Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikagaien Segurtasuna

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nikela eta elikagaiak

Pertsonak nikelaren eraginpean egon daitezke, hala nola kakaoa, txokolatea, fruitu lehorrak edo brokolia.

Img niquel alimentos hd Irudia: Tanya.Ru

Nikela lurrazalean ugaria den metala da. Jarduera naturala eta giza jardueraren ondorioz, elikagaietan eta edateko uretan egoten da. Pertsonak hainbat modutan egon daitezke nikelaren eraginpean, baina gehienak bitxigintzako produktu batzuekin eta elikagai batzuekin kontaktuan egoten dira, hala nola kakaoa, txokolatea, fruitu lehorrak edo brokolia. Nikela da, merkurioarekin, kadmioarekin edo zinkarekin batera, metal astun garrantzitsuenetako bat, osasunari dagokionez. Dietaren bidez giza esposizioa murrizteko lanak ez dira amaitzen, hori kontrolatzeko Europako Erkidegoko azken gomendioetako batek erakusten duenez. Gomendio horrek azaltzen du zer den gomendio hori, eta nola murriztu nikelarekiko esposizioa elikaduraren bidez.

Img niquel
Irudia: Tanya.Ru

Giza jardueraren ondorioz, nikela elikagaietan eta uretan egon daitekeen metal naturala da. Iturri dietetiko nagusia landare-jatorriko elikagaiak dira: intxaurrak, ilarrak, dilistak, kakahueteak, barazkiak, soja eta garbantzuak. Egunero kontsumitzen den nikel-kantitatea aldatu egiten da kontsumitzen diren elikagai begetalen eta animalien kantitatearen arabera. Protesi hortz-protesietan, kosmetikoetan eta altzairu herdoilgaitzezko sukaldeko tresnetan ere aurki daiteke, hala nola ollak eta zartaginak.

Epe laburrean, metal horren eraginpean egoteak zenbait pertsonarengan erreakzio alergikoak eragiten ditu. Nikelak beste edozein metalek baino hipersentikortasun erreakzioak sortzen ditu. Melisa Fundazioaren arabera, “biztanleriaren% 15ek, gehienetan, emakumeak izaten ditu nikelarekiko alergiak”.

Kontuan izan behar da elikagaietako nikel-kantitatea asko alda daitekeela leku batetik bestera. Baina ez da aldatzen nikela nonahikoa delako; beraz, oso zaila da dietan saihestea. Hainbat faktorek zailtzen dute kontrol hori. Adibidez, estazioek landareetatik datozen giza elikagaietako nikel-kontzentrazioan eragina izan dezaketela baieztatu da; izan ere, zenbait ikerketak nabarmentzen dute landare-ehunak nikel gehiago duela udaberrian eta udazkenean udan baino. Landare bereko zatietan ere badira nikel-mailen aldeak: hostoek zurtoina eta erroa baino gehiago dute, eta hosto zaharrak, berriz, gazteek baino gehiago.

Nikela gehiago kontrolatzea

Nikelak oso zeregin garrantzitsua izan dezake nutrizioan, baina gehiegizko ondorio larriak izan ditzake. Toxiko bihurtzen diren nikel-maila handiek erreakzio alergikoak edo digestio-arazoak eragiten dituzte.

Europako Batasunean ez dago gehienezko mailarik elikagaietan, baina ezarri da giza kontsumorako edateko uretan eta ur mineral naturaletan ez dela litroko 20 mikrogramo baino gehiago izan behar. Elikadura Segurtasunerako Europako Agintaritzak (EFSA), egunean 2,8 mikrogramo hartzen ditu gorputz-pisuaren kilo bakoitzeko.
Europako Batzordeak 2016ko uztailean onartu zuen 2018 arte elikagaietan nikela egotea kontrolatzeko gomendioa

2016ko uztailean, Europako Batzordeak 2016/1111 Gomendioa onartu zuen, estatu kideek 2016an, 2017an eta 2018an janarietan nikelik ba ote zegoen kontrolatzeko. Gomendio horren arabera, laboreak, zereal eta ortuariak eta zerealak jarri behar dira: “laboreak, zereal produktuak, prestakinak, eta zereal eta adin txikiko produktuak”.

Nikel-oxidoa 1a kategoriako kantzerigenotzat hartzen da. Zer esan nahi du horrek? Izan ere, substantzia horietako bat da, eta minbizia izatea eragiten dutela uste da. 1. kategoriaren barruan, gainera, 1a eta 1B kategoria bereizten dira, eskura dauden azterlan edo saiakuntzen arabera. 1a kategoriakoentzat, proba positiboak daude animalietan. 2. kategoriakoak, berriz, kezka eragiten duten substantzietakoak dira, minbizia eragin dezaketelako, hain zuzen ere, 1a edo 1B kategorietan sartzeko bezain sinesgarriak ez diren proba eta saiakuntzen arabera.

Nikelezko dieta txikia

Kontzentrazio nahiko baxua duten elikagaien aukeraketa arretatsu batek metal horren esposizioa minimiza dezake, eta horren maila baxuak onuragarriak izan daitezke.
Nikelezko dieta egiten laguntzeko, eta, beraz, esposizio handiko arriskua murrizteko, garrantzitsua da hainbat faktore kontuan hartzea. Izan ere, nikelak beste metalek elkarrekin baino dermatitis alergiko gehiago sortzen du. Kasu horietan, beraz, oso garrantzitsua da dieta kontrolatzea:

  • Ez jan gehiegi kakaoa, txokolatea, soja, intxaurrak, almendrak eta lekale freskoak eta lehorrak.

  • Ez jan latako elikagai gehiegi, nikela lataren aleazioarekin lotzen baita.

  • Animalia-ehunek landareek baino nikel gutxiago dute. Haragia, oilategiko hegaztiak eta arrautzak egokiak dira nikelezko dieta egiteko, arrain batzuk izan ezik: atuna, sardintza, itsaskiak, izokina eta berdela.

  • Esneko nikel-edukia txikia da.

Kontuan izan behar da ingurumenean askatzen den nikel kantitate handia lurrean amaituko dela. Azidoa bada, nikelaren mobilizazioa errazten da, eta lurpeko uretarantz errazago iragazten da. Azterketa batzuen arabera, metal hori ez da ez arrainetan ez organismo txikietan kontzentratzen.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak