Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikagaien Segurtasuna

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Kolesterolaren aurkako arma berria

Tocotriola, E bitamina mota bat, olo-, garagar- eta arroz-pikorren oskoletan aurki daiteke.

Mohammad Minhajuddin du buru lan horrek, eta Food and Chemical Toxicology Journal aldizkariaren maiatzeko alean argitaratu zen. E bitamina eta, zehazki, tokobutinola aipatzen ditu, kolesterol-maila modu eraginkorrean murrizteko gai baita. E bitamina mota bat da, eta ikertzaileek arroz-olio zahatutik isolatu eta, esperimentu batean, karraskari-talde bati eman diote.

Azterketaren emaitzen arabera, kolesterol-maila %42raino jaitsi zen, eta dentsitate handiko lipidoen edo LDL kolesterolaren kasuan (kolesterol «txarra»), jaitsiera are ikusgarriagoa izan zen: %62raino.

Ikerketa ugari egin dira E bitaminari buruz, osasunari mesede egiten baitiote. Beste antioxidatzaile batzuen antzera, jotzen da minbiziaren kontrako agente bat dela, eta giza gorputzari laguntzen diola infekzioen aurka borrokatzen. E bitaminaz hitz egiten denean, normalean tokoferola aipatzen da, eta, zehazkiago, alfa-tokoferol forma. Baina naturan E bitamina gisa jarduten duten zortzi substantzia aurkitu dira orain arte: tokoferolaren lau forma (alfa, beta, gamma eta delta tokoferola) eta, era berean, tokokohirolaren lau forma (alfa, beta, gamma eta delta tokokohiriola).

Sojaren, artoaren edo gariaren tokoferoletan oinarritu dira ikerketa asko. Baina toko-hirurtekoak dira antioxidatzailerik ahaltsuenak, tokoferolak baino gehiago, dio Mohammad Minhajuddinek; horregatik, «ikerketa zientifikoan nabaritasuna» lortzen ari dira. Arroz-alearen azaletan ez ezik, olo- eta garagar-pikorren oskoletan ere aurki daiteke tokohirola. Ikertzaileek diotenez, ordea, arroz-zahia da toko-hirurteko onena.' Edonola ere, berria ona da arrozaren eta osoko ogiaren edo ogi zahiaren ohiko kontsumitzaileentzat.

Zenbat dosi?
E bitaminaren urritasuna anekdotikoa da, kontuan hartzen badugu hainbat formatan dagoela elikagai askotan.
Kolesterolaren sintesian parte hartzen duen HMG-CoA erreduktasa entzimaren jarduera inhibitzen du tokokohirolak. Baina garrantzitsua da toko-hirurtekoaren dosi egokia ezartzea. Jakina da E bitamina gehiegi hartzea kaltegarria izan daitekeela. Horri gehitu behar zaio pertsona batek oso gutxitan izaten duela bitamina horren urritasuna, forma desberdinetan elikagai ugaritan baitago.

Hori dela eta, Minhajuddinen taldeak ezarritako helburuetako bat zen dosi egokia ezartzea. Lanaren arabera, nazioarteko 8 unitate dira karraskarien pisu-kilo eta eguneko, eta hori nazioarteko 400 bat unitateren (265 miligramo) baliokidea izango litzateke 70 kilo inguruko pertsona batentzat; kopuru hori, hain zuzen, dietan irentsi ohi den E bitamina kopuruaren antzekoa da. Iturri batzuen arabera, gehieneko dosi onargarria 1.500 unitatekoa da (993 miligramo inguru).

Minhajuddin berak, duela gutxi Rochesterko Unibertsitatean sartu zenak, saiakuntza batzuk egin zituen Indiako Nekazaritzako Ikerketa Kontseiluak finantzatutako proiektu batean. Horietako batean, kolesterol-maila normaleko (170-230 mikrogramo) bost boluntario osasuntsuk tokokohirol-kapsulak hartu zituzten lau astez, eta dentsitate handiko kolesterola (LDL) %10etik %26ra jaitsi zen.

Emaitza positiboak ere izan zituen, neurri batean, baina saiakuntza bat egin zuen hiperkolesterolemia genetikoa zuen haur batekin, kolesterol-maila oso altuak baitzituen, eta kolesterola murrizten lagundu zioten tokohirolen gehigarriei. Hala ere, hainbat astetan tratamendua eman ondoren (100 bat), kolesterol-maila igo egin zen berriro, eta horrek esan nahi du dena ez dagoela ildo horretatik.

HOBE DIETA OREKATUA OSAGARRIAK BAINO

Janaria2
E bitaminak onura kardiobaskularrak ditu (uste da arazo kardiobaskularrei aurrea har diezaiekeela, LDL kolesterolaren kutsatzea mugatzen baitu), baita minbiziaren prebentzioa ere, bere funtzio antioxidatzaileari esker.

Nerbio-sistema zentralaren osasunerako onurak ekartzen dituela ere badakigu. Esate baterako, Johns Hopkins Unibertsaltasunaren lan batek adierazten zuen E bitamina-dosi handien kontsumoak (265 miligramotik 662 miligramora, C bitaminarekin batera), 500 miligramotik 1.000 miligramora, %64 eta %78 bitartean murrizten zuela Alzheimer aparailua.

Hala ere, azterlan batzuek emaitza desberdinak ematen dituzte. Annals of Internal Medicine-ren urtarrilean argitaratutako meta-analisi baten arabera, E bitaminaren (alfa-tokoferola) dosi altuek (400 nazioarteko unitatetik gorakoak; 265 miligramo egunean), berez, heriotza-tasa handituko lukete. Lana Johns Hopkins Unibertsitateko ikertzaileek egin dute, eta 19 saiakuntza klinikoren datuak berrikusi dituzte. Saiakuntza horietan, gaixotasun kronikoak zituzten 135.967 gaixori E bitamina-dosi aldakorrak dosifikatzen zitzaizkien.

Ikertzaileek onartzen dute datu horiek pertsona osasuntsuei estrapolatzea zaila eta zalantzazkoa dela, baina ohartarazten dute E bitaminaren dosi handiak saihestu egin beharko liratekeela, zeren, diotenez, ez baitago haien onuren froga garbirik. Hori dela eta, dietista aditu askok gogoan izaten dute hobe dela dieta orekatu batean konfiantza izatea lehenengoaren gabeziak bitamina-gehigarriekin ordezkatu nahi izatea baino.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak