Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikagaien Segurtasuna

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Dietak narriadura kognitiboan duen eragina

Zenbait ikerketaren arabera, arrainek eta itsaskiek babestu egiten dute ezagutzaren narriaduratik.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2005eko azaroaren 15a

Chicagoko Rush Unibertsitateko zientzialari-talde baten sei urteko ikerketa baliagarria izan da arraina gutxienez astean behin jaten dutenek zahartzaroan kalte kognitiboa jasateko arrisku handia dutela ondorioztatzeko.
Azterketa horren emaitzen arabera, narriadura kognitiboaren tasa %10-13 murriztu daiteke arraina edo itsaskia astean behin baino gehiagotan kontsumitzen duten pertsonen artean, eta itsasoaren emaitzak ia inoiz probatzen ez dituztenen aldean.

Antzeko ondorio batera iritsi zen Frantziako azterlan bat ere, 68 urtetik gorako 1.670 gizabanakorekin egina, beren elikadura-ohiturei buruz galdezka. Astean behin behintzat (ez egunero) arraina jaten zuen taldeak erregistratu zituen zahartzaroko dementzia-tasa txikienak, eta ebaluatzaileek omega-3 gantz-azido polisaturatugabeak iktusaren aurrean babesteko esleitu zituzten.

Bordeleko Victor Segalen Unibertsitateko Pascale Barberger-Gateauk argi eta garbi esan zuen azterketa horretan erregistratutako ondorioak «arrainak eta itsaskiek hainbat dementzia-motaren aurrean (Alzheimerren gaixotasuna barne) duten babes-eginkizuna babesten duela». Bestalde, Erresuma Batuko Alzheimer’s Research Trust-eko Harriet Millward-ek sinesgarritasuna ematen dio hipotesi horri, eta ziurtatzen du Japonian zahartzaroko dementzia-tasak mendebaldeko gizarteetakoak baino askoz txikiagoak direla. «Hala ere, duela urte batzuk Europara edo Amerikara emigratu zuten herritar japoniarrek beren senide isleñoek baino dementzia handiagoa garatu dute».

Espezialistak Rotterdameko azterketa (British Medical Journalen argitaratua) izenekoaren atariko emaitzak azpimarratu ditu, eta berretsi du arrain edo itsaski ugariko dieta egiten duten adineko gaixoek beste ohitura dietetiko batzuk hartzen dituztenek baino Alzheimer gutxiago izateko arriskua dutela. Ez da frogatu, ordea, haragi-kontsumoaren eta Alzheimer arriskuaren arteko erlazio positiborik dagoenik.

Ardoaren kontsumo ertaina
Azterketa baten arabera, hirugarren adinera B12 bitamina eta azido foliko gutxi duten pertsonek dementzia izateko arrisku handiagoa dute.

Arraina jatea ona bada dementzia saihesteko, alkohola neurriz edatea ere ona da. Rotterdameko ikerketa horretako ikertzaileek ikusi zuten arraina erregulartasunez jaten zuten gizabanakoak narriadura kognitibotik babesten zirela, eta, gainera, edozein edari alkoholiko neurriz kontsumitzeak are gehiago indartu dezakeela arrisku-profil baxua.

Egunean, batez beste, hodi batetik hirura bitartean, dementzia mota ororen arriskua %42 murriztu daiteke, eta dementzia baskularrarena %70. Rotterdameko Erasmus Unibertsitateko zientzialariek 8.000 gaixo aztertu zituzten. Horietatik 197k dementzia-sintomak agertu zituzten, eta Alzheimer 146 gaixotasuna diagnostikatu zieten.

Monique Breteler ikerketaren koordinatzaileak dioenez, dementziaren aurrean arrainak eta alkoholak zaharrak babesteak areagotu egiten du dementzia gehienek jatorri baskularra dutela dioen hipotesia.

Bitaminen eginkizuna

Duela lau urte, Neurology aldizkarian argitaratutako artikulu batek, Hui-Xin Wang-ek eta bere aditu-taldeak sinatua, AEBn zalantzan jarri zuen bai dementzia baskularra (iktus edo garuneko mikroinfaltoetan oinarritua), bai Alzheimer gaixotasuna odol-fluxuaren disfuntzio batean oinarrituko zirela. Teoria horri «dementziaren hipotesi baskular» deritzo, eta, ikertzaileen arabera, aintzat hartzen zen homozisteina-maila handiek pozoi gisa jokatzen dutela nerbio-zelulentzat, eta, horren ondorioz, homozisteinaren gorputz-mailak, folatoak, markatzeko gai diren bitaminen ekarpenak eraginkortasunez zaindu lezakeela garunaren funtzio kognitiboa.

Wang-eko taldeak jakin zuen hirugarren adinera B12 bitamina eta azido foliko gutxi dituzten pertsonek dementzia izateko arrisku handiagoa dutela. Horrez gain, adituek artikuluan adierazi zuten bi osagaiek funtsezko zeregina dutela garuneko molekulen seinaleztapenean. «B12 bitaminaren edo azido folikoaren maila egokirik ezean, homozisteina eta disfuntzio arriskua handitu egiten dira». Wang-ek neurologoak eta geriatrak limurtu zituen, hirugarren adineko gaixoen odoleko bitamina-mailari arreta handiagoa jar diezaioten.

Hala eta guztiz ere, zientzialariek onartzen dute beren azterketa ez zela diseinatu bitamina-defizita ote den Alzheimer gaixotasunaren eragilea, eta saiakuntza klinikoak egitea proposatzen dute, bitamina-osagarriekin, dietetika-estrategia horren prebentzio-gaitasuna zehazteko. Kontua da arraina, bere nutrizio-balioagatik ez ezik, omega-3 gantz-azidoei dagokienez ere ezaguna dela.

DIETA HIPOKALORIKOA, GARUN GAZTEA

Jaten ematen du

Alzheimer gaixotasunari buruzko lan berri bat egin dute Wisconsineko Unibertsitateko Richard Weindruch eta Tomas Prollak (AEB), eta ondorioztatu dute gutxiago jateak garuna gehiago babesten duela.

Horretarako, garunaren bi eskualde nagusien jarduera genetikoa aztertu zuten: azala (funtzio kognitiboetan parte hartzen duen zatia) eta zerebeloa (organismoaren funtzio motorren koordinatzailea). Bi sagu taldetan banatu ziren: batek dieta normala egiten zuen eta besteak %24 kaloria gutxiago.

Orduan, adituek ikusi zuten dieta hipokalorikoaren taldeak estres-erantzun gutxiago eta erradikal askeen ugaltze gutxiago garatzen zituela. Badakigu azken horiek lesio zelular ugari eragiten dituztela eta zahartze-prozesuak bizkortzen dituztela. Ikertzaileek ondorioztatu zuten dieta hipokaloriko batek moteldu egiten duela garunaren zahartzea, eta hobeto gordetzen dituela funtzio kognitiboak eta mugimenduzkoak.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak