Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikagaien Segurtasuna

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Oliba-olio birjina eta osasun kardiobaskularra

Europako Eurolive ikerketak oliba-olio birjinaren polifenolen onura kardiobaskularra frogatzen duten emaitzak aurkeztu ditu

Beste landare-olio batzuekin gertatzen den bezala, oliba-olioak gantz monoasegabeak ditu, osasunerako onuragarriak diren konposatu antioxidatzaileak. Oliba-olioak, gainera, polifenol kopuru handia du, eta onura gehigarria ematen dute, nahiz eta orain arte ez zegoen hori frogatzen duen ebidentziarik. Hura aurkitzea izan da Eurolive proiektuak egin duena, non Espainiako, Danimarkako, Finlandiako, Italiako eta Alemaniako zazpi ikerketa-zentrok parte hartu duten.


Bartzelonako Ikerketa Medikoko Udal Institutuko (IMIM) Maria Isabel Covasen taldeak zuzendu eta koordinaturik, Eurolivek hainbat esperimentu egin ditu. Azkena 200 boluntario osasuntsurekin egindako azterketa klinikoa da. Horiei oliba-olio birjina eman zitzaien, eduki fenoliko desberdinekin (eduki txikia, ertaina eta handia), antzeko dosietan eta 3 asteko aldietan. Olioen eduki fenolikoa 2,7 miligramo zen olio kilogramo bakoitzeko, 164 miligramo kilo bakoitzeko eta 366 miligramo kiloko.

Polifenol-eduki handiagoko olioa hartu zuten parte-hartzaileek "ona" (HDL edo dentsitate handikoa) izeneko kolesterola gehiago handitzen zuten. Triglizeridoak gutxitu egin ziren kasu guztietan, eta oxidazio-estresaren markatzaileek are gehiago murriztu zituzten kontsumitutako olioaren eduki fenolikoaren proportzioa zenbat eta handiagoa izan. Azken parametro hori arrisku faktore nagusietako bat da ateroesklerosiarentzat eta arrisku kardiobaskularrarentzat. Oro har, emaitzek profil lipidikoa hobetzen dutela erakusten dute, eta hobekuntza hori handiagoa da polifenolen proportzioa handitzen denean. Lana Annals of Internal Medicine aldizkarian argitaratu berri da.

Oliba-olio birjina eta polifenolak
Polifenol proportzio handiagoko oliba-olio birjinaren kontsumoak oxidazio-estresa murrizten du.

Ez dela kasualitatezko korrelazio hutsa, proiektu beraren esparruan egindako beste azterketa osagarri batzuen laguntzarekin. Oliba-olioaren polifenolen efektuei buruzko in vitro azterketak daude. In vivo estudioak ez daude hainbeste. Horietako bat Eurolive proiektuak berak eman zuen. Joan den urtearen amaieran, Free Radical Biology & Medicine aldizkarian jakinarazi zen, elikagaiak irentsi ondoren (eta azterketan, elikagaiak oliba-olioarekin irentsi ondoren) gertatzen den oxidazio-estres postpandriala. Oxidazio-estres horren neurketa, non lipido molekulak edo proteinak oxidatzen baitira, besteak beste, pertsonaren odol-laginak hartuz eta oxidazio-prozesuan sortzen diren molekulak aztertuz egin daiteke, hala nola LDL oxidasak edo isoprostanoak. Azpimarratzekoa da, halaber, boluntarioekin egindako azterketaren emaitzen arabera, polifenol proportzio handiagoko oliba-olio birjinaren kontsumoak oxidazio-estresa gutxitzen duela.

Ikertzaileek diotenez, Euroliveren emaitzek eztabaida piztu dute, aspalditik nazioartean zebilena. Mediterraneoko herrialdeetan beti onartu izan da oliba-olio birjina onuragarria zela osasunerako, baina ez zegoen jarrera hori defendatzeko adina ebidentzia zientifikorik, dio Maria Isabel Covasek. Hori frogatu ezean, beste herrialde batzuetako gizarteek ez zuten alderik ikusten, eta baliokidetzat hartzen zituzten beste landare-olio batzuen eta oliba-olioaren onurak. «Landare-olioek, koltzakoak bezala», dio Covasek, «on egiten duten gantz monoasegabeak dituzte, baina oliba-olio birjinak polifenolak ditu, babes gehigarria ematen dutenak».

Eta polifenolak dira benetan, eta ez besterik? Oliba-olio birjinaren konposatu fenolikoak tirosola eta hidroxitirosola dira batez ere, Maria Isabel Covasek zehazten duenez. Oliba olio birjinaren eduki fenolikoaren %70 dira horiek eta haien konjokatuak. «Esan dezakegu olioaren barruan funtzionatzen dutela; olioaren formatik isolatuta, ezin dugu bermatu funtzionatzen dutenik». Substantzia jakin batzuen onura antioxidatzaileak aldarrikatzen dituzten gehigarrien eraginari buruzko eztabaida irekian oinarritzen da behaketa. «Ez dago frogatzerik berezko matrizetik kanpo isolatutako antioxidatzaileek antioxidatzaile bera izaten jarraitu dezaketenik».

Polifenolak gorputzean nola xurgatzen diren, haien bioerabilgarritasuna eta iraupena aztertu dira proiektuan. Eta ikusi dute ondo xurgatzen direla eta olio gehiago xurgatzen dutela polifenol gehiago. Baina denbora laburrean ere kanporatzen dira. Horregatik komeni da olio birjina maiz kontsumitzea. Behin bakarrik, Maria Isabel Covasek dio, «ez du balio arrisku kardiobaskularra murrizteko».

OLIO BIRJINETAN BAKARRIK

Img oli
María Isabel Covas IMIMIMeko ikertzaileak azaldu duenez, lanaren ondorioz, munduko hainbat lekutatik deitu dute emaitzez arduratzeko. Dei horietako baten bidez jakin du Zeelanda Berrian aguakateko oliba-olio birjina egiten ari direla. «Ez dakit polifenolik duen, baina edukiko balitu, eduki fenolikoa duten olio bakarrak izango lirateke, oliba-olio birjinarekin batera».

Olio birjina ateratzeko erabiltzen den produktua zuzenean prentsatzetik ateratzen dena da, dela oliba-olioa, dela aguakatea. Beste landare-olio birjin batzuk, hala nola koltza edo ekilore olioa, ez ikustea dendetako apaletan, pisu-arrazoi batengatik da. «Prentsatzen bukatuta daudenean oso azidoak dira, eta horrek zapore desatsegina ematen die. Palatabilitate onargarria izateko, findu egin behar dira». 3,3 azidotasun baino gehiago duen olio oro findu egiten da eta prozesu horretan polifenolak galdu egiten dira. Oliba-olio birjinaren kasuan, zapore mikatz bereizgarria izan arren, palatabilitatea ona da, eta oliba-olio birjinaren eta finduaren proportzio desberdinak nahasteko aukera dago.

Euroliveko arduradunek azaltzen dutenez, oliba-olioa ez da bakarrik hartu behar, ezta sendagaitzat ere, janarien zati gisa baizik. Berez, kontsumitzaileen pisua ez da handitzen egunean bizpahiru koilarakada hartuz gero. Eduki fenoliko handiena oliba-olio birjinak ematen du. Horregatik du gustu sendoagoa, mikatz samarra eta tonalitate berdexkagoa.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak