Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikagaien Segurtasuna

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Merezi du itsasoko urarekin janaria prestatzea?

Itsasoko ura elementu onuragarria da osasunerako, eta osagai ona sukaldean. Azter dezagun zer dagoen egiazkoa (eta zer ez) promesa hauetan

Ontziratutako itsasoko ura gero eta gehiago dago dendetan. Alde batetik, ia miragarria da osasunerako. Bestetik, osagai gisa saltzen da sukaldean, elikagaien zaporea nabarmentzen dela esaten baita; adibidez, arroza edo itsaskia egosteko erabiltzen denean. Izan ere, gero eta produktu gehiago egiten dira ur horrekin: ogia, garagardoa edo patata frijituak. Baina bada zerbait horretan guztian?

Itsasoko ura edateak onurarik badu?

Hondoratzeei buruzko film bat ikusi duen edonork badaki itsasoan lehorreratzen denak duen arriskuetako bat egarriz hiltzea dela. Paradoxikoa da urez inguratuta dagoenean, baina “arazo txiki” bat dago: itsasoko urak gatz-kontzentrazio handia du, zehazki 35 gramo litroko, hau da, bi koilarakada baino gehiago.

Edaten dugunean, gure organismoan gatz-kontzentrazioa nabarmen handitzen dela gertatzen da, eta hori ez da desiragarria; izan ere, modu egokian funtzionatzeko, konstante egon behar du tarte jakin batean, beste parametro batzuekin gertatzen den bezala, hala nola pH-arekin edo tenperaturarekin. Gure zelulen barruan gatzen kontzentrazioa %0,9koa da. Zelulak %3,5eko kontzentrazioa duten fluidoz inguratuta daudenean, itsasoko ura edaten dugunean bezala, ura kanporantz ateratzen da, kontzentrazioak orekatzen saiatzeko.

Odolplasman gatzen kontzentrazioa egonkor mantentzeko (%0,9 inguru), gure giltzurrunek kanporatu egiten dute soberakina gernuaren bidez, baina gernuak gehienez %2ko kontzentrazioa izan dezake; beraz, gainerako %1,5 hori kentzeko, ur gehiago behar dute. Hau da, hasieran baino ur gehiago galduko dugu.

Azken finean, kontraintuitiboa dirudien arren, itsasoko ura edateak deshidratazioa eragiten du. Baina ez hori bakarrik. Gehiegi kontsumitzen bada, beste ondorio kaltegarri batzuk izan ditzakegu. Adibidez, gure organismoan gatz-kontzentrazio handiak bulkada elektrikoaren eroapenean interferentziak eragin ditzake eta heriotza eragingo duen bihotz-gelditzea eragin dezake.

Nola sortu zen itsasoko ura edateko ideia?

Itsasoko ura osasunarentzako balizko erremedio gisa edateak indarra hartu zuen XX. mendearen hasieran, René Quinton izeneko fisiologo frantses baten hipotesiaren ondorioz. Lehenengo izaki bizidunak itsasotik sortu zirelako ideiatik abiatu zen, eta ondorioztatu zuen itsas ur diluituaren osaera animalia ornodun guztien odol-plasmaren berdina dela.

Hala, fisiologo horrek “Quintoneko plasma” izenekoa erabiltzen zuen, itsasoko ur diluitu eta iragazia besterik ez zena, era askotako gaixotasun eta gaitzei aurre egiteko: kolera, tifusa, tuberkulosia eta abar. Txakur baten odola itsasoko ur horrekin ordezkatu zuela ere esaten da, animaliari kalterik egin gabe… Azken batean, praktika horiek zerikusi handiagoa zuten chamanismoarekin zientziarekin eta medikuntzarekin baino.

Hala eta guztiz ere, gaur egun enpresa eta berriketari asko dira funtsik gabeko sinesmen horietan oinarritzen direnak itsasoko uraren erabilera eta kontsumoa sustatzeko, eta era askotako onurak ematen dizkiote.

Itsasoko ura hartzearen ustezko onurak

Aldekoen arabera, itsasoko urak hainbat osasun-arazo konpontzen ditu, besteak beste, depresioa, alergiak, beherakoak edo dermatologia-gaixotasunak, eta, nola ez, minbizia eta koke-19. Kirolarien errendimendua hobetzeko edari gisa ere sustatzen da, erresakarako erremedio gisa eta munduko goserako irtenbide gisa. Horretarako, funtsik ez duten argudioak ematen dira, zuzenean faltsuak direla ez esateagatik. Adibidez, onura horiek itsasoko urak “planktona, algak eta taula periodikoko elementu guztiak bere forma organikoan eta bioerabilgarrian ditu”.

  • Egia esan, elementu kimiko guztiak ez daude itsasoko uretan, ezta gutxiago ere, eta badaude, denak ez daude modu organikoan (hau da, karbono atomoekin lotuta). Izan ere, gehienak modu ez-organikoan egiten ditu (adibidez, kloro, magnesio, sodio, kaltzio eta abarren ioiak). ).
  • Gainera, kontuan hartu behar da konposatu horiek zenbateko kopuruan dauden, gehienak oso proportzio txikian baitaude; hainbesteraino, non ez duten eragin esanguratsurik eragiten osasunean, eta are gutxiago itsasoko uraren defentsariek alegatzen dituzten mirariak, hala nola diabetesa edo minbizia.

Alegazio horiek egiten dituzten enpresek ez dute legeria argi eta garbi betetzen. Horrelako baieztapenak elikagai baten sustapenean sartu ahal izateko, Elikagaien Segurtasunerako Europako Agintaritzak (EFSA) onartu behar ditu aldez aurretik. Eta horretarako, froga zientifiko nahikoak egon behar dute horiek babesteko, eta kasu honetan ez da horrelakorik gertatzen. Kontua da ia ez dela publizitate engainagarri horren kontra egiten, eta egiten denean, hartzen diren neurriak ez dira oso gogorrak enpresa horiek lortzen dituzten onurei dagokienez; beraz, askotan, ausardia komertzialak konpentsatu egiten du.

Azken finean, itsasoko ura edateak ez du aparteko onurarik ekartzen. Are gehiago, ondorio kaltegarriak eragin ditzake osasunean, baita diluituta ere Quintonen jarraitzaileek proposatzen duten bezala. Ez da ahaztu behar Espainian pertsona bakoitzak 10 gramo gatz kontsumitzen dituela egunero dietaren bidez, hau da, Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) ez gainditzea gomendatzen duen kantitate maximoaren bikoitza.

Segurua da itsasoko ura edatea?

Itsasoko ur (250 ml) edatea, litro bat ur gezatan disolbatuta egon arren, ia 9 gramo gatz gehiago hartzea da; beraz, substantzia horren 19 gramo kontsumituko genituzke, OMEk adierazitako 5 gramoko muga horretatik oso urrun. Dakigunez, horrek hipertentsioa eragiten du eta, ondorioz, gaixotasun kardiobaskularrak izateko arriskua areagotzen du.

Itsasoko uraren kontsumoaren defendatzaile sutsuenek diote bertsio komertzialek, hau da, ontziratuta eta ondo etiketatuta saltzen direnek, ez dituztela aipatu berri ditugun propietate onuragarriak, osagai batzuk (mikroalgak, planktona edo mineralak) ezabatzen dituzten tratamenduak jasaten baitituzte. Horregatik, itsasotik zuzenean jasotzearen alde egiten dute, eta horretarako, ustez kalterik egiten ez duela bermatzen duten jarraibide batzuk ematen dituzte.

Hala ere, ez dago horretarako fidagarria den etxe-metodorik; izan ere, ur hori nola eta non biltzen dugun kontuan hartu gabe, kutsatzaile ugari izan ditzake, bai jatorri kimikokoak (adibidez, erregai-hondakinak, nitratoak, plagizidak, etab.). ), jatorri biologikokoak (adibidez, bakterioak, birusak edo protozooak). Azken finean, ez dugu zuzenean itsasoko ura hartu behar kontsumorako.

Janaria prestatzeko itsasoko ura, zer gomendatzen da?

muskuiluak egosi
Irudia: Habe-milada

Kostaldeko toki batzuetan itsasoko ura erabili izan da hainbat plater prestatzeko; adibidez, patatak, arroza edo itsaskia egosteko. Kasu horietan ere ez da ideia ona itsasotik zuzenean bildutako ura erabiltzea. Kozinatzearen beroak mikroorganismo patogeno gehienak suntsi ditzake, baina horrek ez du esan nahi kalterik egiten ez duenik.

Patogeno batzuk tenperatura altuekiko erresistenteak dira edo toxina termorresistenteak sortzen dituzte, hala nola marea gorria eragiten duten mikroalgak. Baina, batez ere, jatorri kimikoko kutsatzaileak egon daitezke, baina ez dira jakiak prestatzean ezabatzen, eta, printzipioz, oharkabean pasa daitezke, ez baitute epe laburreko sintomarik eragiten, epe ertain eta luzeko patologiak baizik, batez ere kontsumoa ohikoa bada, hidrokarburo aromatiko poliziklikoekin (HAP) edo metal astunekin gertatzen den bezala.

Laburbilduz, janaria prestatzeko itsasoko ura erabili nahi badugu, komeni da ontziratuta saltzen dena legezko bideetatik eskuratzea; izan ere, ura merkaturatzeko, enpresek zenbait baldintza bete behar dituzte kontsumorako egokia izan dadin. Kasu horietan, konpainiek ziurtatu behar dute ez dutela osasuna arriskuan jar dezakeen elementu kutsatzailerik; esaterako, bakterio patogenoak (Escherichia coli edo enterokokoak) edo jatorri kimikoko kutsatzaileak (hidrokarburo aromatiko poliziklikoak, toxinak, nitratoak, boroa, etab.). ). Horretarako, desinfektatze-tratamenduak (izpi ultramoreak edo mikroiragazketa), uhertasuna kentzeko tratamenduak (adibidez, harea-iragazkiak erabiliz) edo jatorri kimikoko kutsatzaileak kentzeko tratamenduak (karbono aktiboa eta ioi-trukaketako erretxinak erabiliz) aplikatzen dira.

Zentzuzkoa da itsasoko ura erabiltzea janaria prestatzeko?

Ikusi dugu itsasoko ura edateak ez duela zentzurik eta osasuna arriskuan jar dezakeela. Baina zer gertatzen da janaria prestatzeko erabiltzen badugu, iturriko uraren eta gatz arruntaren ordez? Egia da elikagaien zaporea hobetzen duela?

Lehenik eta behin, txorrotatik ateratzen diren ur guztiek ez dakite berdin. Granito-eremu batean bizi bagara, oro har, ura biguna da, hau da, mineral gutxi ditu disoluzioan; beraz, oso zapore leuna du. Hala ere, igeltsua eta kareharria bezalako mineralak ugaritzen diren beste eskualde batzuetan, ura gogorra da, hau da, gatz ugari ditu, batez ere kaltzioa eta magnesioa; beraz, zapore bizia du, pertsona askorentzat desatsegina ere bada.

Gatzarekin antzeko zerbait gertatzen da. Sukaldean erabiltzen duguna sodio kloruroz osatuta dago (% 97, gutxienez), eta, beraz, ez du zapore-ñabardurarik, gazitik harago. Baina beste gatz mota batzuk aukeratzen baditugu, litekeena da zerbait gehiago hautematea. Horixe gertatzen da, adibidez, gatz beltzarekin edo kala namekin, arrautza-zapore pixka bat baitu, burdina-gatzak eta konposatu sufredunak baititu.

Zer du itsasoko urak?

Itsasoko uraren kasuan ere, konposizioarekiko desberdintasunak aurki ditzakegu, hainbat faktoreren arabera, hala nola erauzi den edo tratatu den.

  • Oro har, itsasoko uraren jatorrizko konposizioa sodio kloruroz (gatz arrunta) eta beste mineral batzuez (magnesioa, kaltzioa, potasioa) osatuta dago, baita sulfato gisako beste konposatu batzuez ere.
  • Beste konposatu batzuen proportzio txikiak ere baditu (adibidez, dimetilsulfuroa). Horiek dira, hain zuzen, ur horrekin prestatzen diren elikagaien usainari eta zaporeari ukitu bereizgarria ematen lagun dezaketenak. Hala ere, horietako asko lurrunkorrak dira, eta erraz galtzen dira, batez ere zauritu izan bagenitu.

Hala ere, ez da komeni itsasotik zuzenean bildutako ura erabiltzea. Sukaldean egin nahi izanez gero, bertsio komertzialak aukeratu behar ditugu, osasunarentzat arriskutsuak diren kutsatzailerik ez dutela ziurtatzeko. Arazoa da aplikatzen diren tratamenduek zertxobait alda dezaketela haien osaera, eta horrek eragina izan dezake usainean eta zaporean.

Itsasoko ura erabili edo ur geza erabili.

Interneten bideo eta artikulu askok diote itsasoko urarekin janaria prestatzeak usain eta zapore hobea ematen diela elikagaiei, baina gehienetan produktu hori merkaturatzen duten enpresek egindako argitalpenak dira. Literatura zientifikoan bilaketa egiten badugu, ikusiko dugu horri buruzko informazioa oso urria dela, ez baita existitzen. Egoera horren aurrean, lehen pertsonan egin dezakegu egiaztapena.

Ur mota hori erosi eta dastatzen badugu, ikusiko dugu ez duela ez zaporerik ez usainik itsasoan. Uraren eta gatzaren nahastura batekin alderatuz gero (% 35), ikusiko dugu gatzaren nahastea askoz ere gaziagoa dela; izan ere, gatzak % 35 ditu, baina guztiak ez dira sodio kloruroa (% 55 kloroa da eta % 31 sodioa).

Konparazio bidezkoagoa egiteko, iturriko urari gatza bota diezaiokegu, zapore gaziaren intentsitatea berdindu arte. Kasu horretan, bien artean desberdintasunak daudela nabarituko dugu: itsasoko urak zapore gazia du, zaporea pixka bat leuntzen duen ñabardura metaliko batekin.

Eta zer gertatzen da sukaldean?

Atentzioa ematen duen lehenengo gauza ontzietan egiten den gomendioa da, non adierazten baita ura diluitu gabe erabili behar dugula itsaskia egosteko. Horrela eginez gero, jakiak zapore leuna izango du, ez oso gazia; izan ere, normalean, uretan %6 gatzarekin egostea gomendatzen da, eta, kasu horretan, %3,5 gatzen duen ura erabiliko genuke.

Proba bidezkoagoa egin nahi badugu, patata bat erditik moztu eta zati bakoitza 20 minutuz egosi dezakegu bi kazola desberdinetan: bata itsasoko urarekin eta bestea urarekin eta gatzarekin, ontziaren gomendioaren arabera diluituta (ur gaziko baso bat ur gezako bi baso bakoitzeko).

Probak eginez gero, ikusiko dugu zapore gaziaren intentsitatean desberdintasunak egon daitezkeela (ur gatzdunaren intentsitatean handiagoa), baina, hortik aurrera, ez da alderik nabaritzen zaporearen, usainaren, testuraren edo itxuraren ñabardurei dagokienez (eta ez dago itsasoari eragiten dion aroma-arrastorik). Azken batean, ez dirudi merezi duenik itsasoko ur litro bakoitzak balio duen bi euroak ordaintzea.

Etiketak:

gatza ura

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak