Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nitratoak barazkietan

Hobe da konposatu horiek gizakien elika-katean sartzea, osasunerako kaltegarriak diren substantzia bihur daitezkeelako.
Egilea: Natàlia Gimferrer Morató 2008-ko uztailak 2
Img verduras hortalizas
Imagen: melanie kuipers

Landareen eragin onuragarriak ugariak eta ezagunak dira. Hala ere, elikagai horietan nitratoak egotea arriskutsua izan daiteke osasunerako. Orain, Elikagaien Segurtasunerako Europako Agintaritzaren (POLUZIOA) Elikaduraren Kateko Kutsatzaileei buruzko Talde Zientifikoak egin berri duen azterlan batek, barazkiak egunero jateak dietetan izan ditzakeen arriskuak eta onurak ebaluatzen ditu.

Frutak eta barazkiak dieta osasuntsu eta orekatu baten osagai garrantzitsuak dira, eta egunero kantitate nahikoetan jateak gaixotasun jakin batzuen arriskua murrizten laguntzen du, eta, gainera, heste-igarotzea errazten du, edo organismoan eragin antioxidatzailea ematen du. EFSAko adituek argitaratu duten ikerketaren arabera, kontsumitzaileak egunean 400 g inguru jan behar ditu barazki-nahasketa batetik, hau da, frutetatik eta barazkietatik. Kopuru horrekin ez da gainditzen eguneko nitrato kopuru onargarria (GNA), eta landareen eragin antioxidatzailea eta prebentiboa bermatzen da. Hala ere, ikerketak nabarmentzen duenez, EBko biztanleriaren zati txiki batek (%2,5 inguru) landare kopuru gomendatua gainditzen du, eta, beraz, eguneko nitrato-kopuru onargarria gaindi lezakete.

EFSAk barazkietako nitratoei buruzko irizpena eskatu dio Europako Batzordeari, kontsumoaren arriskuen eta onuren arteko oreka aztertu ahal izateko. Poluzioak, lan-talde aditu batekin batera, zenbait azterketa epidemiologiko egin ditu, eta horien emaitzek ez dute adierazten dietako nitratoen ingestak gaixotasun-arrisku handiagoa duenik. Hala ere, nitrato-konposatuetan gertatzen diren aldaketek (nitritoak eta oxido nitrikoak, esaterako) eragina izan dezakete osasunean.

Nola iristen dira landareetara?

Fruta, tomate edo leka berdeek oso nitrato-kantitate txikia metatzen dute barruan, espinaka, zerba edo letxugek ez bezala.

Landareetan dauden nitratoen zati bat modu naturalean ematen da, nitrogenoaren zikloaren ondorioz. Fenomeno horretan, landareak nitrogeno ez-organikoa nitrato gisa asimilatzen du, ondoren proteinen sintesian erabiltzeko. Hala ere, kanpoko faktore batzuek substantzia horren kontzentrazioa handitu dezakete landarean, hala nola uretan egoteak. Nekazaritza-praktika desegokiak, industria-hondakinek edo etxeko hondakinen kudeaketa txarrak uretako nitratoak handitzen laguntzen dute, eta, ondoren, landareek xurgatzen dituzte.

Labore-txandarik gabeko nekazaritza intentsiboak ongarri kimiko gehiegi erabiltzea dakar, lurzoruan dagoen materia organikoa labore bakoitzean agortzen baita. Horrela, jatorri kimikoko ongarri nitrogenatuak erabiltzea da modurik eraginkorrena landareak elikatzeko eta uzta urtez urte ziurtatzeko. Hala ere, nitratoen presentzia handitzeaz gain, nabarmen murrizten dira landareen kalitatea eta kaltegabetasuna.

Landareetan nitratoak metatzeko beste faktore erabakigarri bat berotegian haztea da. Sasoitik kanpo produktuak lortzeko aukera ematen duen sistema horrek, ordea, nitratoen metaketa handitzen joatea dakar, eta, kontsumitzeko unea iristen denean, landareak hasierako kontzentrazioa bikoiztu edo hirukoiztu egin dezake. Landare-espezieak ere eragina du nitrato-edukian. Fruta, tomate edo leka berdeek oso nitrato gutxi metatzen dute barruan; espinakek, zerbek edo letxugek, berriz, kontrakoa gertatzen dute.

Lortzeko iturri nagusiak

Barazkiak dira substantzia horien guztizko kontsumoaren erdia baino gehiago, baita haragi-kontserbak eta edateko ura ere. Merkatuko barazki gehienetan ere egoten dira, baina maila desberdinetan. Hosto berdeko barazkiek, hala nola espinakek, letxugek edo errukulek, nitrato-eduki handiagoa dute, eta frutak, berriz, kontzentrazio txikiagoa. Horregatik, kontsumitzen den landare-mota kantitatea baino garrantzitsuagoa da. Europako iparraldeko herrialdeetan landatutako barazkiek nitrato gehiago dute, eguzki-argi gutxiago izateko arriskua baitute.

EFSAren ikerketaren arabera, barazkiz soilik elikatzen diren pertsonek eta, beraz, egunero fruta eta barazki ugari kontsumitzen dutenek ez dute beren dietako nitrato-kopuruaz arduratu behar. Oso gutxitan gaindituko litzateke nitratoen GNA gomendatua, haren proteina-beharrak zerealen, fruitu lehorren eta lekaleen kontsumoak estaltzen baititu, nitrato-maila txikiko produktuek. Gainera, kontuan hartu behar da ez dutela animalia-jatorriko proteinarik kontsumitzen, eta proteina horren kontzentrazioa handia dela.

Zenbait barazki, hala nola letxuga eta espinakak, dagoeneko EBko araudiaren mende daude; araudi horren arabera, haien konposizioan nitrato-eduki maximoa ezartzen da. Hala ere, agintari arduradunek diote ez dagoela inolako arriskurik landareak zentzuz kontsumitzeagatik. Kalkuluen arabera, nitrato-kontzentrazio handia duten barazkien kontsumitzaileek kopuru handiak jan beharko lituzkete egunero, osasunerako arriskutsuak izan daitezen. Horrekin, EFSAk adierazten du maila horretako barazkien kontsumoa ez dela probablea epe luze batean gertatzea, eta, beraz, noizbehinka nitratoen GNA gainditzen dela kontuan hartuta, ez dela osasunarentzat inolako arazorik.

Nola gutxitu haien presentzia
  • Kendu landarearen kanpoko aldea kontsumitu aurretik. Kanpoko hostoek nitrato gehiago dute.
  • Fruta eta barazkiak ahalik eta freskoen kontsumitu. Horrela, nitratoak nitrito bihurtzea saihestuko dugu.
  • Gordinik kontsumitu behar den barazkiaren hostoak banan-banan garbitu. Horrela, nitrato eta nitritoen zatiak ezabatzen dira, uretan oso disolbagarriak diren konposatuak baitira. Garbitu ondoren, frutak zapi batekin lehortu behar dira.
  • Saihestu plastikoetan ontziratutako barazkiak. Nitritoak azkarrago garatzen dira biltegiratzean.
  • Elikagaiak hozkailuan eduki, giro-tenperaturan nitrito bihurtzen dituzten bakterioak azkar ugaritzen baitira.
  • Ahal dela, urtaro bakoitzeko landareak kontsumitu eta berotegikoak saihestu.
  • Nekazaritza ekologikotik datozen produktuak kontsumitzea, horiek ez baitute ongarri kimikorik erabiltzen.
  • Nitratotan aberatsak diren barazkiak egosteko ura ez erabiltzea zopak edo pureak egiteko.
  • Ez berotu aurrez egositako barazkiak, nitritoen proportzioa handitu egiten baita.