Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Bidaiak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Jet-lag-a saihesteko trikimailuak

Ordutegi-aldaketaren ondorioak murriztu egingo dira, bidaia hasi aurretik loaren eta janarien ordutegiak egokituz

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Ostirala, 2006ko azaroaren 24a

Jet-lag delakoa ondoeza eragiten duten ordutegi-aldaketek eragindako sindromea da. Sintoma nagusiak hauek dira: buruko mina, antsietatea, nekea, gauez insomnioa eta egunez logalea izatea, koordinazio falta eta urdaileko ondoeza.

Horri aurre egiteko modu nagusietako bat da hegazkinean sartu baino bi edo hiru egun lehenago ordu-aldaketara egokitzea. Ekialderantz joanez gero, ordubete aurreratu beharko da, bai lotara joateko unea, bai esnatzekoa. Mendebalderantz hegan egin behar bada, ordea, ordua atzeratu beharko da. Egokitzapena errazteko, janarien ordutegiak pixka bat aldatzea komeni da, helmugako herrialdeko ohituretara egokituz. Gomendio hauek betetzen ez badira, hegaldian zehar erlojuaren ordua aldatzea komeni da, aldaketara ohitzeko.

Ekialderantz joanez gero, lo egiteko eta esnatzeko unea ordubete aurreratzea komeni da; mendebalderantz eginez gero, berriz, orduak atzeratu beharko dira.

Hegaldian, helmugara zer ordutan iritsiko garen, gutxi gorabehera lo egitea komeni da. Horrek esan nahi du, gaua bada lurreratzen garenean, hegazkinean lo egin beharko dela lo-orduak ez galtzeko, eta egunez bada, lo egitea saihestu beharko dela, insomnioa saihesteko.

Bidaiatu aurretik dieta orekatuak jet-lag-a prebenitzen ere lagun dezake. Proteina askoko elikagaiak gosaldu eta bazkaltzea eta afaria karbohidratoetarako gordetzea gomendatzen da. Hegazkinean, saihestu egin behar da gehiegi jatea, eta kontuan hartu karbohidratoek loa errazten dutela eta proteinak estimulatzaileak direla; beraz, elikagai mota bat edo bestea irensten da, lo egitea komeni den edo ez. Gainera, helmugako herrialdean bazkaltzeko ordua denean, hegazkinean jaten lagunduko du. Batzuek C bitamina eta B12 bitamina ugari duten elikagaiak hartzea gomendatzen dute.

Janarien ordutegiak pixka bat aldatzea komeni da, helmugako herrialdeko ohituretara egokituz.

Ezinbestekoa da, halaber, gorputza ondo hidratatuta edukitzea, ura edanez eta aurpegia aldian-aldian freskatuz. Hegazkinaren giroak gorputza lehortzen du eta horrek zirkulazioa zailtzen du. Kafeina eta alkohola neurriz gain hartzea saihestu behar da, eragin kaltegarria dutelako.

Ondoeza saihesteko, hegaldian ariketa txikiak ere egin behar dira, hala nola luzaketak. Poliki-poliki paseatuz eta gorputz-adarrak uzkurtuz eta erlaxatuz mugituz, zirkulazio-arazoak saihestuko dira eta ongizate-sentsazioa areagotuko da. Komeni da oinetako aldea fardelez garbitzea eta oin-euskarria erabiltzea, edo, halakorik ez badago, maleta bat erabiltzea hankak goratuta edukitzeko.

Azkenik, polemika handia dago eguzkiaren argiak jet-lagean eragiten dituen ondorioei buruz. Batzuek ahalik eta ondoena jartzea gomendatzen dute, eta beste azterketa batzuek frogatu dute eguzkitako betaurrekoak erabiltzeak sintomak murrizten dituela. Hirugarren teoria batek aurreko biak konbinatzen ditu, eta goizeko argia kaltegarria dela eta ilunabarrekoa, berriz, onuragarria.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak