Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikagaien Segurtasuna

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gatz-kontsumoaren berri eman dute adituek

Europako herritarren batez besteko sodio-kontsumoa 3-5 gramokoa da, organismoarentzat beharrezkoak diren 1,5 g-tik gorakoa.

Nahiz eta adosten den gatz gehiegi kontsumitzen dela, arrisku kardiobaskularraz hitz egiten denean dietaren osagairik garrantzitsuenetakotzat jotzen dena, adituek ohartarazi dute ez dagoela behar adina informaziorik dietan gehienezko muga onargarri bat ezartzeko, osasunerako arriskurik ez dakarrena.

Ez dago behar adina informazio sodio-muga onargarri bat ezarri ahal izateko, osasunari kalte egiten ez diona, Elikagaien Segurtasuneko Europako Agintaritzako (EFSA, ingelesezko sigletan) adituek argitaratu berri duten txostenaren arabera. Sodioa funtsezko mantenugaia da, ia elikagai guztietan aurki daitekeena: frutatik edo barazkietatik (landareek lurzoruko sodio asko xurgatzen dute) haragiraino edo arrautzetaraino. Baina sodio iturri ohikoena gatza da, sodio kloruroa. Osasunari kalte gutxien egiten dion sodio-mota ere bada.

Txostenaren arabera, arazoa da Europako populazioaren batez besteko kontsumoak giza metabolismoaren funtzionamendu egokirako beharrezkotzat jotzen diren kantitateak baino askoz gehiago gainditzen duela, eta ia kontsumo hori guztia gatzaren bidez datorrela. Kontsumoa murriztu beharra dago eta horretan akordio orokorra dago. Nazioarteko hainbat erakundek, hala nola Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) edo Nutrizioaren Aholku Batzorde Zientifikoak (SACN), dietan herritarrek kontsumitzen duten gatza murriztea jarri dute helburutzat.

Orain arte bildutako ebidentzia zientifikoak aztertu ondoren, aditu-taldeak honako hau adierazi du: «gaur egungo sodio-kontsumoa zuzenean lotuta dago arteria-presioa handitzearekin, gaixotasun kardiobaskularra eta giltzurrunetakoa izateko arrisku-faktore batekin», eta ondorio horiek sodio kloruroaren kontsumoari lotuta daude. Panelaren arabera, «ezin da muga bat zehaztu, gomendatutako eguneko kopurua baino handiagoa, osasunean ondorio kaltegarririk izan ez dezan». Esaten dutenez, erlazio etengabea dago irentsitako sodioaren, odol-presioaren eta sodioaren presioaren erantzunean eragina izan dezaketen faktoreen artean. Sodioak odol-presioa handitzen du, baina efektu hori «hainbat faktorek modulatu dezakete, hala nola dietak, pisuak, ariketa fisikoak, adinak, generoak edo faktore genetikoek».

Europako Batzordeak EFSAri agindu zion, besteak beste, hogei eta hainbeste mantenugairen gehieneko kontsumo-dosi jasangarriak ezartzea. Helburua da osasunerako arriskurik ez dakarten eta merkatuan ugaritzen diren elikagai aberastuak eta gehigarriak legeztatu eta kontrolatzeko aukera ematen duten dosi seguruak ezartzea. Sodioa funtsezko mantenugaia da, eta gehigarri horietan egon daiteke, baita C bitamina, burdina edo fosforoa ere (zerrenda horretako elikagai batzuk).

11 g batez besteko kontsumoa
Irentsitako sodioaren %70-75 irentsitako sodiotik dator, eta gehienak elikagai prozesatuak dira.

Zaila da zenbat sodio kontsumitzen den zehaztea; izan ere, ia elikagai guztietan dagoen kopurua ez ezik, gatzarekin ontzen den bakoitzean gehitzen dena ere kontuan hartu behar da. Metodorik fidagarriena gernuan kanporatzen den sodioa aztertzea da. Metodologia horrekin, azterketa ezagunenetako batekin, Intersalt Ikerketen Talde Kooperatiboarekin, 32 herrialdetako hamar mila pertsona baino gehiagoren gernu-laginak aztertu zituen. Eta alde nabarmenak aurkitu zituen: 8-9 g gatz pertsonako eta eguneko, Belgika edo Danimarkan, 9-11 g Finlandia, Portugal, Espainia eta Erresuma Batuan edo 14 g Errumanian.

Kalkuluen arabera, Europako populazioaren batez besteko sodio-kontsumoa 3 eta 5 g bitartekoa da (8-11 g gatz), eta kopuru horrek gainditu egiten ditu helduen nutrizio-beharrak (1,5 g sodio egunean, 3 eta 4 g gatz artean). Irentsitako sodio gehiena elikagai prozesatuetatik dator: guztiaren %70-75. Gainerakoa elikagaietan berez dagoen sodiotik (guztiaren %10-15) eta janariari nahierara gehitzen zaion gatzetik dator (%10-15 inguru).

OME bezalako erakundeen helburua da herritarrek kontsumitzen duten sodio kopurua murriztea, egunean 5-7 g gatz izatera iritsi arte. Zifra ez da aukeratu odol-presioan eraginik ez duen dosia delako, errealistagoa delako baizik. Sodioa, gatz formakoa, hain da nabarmena elikagai guztietan, ezen ia ezinezkoa izango bailitzateke erabat murriztea.

Haurren elikadura
Ildo horretatik, haurren elikaduran gatz-mailak bereziki kontrolatzearen garrantzia gogorarazten du adituen taldeak. Batetik, odol-presioan epe luzeko ondorioak eragiten dituelako.

Berriki egindako lan batek deigarria egiten zuen haurren formuletan sodioak duen eragina. Zuzendaria: A. Pomeranz eta Journal of Hyatursion aldizkarian argitaratu zen 2002an. Lan horretan, lehen 8 asteetako elikadura konparatzen zen amaren esnea edo sodio gutxiko edo sodio askoko formulak hartzen zituzten haurrekin.

Odolaren presioa, zehazki sistolikoa (odolaren presioa bihotzetik ateratzean), askoz handiagoa zen sodio formula aberatsenak hartu zituztenetan. Kezkagarria zen, ordea, sodio gutxiagoko elikadurara aldatu ondoren ere, 24. astean amaren esnea jaso zuten haurrek baino presio handiagoa izaten jarraitzea.

Haurren gatza kontrolatzeko beste arrazoi garrantzitsu bat ahosabaia hezteko eta gatz gutxirekin ohitzeko unerik egokiena dela da. Adituek diotenez, epe luzeko ondorioek zerikusia izan dezakete gatzaren gustuaren aldeko lehentasunak goiz eskuratzearekin, nahiz eta onartzen duten kontuan hartu beharreko beste faktore asko daudela.

ARRISKUAK ETA ZALANTZAK

Segurtasun-irud. 2
Alde batera utzita sodioak eragindako intoxikazio akutua —pertsona batek kilo bakoitzeko 0,5-1 gramo sodio irentsiko balu gertatuko litzatekeena, hau da, eserita dagoen kilo baten kilo erdi gatz baino gehiago—, mantenugai horrek zenbait arrisku ditu osasunerako. Nabarmenena odol-presioa handitzea da, eta hori ere arrisku kardiobaskularrarekin lotuta dago. Baina ez da bakarra.

Azterketa batzuen arabera, gatzak handitu egingo luke minbizi-mota batzuek digestio-sisteman duten eragina, nahiz eta gehienetan animalia-ereduekin egiten diren ikerketak izan. Hipotesi onartuenetako bat da gatzak urdaila babesten duten mukosak kaltetzen dituela, eta horrek zelula-alterazioak eragingo lituzke, eta, epe luzera, minbizia sor liteke. Arazoa ez litzateke gatza bera, faktore-multzo bat baizik; horietako batzuk gatz askoko elikagaiekin lotuta daude, hala nola arraina eta gatzetan dagoen haragia, faringean minbizi-eragin handiagoa baitute. Faktore horien artean, kontserba-mota horietan dauden nitrosamina kartzinogenikoak aipatzen dira.

Beste hipotesi bat da gatz asko kontsumitzea arriskutsua izan daitekeela hezurren osasunerako, sodio gehiago kontsumitzeak kaltzio gehiago irenstea eragingo bailuke gernuan, nahiz eta ez dagoen ezer eztabaidaezinik horri dagokionez.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak