Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikagaien Segurtasuna

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gozoegia izatearen arriskuak

Produktu gozagarrien kontsumoak aurrerapen handia izan du azken urteotan. Dieta mota guztietan barneratzeak, ordea, nutrizio arloko arriskuak dakartza, gehiegi erabiltzeagatik. Gozoa, baina atsegina, bere neurrian hartu behar da.

Produktuaren helburu nagusiagozagarrigustu atseginenetako bat asetzea da, zapore gozoa. Hainbesteraino, garrantzi handiagoa hartu dute, mota guztietako enpresa gehienek beren produktuetan errutinazko eran erabiltzen baitituzte. Oro har, eztitzaileak dira herrialde garatuetako dietaren osagai energetiko garrantzitsuenetako bat.

Gozagarri natural gehienak karbohidratoak dira, bereziki azukreak, 4 Kcal/g ematen baitute. Edari freskagarri batean, kopuru osoaren %15 har dezake (45 g latako), eta kafe esnedun batek, berriz, 10-20 gramo izan ditzake. Freskagarri-lata bat, kafesne bat eta karamelu bakar bat hartuta, 320 Kcal har daitezke, guztizko energia-beharren %10 eta %20 bitartean. Gozoki horren osaeran azukre ugari dago. Horrelako produktuak kontrolik gabe kontsumitzeak koadro patologikoak sor ditzake. Horien artean, gizentasuna.

Azukreen ekarpen elikagarria oso txikia da. Oro har, energia besterik ez dute ematen, oso produktu purifikatuak eta kristalizatuak direnez, ez baitute ez bitaminarik ez mineralik. Ezaugarri hori dela eta,kaloria hutsak. Horrexegatik, hain zuzen, gozagarri gehiegi kontsumitzeak elikadura- eta osasun-arriskua dakar; izan ere, organismoa aseta senti daiteke energetikoki, eta bitamina- edo mineral-kopuru hori behar baino kontzentrazio txikiagoan har daiteke. Funtsezko mantenugaien urritasuna duen dieta bat arriskutsua da osasunerako.

Naturan dauden azukreetatik, gutxi batzuk baino ez dira erabiltzen industria-mailako gozagarri gisa. Sakarosa da garrantzitsuena (kanabera-azukrea edo erremolatxa-azukrea), baina glukosa, fruktosa, azukre alderantzikatua (proportzio berean nahasten dira glukosa eta fruktosa), laktosa (esnearen azukrea) eta maltosa ere erabiltzen dira (bi glukosa molekulaz osatutako azukrea). Azukre horiek guztiek energia kantitate bera ematen dute (4 Kcal/g). Horregatik, produktu dietetikoetarako beste gozagarri batzuk erabiltzen dira, naturalak ere, baina azukre-alkohol multzokoak (adibidez, sorbitola edo xilitola), energia-ahalmen txikiagoa dutenak.


Osasun-ondorioak

Edulkoratzaileak
hartzea kontuan hartu behar da osasun arloko arazoak saihesteko. Horietako bat mellitus diabetea da, dietaren kontrol zorrotza eskatzen duen gaixotasuna. Gaixotasun hori duten pertsonentzat, bereziki arriskutsua da glukosa, sakarosa edo maltosa hartzea, odoleko glukosa-maila handitzen baitute, eta horrek arazoak sortzen ditu patologiaren bilakaeran.

Edulkoratzaileen beste ondorio bat, pertsona askori eragin diezaiokeena, honako hau da:hortzetako txantxarra. Hori gertatzeko, beharrezkoa da, besteak beste, ahoan mikroorganismo kariogenoak eta substratu egokia egotea. Bakterioak hortzaren oinarrian metatzen dira, eta horri deritzobakterio-plaka. Finkatu ondoren, azukreak erabiltzen dituzte, esmalteari eraso egiten dioten azidoak sortuz eta denboraren poderioz desmineralizatuz. Esmalte ahulduarekin, mikroorganismoak hortz barruan sartuko dira, eta han babestuta geratuko dira. Gero eta azido gehiago pilatuko dute eta gero eta azkarrago suntsituko dute, barruko ehunetara iritsi arte, eta han infekzioa sortuko da. Azukreak ahoko bakterioek erabil ditzakete, eta polialkoholak, berriz, nekez erabiltzen dira. Hori bereziki interesgarria da xilitolaren kasuan, jarduera antikariogenikoa ere deskribatzen baita.

Azkenik, azukre kopuru jakin bat, bereziki glukosa, ematen denean, askatzea eragiten dela ikusi da.garuneko endorfinak. Substantzia horiek lagundu egin lezakete abaildura kontrolatzen eta ondoeza murrizten; horrek arrazoitu lezake zergatik jaten dituzten gozokiak bereziki, batez ere isolamendu soziala edo familia mailako arazoak gertatzen direnean. Horren ondorio negatiboa da gehiegi kontsumitzeak loditasuna ekarriko duela, eta horrek osasunerako arriskuak ekarriko dituela.

Bibliografía

  • Astiasarán, I. eta Martínez, J.A. 2000. Elikagaiak. Osaera eta propietateak. Arg. : McGraw & Hill. Madril.
  • Belitz, H.D. eta Grosch, W. 1997. Elikagaien Kimika. Arg. : Akribia. Zaragoza.
  • Linder, M.C. 1988. Nutrizioa. Alderdi biokimikoak, metabolikoak eta klinikoak. EUNSA Iruña.
  • Mahan, L.K. eta Escott-Stump, S. 1998. Krauseren elikadura eta dietoterapia. McGraw-Hill Interamericana. Mexiko.'
  • Mataix, J. (1993). Nutrizioa eta Dietetika. Osasun alderdiak. 1. eta 2. liburukiak. Farmazialarien Elkargo Ofizialen Kontseilu Nagusia. Madril.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak