Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Obesitate digitala: zer den eta nola borrokatzen den

Eduki eta harreman digitalen gehiegizko kontsumoak eragina izan dezake gure bizitza pribatuan eta errendimendu profesionalean

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2014ko uztailaren 09a
Img digigordos hd Irudia: OTA Photos

Lehen munduko biztanleak, nolabait, aberats digital berriak gara: denbora gutxian, teknologiaren ekarpen ikaragarria jaso dugu, eta esfera digital berria kudeatzeko behar diren dosiak gehiegi erabili gabe daude. Horren guztiaren ondorioz, askotan konturatu gabe, teknologia berrietan murgildu gara. 2.0 hezkuntza falta dugu eta hiperinformazioa eta hiperkomunikazioa modu konpultsiboan erabiltzen ditugu. Gaixotasunik eta mendekotasunik izan gabe, gure bizitza pribatuari eta errendimendu profesionalari eragin diezaioketen sintoma batzuk jasaten ditugu. Analista batzuek deitzen dutenaren laburpena“obesitate digitala”. Artikuluak termino hori, hura identifikatzen duten zeinuak eta hura nola kontrolatu azaltzen du..

Img digigordos 1
Irudia: OTA Photos

Zer da obesitate digitala?

Kalorien kontsumo neurrigabea ordu guztietan eta beharrik gabe, obesitate morbidoaren koadro batean sortzen da, Sarerako etengabeko konektagarritasuna, eta edozein gailu eta lekutatik, “obesitate digitala” sor dezake edozein gailu eta tokitan. Aditu batzuek asmatu dute terminoa, besteak beste, Daniel Sieberg Googleko harreman instituzionalen zuzendariak, bere bizipenei buruzko liburu bat idatzi baitu.

Obesitate digitala da Sarerako konektibitatea eta haren zerbitzuak ordu guztietan.

Siebergek lehen eskutik daki zer den hartza digitala konortea galduta eta nola eragiten dion eguneroko bizitzari, Aebetako hainbat komunikabideren analista zenean esperimentatu baitzuen. Ez zen arazo psikologiko edo fisiologiko bat, ez mendekotasunik, ez gaixotasunik, ezta heziketarik ere. Bestela esanda, jarraibide eta hezkuntza digital egokiekin itzul zitekeela. Hori dela eta, 2011n liburua argitaratu zuen, eta, gaur egun, arazoa gutxitzetik urrun dagoela ikusita, kanpaina bat egin du, pertsonak ez ezik, adin txikikoen enpresak, gurasoak eta hezkuntza-erakundeak kontzientziatzeko. Siebergen arabera, berandu edo lehenago jabetu beharko dugu obesitate digitala arazo soziala dela.

Nola dakit obesoa naizela?

Litekeena da denok izatea “gehiegizko pisu digitala” esaten zaiona: teknologia berriak behar baino gehiago erabiltzea. Ez du zertan txarra izan, patata frijituen poltsa bat jatea ez den bezala. Arazoa ohitura bihurtzea da.

Gizarte harremanak, hezkuntza eta informazioa, hein handi batean, Internetera eraman diren mundu honetan bizi gara

Gizarte-harremanak, hezkuntza edo informazioa Interneten hein handi batean lekualdatu diren mundu batean bizi gara, baina horrek ez du esan nahi ez dagoenik jada handik kanpo. Gure “gehiegizko pisu digitala” ebaluatzeko, aditu bakoitzak gai horretan sortzen dituen indizeak aplika ditzakegu, baina galdera erraz eta zentzuz egin daiteke arazoa.

Zenbat ordenagailu ditugu? Zenbat tableta? Mugikorra erabiltzen dugu datu-tarifarekin? Zenbat gizarte-sare ditugu izena emanda? Zer maiztasunekin egiten ditugu kontsultak egunero? Zer egiten dugu kalean, metroan edo autobusaren geltokian gaudenean? Paperean edo liburu digitalean irakurtzen dugu, edo tableta eta smartphonean bakarrik? Lo egiteko moduan jartzen dugu telefonoa hegaldi moduan? Familiako otorduetan kontsultatzen dugu? Gure lagunekin kalean edo sareetan fisikoki gehiago hitz egiten dugu? Galdera horiek eta beste askok gogoeta egin diezagukete digitalarekin dugun harremana beste modu batera bizitzeko.

Gainera, gure bikotekideari, seme-alabei, gurasoei, langileei eta abarri galde diezaiekegu. zer pentsatzen duten horri buruz. Ahaztuta dauzkagula iruditzen bazaigu, une batzuetan gaizki heziak garela edo urduri geratzen garela uste badute, ez dugu atsedenik ematen besteek beren lanbideko atsedena har dezaten, gizentasun digitalerako joera dugulako.

Nola konpondu?

Obesitate digitala hezkuntza-arazoa da, emozionala baino gehiago. Gaur egungo teknologiarekin, hiperinformazioarekin eta hiperkonektagarritasunarekin lotzeko jarraibideak ez dizkigute eman. Beraz, guk geuk geuk geuk sinetsi behar ditugu gure arauak, baizik eta norberaren erabilerarako soilik balio duen asegurua, gizabanako bakoitza mundu bat baita.

Zenbat sare sozial ditugu izena emanda? Zer maiztasunekin kontsultatzen ditugu? Zer egiten dugu kalean, metroan edo autobusaren geltokian gaudenean?

Eta, ildo horretan, agian horietako lehena mugikorrik gabe bizitzen ikasi behar da. Smartphone-a da, agian, arreta gehien biltzen duen objektua, beti gurekin egoten delako. Beraz, hemendik hastea ez da ideia txarra. Hasteko, dietarekin hasi behar dugu, deskargatutako aplikazio guztiak kenduta eta ezinbestekoak ez direnak. Hurrengo pausoa da, sinbolikoki, hozkailuan gordetzea bazkaltzeko orduan eta familiako afariak. Ez dago hozkailuan jarri beharrik, baina lagundu egiten du, nahikoa da hegaldi moduan jartzea eta mahaitik zertxobait urrun uztea.

Posta elektronikoan sartzeko ordu batzuk ere marka daitezke, nahiz eta lanekoa izan, ez baita beharrezkoa une osoa konektatuta egotea. Era guztietako premiazko mezuen jazarpenaren aurkako defentsa da konfiguratu ezin diren mezuak erabiltzea, jaten ari garela adierazteko, lanorduetatik edo oporretatik kanpo. Horrela, zure mezuak edo, gutxienez, berehala irakurriko ez ditugula konturatzeko gonbitea egiten diegu besteei.

Sare sozialetan ordutegi zentzudunak ezar ditzakegu. Adibidez, egunero hiru ordu ematea, gehienez ere, ohitura horietarako, ohitura hartzeko. Informazio-beharra konpentsatzeko, bestalde, deskonexioetan, paperean edo liburu elektronikoan irakurtzeko aprobetxa dezakegu, baina deskonektatuta.

Asteburuetan deskonektatuta

Ideia ona da hilean deskonektatuta asteburu bat ezartzea, familiak ezin baitu telefono eta ordenagailuetara sartu.

Beste pertsona batzuekin harreman fisikoak dakartzaten aire zabaleko talde-kirolak eta jarduerak maiz egin behar ditugu, komunikatzeko behar emozionalak on line egin ez dezan. Interesgarria da, halaber, hilean deskonektaturiko asteburu bat ezartzea, gutxienez, familiak ezin baitu telefono, ordenagailu edo tabletetara sartu. Herrialde askotan gero eta joera handiagoa dago.

Gure seme-alabek protesta egiten badute, emozioak, jakin-minak eta ekintza fisikoa dakartzaten jarduerak proposa ditzakete, bideojokoek eskaintzen dietena, baina ez ditugu inoiz bideo-kontsola horiek asteburuetan kontsolatzen diren “umezain digitalei” uzten. Eta guk geure burua hezten dugun bezala, gure haurren neurriko antzeko jarraibideak egin behar ditugula konturatzen gara, eta, hasteko, mugikorra zein adinetan sartu behar duten galdetu behar dugu. Haiek ere ikasi behar dute teknologia ez dela guztia.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak