Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

A castaña, un dos froitos secos con menos calorías

Destaca polo seu moderado achegue enerxético e unha composición nutricional similar á dos cereais

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Mércores, 03deNovembrode2004
Img castanas asadas Imaxe: Enrique Dans

A castaña (“Castanea Sativa”) é un alimento típico dos meses de outono e inverno, como a gran maioría dos froitos secos. Pero a diferenza destes, a súa achegue enerxético é inferior. Ten menos graxa, un alto contido en auga e nutrientes reguladores, como o potasio e os folatos. Pola contra, a cantidade de hidratos de carbono é maior que no resto de froitos, polo que convén moderar o seu consumo en caso de diabetes.

Valor nutritivo

A variedade de castaña que se consome de forma habitual é a común ou europea, aínda que destacan outro tres tipos: a chinesa, a xaponesa e a americana. A composición de todas elas é moi similar, tan só diferéncianse na proporción de hidratos de carbono e no seu dulzor, máis intenso na variedade chinesa. As castañas son alimentos ricos en hidratos de carbono complexos, unha característica que se debe ter en conta en caso de diabetes.

A súa cantidade de graxa é bastante similar á dos cereais (ao redor do 3%) e, por tanto, moi inferior á do resto de froitos secos (50%). Entre os nutrientes reguladores que contén, destacan o potasio (500 mg/100 g) e os folatos. Estas propiedades, xunto cun contido en auga que supón case a metade do seu peso, converten á castaña nun dos froitos secos de menor contido calórico. Polo seu moderado achegue enerxético, pódese consumir de maneira controlada en caso de sobrepeso e obesidade.

Táboa de composición (100 g de porción comestible)

Calorías
Hidratos de carbono (g)
Proteínas
(g)
Fibra
(g)
Graxa (g)
Calcio
(mg)
Fósforo
(mg)
Magnesio
(mg)
Folatos
(mcg)
165
36,6
2
5.5
2.2
145
256
234
141

mcg= microgramos.

Cociñar con castañas
As castañas constituían a base da alimentación en Europa. Consumíanse asadas, secas ou en forma de fariña, ata que a pataca e o millo convertéronse en dous alimentos frecuentes no século XVI. Foi entón cando perderon protagonismo de forma paulatina na gastronomía popular. Hoxe en día, as castañas cómense, na súa maioría, asadas ou cocidas -cun pequeno corte na pel para evitar que rebenten-, xa que crúas resultan duras, ásperas e son incómodas de pelar.

As castañas pódense comer asadas, cocidas, en puré ou en sobremesas como o exquisito “marron glacé”

Ao cociñalas, é adecuado quitar a pel e ferver durante media hora. Se se prefire, pódense comer en forma de puré ou en crema para untar o pan. Férvense as castañas e esmáganse ata obter unha pasta uniforme, á que se pode engadir leite ou azucre.

Coas castañas elabórase o exquisito “marron glacé”, unha sobremesa francesa con clara de ovo e castañas de gran calidade, que se pelan, confitan e glasean. O pastel de castaña ou a mestura con outros froitos secos son sobremesas moi oportunas para estas datas e unha maneira de aproveitar os excedentes deste froito e as súas propiedades nutritivas. A castaña tamén dá un toque diferente ás compotas de froitas de tempada e é un ingrediente principal da receita de socochones, que se cociña con leite, canela e un chisco de sal.

As castañas frescas e tenras son difíciles de pelar, aínda que un método fácil para limpalas consiste en facer un corte profundo en forma de cruz na casca e polas a remollo durante 15 minutos en auga quente. A continuación, se escurren, introdúcense no forno a 180ºC ata que a casca comécese a curvar, sen que chegue a tostarse por dentro. As castañas pélanse quentes. Se a pel interior non se despega, vólvense a introducir en auga fervendo durante 1 minuto. Sácanse e freganse cun trapo de cociña. Deste xeito, xa están listas para consumir no momento ou para conservalas en almíbar ou conxeladas.

Diversidade e tipos

Aínda que se pensaba que a castaña era orixinaria de Oriente e introduciuse en Europa durante a época dos romanos, estudos actuais confirman que os castiñeiros xa se cultivaban no continente neses tempos. Algunhas referencias da literatura sitúan a castaña cara ao século V a.C. en Grecia, aínda que non foi ata cinco séculos despois cando se estendeu por Francia e España.

O castiñeiro aguanta mellor en lugares frescos e abrigados de climas tépedos, pero húmidos. A árbore crece de forma natural no sur de Inglaterra, Mar Caspio, Península Ibérica, Canarias, norte de Marrocos e Alxeria. Tamén se poden atopar exemplares de castiñeiro no norte de Alemaña, Estados Unidos, China e Xapón.

CRITERIOS DE CALIDADE NA COMPRA E CONSERVACIÓN

Img
As castañas pódense atopar no mercado desde principios de outono ata finais de inverno. Ao compralas, é importante ter en conta o estado da pel, que debe ser brillante. Para conservalas en casa, aconséllase gardalas nun lugar fresco e seco. Non hai que almacenalas dentro de bolsas de plástico xa que poden enmohecerse. Tanto crúas como asadas, consérvanse no conxelador durante un seis meses.

Con respecto ás normas de comercialización , as Indicacións Xeográficas Protexidas (IGP) conforman a mellor protección coa que pode dotarse a unha determinada zona de produción. Este distintivo dota ás castañas dunhas normas específicas diferenciadas do resto de froitos que acceden ao mercado. Os únicos froitos amparados nesta denominación son as Castañas de Galicia, que se destinan, na súa maioría, ao mercado en fresco e para a fabricación de crema e fariña.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións