Artigo traducido por un sistema de tradución automática. Máis información aquí.

A comida da avoa, exemplo de comida sa

A boa educación alimentaria transmítese de avós a netos xa que lles descobren unha cociña con ingredientes naturais, tempo para comer e agarimo para cociñar
Por Maite Zudaire 13 de Outubro de 2011
Img abuela nieto
Imagen: lkeech3

Os avós xogan un papel transcendental na alimentación dos seus netos. Moitos se encargan de darlles a merenda, en ocasións a comida e non é raro que tamén o almorzo. Ao termo da semana laboral, dunha ou outra forma, foron os responsables do que comen. Aínda que as pautas alimentarias márcanas os proxenitores, a relación avó-neto é unha oportunidade para descubrir o valor da cociña tradicional e que a sabedoría das avoas poña en práctica a tan aplaudida dieta mediterránea.

Grandes cociñeiras, grandes oportunidades

As avoas foron, e son, grandes cociñeiras, ademais de expertas en economía doméstica. Coñecen con precisión e acerto a tempada natural das verduras e as froitas, dos peixes e as carnes, das hortalizas e os legumes. Trasladan toda esta sabedoría aos fogóns e son innumerables as receitas que mellor fan. O sabor da sopa, as croquetas e as natillas de casa é irrepetible. A estas vantaxes hai que sumar a dispoñibilidade actual de ingredientes nos mercados a prezos competitivos. E o que antes eran pratos de domingo, hoxe son a comida do martes.

Pero se en algo yerran as avoas é nas cantidades das racións, na configuración dos menús e, en ocasións, en que abusan dalgúns ingredientes como o sal e o aceite. Erros de fácil corrección.

Configurar o menú

Se a avoa é quen se encarga do almorzo, seguro que o cereal da súa casa é o pan duro do día anterior. Tostado recupera a súa tenrura e pódese untar con marmeladas caseiras, como a de pexego ou a de mouras e higos. Nela estará o mérito de que o neto tome tamén un zume de laranxa recentemente espremido, e mesmo, un pouco de requeixo con mel e doce de marmelo.

Son propostas tan saborosas e naturais, que afastan aos nenos do vicio polos doces procesados cargados de aditivos, que propician a aprendizaxe e o gusto pernicioso dos pequenos polos sabores artificiais. Se teñen que preparar o xantar, deberían lembrar que lles preparaban aos seus fillos: pan con chocolate ou xamón e, de cando en vez, embutidos caseiros ou queixos, tamén unha porción de biscoito caseiro, un plátano, unha mazá ou un par de mandarinas, ou unha bolsita con mestura de froitos secos e froitas desecadas. Entón, sempre tiñan boas razóns para non comprar bolos e pasteis industriais. Aínda son válidas. O mesmo serve para as merendas.

As comidas do mediodía son talvez máis susceptibles de erro, nas cantidades e nas combinacións. Pero basta seguir unhas sinxelas pautas para acertar. Unha ración de carne débese axustar en cantidade á idade do neno: entre 50-70 g para nenos de 4 a 6 anos, e non máis de 100 g (mellor se son 80 g) en nenos maiores de 7 a 11 anos. Un prato de 150 g de macarrones, legumes ou arroz (peso do alimento xa cocido) está ben e delicioso con salsas, sofritos ou condimentos caseiros, como a salsa de tomate. As patacas sempre serán poucas, pero suficientes e non sempre fritas. Tamén se lles ofrecerá ás nenos patacas asadas no microondas, que son tan ricas como as fritas.

O brócoli ao queixo, as espinacas con bechamel, as pencas de acelga con quesito e xamón doce ou as xudías verdes con pataca son primeiros pratos que atenden á presenza de verduras no menú infantil. Esta ración diaria de verduras acompañarase cunha cantidade proporcional de carne ou peixe (un filete de tenreira, unha boa roda de pescada en salsa ou ao forno ou albóndegas caseiras), ración de proteína que non deberá estar presente a diario, senón que se alternará cun rico estofado de legumes, unha paella, fideuá ou prato de macarrones.

Talvez, o máis difícil de interiorizar como hábito é dar por válida unha comida confeccionada por un prato único. O arroz, se se acompaña con lentellas ou outro legume é suficiente; unha paella ou uns espaguetis á boloñesa son pratos únicos; luras na súa tinta con arroz branco, sepia con feixóns, empanada e puré de mazá ou unha gran ensalada de pasta con noces, queixo fresco e olivas completan case por si sós o menú. Só falta algo de ensalada e froita de sobremesa. As natillas, flanes, pasteis e demais repostaría caseira, unha vez por semana, pero non máis.

O sal, xusta; o aceite, de oliva e con medida

Sábese que o exceso de sal empeza no berce. A cantidade recomendada pola OMS non debe exceder de 400 miligramos de sodio/día nos nenos menores dun ano. Con todo, a quen se lles deixa de aleitar ou se engaden alimentos, auméntase o achegue de sal con produtos manufacturados, salsas e o leite de vaca administrada antes dos 12 meses. Advírtese nos estudos de que a gran maioría de sal que se inxere non provén da engadida na cocción ou na mesa. Por tanto, que as avoas reduzan o sal ao cociñar, limítena a pesar dos seus costumes culinarios, e mesmo a desterren da mesa, axudará a que os seus netos adoiten o padal a sensacións máis eslamiadas, pero máis sas. A saúde dos netos agradecerao.

O aceite de oliva é fonte de saúde, pero na súa xusta medida. Destacan as súas cualidades na alimentación cardiosaludable e o seu valor nutritivo pero, como todo, o máis san deixa de selo cando se abusa. Empapar o papel de cociña cos fritos é unha boa fórmula para que as croquetas ou os san jacobos sexan máis crujientes e menos calóricos. Tamén hai que saber calcular a cantidade. Non é necesario dourar o arroz cru nun dedo de aceite antes de cocelo, nin abusar del nas salsas de tomate. Os filetes tampouco son máis ricos fritos en moito aceite, nin as anchoas máis saborosas. Antes o aceite foi un luxo, hoxe é alcanzable e o luxo é aproveitarse del sen abusar.

ENSINAR E APRENDER MODAIS

Os ensinos que herdan os netos dos seus avós son moitas. O filósofo medieval Bernardo de Chartres foi citado por Newton para dar a entender que as persoas non son senón “ananos ao carricho de xigantes”. E esta fórmula materialízase no neto que aprende dos avós. Deles coñece un pasado cargado de anécdotas. Escóitalles dicir a consabida “este pito non sabe como antes”. E seguro que levan razón. Os avós narran como eran os días de vendima, como as fresas só chegaban na primavera e a matanza supuñan tardes de traballo. Tamén teñen autoridade para ensinar bos modais na mesa. En ningunha circunstancia como ao comer maniféstase a educación, que non é outra cousa que o respecto que temos cara aos demais e que desexamos para nós mesmos.

Os cubertos non se deixan, salvo para beber auga ou cando se acabou o prato. Non se fala coa boca chea, nin se bebe con nada na boca. Non se elixe o mellor anaco da bandexa. Non se di que a comida está mala, nin se saca nada da boca. Non nos recostaremos na cadeira, nin ocultaremos a man baixo a mesa. Non se apoian os cóbados, nin estiramos o brazo por diante doutro comensal: pedimos pan, auga ou o que se precise. Por suposto, non se come coa boca aberta, nin se tapa a boca coa man. Os restos do peixe ou a carne e os ósos de froitas déixanse no prato propio. Non se xoga co pan, nin con ningún alimento. Non se levanta ninguén nin durante nin ata que todos na mesa terminen para comer. Son moitos nons, pero moi positivos.