Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikagaien Segurtasuna

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gehigarri dietetikoen arriskuak

Androstendionak, efedrak eta kreatinak osagarri dietetikoen merkatura bideratutako produktu berri asko definitzen dituzte

Espainiako osasun publikoarekin lotutako arazo nagusietako bat obesitate-epidemia da. Pisua handitu zaien pertsonak ugaritu egin direla eta haur obesoen prebalentzia handienetako bat izan arren, gehigarri dietetikoen kontsumoa asko handitu da.

Osagarri dietetikoak ez dira elikagaiak, dietaren osagarri diren propietateak atera nahi zaizkien substantziak baizik, hala nola pisua modulatzea, errendimendu fisikoa areagotzea edo muskuluen tamaina handitzea. Haien kontsumoa nabarmen hazi da, ez bakarrik Espainian, baita herrialde garatuetan ere. Aldi berean gertatzen ari den obesitate-epidemiarekin bat dator kontsumo-igoera. Batzuen ustez, kointzidentzia hutsa da.

Espainian, osagarri dietetikoen kontsumoak 92.000 milioi eurotik gorako merkatu-balioa sortzen du. 90eko hamarkadaren amaieran, bitaminen eta mineral batzuen merkaturatzea eta salmenta liberalizatu zenetik, maiz ikusten da publizitatean merkaturatutako substantzien ustezko onurak nabarmentzen direla. Normalean, onuragarriak izaten dira, gure ongizate-egoera handituz, nekea gutxituz edo gure bizitza oro har erraztuz.

Kontzeptu horiek kontsumitzaileen ideia orokorrean oinarritzen dira: mineralak eta bitaminak kontsumitzea onuragarria da osasunerako, eta horrek substantzia horiek behin eta berriz kontsumitzera bultza dezake. Ondorioak aurresanezinak izan daitezke etorkizunean; izan ere, horietako askok ez dakite epe luzeetan behin eta berriz kontsumitzeak zer ondorio dituen.

Zalantza horiek gorabehera, gero eta argiagoa dirudi bitamina antioxidatzaileek ondorio onuragarriak dituztela pertsona askorentzat, batez ere molekula horien dieta egokia ez dutenentzat. Hala ere, kontsumitzaile askok bitaminei lotutako hainbat substantziaren salmentak ugaritu egin dira, eta horiek ez dute zerikusi handirik horiekin. Oro har, marketin-kanpaina argi batekin aurkezten diren produktuak dira, non propietate onuragarriak adierazten baitira, nahiz eta ikuspegi zientifikotik ondorio guztiak ez diren ez argiak ez positiboak.

Osasunerako arazoak?

Behar adina ebidentzia zientifiko ez izateak zalantzan jartzen ditu gehigarri dietetiko berrien ustezko onurak.
Lehenik eta behin, bereizi egin behar dira mikronutrienteak, batez ere bitaminak eta mineralak, eta «substantzia berri» deritzenak. Azken horiek hartzen dituzten pertsonak kontrolik gabeko esperimentu kliniko handi gisa har daitekeena egiten ari dira, produktuekin, horietako batzuk sendagaien bidez, probatu ez direnak eta, neurri handi batean, arautu gabe daudenak.

Bitamina- eta mineral-kontsumoa librea izan ohi da, nutrizio-osagarrien artean egon ohi den dosia ez baita arriskutsua osasunerako. Beste kontu bat da neurriz kanpo kontsumitzea, gomendatutako dosia hiruzpalau aldiz gehituz, zenbat eta gehiago kontsumitu, orduan eta onura handiagoak lortuko direla pentsatuz. Kasu horietan, gehiegizko dosifikazioa eta intoxikazioak gerta daitezke, bitamina liposolubleen (bereziki A eta D bitaminen) forma aktiboen kontsumo masiboak daudenean.

«Mirarizko efektu»ekin agertzen diren «substantzia berriei» dagokienez, gaur egun ez dago behar adinako ebidentzia zientifikorik, nahiz eta eskura dauden ikerketa zientifiko urriek iradokitzen duten produktu horietako asko ez direla eraginkorrak edo, kasurik onenean, errendimenduan aldaketa arinak baino ez dituztela eragiten. Kezkagarriena da kaltegarriak izan daitezkeen substantziak izan ditzaketela, besteak beste, androstendiona, kreatina eta efedra.

Androstendionak gorputzaren hormona-oreka nahas dezake testosterona eta estrogeno bidez metabolizatzen denean. Ondorioz, nerabeen pubertaro goiztiarra eragin dezake eta hazkundea mugatu.

Molekula hori, bere aldekoek «andro» deritzona, pro-hormona bat da, hau da, testosterona ekoiztean gorputzean eratutako zenbait konposaturen arteko bat (muskuluak hazteko lan egiten duen esteroide ahaltsua). «Andro»k bi azterketa espezifiko egin ditu: lehena, Journal of the American Medical Association aldizkariak argitaratua, 19 eta 29 urte bitarteko gazteekin; eta bigarrena, Archives of Internal Medicine-k 2000ko azaroan argitaratua, 35 eta 65 urte bitarteko gizonekin. Bi kasuetan, «androa» kontsumitu ez zutenek bai indar eta gihar bera hartu zuten. Bi azterketetan agerian geratu zen LDL kolesterola handitu egin zela. Harrigarriena estrogenoen maila nabarmen handitzea izan zen, eta horrek desoreka hormonalak eragin ditzake kontsumoak behin eta berriz eta denbora luzez izaten badira.

Kreatinaren kasuan, funtsean muskulaturan dagoen organismoak berez sortzen duen substantzia da. Haren funtzioa muskulu-indarra handitzea da, energiaren kudeaketa hobea eta neke txikiagoa lortuz. Gehigarrietan ahozko kreatina hartuz gero, pisua azkar handitzen da (0,5 kg-tik 2 kg-ra), eta hori muskulu-masak handitzearekin lotzen da. Hala ere, badirudi pisu-handitze hori muskuluan likidoen atxikipena handitzearen ondorio dela, eta horrek haien ondorioen irudi faltsua eragiten duela.

Ez dago kreatinaren kontsumoak epe luzera izan ditzakeen albo-ondorioen azterketa sistematikorik, baina muskulu-karranpak eta giltzurrun-arazoak gehitu dira. Hala ere, ondorio sekundarioak irenste-mailaren araberakoak dira, eta, beraz, kontsumo kontrolatuetan, batez ere tonu edo indar muskularrik gabeko arazoak dituzten pertsonengan, ez da ondorio negatibo garrantzitsurik nabarmendu behar.

Hala ere, kreatina ere ez da panazea, haren ekintza bereziki eraginkorra baita ariketa fisikoa areagotzen denean. Kontsumitzen duenak ez badu jarduera fisikorik egiten, nekez ikusiko ditu etekinak.

Efedrari dagokionez, belar estimulatzailea da, anfetaminak bezala jarduten duena, eta ikertzaile batzuek istripu eta lesio ugari egozten dizkiote. Eskuarki, gorputz-pisua murrizteko eta muskulu-errendimendu hobea bermatzeko erabiltzen da. Hala ere, produktu arriskutsutzat jo behar da.

Efedrak zenbait estimulatzaile ditu, efedrina eta pseudoefedrina barne. Ia gehigarri guztiek efedra eta osagai ugari konbinatzen dituzte, besteak beste, beste estimulatzaile bat, normalean kafeina edo guarana. Efedrinak eta kafeinak sinergian funtzionatzen dute, eta eragina anfetaminena bezalakoa da.

Antzemandako albo-ondorioen artean, hipertentsioa agertzen da, eta horrek garuneko istripuak eta istripu kardiobaskularrak eragiten ditu. Horrek erabilera mugatua eta kontrolatua gomendatzera bultzatzen du.

KONTSUMO-GOMENDIOAK

Irudi.2
Osagarri dietetikoak eskuratzeko erraztasuna eta komunikabide orokorrek emandako informazioa, batez ere herrialde garatuetan gertatzen den kontsumo handiaren erroan daude. Ebidentzia zientifiko sendoagorik ez dagoenez, oinarrizko gomendioa zuhurtasuna da, eta beste edozein gogoetaren gainetik, espezialistari aldez aurretik kontsulta egitea.

Osasuna arriskuan jartzen duten gabezia-egoeretan, substantzia horien erabilerak, kasu batzuetan gehiegikeria eragiten duenak, automedikaziotzat har daitekeenera hurbiltzen da. Hori dela eta, espezialista bati kontsulta egitea da nahitaezko urratsa.

Helburua errendimendu muskularrak, intelektualak edo bestelakoak gehitzea edo nekeari aurre egitea bada, nutrizio-osagarriek helburu hori lortzen lagun dezakete, baina, berriro ere, medikuaren kontsulta komeni da. Albo-ondorioak txarrak izateak eta beste substantzia batzuekin edo are medikamentuekin interakzioan aritzeak, aldi luzeetan ez kontsumitzea ekar dezakete.

Horixe da, hain zuzen, kontuan hartu beharreko azken gomendioa: horrelako produkturik hartu aurretik, komeni da zehaztea zenbateraino lagunduko duen gure nutrizio-gabeziak hobetzen, baita albo-ondorioak ere. Ezinbestekoa da konposizioari buruzko informazioa eta gomendatutako dosifikazioak irakurtzea eta ulertzea.

Bibliografía

  • ArauakMerkatua Tedt T.N. Odden M.C. Shlipak M.G. 2003. Ephedraren safety erlatiboa beste produktu herbal batzuekin konparatzen da. Ann Intern Med. 138(6):468-471.
  • Broeder C.E., Quindry J., Brittingham K., Panton L. Thomson J., Appakondu S., Breuel K., Byrd R., Douglas J. Earnest C. Mitchell C. Olson M. Roy T. Yarlagadda C. 2000. The Andro Project: Physiological and Hormonal Influences of Androstenedione Supplementation in Men 35 to 65 Years Old Participating in a High-Intensity Resistance Training Program. Arch Intern Med.160:3093-3104.
  • Derave W. Eijnde B.O., Verbessem P. Ramaekers M., Van Leemputte M. Richter E.A., Hespel P. 2003. Creatine and protein supplementation in konjuntzio with resistance training promotes muscle GLUT-4 content and glucose tolerance in humans. J Appl Physiol. 94:1910-1916.
  • Leder B.Z., Longcope C., Catlin D.H., Ahrens B. Schoenfeld D.A., Finkelstein J.S. 2000. Androstenedione Administration and Serum Testosterone Concensations in Young Men. JAMA. 283:779-782.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak