Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikagaien Segurtasuna

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Zinkaren ondorioak nerabeen oroimenean

Zink-iturri natural nagusiak haragi gorriak, arraina eta zerealak dira.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2005eko apirilaren 27a
Img vitaminae Irudia: ARS Image Gallery

Estatu Batuetako Nekazaritzako Ikerketa Zerbitzuak abalatutako azterlan baten arabera, astean 5 egunez 20 mg zink gehigarri bat hartzen duten 11 urteko haurrek, 3 hilabeteko etengabeko tratamenduaren ondoren, gehigarri hori aukeratu ez dutenek baino adimen-gaitasun handiagoa izango dute.

Lan horren arabera, haurrak gai izango dira galderei azkarrago eta zehaztasun handiagoz erantzuteko, oroimen harikorragoa erakutsiz eta arreta eta ideiei eusteko gaitasun handiagoa erakutsiz. James Penlandek (Grand Forks, Ipar Dakota), azterlanaren koordinatzaileak, biologia esperimentalari buruzko topaketa nazional batean azaldu zituen ondorio horiek. Lehenago, zinka haurren eta helduen funtzio motor, kognitibo eta psikosozialak sustatzeari lotu zitzaion, baina hori da nerabezaroaren aurreko ikasleen lehen esperimentua.

Penlandek egoera hori azpimarratu zuen, «kontuan hartuta aldaketa fisiko eta mental oso konplexuen etapan dagoen biztanle-zerrenda bat dela, eta, normalean, bere nutrizio-tauletan funtsezko oligoelementurik ez dagoela». Nutrizio-adituek ohartarazi dute zink gutxiko dietak izateko arriskua dagoela, baita herrialde garatuetan ere, hala nola Estatu Batuetan. Zink-iturri naturalak haragi gorriak, arraina eta zerealak dira, «gure esklarrek askotan irensten dute, formula energetikoagoak, jateko azkarrak eta gustu gozokoak aukeratzen baitituzte».

Estatu Batuetan, zink-kontsumoari buruzko gomendio ofizialak 15 mg/egunekoak dira helduentzat, eta Erresuma Batuko agintariek 9,5 mg/egunekoak gizonentzat eta 4-7 mg emakumeentzat.

Penlandek koordinatutako ikerketa horretan 11 urteko 111 neskato eta 98 haur bildu ziren. Hiru taldetan banatu ziren, eta fruta-zukua hartu zuten 0, 10 eta 20 mg zink-glukonatorekin, hurrenez hurren. Azterketa itsua izan zen, eta, beraz, ikasleek, gurasoek eta ebaluatzaileek ezin zuten jakin zer zink hartzen zuen. Bai ikerketaren hasieran bai amaieran, adimen-trebetasuneko ariketa batzuk egiteko eskatu zitzaien ikasleei, eta, aldi berean, haien zink-maila odolean monitorizatu zen.

Egunean 20 mg zink hartu zutenek ezer hartu ez zutenek baino %12 gehiago egin zituzten probak, eta 10 mg bakarrik hartu zutenek baino %6 gehiago.
Zink-osagarriek ez zioten eragin ikasleen errendimendu motor edo psikosozialari, nahiz eta zinkik hartu ez zuten neskek portaera-nahaste gehiago agertu zituzten.

Datu horiek aurreko azterketei gehitzen zaizkie, erantzun immunea indartzeko zinkak duen baliagarritasuna bermatzen baitute, edo alderdi jakin batzuetan, hala nola ikusizko eta eskuzko koordinazioan. Oroimena eta muskulu-indarra atxikitzeko ahalmen handiagoa ere egotzi zitzaion zinkari (helduetan).

Zink-eskua
Ikertzaileek ohartarazi dute gazteen dietetan defizit minerala izateak arriskuak dituela

Beste ikerketa batzuen arabera, zink-gabezia dago nerabeen portaera bortitzean. Gazteen indarkeriazko jokaeren atzean burdina, proteinak edo bitaminak eskas zitezkeela susmatzen zen, izan ere, analitika orekatuagoak dituzten gazteek ez dute hain jarrera asziblerik izaten. Adituek berretsi zutenez, pubertaroan behar bezala ordezkatzeak eragina izan dezake gazteen indarkeria inhibitzean eta gizartearen aurkako jarrerari aurre egin diezaioke.

Kaliforniako Hegoaldeko Unibertsitateko Jianghong Liu kolaboratzaileek landa-azterketa bat egin zuten Mauricio Uharteko mila neraberekin, etnia askotako ordezkariekin. Odol-analisiak 3 urtetik aurrera monitorizatu zituzten, arreta berezia eskainiz B bitaminari, proteinei, burdinari eta zinkari. 11 eta 17 urterekin, portaera-proba batzuk egin zitzaizkien ikasle horiei, eta egiaztatu zen oligoelikatze-maila okerrenak zituzten nerabeek balio normalek baino %41 gatazkatsuagoa zutela portaera hori.

Autoreek ondorioztatu zuten hazkunde-etapa horretan zink-defizitak adimen-indize txikiagoa dakarrela, eta, aldi berean, portaera oldarkorragoak eta antisozialak eragiten dituela. «Egiaztatu ahal izan genuen zink-maila erabakigarria dela gazte-indarkeriarentzat, baita gizarte-klaseena edo erosteko mailena baino handiagoa ere».

Halaber, ikertzaileek ohartarazi dute gazteen dietetan defizit minerala izateak arriskuak ekar ditzakeela.' Erresuma Batuan, urrutira joan gabe, burdin urritasuna da herritarren artean gehien zabaltzen den elikadura-nahastea. Aitzitik, burdina edo zinka gehitzeak nerabeengan izan dezakeen onurak ez du parekorik senilengan. Zaharrei antioxidatzaileak, burdina edo zinka gehitzeak ez die errendimendu kognitiboa hobetzen.

«Badakigu bide oxidatiboak dementzia-prozesuetan inplikatuta daudela», azaltzen du Kristine Yaffe neurologoak (San Francisco, Kalifornia), eta, heldu osasuntsuetan, frogatu da «antioxidatzaile ugari dituen dieta batek adin jakin batera arte babesten duela narriadura kognitibotik». Ikertzaileak 2.000 adinekoren dietak osatu zituen (80 mg zink, batez beste) 7 urtez, proba kognitiboetan aurrerapen nabarmenik lortu gabe.

OSASUN MINERALA

Irud meat
Gure organismoak egunean gutxienez 2 mg zink eman behar ditu bere funtsezko funtzioak betetzeko. Zinka mikromineral oso aldakorra da, eta hazkundea, A bitaminaren jarduera edo pankreako entzimen sintesia bezalako prozesu oinarrizkoekin lotuta agertzen da. Minerala gure zelula guztietan dago, beharrezkoa baita 300 erreakzio entzimatiko baino gehiago funtzionatzeko, karbohidratoen, proteinen eta koipeen metabolismoarekin eta intsulinaren sintesiarekin lotuak.

Zink-kontzentrazio handienak muskulu-ehunean gertatzen dira, %60ko proportzioan. % 30 hezurretan egoten da, eta gainerako % 10a prostata-guruinean, begietan eta azalean. Erreakzio entzimatikoei laguntzeaz gain, zinkak sistema immunologikoan eragiten du, eta bakterio-infekzioen aurkako defentsak areagotzen ditu.

Zauriak eta erredurak sendatzea eta orbaintzea errazten duela ikusi da, urdaileko ultzerak sendatzeko denbora murrizten duela eta, aldi berean, fetuaren hazkuntza eta garapena hobetzen duela. Zink-gehigarriak jasotzen dituzten haurdunek frogatu dute pisu gutxiko haurtxo bat erditzeko arrisku txikiagoa dutela. Zinka akne-prozesuak sendatzeko eta larruazaleko sebo-kantitateak murrizteko ere erabiltzen da. Dermatologoek azaldu dutenez, larruazal seborreiko batek alopezia eragin diezaioke helduari, eta, mineral horren propietate anti-androgenoen arabera, arazo hori zinkaren kontsumo kontrolatuaren bidez konpondu edo arindu daiteke.

Gainera, zinkari zaporearen eta usaimenaren zolitasuna handitzen zaio, eta gibela eraso kimikoetatik babesten da. Ikerketa erabakigarriak falta diren arren, zenbait dementzia, nerbio-anorexia, kataratak, diabetea, Down-en sindromea, inpotentzia, osteoporosia eta prostatitisa prebenitzeko ere gomendatzen da.
Zink-urritasunak ez du ezaugarri, egia esan, zenbait agerpen kliniko. Pertsona askok zink-maila txikia dute organismoan, batez ere goseak edo muturreko pobreziak jotako herrialdeetan, baita babesik gabeko herrietan ere.

Mineral horren kontsumo txikia, epidemiologikoki, 45 urtetik gorako gizonen prostata-arazoei, haurtzaroko hazkuntza normaleko aldaketei edo hilekoaren nahasteei lotu zaie. Ikusten diren lehen sintomak hauek dira: dastamena galtzea eta usaimen-zolitasuna, alterazio dermatologikoak, erekziorako zailtasunak, umetokiko hazkuntzaren atzerapena, ilea erortzea edo anemia.

Kontsumo-produktu batzuek, organismoari zinka eman ordez, okertu egiten dituzte koadroak, mineral preziatuaren xurgapena inhibitzen baitute, hala nola edari alkoholdunak, tabakoa edo neurriz gain kontsumitutako kafea. Komeni da, halaber, hartzitu gabeko zerealetan eta lekadunetan (azido fitiko ugari dutenak) oinarritutako dieta erasokorrak saihestea, baita sustraietan eta tuberkuluetan oinarritutako dietak ere, tradizionalki zinkean urriak izan direnak.
Dieta begetariano oso zorrotza eginez gero, osagarriak ematearekin konbinatzea eta fitatoen kontsumoa murriztea gomendatzen da.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak