Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikagaien Segurtasuna

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Haragiaren eginkizuna dietan

Elikadurako espezialistak haragia jatearen edo ez jatearen dilema argitzen saiatzen dira

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2005eko azaroaren 01a
img_121 2

Haragiak dietan duen paperak eztabaida ugari sortzen ditu: haragia jaten ez duten pertsonek omega-3 gantz-azido (onuragarri) gutxiago dituzte odolean, baina, aldi berean, prostatako minbizia izateko arrisku txikiagoa dute. Dietistek haragia duen edo ez duen erregimena aukeratzearen alde egiten duten bitartean, biologoek galdetzen dute ea gizakia animalia haragijaleen, omniboroen edo belarjaleen artean kokatu behar den.

Irud meat

Gauza bat jaten dugu, eta beste bat, gure organismoa, hasiera batean, jateko diseinatu zena. Istilua ez da gizateriaren ondarea soilik, animalien portaerako ikertzaileak gero eta tabu gehiago hausten ari baitira: hipopotamoak ikusi dira ibaiaren ondoan hildako bufalo baten sarraskia jaten, otsoak mahatsez saltoka, hartzak belarra bazkatzen, tigreak, intsektuen atrakalekua edo hezurrak karraskatzen.

Oxfordeko Unibertsitatetik (Erresuma Batua), Magdalena Rosellek eta beste aditu batzuek jakin dute begetarianoek omega-3 gantz-azido gutxiago dituztela beren dietan haragia sartzen dutenek baino. Jakina da omega-3 azidoek organismoa babesten dutela gaixotasun kardiobaskularren, neurodegeneratiboen edo hanturazko gaixotasunen aurka; hala ere, estatistikek erakusten dute begetarianoek askoz ere morbilitate kardiobaskular txikiagoa dutela haragia, arrautzak edo esnea duen dieta bati atxikitakoek baino.

Bestalde, Kaliforniako Unibertsitateko Dean Ornishek prostatako minbizia diagnostikatu zitzaien ehun bat gaixo dieta begetarianoan eta bizimodu-aldaketan (ariketa-praktika neurritsua barne) sartu zituen, eta ikusi zuen gaixotasunaren progresioa moteldu, gelditu edo leheneratu egin zela. Baina berritasun iraultzaileena Marylandeko Unibertsitateko biologoek egindako esperimentu bat da. Esperimentu horretan, in vitro landutako zeluletatik abiatuta haragi-ehuna sortzen da, eta, hala, kontsumitzeko haragia sor daiteke beste animaliarik hazi edo sakrifikatu beharrik gabe.

Ez dago gakoa
Omega-3 azidoek organismoa babesten dute gaixotasun kardiobaskularren, neurodegeneratiboen edo hanturazko gaixotasunen aurka
Haragia jateak edo ez jateak arazoak sortzen ditu elikaduran. Begetarianoek erregimen orojalekoek baino iktus edo infartua izateko arrisku txikiagoa zergatik duten azaltzeko hipotesietako bat, omega-3 gantz-azidoen erreserba nahikorik ez izan arren, oso antzeko konposatuak egotea izan liteke, omega-6 esaterako, landare-elikagaietan.

Baina haragia dietan sartzearen aldekoek argudiatzen dute begetarianoetan omega-6 eta omega-3 gantz-azidoen proportzioa 9:1 dela baldintza osasungarrietan 5:5 izan behar lukeenean. Nabarmendu dute omega-3 gantz-azidoen urritasunak ondorio hauek izan ditzakeela: muskuluetako mina, hilekoaren zikloak irregularrak izatea, ilea, azala eta mukosak lehortzea, depresioa, hotzeria eta digestio-gasak; arritmiak dira arazo larrienak.

Gaineratu dute ama begetarianoek omega-3 gutxiago dutela amaren esnean, eta, beraz, haurtxoek gabezia hori dutela garapenaren funtsezko etapa batean. Omega-3 gantz-azidoek osasunean duten funtzioa honako hau da: gorputza energiaz hornitzea, zelula-mintzak indartzea, hormona-sintesia ahalbidetzea, oxigenoa odolera garraiatzea, immuno-erantzian bitartekaritza egitea eta nerbio autonomoen erreflexuak arautzea.

Ikuspegi begetarianotik, argudiatzen da ezen, defizitak nahaste-mota bat baino gehiago eragin ditzakeela pentsatuz gero, ez dela beharrezkoa izango ingeniaritza biologikoak haragi artifiziala lortu arte itxarotea; nahikoa litzateke omega-3 azidoen gehigarriak soilik gehitzea oraindik ere frutaz, barazkiz eta barazkiz osatutako dieta bati.

Jarrera hori babesten duen aurkikuntza bat izan da linaziaren olioan omega-3 gantz-azidoen kantitate handiak detektatzea, eta, hala, gehigarri baliotsu bihur daiteke. Hau da, ez da beharrezkoa begetarianoek haragia edo arraina erabiltzea omega-3 gantz-azidoak lortzeko.

Orojaleak
Eboluzioaren eta animalien fisiologiaren aztertzaileak gero eta gutxiago ados jartzen dira omniborismoaren izaerari buruz edo, berez, animalia guztiak omniboroak bagara.

Uste da hartz arreak, dieta omniboroaren adibide gisa jarri ohi direnak, berez haragijaleak direla, eta habitat naturalek eta ohiko harrapakinek izandako bilakaeraren aurrean, dieta frutetara, arrainetara eta kimu samurretara egokitu behar izan zutela.

Jarduera batean edo bestean espezializatutako diseinu anatomikoa alde batera utzita, organismo bakoitzak arazo berriei aurre egin behar die, antzinako errezetek balio ez dieten arazoei, alegia. Berritu edo hil. Bizirik irautea, askotan, espezie horrek berez ez dituen dietetara egokitzean datza, organismoari behar dituen bizi-mantenugaiak ematen baitizkio.

BEGETARIANOENTZAKO TXULETA

Fruta irekita.1

Landare-erreinuko produktuekin bakarrik elikatzen direnek ez dute osasun-gerra galtzen, ezta gutxiago ere. Begetariano zorrotzek ez dute azido folikorik beren dietetan. Arazoa konpontzeko, baba berdeak (mantenugai horretan aberatsa den iturria) bezalako lekaleen ekarpen erregularra bermatzen da.

Egunean 5 eta 10 mikrogramo bitartean B12 bitamina nahikoa da homozisteina maila ahalik eta txikiena izateko eta bihotzeko gaixotasunari berme osoz aurre egiteko. Sintesi industrialeko bitamina-konplexuez gain, garagardo-legamia ere aberatsa da produktu horretan.

Omega-3 gantz-azidoak linazi-oliotan badaude, omega-6 gantz-azidoak eskuragarriagoak dira eta landare-iturritzat oliba-olioa, ekilorea edo artoa, fruitu lehorrak eta aguakatea dituzte.

Iodo-urritasunetik, dieta begetarianoarekin elikatutako haurren garapen neurologiko eta intelektualari kalte egin diezaiokeela esan da. Baina egunean 150 mikrogramoko beharrak gatz iododunarekin ase daitezke edo menuari algak gehituz, astean bitan gutxienez.

Selenioa ere mineral eskasa da dieta begetarianoetan. Irtenbidea? Brasilgo intxaurrak. Fruitu lehor horiek 70 mikrogramo inguru izaten dituzte ale bakoitzeko; beraz, egunean intxaur bat edo bi aukera ezin hobea dira.

D bitaminaren urritasuna konpentsatzeko, eguzki-erradiazioarekiko esposizioa haragia, arrautzak edo esnea hartzen dutenena baino pixka bat handiagoa izan daiteke, eta kaltzioari, sodioari edo burdinari dagokionez, aspalditik dakigu laranjak, ilarrak edo espinakak oligoelementu preziatuen iturri direla. Bestalde, ez dago argi bere defizita superabita bezain arriskutsua denik.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak