Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

A berenjena

Nutritiva, saborosa e carnosa, admite múltiples preparacións culinarias...

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Luns, 24deSetembrode2001

Clasificación científica

A berenjena pertence á familia das Solanáceas (Solanaceae).
A especie silvestre é Solanum melongena e a variedade de froito globoso é
Solanum melongena variedade esculentum.

Orixe e zonas de cultivo

A berenjena é una baya de forma variable (esférica, ovoide ou oblonga) e cor
morado máis ou menos intenso.
A orixe desta hortaliza é oriental, concretamente da India. A súa introdución
en Europa data da Idade Media, cando os árabes levárona a España. Sen
embargo, desde a súa introdución en Europa e durante séculos despois, a berenjena
foi estimada unicamente como adorno exótico, debido á crenza de que o
consumo desta hortaliza provocaba mal alento, lepra e cancro.
A berenjena, en climas tépedos cultívase moito como anual. Crece amodo
e dánanlle as temperaturas inferiores a 10 °C.

Diversidade e tipos

Segundo as variedades, o froito é globoso, anano ou longo, delgado e curvo. As
máis coñecidas son a Long Purple, longa e morada; Easter Egg, de cor branca
e forma ovoide, Black Enorma, una das variedades de maior tamaño, e Serpentinum,
de forma alargada e cor verde claro.

Valor nutritivo:

Contén una elevada cantidade de auga, mentres a súa porcentaxe de hidratos de
carbono, proteínas e graxas é moi baixo. Carece de fibra, excepto unha pequena
cantidade na pel e as sementes. O mineral maioritario é o potasio, ademais
de pequenas cantidades de calcio, magnesio e fósforo. Respecto ao contido
vitamínico destaca a súa pequena cantidade de vitamina C, provitamina A e folatos.

Táboa de composición (100 g de porción comestible):

Enerxía (Kcal)
Auga (g)
Proteínas (g)
Hidratos de carbono (g)
Fibra
(g)
Potasio (mg)
16,56
1,24
2,66
1,37
210,0
Calcio (mg)
Fósforo (mg)
Vitamina C (mg)
Folatos
(mcg)
Provitamina A
(mcg) *
13,1
21,4
5,0
16,0
5,17

* mcg= microgramos.

Vantaxes e inconvenientes do seu consumo

Polo seu escaso valor calórico pode formar parte de calquera dieta de
adelgazamento. Paira iso hase de consumir asada ou cocida, en forma de crema,
soa ou xunto a outras verduras, xa que si frítese absorbe gran cantidade
do aceite da fritura, aumentando considerablemente o seu valor calórico.
Ademais, a berenjena cocida e pelada é moi fácil de dixerir,
apropiada mesmo paira quen presentan trastornos dixestivos. Cociñada con
pouca graxa, estimula a función de fígado e vesícula biliar,
favorecendo suavemente o vaciamiento da bilis, polo que se pode considerar
como tónico dixestivo.
A berenjena crúa contén certa cantidade de solanina, un alcaloide tóxico
que se atopa en maior cantidade nos froitos pouco maduros. Este alcaloide
tóxico pode provocar hemicrania e alteracións gastrointestinales.

Na cociña

Esta hortaliza hase de consumir cociñada (nunca crúa) nas súas moitas preparacións
culinarias, paira eliminar as sustancias tóxicas que contén. Pódese salgar
antes do seu cocción paira eliminar o seu contido en mollos amargos, reducir o seu
humidade e conseguir una pulpa máis densa que absorba menos aceite durante o seu
preparación culinaria. Déixanse repousar deste xeito durante uns 30 minutos
para que solten os mollos, e posteriormente se enjuagan paira eliminar o exceso
de sal, sécanse con papel absorbente e cócense canto antes. En caso
de que non se salgue pódese engadir un pouco de zume de limón co fin de eliminar
o amargor.
A súa carne consómese a modo de verdura, cocida, frita ou rebozada en rodajas ou
recheas de carne, verduras, xamón, peixe, etc., que finalmente se poden
gratinar con queixo antes de servir.
A berenjena frita é a forma menos digerible e a máis calórica posto que
absorbe importante cantidade do aceite da fritura.

Criterios de calidade na compra e conservación

Polo xeral, as berenjenas máis saborosas
son as máis tenras e firmes, duns 5-8 centímetros de diámetro, coa casca
lisa e brillante. A cor, que varía segundo a variedade, deberá ser sempre
uniforme, sen manchas, engurras nin zonas brandas. As máis grandes e maduras adoitan
resultar fibrosas e amargas.
Un truco paira saber si está ben madura consiste en facer una lixeira presión
cos dedos sobre o bordo desta; se os dedos deixan pegada, a berenjena
está madura; si tras a presión non quedan marcas, aínda non alcanzou a madurez
óptima.
Ao tratarse dun alimento perecedoiro, convén manipulala con coidado e conservala
en refregeración até o seu consumo, que debe ser canto antes. Nunca se debe
envolver nun filme transparente, pois impide a súa respiración. Convén mantela
illada do resto de verduras e froitas, xa que reacciona co gas etileno
producido pola respiración doutros vexetais e estrágase antes.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións