Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikagaien Segurtasuna

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Elikagai aberastuak

Gehien kontsumitzen diren elikagai aberastuen artean esnekiak, azukrea, gatza eta gozagarriak daude.

Img funcionalp

Aberastutako produktu gehienak egokiak dira osagarriak behar diren egoeretan, eta ez da ahaztu behar gomendatutako janariak dieta orekatu eta osasungarri batekin estaltzea dela gomendagarriena. Gaur egun ez dago ikerketarik produktu horiek gaingirotze-efektua izan dezaketela frogatzen duenik, baina beharrezkoa da, produktu horiek erregularizatuta egoteaz gain, epe luzera izango dituzten ondorioak aztertzea.

Janari-irud.

Elikagai bat aberastutzat jotzen da hura osatzen duten elikagaietako baten edo batzuen proportzioa haren osaera normala baino handiagoa denean eta aldaketa hori modu artifizialean egiten denean. Urteetan zehar, elikagai ugari gehitu zaizkie mundu osoko elikagai eta edariei, gomendio dietetikoak betetzeko eta berariazko mantenugairen baten gabeziak konpontzeko.

Azken urteotan, ordea, merkatuak produktu funtzional gehiago ikusi ditu, besteak beste, aberastuak, herritar guztien elikadura hobetzea helburu dutenak. Hala ere, arazoak sor daitezke osagarritasunaren benetako eraginkortasunarekin lotuta. Besteak beste, aberastasun masiboen aurrean elikagaien maila metabolikoan gerta daitezkeen interakzio edo desorekak deskribatu dira.

Mantenugai baten dosi handiekin lotutako arazo asko beste mantenugai batekiko urritasun erlatibo bihurtzen diren elkarreraginetan islatzen dira. Horrek esan nahi du osagarriak ez liratekeela helburu komertzial bakarrarekin egin behar, baizik eta haien erabileraren eraginkortasuna ebaluatu eta bermatzeko aukera ematen duten ikerketen bidez.

Bilakaera historikoa
Elikagaiei mantenugaiak gehitzearen orokortzeak epe luzerako eraginei buruzko azterlan gehiago egin beharra planteatzera behartzen du
Elikagaiei elikagaiak gehitzea XIX. mendearen hasieran sortu zen, Boussingault kimikari frantsesak mahaiko gatzari iodoa gehitzea gomendatu zuenean, Hego Amerikan bozioa saihesteko. 1918an, Danimarkan, margarina A bitamina kontzentratuarekin gotortu zen, eta 1931n, AEBn D bitaminarekin aberastu zen esne osoa. Zerealei dagokienez, gosariko zerealen gotorlekua XX. mendearen erdialdean hasi zen, 1941ean zehazki.

Nahiz eta orain arte ez den frogatu elikagai batzuen kontzentrazioa handitzearekin lotutako arriskurik, praktika hori elikagai askotara hedatzeak hausnarketa egitea eskatzen du. Batetik, elikagaiak aberastea ez da ezinbestekoa elikadura osasuntsu eta orekatua izateko. Kasu batzuetan, mantenugairen bat gehitzea behar bezala justifikatuta egon daiteke zenbait herritan, baina, askotan, dieta askotarikoa eta osasungarria eginez gero, gomendatutakoetatik oso gertu irensten dira.

Bestetik, erantsitako mantenugaien bioeskuragarritasunari eta epe luzera izan ditzakeen ondorioei buruzko beste azterketarik egin gabe, zaila da aberastutako elikagai baten ohiko kontsumoaren ondorioak baloratzea. Horren guztiaren adibide garbia da The Lancet aldizkarian 2004. urtean argitaratutako artikulu bat. Artikulu horren arabera, aberastutako haurren esne erregularrak eta iraunkorrak arrisku kardiobaskularra areagotu lezake helduaroan.

Ez dakigu zehaztasunez zergatik gertatzen den prozesu hori, baina pentsarazten du ezen, elikagaien osagarri artifizialari esker kontsumituz gero, kontsumitzaileen osasunerako arriskuak areagotuko liratekeela, bereziki haurrengan.

Elikagai aberastuak
Gehien kontsumitzen diren elikagai aberastuen artean esnekiak, azukrea, gatza eta gozagarriak daude. Esnekiak, zerealak eta deribatuak bezalaxe, kaltzioarekin, burdinarekin, zinkarekin eta beste mikronutriente batzuekin gotortzeko bide nagusietako bat dira. Behi-esne likidoa, herrialde askotan, oro har kontsumitzen da haurren artean, arrisku-talde nagusietako bat. Haurrentzako formulak, funtsean, behi-esne aldatua eta mantenugai desberdinez hornituak dira. Esne txokolatedunak ere gotorleku erakargarriak dira.

Azukreari dagokionez, burdinarentzat eta zinkarentzat gotorlekutzat har daitekeen beste aukera bat da, baita A bitamina bezalako beste elikagai batzuentzat ere. Bestalde, gatzak iodoarekin duen gotorlekuak erakutsi du estrategia eraginkorra dela mundu osoan duen urritasunari aurre egiteko; hori dela eta, bide egokia litzateke beste mikronutriente batzuekin hala nola burdinarekin eta zinkarekin gotortzeko.

Azkenik, gozagarriak burdinaz, zinkez eta beste mikronutriente batzuez gotortzeko ibilgailu erakargarriak dira, batez ere kopuru handietan kontsumitu ohi diren herrialdeetan. Horren adibide da India, burdin urritasunagatiko anemia-prebalentzia handia duen herrialdea, eta egunean batez beste 9.54 g espezia per capita hartzen dituena. Beste ongailu batzuk, hala nola currya, arrain- eta soja-saltsa eta glutamato monosodikoa, asko kontsumitzen dira Asiako herrialdeetan. Burdin konposatu desberdinekin duen gotorlekua eraginkorra izan da eskualde horietan anemia-indizeak gutxitzeko.

Oro har, bi mineral horiek, espezia horiekin batera, xurgatzen laguntzen dute, ongailuek urdaileko azido klorhidrikoaren jariaketa estimulatzeko gaitasuna baitute, eta horrek mesede egiten dio elikagaian dagoen burdina eta zinka xurgatzeari. Beraz, gozagarriak gotorleku gisa erabiltzea alternatiba eraginkorra da mikronutrienteen nutrizio-urritasunari aurre egiteko, horiek asko kontsumitzen diren herrialdeetan.

Mikronutrienteak

Kaltzioa eta fosforoa osagai bakar gisa gehitzen dira maiz, kaltzio fosfato gisa. Bi mineral horien ekintzak estu lotuta daude. Forma koipetsuak eta deshidratatuak kaltzioaren iturri «natural» gisa erabili ohi dira, baina oso garestiak dira forma ez-organikoekin alderatuta. Kaltzio sulfatoa, metaketa naturaletatik lor daitekeena, okintzako kaltzio gehigarririk handientzat hartzen da, ekonomikoa delako eta heste-traktuak behar bezala xurgatzen duelako.

Baina aberastasunean, dena ez da abantaila. Maila teknologikoan, kaltzio fosfato batzuek elikagaiaren pH-a aldatzeko gaitasuna dute, glutenean disolbaezin daitezke eta azido pektikoekin elkarreragin dezakete, elikagaiaren testurari eragin baitiezaiokete. Gainera, zukuei kaltzio iturriak (karbonatoa edo hidroxidoa, esaterako) zuzenean gehitzeak lurrina ukituko duten osagaiak sortzen lagun dezake.

Eskuarki, irentsitako kaltzioaren %25-30 inguru xurgatzen du gorputzak. Xurgapena handiagoa da haurtzaroan (%50-70) eta haurdunaldian (%40 inguru). Aldaketa horiek eta bioerabilgarritasun txikia, besteak beste, kaltzioaren eta beste elikagai batzuen arteko interakzio ugarien ondorio izan daitezke. Izan ere, esan bezala, kaltzioaren eta fosforoaren metabolismoak lotura estua du.

Mineralen xurgapena zaildu dezaketen faktoreen artean, zuntza nabarmentzen da; izan ere, mineral horiek gorozki irensten dira, batez ere disolbaezina, fitatoak, taninoak eta azido oxalikoak. Oro har, fosforoak kaltzioa atxikitzea bultzatzen du. Fosfato-irenste handiek (dieta hiperproteikoetatik abiatuta, eskuarki) kaltzio-xurgapena murriztu dezakete, eta, epe luzera, hezur-deskaltzifikazioko arazoak eragin ditzakete.

Izan ere, proteina-eduki handiko elikagaiak, oro har, fosforo asko izaten dute (proteina-gramo bakoitzeko 15 mg fosforo inguru kontsumitzen dira). Haragi-kontsumo handia, azido urikoa sortzen laguntzen duena, landare-jatorriko soja-proteina baino deskaltzifikatzaile handiagoa da. Egoera horren salbuespen bat esnearen proteinak dira, eragin negatibo txikiagoa baitute, eta batzuek bioerabilgarritasuna hobetu dezakete, laktosari eta D bitaminari esker, besteak beste.

Aldiz, kaltzio gehiegi hartzea pertsona osasuntsuentzat kaltegarria izan daitekeela adierazten duten zantzu gutxi daude. Mineral horren irenste gomendatuak 800 mg inguru dira helduetan, eta 1.200 haur edo haurdunetan. Gehiegizko ekarpenak eragindako hiperkaltzemia ez da ohikoa, baina alkali xurgagarriekin kontsumitutako gehigarri kopuru handiekin lotu izan da. Sintomak muskulu-tonu laxoa, idorreria eta gernu-bolumen handiak dira, besteak beste. Aldiz, nolabaiteko kezka dago kaltzio gehigarrien kontsumoari eta zenbait mineralen balizko xurgapen murriztuari buruz, bereziki burdinari dagokionez.

Bestalde, ohiko kontsumoko elikagaietan, hala nola gosariko zerealetan, burdina aberastea duela 50 urte baino gehiagotik egiten da, baina beti gatz ez-organikoak erabiliz eta inoiz ez burdina organikoa erabiliz (hemo burdina). Indibiduo osasuntsuetan, burdina dietetikoaren proportzio txiki bat baino ez da xurgatzen, baina xurgatzeko gaitasuna handitu egiten da urritasun kasuetan. Mineralak xurgatzeko mekanismoek elkarri eragin diezaiokete. Kaltzioarekin gertatzen den bezala, erabilitako konplexuen disolbagarritasunak eragiten du mineralen xurgapena.

Burdinaren forma kimikoak burdinaren bioerabilgarritasunean eragiten du. Naturan bi eratara agertzen da: hemikoa ez den burdina eta hemikoa (bereziki animalia-jatorriko produktuetan agertzen da), eta azken hori da bioerabilgarritasun onena duen forma. Digestioan, burdinazko konplexuek burdinazko murrizketa jasaten dute. Azidoen (hala nola klorhidrikoa, laktikoa, zitrikoa, askorbikoa), azukreen (sorbitola eta azukrea) eta aminoazidoen (zisteina eta lisina) eraginez, burdina modu disolbagarrienean egonkortzen da.

Bestalde, dietako beste konposatu batzuek karbonatoak, oxalatoak, fitatoak, fosfatoak, taninoak, polifenolak eta zenbait mantenugai ez-organiko (Ca, Mn, Cu, Cd, Co eta zuntza) xurgatzea zailtzen dute. Burdina hemikoak hemo ez den burdinaren xurgapena indartzeko gaitasuna du, eta, gainera, burdina horren bioerabilgarritasuna zailtzen duten faktoreek ez diote eragiten, kaltzioa izan ezik, kaltzioa izan baitaiteke irentsitako burdinaren inhibitzailea, heren bateraino.

Kaltzioak ez bezala, burdina oso ezegonkorra eta erreaktiboa da beroaren eta oxidazioaren aurrean, bi egoeratan egon baitaiteke (ferrosoa eta ferrikoa). Burdinak toxikotasun handiagoa du gutxi iraizten delako. Alde horretatik, pertsona osasuntsuen burdinazko gainjalkinaren beldur izan dira, eta horrek eritasun kronikoen arriskua areagotu lezake. Burdina ferrosotik ferrikorantz handiegiak ioiak askatzea eta azido laktikoa eta zitrikoa metatzea eragiten du, eta mineral berak eragindako lesio mitokondriala sortzen da.

Hori dela eta, zentzuzkoa litzateke kantitate handietan biltegiratutako burdinaren eragin potentzialei eta horrek osasunean dituen ondorioei buruzko ikerketa aktiboekin jarraitzea, ahalik eta lanik onenak erabiliz.

BITAMINEKIN ABERASTEA

Halal2 irud.

Bitaminatan ordezkatzeak mineraletan edo proteinetan aberasteak baino prozesatze-arazo gutxiago sortzen ditu, behar diren kantitateak askoz txikiagoak baitira. Elikagaiak prestatu eta biltegiratzean gertatzen diren bitamina-galerak orekatzeko, mantenugai kantitate handi bat gehitu behar zaio kontsumitzaileari, behar diren mailak formalki jaso ditzan. Kopuru hori gehitzeko, kontuan hartu behar dira manipulazioaren eta kontsumoaren artean gerta daitezkeen galerak.

Produktu bat bitaminaz aberasten denean, kalitatea kontrolatzeko programa bat ezarri behar da, zati edo errazio bakoitzak aitortzen diren bitamina kopuruak dituela ziurtatzeko. Hala ere, zenbait bitamina gehiegi izateak ondorio kaltegarriak izan ditzake kontsumitzaileengan, dosiaren eta adin taldearen arabera.

A bitamina aurreformatua da ahalmen toxiko handiena duen elikagaietako bat gehiegi kontsumitzen denean. Haren izaera liposolubleak eta erdibizida biologiko luzeak ezaugarri toxiko batzuk ematen dituzte. Aurrez eratutako A bitaminaren kantitate masiboak hartzen direnean edo metatuz dosi handiak kontsumitzen direnean, toxikotasun-seinale orokorrak sortzen dira.

Hipervitaminosi akutuaren zeinu eta sintomek barne hartzen dituzte: sabeleko mina, goragalea, oka egitea, zefalea, nekea, suminkortasuna eta larruazalaren deskatazio orokorra. Hipervitaminosi kronikoak sintoma hauek eragiten ditu: iturgin nabarmenak haurtxoetan, hezurretako mina edo hantura, ilearen eta azalaren aldaketak, suminkortasuna, apetitua gutxitzea edo oka egitea.

D bitamina ere kezkagarria da. Hala ere, ohiko elikatze-iturrietan ez da D bitamina askorik izaten, eta oso gutxitan izaten dira intoxikazio-txostenak. Hala ere, D bitaminarekin intoxikatzeko aukera izaten dute beti gehiegizko kopuruak hartzen dituztenek.

Duela gutxi, D bitaminak eragindako intoxikazio-kasu bat deskribatu zen, D3 bitaminaren kontzentrazio handiegiekin aberastutako esnea kontsumitzeagatik. Intoxikazio-sintomen artean daude hiperkaltzemia, hiperkaltziuria, anorexia, goragalea, gonbitoak, egarria, hezurren desmineralizazio orokorra eta abar. Kasu batzuetan, frogatu da toxikotasun-maila elikagaiekin hartutako kaltzio kantitatearekin lotuta dagoela.

Bibliografía

Alvarez-Vidal, L. 2003. Elikagaietan mineralak eta bitaminak masiboki aberastea. EPSI txosten teknikoak. UAB. www.seguretatintegral.org

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak