Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikagaien Segurtasuna

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Osasungarria da fruta deshidratatua?

Elikagai horren azken kalitatea frutaren deshidratazio-prozesuaren araberakoa da.

Frutas deshidratadas en bote Irudia: Pixabay

Azukrea etsai publiko nagusi bihurtu da, gehiegikeriak osasunean izan ditzakeen ondorioengatik. Hori dela eta, jende askok errezelatu ditu zapore gozoa duten elikagai guztiak, hala nola fruta deshidratatua (mahaspasak, datilak, etab.). ). Baina ez dugu kontsumitu behar edo elikagai osasungarria da? Fruta freskoarekin konpara daiteke edo bidean mantenugaiak galtzen ditu? Artikulu honetan, frutaren deshidratazioarekin zer ezaugarri mantentzen diren eta zein aldatzen diren eta prozesu horrek elikagaiaren azken kalitatean nola eragiten duen ikusiko dugu.

Fruta deshidratatuaren kontsumoa nabarmen hazi da azken urteotan, baina ez da asmakizun berria, ezta gutxiago ere. Elikagai hori duela milaka urte Mediterraneoan eta Ekialde Ertainean bizi izan ziren kulturen ohiko dietaren parte zen: Mesopotamiatik Antzinako Erromara, Antzinako Egiptora. Datilak, pikuak eta mahaspasak sukaldeko osagai gisa erabiltzen ziren, mokadu edo litxarreria gisa. Alegia, orain egiten dugunaren antzeko zerbait.

Izan ere, gaur egun fruta horiek dira gehien kontsumitzen direnak, aranekin eta arbeletxekoekin batera. Hori bai, gaur egun askoz barietate gehiago ditugu eskura: eguneroko frutak, platanoa, melokotoia edo sagarra, eta exotikoagoak, hala nola alquejenjeak, kumquat-ak edo Gojiren baiak. Elikagai hori gero eta gehiago erabiltzen dugu gure dietan, besteak beste, hain osasuntsuak ez diren beste produktu gozo batzuen aldean. Baina, egia esan, elikagai osasungarria da?

Osasungarria da fruta deshidratatua?

Pertsona askok mesfidantzaz begiratzen diote fruta deshidratatuari; izan ere, uste dute azukre asko edukitzeak gizendu edo txantxarra eragin dezakeela, eta beste osasun-arazo batzuk ere eragin ditzakeela, hala nola 2. motako diabetea. Hala ere, egungo ebidentzia zientifikoek adierazten dute ez dugula alde horretatik kezkatu behar. Hasteko, ez da aurkitu kausa-efektu erlaziorik elikagai horren eta txantxarraren artean.

Gainera, ohiko kontsumoa, fruitu lehorrekin batera, gaixotasun metabolikoen prebentzioarekin lotzen da, hala nola sindrome metabolikoa, gaixotasun kardiobaskularrak eta 2. motako diabetesa. Agian, azken hori da harrigarriena, azukre kopurua dela eta, baina kontuan hartu behar da indize gluzemiko ertaina edo txikia duela (barietatearen arabera), besteak beste, zuntz kantitate nabarmena duelako.

Fruta deshidratatuan aurki ditzakegun beste konposatu batzuk bitaminak, mineralak eta antioxidatzaile gisako substantzia minoritarioak dira. Hau da, lortzen den fruta freskoaren antzeko osaera du. Alde nagusia da askoz ur gutxiago duela; beraz, konposatuak kontzentratuago daude eta energia-dentsitatea handiagoa da. Hori kontuan hartu behar da neurriz kanpoko kopururik ez hartzeko. Errazio arrazoizkotzat jotzen dena kalkula dezakegu, fruta freskoarekin parekatuz: 30 mahatseko mahats-mordoa jan ohi badugu, 30 mahaspasa izango lirateke.

Hori bai, ez da komeni fruta deshidratatua beste barietate batzuekin nahastea, hala nola fruta konfitatua edo jorratua, azukre erantsi ugari baitute. Fruta deshidratatu horrekin zer dagoen ere begiratu behar dugu, ez baita beti osasungarria: galletak, bizkotxoak eta abar osatzen dituzten mahaspasak jaten baditugu. edo gatz asko duten aperitiboen nahasketa bada, hala nola artoa eta kakahuete txigortuak.

Elikagairik galtzen da elaborazioan?

galleta fruta deshidratatuarekin
Irudia: Slast

Fruta deshidratatua egiteko, fruta freskoa berotu egiten da, ur gehiena lurruntzeko. Horrek hainbat ondorio ditu. Batetik, balio-bizitza luzatzeko aukera ematen du, narriadura-erreakzioak nahiz mikroorganismo alteratzaile eta patogenoak garatzea eragozten edo zailtzen baitu. Gainera, produktuaren tamaina eta pisua murriztea lortzen da, eta horrek ontziratzea, garraiatzea eta biltegiratzea errazten du, baita prezioa merkatzea ere. Prozesuak frutaren ezaugarri organoleptikoak ere aldatzen ditu: kolore-aldaketak gertatzen dira, pardeamendu-erreakzioen ondorioz; zaporean, batez ere azukre-kontzentrazioaren ondorioz; eta testuran, ura galtzearen ondorioz, gomosa bihurtzen da.

Aldaketa horiek guztiek bereizten dute fruta deshidratatua; beraz, komeni da, neurri bateraino behintzat. Izan ere, prozesua egokia ez bada edo modu egokian garatzen ez bada, emaitzak hondagarriak izan daitezke, segurtasunean eta bizitza erabilgarrian (hezetasuna geratzen bada, lizunak eta bestelako mikroorganismo aldakor edo patogenoak sor daitezke), bai eta ezaugarri organoleptikoetan ere (kolore-aldaketak, ohiz kanpoko zaporeak, testura desiragarria). Eta gauza bera gertatzen da nutrizio-profilarekin.

Hori guztia, batez ere, tenperaturaren eta berotze-denboraren araberakoa da. Adibidez, tenperatura oso altua bada eta denbora luzea, beroaren eta oxidazioaren aurrean sentikorrak diren elikagai batzuk, C bitamina eta tiamina esaterako, kaltetuak gerta daitezke. Hori saihesteko, tenperatura baxuagoak eta denbora gutxiagokoak aplika daitezke, baina horrek zaildu egiten du ura kanporatzea, eta, ondorioz, nahi ez diren mikroorganismoak sor daitezke. Orduan, zein da irtenbidea?

Nola prestatzen da fruta deshidratatua?

Tradizionalki, fruta freskoa eguzkitan utzi eta lehortu egin da. Oraindik leku batzuetan egiten den praktika horrek eragozpen handiak sortzen ditu. Horrela, errazagoa da kutsadura sortzea (lizunak, intsektuak, hautsa, etab.). ), ezin da tenperatura kontrolatu (lehorketa uniformea ez izatea eragiten du horrek) eta prozesua gehiegi luza daiteke, dagoeneko ezagutzen ditugun ondorio negatiboekin.

Gaur egun, lehortzeko tunelak erabiltzen dira, eta horietan aire beroa pasatzen da, hezetasun erlatibo kontrolatuarekin frutaren bidez edo gainean ura kentzeko. Gertatzen dena da, lehenik, piezaren kanpoaldeko ura lurrundu egiten dela, eta, ondoren, barruan geratzen den ura kapilaritatez azalerantz migratzen dela, kafean azukre-koskor bat partzialki sartzen dugunean gertatzen denaren antzera. Arazoa da, deshidratazio-prozesuak aurrera egin ahala, ura kanporatzea garestiagoa dela (denboraren bi heren erabiltzen dira produktuaren hezetasunaren azken herena kentzeko), eta horrek ondorio negatiboak izan ditzake frutaren kalitatean.

Hori saihesteko, hainbat aukera erabiltzen dira. Aurretratamenduak egiten dira, hala nola galdarraztaketa edo sufre dioxidoa, entzimak inaktibatzeko eta kolorearen alterazioak saihesteko. Lehortzean, airea erabili beharrean, hainbat gas-nahaste erabil daitezke (adibidez, nitrogenoa eta karbono dioxidoa), bitaminen eta beste konposatu batzuen oxidazioa minimizatzeko.

Gaur egun, lehortzeko metodo berriak aplikatzen eta aztertzen ari dira; horietako batzuk teknologien hobekuntzetan edo konbinazioetan oinarritzen dira, hala nola abiadura handiko aire-fluxuak zuzenean aplikatzea (horrek prozesatze-denbora murrizten du) edo mikrouhinak eta erradiazio infragorria erabiltzea. Oraingoz, liofilizazio-tratamenduak erabiliz lortzen dira kalitate hobeko produktuak: fruta freskoa izoztu eta ura sublimazio bidez kentzeko presioa murriztu. Hala, frutaren osaera eta propietateak ia osorik mantentzen dira. Arazoa da oso prozesu garestia dela, eta, beraz, produktuaren prezioa altua dela.

Azken finean, fruta deshidratatuaren azken kalitatea elaborazio-prozesua nola gauzatzen den, baina, nolanahi ere, argi izan behar dugu elikagai osasungarria dela.

Etiketak:

azukre fruta-eu

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak