Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikagaien Segurtasuna

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zer gertatzen da limoi asko balitz?

Limoiak propietate nutritibo garrantzitsuak ditu, eta substantzia antioxidatzaileak ematen ditu, baina gehiegi kontsumitzea problematikoa izan daiteke

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Ostirala, 2017ko apirilaren 07a

C bitamina, flabonoide eta esentzia-olio ugari dituen fruitua da limoia. C bitamina eta azido zitriko ugari izateak lagundu egiten du gaixotasun infekziosoak prebenitzen eta immunitate-sistema suspertzen, eta, beraz, defentsak sortzen ditu. Hori dela eta, C bitamina-gabeziak izateko arrisku handiena dutenentzat da bereziki egokia. Beste fruta edo plater batzuen zaporea eta sukaldaritza-prestakinak ontzeko edo nabarmentzeko erabiltzen da limoia batez ere. Baina, zer gertatzen da gehiegi hartzen bada? Artikulu honetan, limoi asko kontsumitzeak dakartzan ondorioak azaltzen dira, eta gehiegi irentsiz gero zer beste elikagai izan daitezkeen toxikoak adierazten du.

Irudia: belchonock

Limoian agertzen den C bitaminak gaixotasun ugariren arriskua murrizten du, kardiobaskularrak adibidez. Gainera, C bitaminak elikagaien burdinaren xurgapena areagotzen duenez, anemia ferropenikoa izanez gero, aholkatzen da burdina asko duten elikagaiak edo mineral horren gehigarriak erabiltzea, suspertzea bizkortzen baitu. Gainera, azido zitrikoak gernuaren propietate antiseptikoak eta alkalinizatuak ditu; horregatik, limoi-zukua edo lima diluitua hartzeak giltzurruneko, hiperurizemia edo tanta bidezko kalkuluak edo litiasia dituzten pertsonei mesede egiten die, gernuak azido uriko hori ezabatzea errazten baitu. Substantzia astringenteak edukitzeagatik ere, propietate onuragarriak ditu, eta aukera osasungarria da ozpinaren ordez entsaladan eta beste sukaldaritza-prestakin batzuetan.

Baina, zer gertatzen da limoi-kontsumoa kantitate handitan egiten bada, batez ere C bitaminaren kasuan? Ez dago ebidentzia zientifikorik toxikoa izan daitekeenik, substantzia hidrosolublea baita, hau da, gernuak gehiegi desagerraraziko lukeena. Baina horrek ez du esan nahi neurriz kanpoko hartualdiak ondoriorik ez duenik.

Limoi asko jan

Zitriko guztiek bezala, limoiak C bitaminaren iturri bikaina dira. Aebetako Nekazaritza Sailaren arabera (USDA), limoi-zuku batek 19 miligramo C bitamina ekar ditzake. Antioxidatzaile horrek molekula erreaktiboak neutralizatzen ditu (erradikal askeak), ehunak hondatu baino lehen. Antioxidatzaile gisa, molekulak ere babesten ditu, hala nola proteinak, gantzak eta karbohidratoak. Osasunerako Mundu Erakundeak (OME) C bitaminarentzat gomendatutako dosiak egunean 90 miligramo dira gizonezkoentzat eta 75 miligramo emakumeentzat. Oro har, helduek egunean 2.000 miligramo baino gehiago ez hartzea aholkatzen da.

C bitamina asko hartzeak urdail-hesteetako alterazioak eragin ditzake, hala nola beherakoak eta karranpak

C bitamina asko hartzea kaltegarria izan daiteke, eta alterazio gastrointestinalak eragin ditzake, hala nola beherakoak eta karranpak. Gainera, oxalato bidezko litiasi akutuak garatzen lagundu dezake, eta oxalato bidezko litiasi bat, berriz, giza gorputzean oxalato bihurtzen da. Hala ere, kontuan izan behar da C bitamina gehiegi izatearen ondoriozko albo-ondorio serioak ezohikoak direla, organismoak ezin baitu bitamina hori gorde.

Halaber, uste da limoietako azido-edukiak hestegorri suharbera edo narritatua areagotu dezakeela. Ez da ahaztu behar limoi-zukuaren azido zitrikoaren eta azido askorbikoaren konbinazioak 2 eta 2,6 bitarteko Ph-kalifikazioa izan dezakeela, 0ak substantzia azidoenak adierazten dituen eskala batean. Elikagai azidoez hitz egiten denean, garrantzitsua da Ph kontzeptua ulertzea. Elikagaiei ematen zaien balioa da, 1etik 14ra bitartekoa, eta 7a balio neutroa dela jotzen da. Elikagai baten Ph-maila 7 baino handiagoa bada, alkalinoa dela esaten da; aldiz, 7tik beherako balioak elikagai azido bat adierazten du.

Elikagai gehiegi kontsumitzea (toxikoa)

Elikagai osasungarriez abusatzea arriskutsua izan daiteke. Izan ere, alde guztiek dute itxura negatiboa, eta janariarekin ere gertatzen da; izan ere, elikagai batzuk gehiegi irensten badira, kaltegarria izan daiteke, modu egokian neurtu ezean. Zenbait kaltegabek, hala nola ura edo gatza, toxikoak izan daitezke, oso kantitate handietan.

Uraren kasuan, neurriz kanpoko kontsumoak badu izena. Potomania da, konpultsiboa eta neurriz gainekoa, hiponatremia izeneko intoxikazioa eragin dezakeena. Intoxikazio hori gertatzen da pertsona batek hainbeste edaten duenean, urak odoleko sodio-kontzentrazioa disolbatu eta desoreka sortzen duenean. Horren ondorioz, sodioa eta elektrolitoak adibidez, potasioa edo magnesioa diluitu eta aldatu egiten dira, eta bizi-funtzioak kolapsatzen dira, hala nola arnasketa, funtzio garuna edo bihotza. Arazo hori, batez ere, gehiegizko kontsumoa denbora gutxian gertatzen denean gertatzen da, oreka hidrikoa kontrolatzen duten sistemek ezin baitute ondo egin beren lana.

Toxikoa izan daitekeen beste elikagai arrunt bat gatza da. Organismoak ongi funtzionatzeko behar dituen substantzia ugarietako bat sodioa da. Nahiz eta ongi ezaguna izan dietan gehiegizko gatza hipertentsioa duten pertsonentzat kaltegarria dela, ez dago kontzientzia handirik gehiegizko hori ere toxikoa izan daitekeenik. Odolean behar baino sodio gehiago dagoenean, garuneko zeluletan gerta daitezke ondorioak. OMEren arabera, egunean bost gramo gatz hartzea gomendatzen da (koilarakadatxo bat).

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak