Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikagaien Segurtasuna

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Iraungitako elikagaiak: zer gertatzen da jaten baduzu?

Konfinamendua despentsa eta hozkailua ordenatzeko erabili baduzu, eta iraungitako elikagaiak aurkitu badituzu, kasu bakoitzean zer egin eta berriro gerta ez dakizun nola egin azalduko dizugu

Koronabirus berriak eragindako konfinamenduan denbora gehien ematen dugun etxeko lekuetako bat da sukaldea. Egun hauetan janaria prestatzeko eman digu, batez ere ogia eta bizkotxoak, baina garbiketa orokorra egiteko eta armairuak eta hozkailuak antolatzeko ere erabiltzen ari gara. Ahaztuta genituen eta aspaldi iraungi ziren elikagai ugari azaleratu dira jarduera horretan: anana-latak almibarretan, espezia-potoak, irina, ogi birrindua… Zer egin behar dugu kasu horietan? Jan ditzakegu edo bota egin beharko genituzke? Eta, etorkizunean, nola saihestu elikagaiak konturatu gabe iraungitzea?

Elikagaiak ez dira betikoak

Oso zabalduta dago inoiz hondatzen ez diren elikagaiak daudela edo epemugatik aurrera arazorik gabe kontsumi daitezkeela: espeziak, kontserbak, olioa… Hala ere, adibiderik paradigmatikoena eztia da, zenbait faraoi egiptoarren hilobietan bere horretan aurkitu dela esaten baita. Horregatik, batzuetan, armairuan iraungita genituen elikagai batzuk kontsumitzen hasten gara; adibidez, duela urte batzuk erosi genuen estragoi-poto hori, errezeta berri bat prestatzeko, eta inoiz ez genuen halakorik adostu.

Egia esan, elikagaiak ez dira betikoak. Denborak aurrera egin ahala, hondatu egiten dira, eta horrek kontsumorako egokiak ez izatea eragin dezake. Hori bi arrazoirengatik gertatzen da batez ere:

  • 1. Bakterioak eta beste mikroorganismo batzuk gara daitezke elikagaia aldatzeko edo gaixotasunak sortzeko gai direnak. Adibidez, eztian lizunak sor daitezke hezetasuna gehiegizkoa bada, eta horrek usain eta zapore desatseginak eragin ditzake eta osasunerako arriskua ekar dezake.
  • 2. Erreakzio biokimikoak gertatzen dira elikagaia osatzen duten konposatuek parte hartzen dute. Konposatu horietatik abiatuta, ezaugarri organoleptikoak (itxura, usaina, zaporea, testura) aldatzen dituzten edo osasunerako arriskutsuak diren beste konposatu batzuk sortzen dira. Adibidez, eztian erreakzioak gertatzen dira azukreen artean, eta, ondorioz, hidroximetilfurfural izeneko konposatu kartzinogenoa sortzen da.

Elikagaiak kontserbazio-egoera onean zenbat denboran irauten duen jakiteko, ekoizleek bizitza baliagarriaren azterketak egin behar dituzte; azterketa fisiko-kimikoak, mikrobiologikoak eta sentsorialak egin behar dituzte. Horrela, elikagaiak denboran zehar izan duen bilakaeraren berri izan daiteke: noiz uzten dion segurua izateari, noiz uzten dion itxura ona izateari, usaina, zaporea, testura eta abar. Horrela, iraupen-data bat ezar daiteke, nahitaez etiketan erakutsi behar dena (artikuluaren amaieran zehazten ditugun salbuespenak izan ezik), eta bi modutan adieraz daiteke, kasuaren arabera: iraungitze-data eta kontsumo-data lehenetsia.

Iraungitze-data vs. kontsumo-data lehenetsia

  • Mikrobiologikoki oso galkorrak diren elikagaiek —berehalako arriskua ekar dezakete osasunerako, baldin eta balio-bizitzaren data amaitu eta gutxira kontsumituko bagenitu— “iraungitze-data” izan behar dute. Horixe gertatzen da, adibidez, haragi freskoko erretilu batean, non mikroorganismo patogenoak garatu baitaitezke, hala nola Escherichia coli edo Staphylococcus aureus.
  • Gainerako elikagaiek —hau da, mikrobiologikoki oso galkorrak ez direnek eta osasunerako berehalako arriskurik ez dutenek— “lehentasunezko kontsumo-data” adierazi behar dute. Kasu horietan, elikagaiaren baldintzak ez dira egokiak mikroorganismoak garatzeko, bai haren osaeragatik (adibidez, hezetasun gutxi dutelako, gailetekin gertatzen den bezala), bai kontserbazio-tratamenduren bat jasan dutelako (adibidez, zainzuri-kontserban, esterilizazioko tratamendu termiko bat eta ontziratze hermetiko bat aplikatu baitzaie).

Xehetasun garrantzitsu bat: iraungitze-datak eta kontsumo-data lehenetsiak etiketan adierazitako kontserbazio-baldintzak betetzen ditugun bitartean bakarrik balio dute (adibidez, “hozkailuan eduki 0 ºC eta 4 ºC arteko tenperaturan” edo “leku fresko eta lehorrean eduki”). Gainera, baliteke iraupena aldatzea ontzia ireki ondoren, elikagaiak babesa galtzen duelako eta ingurunearekiko esposizioan geratzen delako (kutsadura mikrobiologikoa, oxigenoa, hezetasuna, etab.). ). Horregatik, batzuetan, honelako mezuak agertzen dira: “behin irekita, kontsumitu 5 egun igaro baino lehen”).

espezia-potoak
Irudia: monicore

Bota edo bota?

Sukaldean dataz geratutako elikagai bat aurkitzeak dilema garrantzitsu batera eramaten gaitu: jaten edo botatzen dugu? Erabaki bat hartzeko egiten dugun lehenengo gauza hura behatzea da, itxura ona duen ikusteko, eta usaintzea, usain txarra duen egiaztatzeko. Elikagaiak gure azterketa gainditzen badu, kontsumorako egokia dela uste dugu eta jatea erabaki dugu. Baina portaera horrek nahigabe larriak eragin diezazkiguke, batez ere iraungitze-data duen elikagai baten aurrean bagaude, adibidez, prestatutako poltsa-entsalada baten aurrean.

Izan ere, elikagaietan gara daitezkeen patogeno askok ez dute ezaugarri organoleptikoen aldaketarik eragiten, hala nola salmonella, listeria edo campylobacterrekin. Hau da, iraungitako entsalada horrek itxura ona eta usain ona izan lezake, eta, hala ere, gaixotasun larria ekar lezake, hala nola salmonelosia edo listeriosia. Horregatik ez dugu gure zentzumenekin fidatu behar.

Iraungitze-data igaro bada, zuhurrena elikagaia botatzea da, baita egoera onean dagoela ematen badu ere. Badirudi hori ez dela oraindik populazioaren zati handi bat ezagutzen. Fabrikatzaileen eta Banatzaileen Elkarteak (AECOC) argitaratutako txosten baten arabera, 2019an, inkestatutako pertsonen % 43k (% 51 65 urtetik gorako pertsonak badira) uste du elikagaiak seguruak direla iraungita egon arren, eta % 73k iraungitze-data igaro ondoren kontsumitzen dituela.

Iraungitze-datarekin ez dago zalantzarik: errespetatu egin behar dugu. Baina zer gertatzen da kontsumo-data lehenetsiarekin? Kasu horretan, interpretazio ez hain zorrotza egin daiteke. Mugaegunetik igarotako denbora oso luzea ez bada, litekeena da elikagaiak osasunerako arrisku nabarmenik ez izatea; beraz, hasiera batean kontsumi liteke, baina ñabardura garrantzitsuekin. Oso zabalduta dago adierazpen hori duten elikagaiek betiko kalterik egiten ez dutela uste izatea, eta ezaugarri organoleptikoen narriadura besterik ez dute egiten, baina ez da egia. Edo, gutxienez, ez beti. Hona hemen adibide batzuk:

  • Arrautzak. Arrautza da elikagai baten mugaeguna legez ezarrita duen bakarra: 28 egun errunalditik. Elikagaien Segurtasunerako Europako Agintaritzaren (EFSA) txosten baten arabera, lehentasunezko kontsumo-data astebetean gehitzeak % 40 areagotzen du Salmonellak arrautza gordinentzat duen infekzio-arriskua (gogora dezagun patogeno horrek ez dituela aldatzen elikagaiaren ezaugarri organoleptikoak).
  • Olioak, koipeak eta elikagai koipetsuak, hala nola oliba-olioa, patata frijituak edo fruitu lehorrak. Airearekin edo argiarekin kontaktuan daudenean, zahartze-erreakzioak sortzen dira, eta, ondorioz, usain eta zapore desatseginak ematen dituzten konposatuak sortzen dira (zahartuta), eta gehiegi kontsumituz gero, kaltegarriak izan daitezke osasunerako. Kasu horretan, usaimena baliagarria da detektatzeko.
  • Elikagai lehorrak, hala nola belar usaintsuak, espeziak, piperrautsa edo fruitu lehorrak. Garrantzitsua da horrelako elikagaiak leku fresko eta lehorretan kontserbatzea. Hezetasuna handia bada, lizunak gara daitezke, eta horietako batzuk mikotoxinak sortzeko gai dira. Oso konposatu toxikoak dira, eta minbizi-mota batzuk eragiten dituzte (adibidez, giltzurruna edo gibela). Batzuetan lizunak ikusten dira, baina ez beti.
  • Kontserbako arrainak, gazta, ardoa, hestebeteak. Denborak aurrera egin ahala, proteinek eta aminoazidoek amina biogenoak sortzen dituzte, hala nola histamina, osasunerako arriskutsuak izan daitezkeen erreakzio kaltegarriak eragin ditzaketenak (urtikaria, beherakoa, hipotentsioa, etab.). ). Konposatu horiek ez dira usaimenarekin detektatzen, eta kozinatzean ez dira suntsitzen.

Zer egin beharko genuke?

despentsa elikagaiak ordenatzea

Ez dugu jakiten data igarota duen elikagai batek kalterik egiten ez duen; beraz, egokiena etiketaren oharrak errespetatzea da. Hau da, ez ginateke iritsi behar data pasa den elikagai bat kontsumitu ahal dugun edo ez planteatzera. Hori saihesteko, aurrena prebentzioa da, neurri hauekin:

  • Armairuak, hozkailua eta izozkailua ordenatu, ditugun elikagaien mugaeguna egiaztatzeko; mugaeguna gainditu dutenak erretiratu, eta mugaegunik hurbilena dutenak atalik eskuragarrienean jarri.
  • Lehendik ditugun elikagaien inbentarioa egin, haien kudeaketa hobetzeko. Horretarako, nahikoa da papera eta boligrafoa erabiltzea, baina mugikorrerako aplikazio batzuek lan hori asko errazten digute.
  • Janarien menua planifikatzea, lehendik ditugun elikagaien arabera. Ustekaberik izanez gero aldaketa txikiak onartzeko bezain malgua izan behar du.
  • Egin erosketa-zerrenda bat planifikatutako menuaren arabera. Garrantzitsua da ahal den neurrian horretara mugatzea, behar baino artikulu gehiago ez erosteko (3 × 2 motako eskaintzekin gerta daiteke hori, adibidez).
  • Sukaldean aritzeko eta inprobisatu ahal izateko adina sukaldaritza-gaitasun garatzeko denbora eskaintzea, beharrezkoa bada (adibidez, hozkailuan dugun poltsa-entsalada hurrengo egunean iraungitzen dela konturatzen bagara), eta jaki-hondarretatik abiatuta platerak egiteko denbora.

Iraungitzear, zer egingo dut?

Planifikazioa eraginkorra izan ez bada eta bizitza erabilgarria amaitzear duten elikagaiekin topo egiten badugu, neurri hauek har ditzakegu:

  • Kontsumitu. Hozkailuan dugun haragi-erretilua hurrengo egunean iraungiko dela konturatzen bagara, une horretan bertan kontsumitu ahal izango dugu. Horretarako, menua ustekabeko aldaketaren bat egin ahal izateko bezain malgua den moduan planifikatzea komeni da.
  • Prestatu. Gaur goizean iraungitzen den haragi hori jan ezin badugu, kozinatu eta, behin hotza eginda, hozkailuan gorde dezakegu aurrerago. Horrela, hiru egunez luzatuko dugu bizitza erabilgarria.
  • Izoztu. Ezin badugu haragi hori unean bertan kontsumitu, ezta hiru eguneko epean jateko prestatu ere, beti geratzen zaigu beste aukera erraz eta eraginkorrago bat: izoztea. Haragi hori izozkailuan sartzen dugunean, “denbora gelditu egiten dugu”, izozteak mikroorganismoen hazkuntza geldiarazten baitu, eta degradazio-erreakzio biokimikoen garapena moteltzen baitu. Hala, egoera onean gorde daiteke zenbait hilabetez (6 eta 12 artean, baldintzen arabera, tenperaturaren arabera, bereziki). Ondoren, hozkailuan desizoztu eta 24 ordu baino lehen prestatu.

Garaiz iristen ez bagara eta data igarota duen elikagairen bat aurkitzen badugu, ezin dugu konpon adierazi behar ditugun aukerekin: izozteak ez du elikagaiaren egoera hobetzen eta ez ditu patogenoak ezabatzen. Kozinatua patogeno gehienekin amaitzen da, baina ez du balio zenbait konposatu kentzeko, hala nola, amina biogenoak edo lizunek edo bakterioek eragindako toxina termorresistenteak. Hau da, egoera horretan dagoen elikagai baten aurrean, gomendio orokorra da ez jatea, ez baitakigu kalterik egiten ez duen.

Kasu horietan, kontuan izan behar dugu hobe dela euro batzuk galtzea osasuna arriskuan jartzea baino. Bestalde, horrek elikagaiak alferrik galtzea esan nahi du, eta hori arazo larria da herrialde industrializatuetan (Espainian urtean zortzi milioi tona inguru galtzen dira etxeetan, hau da, 0,57 kg inguru astean pertsonako). Ez dugu ahaztu behar elikagaiak botatzea baliabideak xahutzea dela eta dirua botatzea dela. Egoera horretara ez iristeko, ezinbestekoa da plangintza egitea, aipatu ditugun neurriekin.

Iraungitze-datarik ez duten elikagaiak

Elikagai batzuetan ez da nahitaezkoa epemuga-data erakustea. Horrek ez du esan nahi denboraren joanagatik edo kanpoko faktoreen eraginagatik hondatzerik ez dagoenik, hala nola hezetasun edo tenperatura handiagatik, baina narriadura hori nabaria da (frutetan gertatzen den bezala) edo ez da arriskutsua osasunerako (gatzean edo azukrean gertatzen den bezala, hezetasunarekin bat egiten baitute). Hauek dira:

  • Fruta eta barazki freskoak (moztu, zuritu edo tratatu gabe).
  • Ardoak.
  • % 10 baino alkohol gehiago duten edariak (adibidez, rona, vodka, etab.). ).
  • Okintza eta gozogintzako produktuak, egin eta hogeita lau orduko epean kontsumitzen direnak.
  • Ozpinak.
  • Sukaldeko gatza.
  • Azukreak egoera solidoan.
  • Gozogintzako produktuak (azukre aromatizatuak edo koloreztatuak, esaterako pastelak apaintzeko erabiltzen direnak).
  • Txikleak.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak