Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikagaien Segurtasuna

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nola kalkulatu arrain eta itsaski seguruena

Europako adituek kalkulagailua garatu dute, eta kontsumitzaileei aukera ematen die 24 arrain- eta itsaski-espeziekin menu bat diseinatzeko, elikagaiak eta poluitzaile-kantitatea kontuan hartuta.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Ostirala, 2017ko maiatzaren 05a

Arrainek eta itsaskiek oso zeregin garrantzitsua dute dieta orekatu batean. Elikagai aberatsak dira, proteina, bitamina eta mineralen iturri ona, eta osasunarentzat onuragarriak diren gantz-azidoak dituzte. Mundu osoko osasun-agintariek astean bi arrain jatea gomendatzen dute. Baina, beste edozein elikagaik bezala, bai arraina bai mariskoa osasunarentzat kaltegarri diren kutsatzaileen iturri izan daitezke, nahiz eta gehienetan arrisku globalak arriskuak baino gehiago izan. Arrainaren eta itsaskiaren arriskuak zein diren eta tresna interaktibo berri batekin nola kalkula daitezkeen azaltzen du artikuluak.

Irudia: alex raths

Arrainek eta itsaskiek propietate garrantzitsuak dituzte nutrizioaren ikuspegitik. Baina, berez, kutsatzaile, bakterio eta patogenoekin kontaktuan daude. Beraz, kontsumo-gomendioek alderdi horiek hartu behar dituzte kontuan, batez ere populazio mota jakin batzuen artean: haurdun dauden emakumeak, haurrak eta adinekoak. Azken urteotan, alor horretako ikerketak sortzen ari diren arriskuak ulertaraztera bideratu dira. Lan zientifiko horien ondorioz, 2013an ECSAfEsEFOOD europar proiektua sortu zen. Horren bidez, kontsumitzaileei bi elikagai horiekin lotutako onurak eta arriskuak ulertzen laguntzeko gida bat garatu da. Arrain eta itsaskien poluzioak izan ditzakeen arriskuak murrizten laguntzeko aholkuak ematen dira.

Zein dira arrainen eta itsaskien arriskuak?

Itsaskiaren eta arrainaren arriskuak giza jarduerek eragindako ingurumen-kutsaduratik etor daitezke, baita elikagaiak prestatzean elikagaiak gaizki manipulatzetik ere. Europako Batasunean, giza kontsumorako diren itsaski guztiek kalitate onekoak direla ziurtatzen duten baldintza batzuk bete behar dituzte. Gainera, legeriak murriztu egin ditu ekoizpen-etapa desberdinetan edo itsas ingurunean itsaskia amaitu dezaketen poluitzaileak. Kontuan izan behar da itsasoaren poluzioa batez ere industriak, nekazaritza-drainatzeak eta tratatu gabeko hondakin-urek eragindako milioika tona hondakinek eragiten dutela, eta horrek kostaldeko poluzioa areagotzen duela. Proiektuaren arabera, poluitzaile kimiko nagusi batzuk hauek dira:

  • Farmaziako produktuak antiinflamatorio edo antibiotiko gisa.

  • Produktu kosmetikoak, adibidez, eguzki-kremak.

  • Modu naturalean edo giza jardueren ondorioz (meatzaritzaren eta industria-prozesuen ondorioz) sortzen diren elementu toxikoak, hala nola artseniko ez-organikoa, merkurioa edo kadmioa.

  • Hidrokarburo aromatiko poliziklikoak, ikatzetik, petroliotik edo gasolinatik askatzen diren produktu kimikoak.

  • Sugar-atzeratzaile bromatuak (BFR), plastikoetan eta ekipamendu elektrikoetan erabilitako produktu kimikoetatik datozenak.

  • Gantzarekiko eta urarekiko erresistenteak diren eguneroko produktuak egiteko erabiltzen diren konposatu perfluoratuak (PFC). Batez ere sektore aeroespazialean, automozioan, eraikuntzan eta elektronikan erabiltzen dira.

  • Plastifikatzaileak, hala nola, A bisfenola, ftalatoak eta bifenilo polikloratuak.

  • Itsas biotoxinak, itsasoko mikroorganismoek berez sortzen dituzten substantziak.

Ozeanoetan amaitzen diren hondakinen% 80 lurrean sortzen dira, eta horien arduradun nagusietako bat plastikoak dira, adituek ziurtatzen dute. Material hori ez da erraz degradatzen, eta luzaro iraun dezake ingurunean. Bereziki kezkagarria da mikroplastikoek, plastikozko partikula txikiek (5 mm baino gutxiagokoek) jatorri askotako iturrietatik (adibidez, hortzetako pasta, adibidez) sortzen dituzten mikroplastikoak. Arrain eta itsaskietan hauteman dira, baina baita beste elikagai batzuetan ere, hala nola eztian edo garagardoan. Kezka da itsasoko elikadura-katean metatu daitezkeela.

Hala eta guztiz ere, ECSAFESEFOODeko adituek adierazten dute arrainetan eta itsaskietan detektatutako poluitzaile-mailak txikiak direla eta ez direla arriskutsuak kontsumitzaileen osasunarentzat, dieta orekatua egiten badute.

Onurak eta arriskuak kalkulatu eta ebaluatzea

Arraina kontsumituz azalpenik ez izateko, espezialistek gomendatzen dute kontuan hartzea arrain mota ugari hartzen dituen dieta orekatua: Elikadura Segurtasunerako Europako Agintaritzak (EFSA) astean bi arrain hartzea gomendatzen du.

Poluitzaile kimikoen kontsumoa kontrolatzeko lana errazteko, tresna interaktibo bat garatu dute Europako ikertzaileek, Fish Choice izenekoa. Horrekin, kontsumitzaileek, eta elikaduraren eta osasunaren arloko profesionalek ere gutxitu dezakete poluitzaileekiko esposizioa, hala nola artseniko organikoa eta metilmerkurioa, itsasoko produktuak hartuz.

Kalkulagailu horri esker, kontsumitzaileak asteko menu bat diseinatu ahal izango du: 24 itsaski- eta arrain-espezie (Europako Batasunean gehien kontsumitzen direnak). Horien artean daude, besteak beste, hegalaburra, txibia, latako sardina, txirlak, bakailaoa, lata, muskuiluak, bakailaoa, zapoa, muskuiluak, izokina, lupia edo bisigua.

Rovira i Virgili Unibertsitateko (URV) eta Ganteko Unibertsitateak (Belgika), Portugalgo Itsasoko eta Atmosfera Institutuko (IPM) ikerlariek diseinatua, tresna honek emakume haurdunei eta ama edoskitzaileei buruzko informazioa jasotzen du bereziki.

Arrain eta itsaski seguruaren kontsumoa

Arrain eta itsaski ugariko dietak giro osasuntsua izaten laguntzen du, kalitatezko elikagaiak, seguruak eta elikagarriak badira. Irabaziak arriskuak baino handiagoak direla ziurtatzeko, kontsumitzaileek dibertsifikatu egin behar dute kontsumoa, eta lehentasuna eman behar zaie espezie txikiei (sardinak), eta elikadura-katearen amaieran dauden arrainen (hau da, harraparien) kontsumoa minimizatu. Oso garrantzitsua da arrainen kontsumoa animalia-jatorriko beste iturri proteiko batzuekin txandakatzea (haragia, arrautzak eta esnekiak) edo begetala (lekaleak, zerealak eta fruitu lehorrak). Adituek gomendatzen dute kontsumo errazioa, astean bitan eta hirutan, 125 – 150 gramo izatea.

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak