Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

A anorexia nerviosa

Os trastornos da conduta alimentaria han estado presente ao longo da historia, pero é na actualidade, cando existe una maior preocupación debido a que cada vez son máis frecuentes

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Martes, 04deXuñode2002

O modelo actual de beleza impón un corpo cada vez máis delgado e a industria, neste sentido, é cada vez máis forte: publicacións de dietas e produtos milagre, técnicas paira moldear a figura?, o que xera grandes beneficios económicos á conta de facer a moitas persoas escravas dos seus corpos.

Img
Imaxe: Jaci Berkopec

Estes problemas afectan moito máis a mulleres que a homes (90% fronte a
un 10%) e as súas repercusións son moi graves. Hoxe día, case todos os medios
de información fan referencia a este tema; descríbese a súa problemática
e, así mesmo, preténdese colaborar na prevención destes trastornos.
Doutra banda, fóronse creando grupos de autoaxuda e asociacións de familiares
e/ou afectados dedicados a esixir, non só medidas de prevención,
senón tamén melloras asistenciais na rede sanitaria pública actual.

No ano 1999, os TCA entraron no parlamento de varias comunidades
autónomas do estado español e, aínda que aínda non se han
concretado medidas específicas, recoñeceuse a súa importancia, a necesidade
de mellorar o tratamento e de paralizar a publicidade á que está sometido
o consumidor cada día e que convida á perda de peso?
É una forma de empezar, pero aínda queda moito por facer.

Que factores inflúen ante o espello?

Na percepción da nosa imaxe corporal, inflúen os sentimentos
ou os estados de ánimo; si estamos tristes ou deprimidas vémonos mal,
si pola contra tivemos un bo día, todo nos parece marabilloso.
Tamén inflúe a autoestima, si non nos queremos a nós mesmos como
persoas, será difícil que nos guste o noso aspecto físico.

Debemos desterrar da nosa mente certos pensamentos ou ideas sen sentido -“si
baixo uns quilos serei máis feliz e quereranme máis”-;
o que hai que pensar é que ás persoas querémolas por como son non
fisicamente senón por outros valores humanos moito máis importantes.

Doutra banda, o que ás veces din os demais (comentarios, burlas, etc.)
poden facernos sentir moi mal, máis non debemos deixarnos guiar por iso,
si non por quen nos queren polo que realmente somos. A moda e os medios de información moitas veces pretenden que todas as
persoas sigamos un mesmo modelo estético e de forma de vida; aconséllannos
sobre como baixar quilos, paira ser máis felices?, estar máis
integradas?, estar en forma?

Uno de cada catro artigos de revistas dirixidos a mulleres convidan a
perder peso. A sociedade pon o listón fóra de límites: debemos
ser novos, atractivas, altas, delgadas e interesantes? paira ter
“éxito” na vida. A delgadez asóciase a prestixio social,
éxito, beleza, elegancia, estar en forma, hixiene, saúde, facilidade paira
conquistar?, un fin en si mesmo, nada máis lonxe da realidade.

As consecuencias dependen da gravidade do problema e do tempo ou duración
da enfermidade

Todo iso contribúe a que a poboación xeral, en lugar de preocuparse
de si a súa alimentación é realmente equilibrada e saudable, dedíquese
case exclusivamente a conversar sobre o que engorda ou deixa de engordar.
Estudos realizados no estado español pon de manifesto que case a
metade dos adolescentes opinan que están gordos sen motivo xustificado,
algo que debe facernos reflexionar profundamente.
Dedicamos moito tempo a falar sobre a gordura ou a delgadez, hai un rexeitamento
social da obesidade, certos traballos esixen una determinada imaxe paira triunfar?
Cada un de nós podemos colaborar en pór punto e final a todo isto.

Que é a anorexia nerviosa?

A anorexia nerviosa é un trastorno mental, non só consiste en non comer
por medo a engordar. Quen a sofren teñen en común un problema de
base psicolóxico (baixa autoestima, inseguridade, ansiedade?), o que
vese acompañado dunha preocupación excesiva pola comida, o
peso e a figura, no entanto, a súa orixe é multicausal e existen marcadas diferenzas
entre ambos os trastornos.

O grupo máis vulnerable constitúeno as mozas adolescentes, aínda que
cada vez son máis numerosos os mozos que desenvolven este trastorno e
tamén hai casos en persoas de maior idade.
Existe un desexo desmedido de adelgazar acompañado dun intenso medo a
engordar polo que se come moi pouco ou se seguen dietas moi severas. Asóciase
a delgadez á procura da perfección e da felicidade -“cando
chegue ao quilo”X” serei máis feliz e desaparecerán
todos os meus problemas”-.

Cando a enfermidade xa está avanzada prodúcese distorsión da
imaxe corporal, a persoa vese gorda aínda que non sexa así, e doutra banda,
o que comen, parécelles que é moito máis do que comen os demais,
e o máis grave é que o paciente non recoñece que está enfermo.

Frecuentemente son persoas moi activas e que realizan moito exercicio, iso si,
co único fin de queimar calorías. Xeralmente son persoas introvertidas
e tenden a illarse; o centro dos seus pensamentos adoita ser, -“teño que
adelgazar e estudar ou traballar moito paira ser el ou a mellor e ter un
corpo perfecto”-.

Ás veces os períodos de semiayuno e exercicio fóra de límites racionais
mestúranse con períodos de ‘atracones’, xeralmente seguidos de vómitos
autoinducidos, e/ou se empregan produtos adelgazantes, laxantes e diuréticos,
ou se fai exercicio excesivo, o que conduce a unha gran deterioración física
e orgánico.

Causas múltiples e variadas

As causas son múltiples e tan variadas como enfermos haxa, con todo,
o certo é que o 80% dos casos comezan cando se inicia una dieta de adelgazamento
sen ningún control profesional. Tamén se relaciona o seu inicio con
a non aceptación dos cambios corporais propios da adolescencia,
o incremento rápido de peso (por ej: ao deixar una actividade deportiva),
cambios importantes na vida, complexos referentes ao físico, problemas
de relación, enfermidade ou morte dun ser querido, conflitos coa parella
ou os pais, etc.

Respecto de factores relacionados coa alimentación, é necesario evitar
a realización de continuas dietas paira adelgazar aparentemente inofensivas
e sen control profesional, dedicar moito tempo a falar sobre a gordura ou a
delgadez, a anarquía en horarios e comidas (a quendas, con présas, desordenadas),
os conflitos emocionais ao redor da alimentación (ás veces as principais
comidas convértense en auténticas batallas campais o que pode crear
rexeitamento á propia comida). Estes factores non determinan que se vaia a desencadear
un TCA, pero se relacionan cun maior risco.

Consecuencias da anorexia

O primeiro obxectivo do tratamento
é deter a perda de peso
e cubrir os requirimentos nutricionais mínimos da persoa

As consecuencias dependen da gravidade do problema e do tempo ou duración
da enfermidade.
Na anorexia, en situacións límite, debido á perda de peso
e o gran desgaste físico danse estados de máxima desnutrición,
caída do cabelo, pel seca e amoratada, uñas quebradizas, alteracións
hormonais que producen amenorrea (a regra desaparece), alto risco de osteoporose
e lanugo (vello fino por todo o corpo), insomnio, hipotermia (sente frío
mesmo no verán), estreñimiento e saciedade precoz, bradicardia (diminúe
o número de latexados por minuto do corazón), baixadas de tensión
arterial, arritmias, posible paro cardíaco e mesmo morte (5-10% dos casos).

Existe un tratamento dietético?

Desde o punto de vista dietético e nutricional, os obxectivos do tratamento
na anorexia nerviosa son en primeiro lugar, deter a perda de peso
e cubrir os requirimentos nutricionais mínimos da persoa.
Hase de achegar progresivamente una maior cantidade de alimentos básicos
até chegar ao nivel adecuado considerando a idade, sexo, talla e peso real ao
inicio do tratamento.

Paralelamente hanse de reestruturar os hábitos alimentarios de forma
que a súa dieta sexa completa, equilibrada e ben distribuída ao longo do día.

Os alimentos a incluír na alimentación diaria deben establecerse con
arranxo ao que a persoa inxere espontaneamente, aumentando a súa variedade
e cantidade segundo tolerancia e evolución, polo que a súa motivación
e a súa disposición paira aceptar as orientacións dietéticas son esenciais.

Calquera cambio na alimentación debe realizarse lentamente para que
de tempo a que se establezan os cambios psicolóxicos necesarios paira
a aceptación do aumento de peso.

A mellora do peso é un índice de evolución favorable aínda que a
veces a persoa se intranquiliza si observa que é moi rápido, especialmente
ao comezo do tratamento. Por iso débese explicar que ese aumento inicial é
debido á rehidratación e non a un acumulo de graxa evitando así
que a persoa se angustie.

Á hora de introducir cambios na alimentación hai que ser moi prudente
e “negociar-pactar” coa persoa afectada paira facerlle entender que
a intención non é “cebar”, se non tentar que alcance un peso
adecuado ás súas necesidades individuais, pondo metas a curto prazo. Non é una
actitude sensata presentar pratos abundantes xa que non serán aceptados?
A introdución de alimentos inicialmente rexeitados, debe realizarse gradualmente.
É imprescindible ensinar de novo a comer, procurando quitar da cabeza
que todo engorda; necesitamos “carburante” paira poder funcionar, do
mesmo modo que os coches necesitan gasolina, habemos de alimentarnos ben paira
poder levar a cabo un ritmo de vida normal.

En liñas xerais explicarase a importancia de levar a cabo
una alimentación variada e completa, introducindo cada día a cantidade
suficiente de alimentos básicos necesarios paira o bo funcionamento
do noso organismo.

VARIEDADE DE ALIMENTOS

* Leite e derivados: importantes paira o mantemento dos nosos ósos e dentes.
* Carnes-pescados e ovos: forman parte dos nosos tecidos (músculo, ósos?) e órganos.
* Cereais, pataca, legume: achégannos a enerxía necesaria paira poder realizar as funcións vitais (bombeo do corazón, respiración, mantemento da temperatura corporal) e paira o movemento muscular (actividade física).
* Verduras e froitas: conteñen sustancias que regulan o funcionamento do organismo e outros elementos promotores da saúde.
* Graxas (aceites, froitos secos…): non só nos achegan enerxía de reserva se non que ademais, algunhas son esenciais; sustancias que o organismo por si só non pode producir e que necesariamente ha de obter da alimentación.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións