Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikagaien Segurtasuna

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Selenioaren abantailak immunitate-sisteman

Espainiako lan batek iradokitzen du selenioa faktore garrantzitsua izan daitekeela homozisteina-maila eta arrisku kardiobaskularra murrizteko

FSAren lan batek, elikagaien segurtasunerako agentzia britainiarrak, garrantzi handiagoa ematen dio selenioak sistema immunitarioa hobetzen duela dioen hipotesiari. Uda honetan ezagututako lana 60 pertsona osasuntsuri buruzko saiakuntza bat da, eta 15 astetan 50 mikrogramoko gehigarria, egunean 100 mikrogramo selenio edo plazebo hartu zituzten. Espainian egindako bigarren lan baten bidez, selenioak homozisteina maila eta arrisku kardiobaskularra murriztu ditzakeela iradokitzen da.

Metabolismoaren erantzuna modu bateratuan konparatzeko parametro bat izateko, parte-hartzaile guztiei polioaren txerto-mota bera eman zitzaien, traktu gastrointestinalean ugaltzen den eta immunitate-sistemaren erantzuna estimulatzen duen birus aldatu bat duena. Ikerketaren daturik deigarriena da selenio osagarria jaso zuten parte-hartzaileek erantzun bizkorragoa izan zutela birusa ezabatzean.

Hala ere, «dosia handiagoa izan liteke», diote ikertzaileek, «eta ondorio onuragarriak ere bai». Parte-hartzaile bakoitzak proba bat egin zuen, erradioaktiboa ez den selenio-isotopo batekin, eta, horri esker, ebaluatu ahal izan ziren eduki osoa eta selenioaren banaketa giza gorputzean. «Gure datuen arabera, 100 mikrogramoko dosia egokia da immunitate-sistemaren ahalmena optimizatzeko, eta ez luke asetuko gorputzak selenio hori asimilatzeko duen gaitasuna». Hala ere, ikertzaileek badaezpada ere gomendatzen dute gehigarriak gomendatzeko orduan, segurtasun-tartea "nahiko txikia" baita, eta egunean 500 mikrogramotik gora ondorio toxikoak izaten dira.

Selenioaren kontsumoa jaitsi egin da
Selenioaren kontsumo moderatuari buruzko ikerketa berriek onura interesgarriak ematen dizkiote sistema kardiobaskularrari
Lana garrantzitsua da, diote, azken urteotan selenioaren kontsumoa jaitsi egin delako Europan. Esate baterako, FSAk bildutako azken datuek erakusten dute mikronutriente horren kontsumo britainiarra 29 eta 39 mikrogramo artekoa dela eguneko, gomendatutako dositik oso urrun, 75 mikrogramokoa helduentzat eta 60 mikrogramokoa emakumeentzat. Horregatik, eta zenbait ikerketak erakusten dutenez, gorputzak hartzen den selenioaren %50 inguru xurgatzen duela, ikertzaileek ondorioztatu dute eguneko 100 mikrogramoko gehigarria egokia dela.

Selenioa hainbat elikagaitan dago, hala nola fruitu lehorretan, arrainean, haragian, erraietan edo hegazti-haragian. Hala ere, zonen eta lurretako eta uretako selenio-mailen mende dago. FSAren lana Britainia Handiko parte-hartzaileekin egiten da, eta Britainia Handiko dietan selenioa egoteari buruzko datuak hartzen ditu kontuan. Nazioartean, OMEk kalkulatu du selenioaren gutxieneko kontsumo normala, gabezia endemikoa ez den eremuetan, egunean batez beste 21 mikrogramokoa.

Selenioa eta homozisteina
Ez dago behar adina azterketa selenioa, uste denez, hainbat arazoren aurrean (minbizia, gaixotasun kardiobaskularrak eta endekapenezkoak, esaterako) ustez babesteko zer mekanismo erabili beharko litzatekeen azaltzeko. Adibidez, uste da selenio-urritasuna Keshanen gaixotasunean dagoela, bihotzeko miopatia endemikoan, Keshan eskualdean (Txina), non selenio-kontsumoa oso txikia baita.

Beste kasu batzuetan, selenio-maila apalak artritisarekin, fibrosi kistikoarekin edo gaixotasun zeliakoarekin ere erlazionatu dira. Arazoa da kasu horietan selenio-maila apalak gaixotasunaren beraren ondorio izan daitezkeela, eta ez kausetako bat.

Ildo horretatik, Oviedoko Unibertsitateko eta Asturiasko Ospitale Zentraleko ikertzaileek argitaratu berri duten lan batek, Cristina Lasherasen zuzendaritzapean, odoleko selenioaren eta homozisteinaren plasmako mailen arteko korrelazioa ebaluatzen du. Duela gutxi egindako ikerketen arabera, aminoazido horren maila handiek gaixotasun kardiobaskularraren arriskua areagotzen dute. Ikertzaileek beste parametro batzuk ere neurtu zituzten, hala nola folatoak, B-12 bitamina, kreatinina edo proteinak hartzea.

Journal of Nutrition aldizkarian argitaratu zen ikerketaren emaitzen arabera, selenio-maila handienak homozisteina maila txikiagoei zegozkien, eta homozisteina maila %63 igotzeko arriskua txikiagoa zen selenio-maila handia zuten pertsonetan. Lanak ez ditu ebaluatzen erlazio hori azal lezaketen mekanismoak, baina iradokitzen du selenioa faktore garrantzitsua dela, potentzian, homozisteina-maila eta, hedaduraz, arrisku kardiobaskularra murrizteko.

HARAGIA, SELENIO-ITURRIA

Irud meat
Idealki, dieta orekatu eta askotarikoak selenio-kantitate nahikoa ematen dio organismoari. Hala ere, produktu bakoitzean zenbat selenio dagoen galdetuz gero, erantzuna korapilatsuagoa izango litzateke; izan ere, elikagaiak non eta nola ekoizten diren kontuan hartuta, elikagai horiek selenio gehiago edo gutxiago meta dezakete.

Tradizionalki esan izan da selenio-iturri garrantzitsu bat haragia izango litzatekeela, batez ere azienda elementu horretan aberatsa den dieta batekin elikatzen bada. Hori berresten saiatu dira John W-ek zuzendutako lan batean. Finley, Estatu Batuetako Nekazaritza Sailekoa, selenioaren bioerabilgarritasuna aztertu du haragian eta brokolian. Brokolia aukeratu dute selenioa metatzen duen landare bat delako, nahiz eta giza metabolismorako aprobetxatu ezin den modu batean; horregatik, bioerabilgarritasun txikia duela uste da.

Ikertzaileek zenbait karraskari elikatu zituzten brokuliarekin batzuei eta txerri-haragiarekin beste batzuei. Bai haragiak bai brokoliak, kasu batzuetan, selenio-maila egokiak zituzten (0,1 mikrogramo elikagai gramo bakoitzeko), eta, beste batzuetan, oso maila altuak (1,5 mikrogramo bakoitzeko). Dieta «egokia» zenean (0,1 mikrogramo bakoitzeko), animaliek haragiaren selenioa gehiago atxikitzen zuten, eta gutxiago, iturria brokolia zenean. Aldiz, selenioko dieta altuarekin, animaliek ez zuten «desberdintasun nabarmenik selenioaren atxikipenean».

Gernuan iraiztutako selenioa organismoak erabiltzen duen kantitateari buruzko aztarnak ematen dituen beste parametro bat da. Lanaren arabera, gernuan kanporatutako selenioa nagusiki brokoliarena da, eta, gainera, beti antzeko kopuruetan, dieta edozein dela ere. Hala ere, selenioko dieta handiak handitu egiten zuen haragitik iraitzitako selenio-kantitatea. Azkenik, animalien gorputzean dagoen selenio-banaketaren azterketak erakutsi zuen atxikitako selenio ia guztia haragiarena zela, eta ez brokoliarena. «Desberdintasun horiek atxikipenean eta banaketan», dio taldeak aurtengo udan aldizkarian argitaratutako artikulu batean. Biological Trace Element Research<!em’, orain arte haragiaren selenioaren bioerabilgarritasunari buruz deskribatu denarekin bat datoz. Taldeak, gainera, nabarmendu du, emaitzak ikusita, «selenioaren bioerabilgarritasuna ez dela handitzen» behar baino kantitate handiagoetan dagoenean.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak