Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikagaien Segurtasuna

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Elikagaiak segurtasunez frijitu

Gehiegi egosiz gero, elikagai batzuetan substantzia toxikoak sortzen dira.

img_agua hirviendo 1

Elikagaiak frijitzea lan erraza dirudi, baina hain sinplea da benetan? Zailtasun handirik ez duen teknika da, baina ez da beti erraza. Ez da gauza bera elikagai frijitu eta kurruskaria edo errea edo olio gehiegi duena. Gainera, jakina da elikagaiak frijitzea ez dela aukerarik osasungarriena, baina beste teknika bat da eta, batzuetan, erabil daitekeen bakarra. Koipe gehiago edatea, berotzean gantz-azidoak aldatzea edo hidrokarburo aromatikoak sortzea dira frijitzearen ondorio batzuk, eta horiek saihestu egin daitezke, neurri handiagoan edo txikiagoan, teknika behar bezala egiten bada.

Img agua
Irudia: SeRVe61

Frijitzeaz gain, sukaldaritzako beste aukera batzuk ere badaude, oso antzekoak: txingarretan erretzea, parrilla edo ketua. Arrisku batzuk dakartza denak, behar bezala egiten ez badira. Aitzitik, aholku batzuekin janari segurua eta elikagarria lortzen da. Lehenengo premisa, zalantzarik gabe, elikagaiak guztiz prestatuta egotea da, eta patogenorik ez dagoela ziurtatzeko egosketa egokia lortzea (piezen barruan 65ºC-tik gora).

Elikagaiak frijitzeko erabiltzen den olioa ere oso garrantzitsua da. Oliba-olioa erabiltzea komeni da, frijitzeko erabiltzen diren tenperatura altuei askoz gehiago eusten baitie. Gainerako olioek baino dentsitate handiagoa dute. Horregatik, tenperatura gehiago jasaten du. Bestela, beste olio batzuk erraz erretzen dira eta kontsumitzailearen osasunerako kaltegarriak izan daitezkeen toxinak askatzen dituzte. Olio ugari erabili behar da gutxiago erretzeko eta elikagaiak lehenago prestatzeko. Gainera, esposizio-denbora saihesten da, eta, beraz, ez da olio gehiegi xurgatzen.

Ez gutxi, ez gehiegi prestatuta

Elikagaiak gehiegi prestatzeak azken segurtasuna murriztu dezake. Gehiegi egosteak lagundu egiten du substantzia toxikoak sortzen, hala nola N-nitrosoa edo amina heteroziklikoak (AHC), osasunerako ondorio kaltegarriak eragin ditzaketenak. Almidoi ugariko elikagaietan, hala nola ogian, zerealetan, galletetan edo patatetan, gehiegi egosiz gero, akrilamida sor daiteke. Akrilamida konposatu horrek ondorio kaltegarriak ditu osasunean. Hori saihesteko, garrantzitsua da trikimailu batzuk kontuan hartzea eta janari seguruak eta osasungarriak izatea.

  • Frijitzeko denbora murriztu oliba-olioa erabiliz, eta ez “bainatu” elikagaia. Garrantzitsua da olioak elikagai guztia ukitzea.

  • Termometroa erabili haragiaren tenperatura neurtzeko eta barruko tenperatura (65ºC bi minutuz) kontrolatzeko.

  • Haragia izanez gero, kendu erretako zatiak. Bere zukua ere ez jatea zatiren bat erre bada.

  • Haragia olioarekin, ardoarekin, garagardoarekin edo beste adobo batzuekin onduz gero, konposatu kaltegarrien sorrera babesten eta murrizten da.

Olioa, funtsezkoa

Olioa funtsezkoa da frijitzeko. Ondo bero egon behar du, elikagaia azkarrago egosteko eta olio gutxiago xurgatzeko. Bestela, elikagaiak gantz-azidoez bustitzen dira eta ez dira kurruskari geratzen.

Olioak oso bero egon behar du, elikagaia azkarrago egosteko

Baina olioa beroegia bada eta erretzen bada, konposatu toxikoak eta osasunerako kaltegarriak sortzen dira. Olioak bero egon behar du, eta egoera likatsutik likidora igarotzen da hezetu gabe, eta horrek adierazten du erretzen hasten dela. Azken olio-soberakina kentzeko, komeni da elikagaia paper xurgatzailearekin xukatzea eta, hala, paperean geratzen diren kaloria eta koipeak kentzea.

Frijitzeko olioa behin bakarrik erabili behar da. Tenperaturarekin propietate onuragarriak aldatu egiten direnez, komeni da aldiro olio berria erabiltzea. Frijitzeko olioa ez da inoiz entsaladetarako ongailu gisa erabili behar. Horretarako, berariazko edukiontzira bota behar da, birziklatzeko.

Hobeto frijitzeko trikimailuak

Frijitzeko teknikaren itxurazko erraztasuna hobeto zehazteko, alderdi hauek hartu behar dira kontuan:

  • Elikagaiek ahalik eta lehorren egon behar dute frijitzean. Aurretik uretan pasatuz gero, ondo lehortu behar dira.

  • Arrautza-irinetan pasatuz gero, urpean geratu behar dute.

  • Aldi berean elikagai asko frijitzea saihestu behar da, olioaren tenperatura jaitsi eta frijitzeko prozesu desegokia gertatzen baita.

  • Uretan aberatsak diren elikagaiak, hala nola arraina, irin-, arrautza- edo ogi birrinduarekin estaltzea komeni da. Horrela, ur-lurrunak ez du frijitze egokia eragotziko.

  • Arrautza-irinetan pasatutako elikagaiak, hala nola kroketak, kauserak edo oilaskoa, 180 °C-ko tenperaturan frijitu behar dira.

  • Ur asko dutenez, arrautza-irinetan pasatutako barazkien kasuan, olioaren tenperaturak zertxobait txikiagoa izan behar du, 160 °C inguru.

  • Elikagai lodi edo handietarako, tenperaturak 140ºC inguru izan behar du.

AKRILAMIDA

Akrilamida substantzia toxikoa da, minbizi-potentziala du, eta almidoi ugariko produktuak frijitzean sortzen da, hala nola ogia, galletak edo patata frijituak. Konposatuaren hondar gehien aurkitu den elikagaia patata frijituak dira. Patata irakinetan edo lurrunetan, aldiz, ez dago akrilamida-arrastorik.

Osasunean duten eragina etengabe aztertzen ari dira, eta, oraingoz, egiaztatu da akrilamidaren eraginpean egoteak kalteak eragin ditzakeela nerbio-sisteman eta asaldura emankorrak. Hala ere, adituek adierazi dute aurkitutako kontzentrazioak kalteak eragiteko behar direnak baino txikiagoak direla.

Iritzi desberdinak daude, iturri batzuek adierazten baitute konposatua kantzerigeno genotoxiko ahaltsua dela, eta beste batzuek, berriz, alarmismoa. Kontua da kontsumitzaileak ez dituela ezagutzen konposatu horren ondorio errealak. Europako Batasunaren arabera, edateko uraren akrilamidarako ezarritako legezko mugak 0,1 mikrogramo dira litroko. Akrilamidaren arriskuak ebaluatzeko eguneko kopuru onargarriari dagokionez, gorputz pisuaren kiloko eta eguneko bost mikrogramotan finkatu da.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak