Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikagaien Segurtasuna

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

“Ozpina ez da eraginkorra elikagaiak eta gainazalak desinfektatzeko”

Miguel Ángel Lurueña, Elikagaien Zientzia eta Teknologiako doktorea eta zientzia-dibulgatzailea

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2020ko martxoaren 30a

Miguel Ángel Lurueñaren aurpegia, ahotsa eta testuak oso ezagunak dira elikadura eta osasun gaietan interesa duen jendearentzat. Zenbait komunikabidetan duen presentziaz, irakaskuntza-lanaz eta enpresa eta erakunde publikoen aholkulari gisa duen lanaz gain, Elikagaien Zientzia eta Teknologiako doktore honek gai da modu sinplean azaltzeko gai diren arazo konplexuak, sare sozialetan milaka jarraitzaileak baloratzen eta ospatzen dituztenak. Orain, koronabirusaren krisiak elikagaien higieneari eta segurtasunari buruzko zalantzak areagotu dituenean, galdera praktiko batzuk egiten dizkiogu geure burua babesteko eta etxean zaintzeko: sukaldearen gainazalak ondo garbitzeko modua, denbora gehien irauten duten elikagai freskoak… Horixe kontatzen digu.

COVID-19 krisiaren ondorioz, arreta handiagoa jarri diegu higiene-arauei, bai eskuei bai ukitzen ditugun objektuei. Elikagai-segurtasuneko zer neurri profesional har ditzakegu kontsumitzaileok etxean?

Gomendio orokorrak, funtsean, beti izan dira mikroorganismoek, bakterioek eta birusek, besteak beste, elikagaiak kutsa ez ditzaten. Kontuan hartu behar ditugu beti, eta are gehiago egoera horretan. Ez bakarrik koronabirusak kutsatzea saihesteko, baita elikagaiei lotutako beste gaixotasun batzuk prebenitzeko ere, hala nola salmonelosia edo listeriosia, zeinak, normalean kezkagarriak badira, are gehiago izango bailirateke bizi garen egoeran, gainkargatutako osasun-sistema batekin.

Kontuan hartu beharreko gaien artean, garrantzitsuenetariko bat da gu geu ere kutsadura-iturri izan gaitezkeela (birus ezagunaren edo beste patogeno batzuen eramaile asintomatikoak izan gaitezke); beraz, zenbait neurri hartu beharko genituzke, hala nola, ez hitz egin, ez eztul egin edo doministiku egin elikagaien gainean, ez jan janaria prestatzen dugun bitartean, ez probatu atzamarrarekin edo erabilitako koilararekin, eta saihestu gorputzeko zatiak, hala nola sudurra, Gainera, zauriak apositu iragazgaitzekin estali beharko genituzke, eta gaixotasun-sintomak izanez gero, elikagaiak ez manipulatu.

Erosketa egin ondoren, elikagaien ontziak garbitu behar dira?

Koronabirusak bederatzi egunez “iraun” dezake gainazaletan (denbora azalera-motaren araberakoa da); beraz, segurtasuna handitu nahi badugu, ontziak desinfekta ditzakegu, lixiba diluituan edo alkoholean bustitako zapi batekin garbituz (hermetikoki itxita daudela ziurtatuz). Nolanahi ere, gogoan izan behar da, gaur egun dakigunaren arabera, transmisio-bide nagusia pertsona batetik bestera airearen bidez edo zuzeneko kontaktuaren bidez kutsatzea dela; beraz, prebentzio-neurririk eraginkorrenak urruntzea, eskuak garbitzea eta beste higiene-neurri batzuk dira, hala nola ukondoaren aurreko aldean eztul egitea edo aurpegia ez ukitzea.

Zergatik da xaboia alkohola baino eraginkorragoa gure eskuak higienizatzeko?

Bi produktuek birusa desaktiba dezakete, inguruko bilgarria suntsitzen baitute, baina hobe da ura eta xaboia erabiltzea ahal den guztietan, eta alkohola uztea lehen aukera ez dugun egoeretan. Alkoholarekin ez bezala, xaboia gai da ikusten den zikinkeria arrastatzeko, eta, gainera, patogeno jakin batzuekin amaitzen da. Patogeno horien kontra alkohola ez da eraginkorra, hala nola norobirusak edo klostridioak, hau da, elikagaietan egon daitezkeen birusak eta bakterioak, hainbat gaixotasunek (gastroenteritisak, esaterako) eragiten dituztenak.

Ozpina, amoniakoa, bakterioen kontrako desinfektatzailea… Azaleren higieneari buruzko zalantzak areagotu egin dira egun hauetan. Zer garbiketa-produktu erabili beharko genituzke gure sukaldea birusik gabe edukitzeko?

Gai honi buruzko informazio asko dabil, baina ez da beti zehatza. Adibidez, ozpina ez da eraginkorra elikagaiak eta gainazalak desinfektatzeko. Eraginkorrena lixiba da. Gainazalak desinfektatu nahi baditugu, ur hotzetan diluitutako lixiba erabili beharko genuke elikagaiekin erabiltzeko (20 ml inguru ur litro bakoitzeko). Frutak eta barazkiak bezalako elikagaiei dagokienez, litekeena da beste patogeno batzuentzat lehendik dauden gomendio orokorrak eraginkorrak izatea: azkenburuko koilarakadatxo bat (4,5 ml inguru) 3 litro ureko, 5 minutuz eman eta ur ugariz garbitu.

Herritarrei etxetik ahalik eta gutxien ateratzeko eskatzen zaie. Supermerkatura edo beste elikadura-denda batzuetara joatea ere sartzen da. Ondo antolatzen bagara, zenbat denbora jan dezakegu era batera, erosketak egitera joan gabe eta apalategiak suntsitu gabe?

Ondo antolatuz gero, erosketa ugari egin dezakegu, baina gehiegikeriarik gabe, gutxienez 15 egun supermerkatura joan gabe igarotzeko adina. Lehenengo gakoa hamabostaldiko menua planifikatzea izango litzateke, egingo ditugun otordu guztiak (gosariak, hamaiketakoak, bazkariak, askariak, afariak) eta elikatu beharreko pertsona kopurua kontuan hartuta. Horretarako, kontuan hartu behar ditugu dauzkagun tresnak eta mugak: armairuetan, hozkailuan eta izozkailuan gordetzeko tokia, janaria prestatzeko denbora, dauzkagun elikagaiak, aurrekontua, supermerkatuan elikagaiak izatea, etab.

Adibide bat, ideia bat egiteko?

Adibidez, lehenengo egunetan kantitate handitan kozinatzea aukera dezakegu, gainean duguna izozteko eta horrela elikagai galkorrak ez hondatzeko, hala nola tomateak edo lekak. Hau da, etxean lau pertsona bagara —demagun—, dilistak kozinatu ditzakegu zortzirako, edo baita hamabirako ere, eta gainean duguna izoztu. Aukera hori ez badugu, edo nahiago badugu egunean janaria prestatzea, elikagai galkorrenak programa ditzakegu lehenengo egunetarako (adibidez, marrubiak, lekak, lekak, azalorea edo arraina), elikagai freskoak izoztu (haragia edo arraina) eta hain galkorrak ez diren elikagaiak azken egunetarako utzi (adibidez, patatak, lekaleak, arroza, pasta, arrautzak, azenarioak, sagarrak edo kalabaza). Balio-bizitza luzeko produktuak ere aukera ditzakegu, hala nola janari ultraizoztuak (barazkiak, haragia, arraina, etab.). ), kontserbak (lekaleak, arraina, etab.) edo plater prestatuak, “osagarriak” ahaztu gabe, hala nola jogurtak, esnea, fruitu lehorrak, fruta lehortua, etab.

Zein freskok jasaten dute denbora gehien egoera onean?

Haragia eta arraina badira, hiru egun baino lehen kontsumitu behar ditugu. Barazkiei dagokienez, iraunkorrenen artean, garai honetan kalabaza, kalabazina, tipulak, porruak, azenarioak, piperrak, azak, azak, baratxuriak, laranjak, limoiak, sagarrak, anana… aurki ditzakegu. Denborarekin batera heltzen diren fruta heldugabeak ere, hala nola bananak, kiwiak edo udareak.

Ba al dago izoztu behar ez dugun elikagairik?

Ez da gomendatzen haragi txikitua izoztea, desizoztean bakterio patogenoak hazteko arriskua handitu baitaiteke. Ez izoztea gomendatzen den gainerako elikagaiei dagokienez, arrazoia ez da elikagaien segurtasuna, kalitate organoleptikoa baizik. Horietako askotan, testura hondatu egiten da izoztean gertatutako aldaketa fisikokimikoen ondorioz.

Zer gertatzen zaie?

Pasta, arroza edo patatak bezalako elikagaietan, almidoiaren erretrogradazioa gertatzen da, eta, ondorioz, testura hareatsua geratzen da. Ur asko duten elikagaietan, hala nola barazkietan (letxuga, espinakak, etab.) izotzezko kristalek zelulak kaltetzen dituzte, eta, ondorioz, desizoztu ondoren, lakioak sortzen dira. Arrautza gordinak hautsi egin daitezke, barruko uraren bolumena handitu egiten delako; beraz, izoztu nahi baditugu, azala kendu eta barrualdea poltsa hermetiko batean gorde behar dugu. Emultsioak, hala nola maionesa edo esnea, ezegonkortu egiten dira; beraz, desizoztu ondoren, faseen bereizketa ikus dezakegu: alde batetik, ura geratzen da eta, bestetik, koipea. Eta arazorik gabe izoztu ditzakegu haragia, arraina, gisatuak (lekaleak, zopak, saldak, etab.). ), ogia…

Sare sozialetan sortu den azken zalantza: iturriko ura segurua da egoera horretan?

Osasunaren Mundu Erakundeak adierazi du ez dela hauteman iturriko uretan koronabirusik dagoenik, eta, gaur egungo ebidentzien arabera, arrisku txikia dago. Beraz, uste dut alderdi horretan ez garela kezkatu behar.

Elikagaiak segurtasunez erabiltzeko oinarrizko jarraibideak

Koronabirusari buruzko unean uneko gomendioez gain, Miguel Ángel Lurueñak gogorarazten digu badirela beti jarraitu beharreko beste oinarrizko jarraibide batzuk. Bost puntutan laburbil daitezke: 1. Eskuak, tresnak eta gainazalak urez eta xaboiz garbitu, beharrezkoa den guztietan (janaria prestatu aurretik eta elikagai zikinak edo gordinak erabili ondoren). Gordinik jan behar ditugun elikagaiak ere (barazkiak, frutak, etab.) urarekin garbitu behar ditugu. ). Segurtasuna handitu nahi badugu, tresnak, gainazalak eta elikagaiak ere desinfekta ditzakegu, horretarako elikagaiekin erabiltzeko lixiba egokia erabiliz, etiketako jarraibideen arabera. 2. Bereizi: ez nahastu kontsumitzeko prest dauden elikagai garbiak elikagai zikin edo gordinekin. Eta gauza bera tresnetarako (ganibetak, ebakitzeko taulak, platerak, etab.). ). 3. Berotu: elikagaiak behar bezala kozinatuz gero, birusarekin amaitzen da (elikagaiaren erdian gutxienez 75 °C-ra iritsi behar da; horrek esan nahi du haragia eta arraina ondo egin arte prestatu behar direla). 4. Hoztu: tenperatura baxuek elikagaietan egon daitezkeen bakterio patogenoen garapena zailtzen dute. Hala ere, ez dute birusen gainean garrantzirik, hotzarekin hiltzen ez direlako eta elikagaietan ugaldu ezin direlako (horretarako, organismo bizi bat kutsatu behar dute). 5. Datak errespetatzea egoera txarrean dauden elikagaiei lotutako beste gaixotasun batzuei aurrea hartzeko iraupena du (hori koronabirusarentzat ere ez da garrantzitsua, esan dugun bezala, ez baita gai elikagaian ugaltzeko).


Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak