Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikagaien Segurtasuna

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Ergothioneina antioxidatzailearen iturriak eta enigmak

90 g-ko txanpinoi-anoa batek antioxidatzaile horren 5 miligramo emango lituzke.

img_setasp 1

Txanpinoiak dira ergothioneina antioxidatzailearen iturri natural onena, Pennsylvaniako Unibertsitateko ikertzaileek plazaratu berri duten lan baten arabera. Adituek metodo bat garatu dute, likidoen kromatografia eta masen espektrometria bezalako teknikak konbinatzen dituena.

Irud.

Azterketa berrien arabera, txanpinoiak galorratzak baino 12 aldiz antioxidatzaile gehiago izango lituzkete, eta oilasko-gibelak baino lau aldiz gehiago. Elikagai horietatik aldarrikatzen zen orain arte antioxidatzaile horren kontzentrazio handienak zituztela. Hori horrela zen, azaltzen du Pennsylvaniako Unibertsitateko taldeak, orain arte ez baitzegoen nahikoa teknika sentikorrik ergothioneina-kontzentrazioak zenbatesteko. Ikertzaileek perretxikoei buruzko test berria entseatu dute, perretxikoak konposatu horren iturri ezaguna baitira, baina «beste edozein landareri» aplika dakizkioke, diote.

Tokiko barietateen artean, txanpinoiak dira ergothioneina gehien dutenak. Adibidez, hiru txanpinoi-ontza (90 gramo inguru) dituen errazio estandar batek 5 miligramo ere emango lituzke antioxidatzaile horretatik, asko edo gutxi prestatuta dauden alde batera utzita; izan ere, Joy Dubost ikertzaile nagusiak dioenez, «ergothioneina-mailak ez dira jaisten janaria prestatzean». Perretxiko exotikoek askoz gehiago ere izango lukete: shiitake (gure herrialdean gero eta ezagunagoa den onddoa) edo maitake errazio batek 13 miligramo antioxidatzaile izan ditzake edo, beste elikagai batekin alderatuta, «gari-ernamuina baino 40 aldiz ergothioneina gehiago».

Funtzio ezezaguna
Hainbat ikerketaren arabera, perretxikoak eta onddoak dira ergothioneina antioxidatzailearen iturri natural nagusietako bat. Antioxidatzaile hori giltzurrunaren eta gibelaren gisako organoen babesle da.
Landare eta animalia-ehun gehienetan aurki daitekeen metabolito fungikoa da ergothioneina, eta zelularen antioxidatzaile ahaltsua eta hantura-prozesu kronikoetako babeslea da, zenbait lanek iradoki dutenez. Hala ere, ez dakigu benetan zer funtzio espezifiko betetzen duen giza metabolismoan. Apirilean, Koloniako Unibertsitateak (Alemania) Proceedings of the National Academy of Science USA (PNAS) aldizkari ospetsuan argitaratu zuen lan batek erakutsi zuen ergothioneinak zelula-mintzaren garraiatzaile gisa izan zezakeen rola, bai eta funtzio babeslea ere hantura-nahaste kronikoetan.

Cagliariko Unibertsitateko (Italia) Biologia Esperimentaleko Sailak Clinical Nutrition aldizkarian egindako beste lan baten arabera, ergothioneinak giltzurrunean eta gibelean eragin oxidatiboa modulatzen du. Lan horretan, perretxiko eta onddoak jotzen ziren antioxidatzaile horren berezko iturri gisa, organo horietan kalterik ez eragiteko.

Deigarria da, halaber, 2002ko abenduan Food and Chemical Toxicology aldizkarian argitaratutako lana, ergothioneinak arratoi diabetikoetan enbrioiak malformatzeko duen arriskuaren aurrean duen babes-paperari buruzkoa. Madrilgo San Pablo Unibertsitateko Zientzia Esperimentalen Fakultateko ikertzaileek haurdun zeuden arratoi diabetikoei ergothioneina eman zieten haurdunaldiko lehen 11 egunetan. Lanaren emaitzen arabera, enbrioien malformazio-tasa murriztu egin zen konposatuaren ekarpenak glukosan eragin kaltegarririk izan gabe.

Substantzia intrigagarri horrekiko interesa urrutitik dator. 1952an, Robert Baldridge-k eta Howard Lewis-ek, Michigango Unibertsitateko (Estatu Batuak) bi ikerlarik, odoleko ergothioneina-kontzentrazioak aztertu zituzten karraskariei buruz eta dietari buruz. Ez ziren bakarrak izan, eta substantzia hori beste eredu batzuetan aztertu zen, besteak beste, sagu, untxi eta txerrietan.

Gehieneko mailak, 18 urterekin

Berrikiago, 2001ean, King Abdulaziz Unibertsitateko talde batek Saudi Arabian gizon osasuntsuen odoleko ergothioneina-maila aztertu zuen adin desberdinetan (1 eta 10 urte bitartean; 11 eta 18 urte bitartean, eta 19 eta 50 artean). Zergatik ikasi horrelako zerbait? «Ergothioneina oso hedatuta dago izaki bizidun guztietan, bereziki animalien odolean», azaldu dute ikertzaileek beren lanean. «Hala ere, giza gorputzean duen funtzioa ez da ondo ulertzen». Ergothioneinak metabolismoan duen eragin biokimikoa ikertzeko, honako hau azaltzen dute lanean: «Experimentala and Molekular Medicine aldizkarian argitaratu zen, lehenik, odolean bizitzan zehar duen kontzentrazioa aztertu behar da».

Antioxidatzaile horren odoleko kontzentraziorik handienak 11-18 urte bitartekoak dira. Ergothioneina-maila 11tik aurrera handitzen hasten da, 100 mililitroko 1,5 eta 2 miligramo arteko maila gertatzen denean, eta maila gorenera iristen da 18 mililitro bakoitzeko 3,7 miligramo. Hortik aurrera, mailek behera egiten dute, 50 urtera arte, nahiz eta 51 urtera beste igoera bat izan, baina 18 urtera iritsi gabe, 100 mililitroko 2,8 miligramo besterik ez baita geratzen.

Adituek diotenez, gure gorputzean dagoen ergothioneina guztia janaritik dator. Eta, orain arte ikusi dugunagatik, ez da hain bitxia gure biologian. Beste gauza bat da jakitea zer eginkizun duen, eta aparteko ekarpen bat gure osasunean nabarituko den.

KONTUZ MELATONINAREKIN, GEHIGARRI GISA

Dietasana

Antioxidatzaileen argudioa, zelulen narriadura saihesteko, zahartzeko eta askotariko gaixotasunak garatzeko giltza gisa, eztabaidatik kanpo geratzen da, antioxidatzaile ugari dituzten landare, fruta eta bestelako elikagaiak behar adina emanez defendatu behar direnean. Beste gauza bat da osagarri dietetiko jakin batzuek onura ekar dezaketela.

Horixe da melatoninaren kasua. Herrialde batzuetan libreki saltzen den bitartean, beste batzuetan debekatuta dago salmenta librea. Elikagaian gehigarri gisa erabiltzea eztabaidagarria da oraindik, ez baitago argi hormona horren dosi handiagoak onuragarriak izan daitezkeen edo ez. Melatonina, lehenbizi pinu-guruinaren hormona gisa aurkitu zena, landare eta legamia askotan agertzen da, eta antioxidatzaile gisa beste antioxidatzaile batzuena indartzen du.

Irailean Nutrition and Metabolism aldizkarian argitaratu den lan batek hormona horri buruz orain arte ezagutzen diren datuak berrikusten ditu. Autoreak, R. Hardeland eta S. Pandi-Perumal, Göttingengo Unibertsitatekoa (Alemania) eta Mount Sinai Medikuntza Eskolakoa (Estatu Batuak) zuhurrak dira melatonina elikagai-gehigarri gisa baloratzean.

Nahiz eta beste elikagai-gehigarri batzuekin konparatuta erabiltzeko arriskuak txikiak izan, autoreek azpimarratzen dute "melatoninaren ahalmen antioxidatzailea erradikal askeen detoxifikazioan ez ezik, hainbat ondorio ere badituela". Horregatik, dosi handiagoek ustekabeko eta nahi gabeko ondorioak eragin ditzakete. Horregatik, «arretaz baino ezin da erabili gehigarri gisa».

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak