Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikagaien Segurtasuna

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Gozoki asko eta fruta gehiago

Gozokien zapore gozoak, energia-edukiak baino gehiago, azal lezake zergatik diren jaki horien zaleak mendekotasuna dutenak baino fruta kontsumitzeko joera handiagoa dutenak.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2006ko abuztuaren 08a

Estatu Batuetako zientzialariek ikusi dute gozokiekiko mendekotasunak fruta kontsumitzeko joera osasungarria ekar dezakeela, eta nutrizio-ohitura txar bat beste osasungarri bat bihurtzeko aukera aztertzen ari dira. Azterketa horren arabera, oso frugiboroek mokadu gozoak hartzea nahiago dute, eta barazkien, barazkien eta lekaleen aldekoek, berriz, aperitibo gaziak.

Ideia gehiago planeta osoko diabetesaren eta obesitatearen epidemiari aurre egiteko? Cornell University-ko (AEB) aditu-talde batek, Brian Wansink buru duela, Appetite aldizkariak argitaratzen duen artikulu batean honako hipotesi hau planteatzen du: gozoki-zaleak (sweet tooth, hortz gozoa) joera handiagoa dute mendekotasuna ez dutenek baino fruta kontsumitzeko. Hori, adituek diotenez, zenbait barazki, barazki edo lekaleren zaporea «gozatzeko» erabil liteke, hain zuzen ere azukre eta karbohidratoak neurriz kanpo irensteagatik dieta orekatua bermatzeko.

Adituek diotenez, gakoa ez dago gozokien energia-edukian, gozoki-zaporean baizik. Hori dela eta, frutekiko zaletasun handiagoa sentitzen duten begetarianoak, gainerako landareengatik gozokiak edo txokolatea erabiltzeko tentazioan "erortzeko" joera handiagoa dute. Wansink eta bere taldeak AEBetako 14.292 pertsona ikertu zituzten 1994 eta 1996 bitartean, gozokien kontsumoa fruta edo barazki gehiago kontsumitzearekin lotzen zen zehazteko. Fruta irabazi zuen; era berean, esan zuten oso frugiboroek mokadu gozoak jan nahi dituztela, eta barazkien, barazkien eta lekaleen aldekoek, berriz, aperitibo gaziak.

Ondorio dietetikoak
Gozoki-zaleen ardura da fruta gehiago kontsumitzea mundu osoan.
Dietistak ez dira batere harritu aurkikuntzak; izan ere, askok aspalditik erabiltzen dute gozokiei ohitura kentzeko teknika bat, hau da, melazak eta gozokiak azukrerik gabeko marmeladekin pixkanaka ordezkatzea, eta zerealetan edo jogurtetan azukrezko ongailuak mahaspasekin, baiekin edo datilekin. Taktikak, Estatu Batuetako dietistek diotenez, ia ederki funtzionatzen du, nahiz eta zientziak inoiz ez duen jakiten gaur arte azukreak eta frutak hain hurbil izateak ez duela esan nahi haien edukia eta zaporea direla.

Paradoxa baliagarria da: gozoki-zaleak dira, aldi berean, mundu osoan etengabe hazten ari diren fruten kontsumoa eta ekoizpena. Azken horri dagokionez, Asiak fruta-ekoizpenaren %61 hartzen du gaur egun, eta, ondoren, Hego Amerika eta Afrika. Europak eta Ipar Amerikak ez dute bat egiten, ez eta %18k ere; aldiz, eskualderik kontsumitzaileenak dira.

Aurrejoera genetikoa
Bestalde, Mount Sinai School of Medicineko (New Yorkeko Unibertsitatea) Robert Margolskeek ikusi dute kodetze genetiko baten ondorio dela hizkuntza-hartzaileek zapore gozo edo garratzak atzematea. «Bi zaporeek», azaltzen du Margolskyk, «oso zeregin garrantzitsua izan dute gizakien bilakaeran, eta, horri esker, azukretan aberatsak diren iturriak (energia) identifika ditzakete, eta zapore garratzeko elikagaiak (toxikoak izan daitezkeenak) saihets ditzakete». Zientzialariek laborategiko saguen bi leinu ezberdin aztertu zituzten: bata, azukredun ura duen edukiontzi batean edatea nahiago zuena; bestea, azukrerik gabeko uraren aldeko zaletasuna erakusten zuena. Gozotasunagatik tirada zuten saguetan, mutazio genetiko bat identifikatu zuten, hain gozoak ez diren saguetan ez zena, eta, gainera, gozotasunarekiko mendekotasunaren erantzule ere bada.

AZUKREA, MAITASUNA ETA GORROTOA

Img caramelos1
Zapore gozoaren pertzepzioak dastamenaren hasiera ematen dio jaioberri orori, eta denborarekin erretorikoki saritze- eta plazer-kontzeptuekin lotzen da. Maitasun-glosarioko sinonimo askok harremana dute gozokiarekin; hala ere, azukre-mendekotasunak berehalako gozamena ezaugarri duen gizarte bati eragiten dio. Azukrearekiko mendekotasunak, urrunago joan gabe, gizon eta emakume askok gozokiak, edariak, izozkiak, marmeladak, gozokiak, maskatzeko gomak eta abar behin eta berriz kontsumitzea dakar.

Azukrearekiko adikzioa drogaadikzio edo substantzia-abusu batekin parekatu beharrean, osasun-adituek ohartarazten dute azukre zuriak oso mantenugai gutxi dituela eta soilik lau kaloria gramo bakoitzeko. Azukre zurian aberatsak diren elikagaiek azkar asetzen dute, eta kantxa gutxi eskaintzen diote beste elikagai batzuen lehiari. Baina, gainera, azukreek globulu zuriek edo leukozitoek bakterio-kutsadurei aurre egiteko duten gaitasuna inhibitzen dute, eta, beraz, gozokiak neurriz eta neurriz eta gehiegi kontsumitzeak gure defentsa-sistema murrizten du, eta katarroak, zistitisa, baginitisa edo forunkuluak agertzea errazten du.

Azukrearekiko mendekotasunak, era berean, hainbat minbizi-mota izateko arriskua bikoizten du: kolona, bularra, obarioak, prostata, giltzurruna, nerbio-sistema eta pankrea. Gaixotasun kardiobaskularrak izateko arriskua ere handitzen du, eta lotura zuzena du helduaroan intsulinarekiko mendekotasunik ez duen diabetesarekin. Dietan azukre asko izateak digestio-arazo kronikoak (digestio txarrak) sortzen ditu, onddo, bakterio eta parasitoen heste-infekzioa errazten du, eta, aldi berean, azukreak kontsumitzeko irrika handiagoa pizten dute.

Azukre gehiegi kontsumitzeak honako hauek ere eragiten ditu: hilekoak, hortzetako txantxarra, hortzoietako hantura, aldarte-aldaketak (antsietatea eta depresioa), anemiak eta nutrizio-urritasunak, obesitatea, hipogluzemia (pankreak intsulina-puntak jariatu behar dituelako odoleko azukre-maila konstanteari eusteko), hiperaktibitatea eta kontzentratzeko zailtasunak, bai haurrengan bai helduengan. Abstinentzia-egoeran, gozoki-kontsumitzaile amaiezinak nekea, antsietatea, suminkortasuna, depresioa, apatia, takikardiak eta insomnioa izan ditzake. Azukre guztia dietatik kentzen bada (sendaketa drastikoa), kontuan hartu behar da organismoak behar duen glukosa asimilatzeko ez dela nahikoa zereal integraletan eta barazkietan soilik aberatsa den erregimena. Hobe da proteinei dagokienez nolabaiteko asetasuna izatea (arraina, esnekiak, arrautzak, haragia, lekaleak edo fruitu lehorrak), proteina-urritasun batek gozokien irrika berreskura baitezake.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak