Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikagaien Segurtasuna

Testu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du, eta itzultzaile profesional batek gainbegiratu du. Informazio gehiago, hemen.

Zer gertatzen da limoi asko jaten badut?

Limoiak elikadura-propietate handiak ditu, eta eragin antioxidatzaileko substantziak ematen ditu, baina gehiegi kontsumitzeak arazoak ekar ditzake

Img comer mucho
Irudia: belchonock

Limoian dagoen C bitaminak laguntzen du gaixotasun askoren arriskua murrizten, hala nola bihotz-hodietako gaixotasunena. Gainera, C bitaminak elikagaietako burdinaren xurgapena handitzen duenez, limoia gomendatzen da anemia ferropenikoa izanez gero, burdina askoko elikagaiei edo mineral horren gehigarriei laguntzeko, errekuperazioa bizkortzen baitu. Gainera, azido zitrikoak propietate antiseptikoak eta gernuaren alkalinizagarriak ditu; horregatik, limoi-zukua edo lima diluitua hartzeak mesede egiten die giltzurrun-litiasia, hiperurizemia edo hezueria duten pertsonei, gernuaren bidez azido urikoa kanporatzen laguntzen baitu. Halaber, gai lehorgarriak dituenez, propietate onuragarriak ditu, eta aukera osasungarria da entsaladetako ozpinaren eta sukaldaritzako beste prestakin batzuen ordezko gisa.

Baina zer gertatzen da limoi asko kontsumitzen bada, eta batez ere C bitamina asko? Ez dago toxikoa izan daitekeelako ebidentzia zientifikorik, substantzia hidrosolublea delako, hau da, soberakina gernuaren bidez kanporatzen delako. Baina horrek ez du esan nahi neurririk gabe hartzeak ondoriorik ez duenik.

Limoi asko hartzea

Zitriko guztiak bezala, limoiak ere C bitaminaren iturri bikainak dira. Estatu Batuetako Nekazaritza Sailaren arabera (USDA), katilukada bat limoi-zukuk 19 miligramo C bitamina eman ditzake. Bitamina horrek ehunak hondatu baino lehen molekula erreaktiboak (erradikal askeak) neutralizatzen dituen antioxidatzaile gisa jokatzen du. Antioxidatzaile gisa, proteinak, koipeak, karbohidratoak eta beste molekula batzuk ere babesten ditu. Osasunaren Mundu Erakundeak OME) C bitaminarentzat gomendatutako dosiak hauek dira: egunean 90 miligramo gizonentzat, eta 75 miligramo emakumeentzat. Oro har, helduek egunean 2.000 miligramo baino gutxiago kontsumitzea gomendatzen da.

C bitamina gehiegi hartzea kaltegarria izan daiteke eta urdail-hesteetako arazoak eragin ditzake, hala nola beherakoak eta kalanbre abdominalak. Orobat eragin ditzake hezueria-atake akutuak, eta oxalato-kalkuluen bidez giltzurrun-litiasi bat okertu, C bitamina oxalato bihurtzen baita giza gorputzean. Kontuan izan behar da, ordea, C bitamina gehiegi izateak ekarritako albo-ondorio larriak ez direla ohikoak, organismoak ezin baitu bitamina hori gorde.

Halaber, limoiaren azido-edukiak esofago hazi edo narritatu bat larriagotu dezake. Ez da ahaztu behar limoi-zukuaren azido zitrikoaren eta azido askorbikoaren konbinazioa 2tik 2,6ra bitarteko pH kalifikazioan legokeela, 0 substantzia azidoenaren ezaugarri den eskala batean. Elikagai azidoez ari garenean, garrantzitsua da pH kontzeptua ulertzea. Elikagaiei ematen zaien balio bat da, 1etik 14ra bitartekoa, eta 7 balio neutrotzat hartzen da. Elikagai baten pH-maila 7 baino handiagoa bada, alkalinoa dela esaten da; aldiz, 7tik beherakoa bada, elikagai azidoa dela adierazten du.

Elikagai gehiegi kontsumitzea (toxikoa)

Elikagai osasuntsuez abusatzea ere arriskutsua izan daiteke. Izan ere, mutur guztiek beren alde negatiboa dute, eta janariarekin ere hala gertatzen da, elikagai batzuen kantitate handiegia hartzea kaltegarria izan baitaiteke behar bezala neurtzen ez badakigu. Kaltegarritik ezer ez duten batzuk, hala nola ura edo gatza, oso toxikoak izan daitezke kantitate oso handitan.

Uraren kasuan, neurrigabeko kontsumoaren problemak badu bere izena. Potomania deritzo: edate konpultsibo eta gehiegizkoa, hiponatremia izeneko intoxikazioa eragin dezakeena. Intoxikazio hori gertatzen da pertsona batek hainbeste edaten duenean non urak odoleko sodio-kontzentrazioa diluitzen baitu eta desoreka sortzen baitu. Hori dela eta, sodioa eta zenbait elektrolito, hala nola potasioa eta magnesioa, disolbatu eta aldatu egiten dira organismoaren funtzionamenduan, eta bizi-funtzioak kolapsatzen dira; adibidez, arnasketa, garun-funtzioa eta funtzio kardiakoa. Arazo hori, batez ere, gehiegizko kontsumoa denbora gutxian egiten denean gertatzen da, oreka hidrikoa kontrolatzen duten sistemek ezin baitute lana ondo egin.

Soberan toxikoa izan daitekeen beste elikagai arrunt bat gatza da. Sodioa organismoak ongi funtzionatzeko behar dituen substantzia ugarietako bat da. Nahiz eta ondo jakin dietan gatz gehiegi izatea txarra dela hipertentsioa duten pertsonentzat, ez dago kontzientzia nahikoa gehiegizko hori toxikoa ere izan daitekeela. Odolean behar baino sodio gehiago dagoenean, garuneko zeluletan eragina izan dezake horrek. OMEren arabera, egunean bost gramo gatz hartzea komeni da (koilarakadatxo bat).

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak