Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikagaien Segurtasuna

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Kaltzio-urritasunak

Gero eta ikerketa gehiagok adierazten dute metabolismoak gantz gehiago erretzen duela kaltzio gehiago hartzen denean.

Dietan kaltzio-urritasuna da herrialde aberats eta pobreetako elikaduraren gaitzetako bat. Adituek ohartarazi dute gazteen kaltzio-kopuruak defizit larria duela, eta haien kontsumoa areagotzea aholkatu dute. Gainera, diotenez, infekzioen aurrean babes handiagoa ematen du, eta ez gizentasun arriskua murrizten du soilik, zenbait ikerketak frogatu dutenez.

Herrialde garatuetako haur eta nerabeak elikaduratik esnekiak baztertzera bultzatzen dituen arrazoietako bat da esnea eta esnekiak gizendu egiten dituztela, eta horrek kaltzioa modu desegokian iratzera eraman ditzake, eta ez nahitaez nahi duten gorputz perfektua izatera.

Tennesseeko Unibertsitateko (AEB) talde batek lan bat argitaratu berri du, kaltzioa eta gorputzeko gantza hartzearen arteko lotura negatiboa berresten duena. Journal of the American Dietetic Association aldizkarian argitaratu zen, eta bi hilabeteko jarraipena egin dute ikertzaileek: 52 haur, 25 mutil eta 25 neskaren dieta, pisua, altuera eta gorputzeko gantzaren ehunekoa. Kaltzioa eta gantz poliasegabeak gehiago irensteak alderantzizko erlazioa zuen gorputzeko gantzaren ehunekoarekin; beste faktore batzuek, berriz, hala nola gantz aseak, jarduera sedentarioa edo edari karbonatatuen kontsumo handia, gorputz-gantzaren ehuneko handiagoarekin zerikusia zutenak.

Lana ez da berria. Tennesseeko Unibertsitateko Jean Skinnerrek zuzendutako talde berak haur txikien kaltzioaren eta gorputzeko gantzaren arteko erlazio negatibo bera aurkitu zuen. Kaltzio ugariko elikagaiak (esnea, esaterako) maiz kontsumitzea gomendatzen du ikertzaile horrek, eta honako hau dio: «Haurtzaroan gorputz-gantzaren ehunekoa pixka bat gutxitzeak ere murriztu egiten du obesitate-arriskua nerabezaroan eta helduaroan».

Kaltzitriolaren hipotesia
Edari karbonatatuen kontsumo handiak eragindako kaltzio-urritasuna errakitismo-arrisku handiagoarekin lotu daIldo horretan ikerketa gehiago daude, baina zenbaitek dio kaltzioa egoki irenstea dieta egoki batean gertatzen dela; beraz, azken arrazoia horixe izango litzateke, eta ez beste bat. Horregatik, Oregon Health & Science Universityn (AEB), 1200 miligramo kaltzio osagarri sartzeak haurdunaldian eta haurdunaldiaren ondoren emakumeengan zuen eragina aztertu zuten. Ikertzaileek diotenez, aldi hori, pisua handitzeagatik eta gero galtzeko zailtasunak izateagatik, emakume askorentzat markatua dago, «obesitatearen hasiera markatzen duena» da. Joan den azaroan ezagututako lan honen emaitzen arabera, kaltzio gehigarria hartu zuten emakumeek besteek baino pisu eta gantz gehiago galdu zuten, baita kaloria berak hartuta ere.

Ikertzaileek azaldu dutenez, metabolismoak gantz gehiago erretzen du kaltzio gehiago hartzen denean, eta kaltzioa, hain zuzen, gorputzak egun batean metabolizatzen duen gantzaren %10 izan daiteke. Kaltzioak koipea murriztea nola sustatzen duen, oraindik ez dute oso ondo ulertzen. Zenbait ikertzailek, hala nola Tennesseeko Unibertsitateko Michael Zemmelek, uste dute «zerikusi zuzena duela zelulak koipe gehiago ekoiztera bultzatzen dituen D bitaminaren, kaltzitrolaren, forma aktibo batekin». Kaltzio-maila txikia denean, kaltzioarenak handitu egiten dira. Eta alderantziz: kaltzio maila handia denean, kaltzioarena baxua da, eta horrek gorputza koipe gehiago erretzera eramango luke.

Kaltzio urritasunakEdari karbonatatuen kontsumo handiak eragindako kaltzio-urritasuna Ipar Amerikako gizarte-talde batzuetan errakitismoa garatzeko arrisku handiagoari lotu zaio berriki, Yaleko Unibertsitateko Medikuntza Fakultateko Thomas Carpenterrek zuzendutako ikerketa baten arabera. Ikerketa horretan, familia hispanoetako, afroamerikarretako eta AEBetako haurren dieta eta osasuna aztertzen ziren, arrisku handiagoko talde sozialak.

Kaltzio ugariko dietak erresistentzia handiagoa ematen die, antza, Salmonella edo E.colik eragindako infekzioei. Hala adierazten zuen Wageningengo Elikadura Zientzien Zentroko talde holandar batek. Ikertzaileek zioenez, kaltzioak hesteetako florari mesede egiten dio. Kaltzioak hezur-dentsitatean eta garapenean dituen beste onura batzuk oso ezagunak dira.

HERRIALDE ABERATS ETA POBREEN MALNUTRIZIOA

Kaltzioaren kontsumoa defizitarioa da mundu osoan, eta hori oso kezkagarria da garapen betean dauden nerabe eta haurren kasuan. OMEren arabera, kaltzioa da elikaduraren gabezia garrantzitsuenetako bat, burdinarekin, bitaminekin eta funtsezko beste mikronutriente batzuekin batera. Malnutrizioak bi alderdi ditu: herrialde garatuei eta garapen-bidean dauden herrialdeei eragiten die. Lehenengoak oso dieta energetikoak dira, gantz saturatu ugari dute, funtsezko elementu gutxi dituzte, hala nola kaltzioa eta obesitate-indize handiak; bigarrenak, berriz, proteinak dituzten eta, batez ere, zerealetan oinarritutako dietak dira.

Egungo elikadura-joerak aldatzeko estrategiak desberdinak izan behar dira kasuen arabera. Herrialde garatuetan, ohitura-aldaketa eta informazio gehiago. Nahikoa litzateke esnea hartzeko ohiturari berriro heltzea, horixe baita kaltzio-iturri eraginkorrena eta kostu-irabazi erlaziorik onena duena. Kansasko Unibertsitateko talde batek Journal of the American Dietetic Association delakoan egindako azterketa batean adierazi zuen. Garatze-bidean dauden herrialdeetan, kaltzio-gabezia beste batzuei lotuta dago –animalia-jatorriko proteinak, A bitamina, burdina, zinka…–, eta arreta handiz aztertzen dira mikronutrienteen urritasunak ezabatzeko estrategiak.

Hori ez litzateke behin betiko irtenbidea izango, baina bai hobetzeko modu eraginkorra. Adibidez, lekaleetako mineralen bioerabilgarritasuna nola hobetu aztertzen da. Landare- eta lekale-hartzidura-metodoak optimizatzea litzateke modu bat, azido fitikoa kentzeko, horrek zaildu egiten baitu lekaleetako burdina, zinka, kaltzioa eta magnesioa xurgatzea.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak