezin izango dituzte bereizi maite duten pertsona baten ekintzak bere osotasunean, eta gaixoari aintzat hartzeko moduko estresa eragingo diote». Estatu Batuetako oftalmologoak gogorarazi du 17 milioi amerikarrek baino gehiagok makula-endekapena izateko arrisku handia dutela, bi milioik behin betiko itsutasuna izan baitezakete. «Urtero 500.000 kasu berri diagnostikatzen ditugu, batez beste».

Dorey-ren taldeak adierazi zuen zeaxantinak babesten zituela bai barrako fotorrezeptoreak bai konokoak galeperren erretinan, eta gaur egun giza klinikan zeaxantinaren erabilera terapeutikoa ikertzeko prest dago.

Begi lehorraren sindromea
Begi lehorraren sindromea dietan gantz gehiegi irenstearekin ere lotuta egon daiteke. Gaixotasun mingarria eta ahulgarria da, eta bereziki emakumeei eragiten die. Begiko malko-jarioaren kalitatea eta kantitatea murrizten ditu. Sintomen artean, narritadura bat agertzen da, eta, tratatu ezean, kornearen orbainak edo ultzerak eta ikusmen-galera eragin ditzake.
Brigham and Women’s Hospital eta Schepens Ikerketa Institutuko (Boston, Massacusetts) ikertzaileak ondorio horretara iritsi ziren 37.000 emakumeren ohitura dietetikoak aztertu ondoren.

Azterlanaren koordinatzailearen arabera, Biljana Miljanovic, «ikus dezakegu omega 3 gantz-azidoak, arrain urdinean eta fruitu lehorretan ohikoak direnak, gehiegi irensteak begiak babesten dituela; aldiz, ongarri oliotan edo saltsetan dagoen omega 6 proportzio handiagoak begi lehorraren sindromearen arriskua areagotu dezake». Ikertzaileak azpimarratu duenez, omega 3 azidoak eta omega 6 dietan duten bereizketarekin bakarrik murriztu daiteke begiak lehortzeko arriskua ia %70.

BISTAKO OTARRA

Img lavado2
Erosketa-saskia begien osasunera eta edertasunera egokitzeko, zientzialariek, beraz, bitamina- eta mineralizazio-isurialdeari lehentasuna ematea gomendatzen dute, eta elikagai natural eta gordinei ahalik eta etekin handiena ateratzea. Zitrikoak, sagarrak, mahatsa, melokotoiak, abrikotak edo papaiak bezalako fruta freskoak kontuan hartu beharreko aukera interesgarria dira; baita letxugak, eskarolak, espinakak, aza edo berroak ere.

Halaber, arbia, patata, tipula, erremolatxa eta, jakina, azenarioa bezalako tuberkuluak artsenal dietetikoaren gailurra dira, begi-globoa osasuntsu egon dadin. Horretarako, ez dira falta behar esneki eta fruitu lehorren kantitate txikiak ere.

Aldiz, haragi, arrain, ogi edo opil gehiegi findutako irinekin, azukreekin, kafeekin edo alkoholekin hartzeak osasun oftalmikoa arriskuan jartzen du. Begiak ere erriboflabinaz eta B2 bitaminaz hornituta egon ohi dira, eta lehen aipatutako elikagaiak saihesten dituzten pertsonek begi botatuak eta ikusmen-zolitasun eskasa izaten dituzte. Maizago nekatzen diren begiak dira, eta argiaren aldaketekiko eta koloreak bereizteko sentikortasuna galtzen dute. Azkenik, pertsona heldu batek A bitaminaren 10.000 unitate behar ditu egunero begiak egoera onean izateko.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak