Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikagaien Segurtasuna

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Niazinaren toxikotasuna

Niazina dosi handiak edo B3 bitamina hartzeak molestia gastrointestinalak, azkura eta larruazala gorritzea eragin ditzake

Img toxicidad por niacina hd Irudia: ktsdesign

Bitamina edo mineral gehiegi hartzeak ondorio kaltegarriak ekar ditzake, epe laburrean zein luzean. Beraz, garrantzitsua da gehieneko irenste-maila onargarriak ez gainditzea. Niazina edo B3 bitamina haragi gorri eta zurietan, arrainetan, labore fortifikatuetan, kakahuete, esneki eta arrautzetan agertzen da. Gomendatutako kopuruetan digestio-aparatuaren, larruazalaren eta nerbioen funtzionamenduari laguntzen dio eta, gainera, garrantzitsua da elikagaiak energia bihurtzeko. Baina gehiegizko kopuruetan, ondorio kaltegarriak ditu. Artikuluak azaltzen du zer gertatzen den B3 bitamina gehiegi hartzen denean eta kontsumo-kantitate maximoak seguruak izateko nola erregulatzen diren.

Img toxicidad por
Irudia: ktsdesign

B3 bitamina, edo niazina, azido nikotinikoz eta niacaznamidaz osatua dago. Uretan disolbagarria den mantenugaia da (gehiegizko kantitateak ez dira metatzen gorputzean), B bitaminen familiako zati baita. Horiek digestio-aparatuaren funtzionamenduari laguntzen diote, nerbio-sistema osasuntsua mantentzen dute eta beharrezkoak dira funtsezko prozesu metabolikoetarako. Niazina funtsezkoa da karbohidratoen eta koipeen metabolismoan. Estatu Batuetako Osasun Institutu Nazionalaren (NH) arabera, 1669/2009 Errege Dekretuak ezartzen duenez, helduen eguneko kopurua 16 mg-koa da. Bitamina horren iturri dietetiko nagusiak izokina eta atuna, arrautzak, hosto berdeko begetalak, brokolia, tomateak, azenarioak, fruitu lehorrak, lekaleak eta osoko zerealak dira.

B3 bitamina gehiegi?

Oso zaila da dieta bidez gomendatutako kopurua gainditzea, baina gehigarriak hartzean gerta liteke. Nutrienteak eta bitaminak emateak ez du nahikoa izan behar, baizik eta hobezina, osasunaren eta bizi-kalitatearen sustapen maximoa bermatzeko. Kontuan izan behar da, ordea, alferrikako hartzeak interakzio edo eragin kaltegarriak eragin ditzakeela, eta saihestu egin behar direla. Niazinaren edo B3 bitaminaren kasuan, gehiegizko kontsumoaren erreakzioak gorritu egiten dira, azkura, urduritasuna eta buruko minak, heste-karranpak, goragaleak eta beherakoa. Gainera, dosi handiek toxikotasuna eragin dezakete gibelean.

B3 bitamina gehiegi hartzeak interakzioak edo nahi ez diren ondorioak eragin ditzake

Helburua da mantenugairik eraginkorrena, seguruena eta osasunerako arriskurik ez izatea. Beraz, adituek niazina gehigarriak arretaz hartzea gomendatzen dute, beti medikuaren zaintzapean.

Osasun eta Giza Zerbitzu Sailak eta Estatu Batuetako Nekazaritza Sailak hainbat elikagai konposatu sailkatu dituzte, nola hartu arriskuan. Zerrenda horren arabera, niazina “osasun publikorako arazo potentzialtzat hartzen ez diren nutrienteen taldekoa izango litzateke; kopuru egokietan kontsumitzen dira herritar gehienek, eta, dirudienez, ez dago arrisku edo baja handirik”. Kontuan izan behar da bitaminak ez direla gorputzean gordetzen, ez delako erabilgarria noizean behin kopuru handitan hartzea, hobe baita egunero irenstea. Gomendatutakoaren bikoitza baino gehiago toxiko izan daiteke.

Erreferentziazko ingestak

Niazirako eta beste mantenugai batzuetarako gomendioak dietako erreferentziazko ingestek arautzen dituzte (OEB edo eguneko kopuru gomendatuak, ELk), Nutrizio eta Elikagaien Batzordeak garatzen dituenak, eta elikadura arloko Europar Batasuneko legeriak arautzen dituenak. Elikagaien segurtasunari, kalitateari eta hornikuntzari buruzko ardura du, eta dietetika egokiaren printzipio eta jarraibideak ezartzen ditu, eta elikagaiak hartzearen, nutrizioaren eta osasunaren arteko harremanak aztertzen ditu. DRRI termino orokorra da pertsona osasuntsuentzat mantenugaiak hartzea ebaluatzeko erabiltzen diren erreferentzia-balioen multzo baterako. Balio horiek adinaren eta sexuaren arabera aldatzen dira, eta hauek dira:

  • Eguneko Kopuru Gomendatuak (ELD) edo Eguneko Gomendatutako Kantitateak (RDA). Osasuntsu dauden ia pertsona guztien nutrizio-eskakizunak asetzeko batez besteko irenste-maila nahikoa da. Hau da, populazio heldu osasuntsu gehienen mantenubeharrak asetzen dituen eguneko batez besteko kopurua da RDA. Ez du esan nahi kantitate horiek hartu behar direnik, baizik eta horiek batez besteko kontsumoa adierazten dutela denbora-tarte batean.

  • Hartze egokia (AI). Ebidentzia hori RDA bat garatzeko nahikoa ez denean ezartzen da. Kopuru hori nahikoa nutrizioa bermatzen duen mailan finkatzen da.

  • Goiko maila onargarria (UL). Kaltegarria izan daitekeen eguneroko gehieneko hartzea osasunerako. Mantenugai baten eguneroko hartze-maila altuena da, segur aski, eta horrek ez du esan nahi populazio orokorreko pertsonen osasunari kalterik eragin ez dakiokeenik. Handitu ahala, kontrako efektuak eragiteko arriskua ere areagotzen du. Beraz, ez da gomendatzen den irenste-maila, baizik eta azpitik ez dago arriskurik.

Kopuru horiek ezartzeko hainbat teknika erabiltzen dira. Organismotik mantenugai bat galtzea eta orekari eusteko behar den kantitatea zehaztea da garrantzitsuena. Halaber, populazio-talde bakoitzeko indibiduoen arteko aldagarritasuna ebaluatu behar da. Niazinaren kasuan, azterketa metabolikoak eta dietetikoak eta klinikoak egiten dira, populazioan ohikoak diren eta patologia eta populazio osasuntsuekin alderatu ahal izateko. Europako Batasunean, Giza Elikadurarako Batzorde Zientifikoak, Produktu Dietetikoen Panelean, Nutrizioan eta Alergietan (DNA) eta Elikagaien Segurtasunerako Europako Agintaritzak (EFSA), honako hau ezarri zuten:

  • LOAEL: eragin negatiboren bat deskribatu den maila baxuena.

  • NOAEL: identifikatzen ditu inongo arriskurekin lotzen ez diren mailak, hau da, segurtasun-ebidentzia duten mailak.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak