Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

A comida industrial non sempre é mala para a túa saúde

Nin todo o "procesado" é prexudicial nin todo o caseiro é saudable: existen produtos industriais que son sans e, tamén, comida caseira "lixo"

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Mércores, 09deOutubrode2019
Conservas sanas Imaxe: Getty

A comida caseira atráenos e conquista os nosos sentidos: está rica, cheira ben, ten bo aspecto, podemos tocar os ingredientes e mesmo a ouvimos mentres se prepara. Tamén está moi vinculada ás nosas emocións e ten o plus de ser única. Un cocido caseiro pode revivir as mans das nosas avoas, desde as culleres ata as caricias. Nada disto sucede fronte a unha lata de cocido lista para quentar. Non vemos como se prepara, non perfuma o noso fogar mentres ferve a lume lento nin chamamos ao fabricante para pedirlle a receita. Á comida industrial pedímoslle que nos resolva a comida ou a cea, pero pouco máis. O noso vínculo con ela é práctico e frío. Mesmo ante a expresión “comida industrial”, os nosos primeiros pensamentos son negativos. Está xustificado este receo?

Non a queremos, pero comémola

A comida industrial non goza de tanto aprecio como a comida caseira. Os propios fabricantes son conscientes desta percepción social, o que lles levou a utilizar o reclamo “caseiro” en moitas das súas campañas. Con todo, a maior parte do que comemos en casa son produtos procesados pola industria. Os últimos datos de consumo, publicados en xuño por o Ministerio de Agricultura, Pesca e Alimentación, son rotundos: os produtos frescos representan menos do 40 % da compra e a súa presenza nas nosas cestas diminúe a un ritmo que, de manterse constante, faríaos desaparecer dentro de 35 anos.

Tras unha lectura superficial, poderiamos pensar que en España comemos ultraprocesados o 60 % das veces, mentres que resto do tempo comemos fresco e san. Pero non é exactamente así. En primeiro lugar, porque cos alimentos frescos (por exemplo, unhas cenorias) podemos elaborar unha infinidade de procesados (como un biscoito), cuxo perfil nutricional dista de ser recomendable. En segundo lugar, porque hai produtos procesados que son moi saudables (como os guisantes conxelados). E en terceiro lugar, porque hai procesos industriais que protexen a nosa saúde (como a pasteurización do leite). Á súa vez, algúns produtos industriais, ademais de ser saudables, permítennos aforrar tempo e diñeiro. A salsa de tomate de bote é un bo exemplo: custa a metade que a caseira (ou menos aínda, segundo as marcas) e evita que pasemos case dúas horas na cociña.

Saber elixir os máis saudables

Tomates lata
Pero como distinguir os procesados industriais nutricionalmente interesantes dos que non o son? Para a dietista-nutricionista Laura Saavedra, “o primeiro (e case o único) que hai que mirar para identificar un produto procesado como saudable é a lista de ingredientes. Un bo produto procesado adoita presentarse envasado e pode ter máis dun ingrediente, pero non presenta cantidades significativas de sal, azucres engadidos, fariñas refinadas ou aceites vexetais refinados. Se o produto que estamos a analizar ten unha longa lista de ingredientes que, ademais, sóannos a chinés, mellor deixalo no andel do supermercado“, salienta.

Saavedra, que tamén é tecnóloga alimentaria, indica que “hai produtos que, aínda que fosen sometidos a un proceso de transformación por parte da industria alimentaria, non modifican a súa composición nutricional e podemos incluír no noso menú”. A saber: verduras ultracongeladas, ensaladas de bolsa, conservas de legumes ou peixes, soia texturizada, bolsas de verduras listas para cociñar e servir, queixos curados, produtos lácteos fermentados… “Pero coidado —advirte—, porque as bebidas alcohólicas fermentadas estarían dentro deste grupo e non forman parte dunha alimentación saudable”. Tamén hai que prestar atención a as cantidades de azucre ou de sal.

Os alimentos máis seguros de todos os tempos

Unha das grandes cualidades da industria alimentaria é a seguridade: hoxe comemos máis seguro que nunca. As técnicas de conservación dos alimentos, a rastrexabilidade dos produtos, a innovación no envasado e os controis sanitarios han minimizado os riscos e, practicamente, erradicado algunhas enfermidades vinculadas á comida. Tanto é así que as neglixencias (como sucedeu este verán coa carne mechada e a listeria) son noticia. En opinión de Miguel Anxo Lurueña, doutor en Ciencia e Tecnoloxía de Alimentos, “os alimentos caseiros son menos seguros que os comerciais, xa que na contorna doméstica non se aplican os controis que levan a cabo na industria”. Facémolo todo fatal? Non, pero algúns erros domésticos moi cotiáns, como lavar o pito, descongelar alimentos a temperatura ambiente ou servir a tortilla no prato que se usou para darlle a volta, non se producen na contorna industrial.

Coincide con esta idea Deborah García Belo, química e divulgadora científica, quen explica que na industria “contrólase todo o que afecta á produción. Incluso os tempos e temperaturas de cociñado, que é un dos procesos que máis pode afectar á salubridade dun alimento”. García Belo dános un exemplo concreto: os alimentos fritos e horneados. “Os industriais están optimizados para producir cantidades mínimas de acrilamida [una sustancia química tóxica que se genera en los alimentos con el calor]. Nós, en casa, cando fritimos ou horneamos, producimos moita máis”, xa que non temos un control tan preciso da temperatura.

E “hai outros procesos coñecidos aos que non lles prestamos atención: a pasteurización, os tratamentos UHT, os ultracongelados, o uso de conservantes, lograr que non rompa a cadea de frío, que non se concentre auga no noso produto… Todo o que pode ser foco de infección mantense baixo control”, agrega García Belo. É en parte grazas a esta maior precaución en materia de seguridade alimentaria que enfermidades como a brucelose, a triquinosis ou o botulismo prodúzanse de maneira excepcional e sóennos cada vez máis a cousa do pasado. Agora ben, “que os alimentos que temos á nosa disposición sexan os máis seguros de toda a nosa existencia, non implica que [todos ellos] sexan igual de saudables”, matiza Laura Saavedra. Aí están, por exemplo, os snacks de bolsa, a pastelería e as bebidas azucaradas para referendalo.

Caseiro con matices

Mujer cocinar

Imaxe: Getty Images

Caseiro non sempre é sinónimo de seguro, pero poderiamos dicir que é sinónimo de san? Non sen ter en conta ao alimento en cuestión. “Se caseiro é que as croquetas as fas ti, que o pito o rebozas ti ou que o brownie falo ti, pois pouca diferenza hai desde o punto de vista nutricional co produto industrial equivalente. Si hai máis agarimo, e o agarimo é moi importante, pero nutricionalmente non hai diferenzas significativas”, expón García Belo. Neste sentido, exporse, por exemplo, se un zume caseiro é mellor que un industrial é, en realidade, un falso dilema porque non hai “zume bo”. O mesmo pasa coa pastelería, que seguirá sendo pouco recomendable, por moito ferro que lle poña a industria ou moito amor que lle poñamos nós.

Con todo, en casa podemos elixir os ingredientes e temos control absoluto sobre o tipo de alimentos que empregamos. E isto si pode supor unha mellora, aínda que, segundo a experta, hai que matizar. “Se vas facer unhas galletas con fariña integral pero abarrótalas de azucre, pouco importa que a túa fariña sexa integral —observa—. Unha dieta saudable non se constrúe a partir de alimentos concretos consumidos de forma illada, senón que o que ten valor é a dieta no seu conxunto”.

Hai algo no que podamos marcar unha diferenza substancial? “Se falamos de procesos de cociñado que facemos en casa, si podemos facer distincións —responde García Belo—. Por exemplo, en xeral vai ser mellor cocer un alimento ou hornearlo que fritilo. Esa é unha decisión que tomamos en casa. Se facemos a masa de pizza en casa, si que podemos escoller ingredientes de calidade e saudables, como fariña integral e aceite de oliva virxe. Claro que esa oferta tamén a podemos atopar en produtos industriais, así que non é tanto o que fagamos en casa, senón que sexamos conscientes da salubridade do que comemos, elaborémolo en casa ou o elabore a industria por nós”, conclúe.

5 exemplos de produtos industriais saudables

  • Conservas. De legumes, froitas, verduras e peixes. Son seguras, sas e de longa duración.
  • Produtos listos para consumir ou de rápida preparación. Ensaladas de bolsa ou verduras ultracongeladas. Aforran moito tempo e son saudables.
  • Lácteos. Queixos (preferiblemente, os baixos en sal ou pouco curados), leite e iogur (sen azucarar).
  • Aceite de oliva. Unha graxa saudable que se obtén grazas ao procesado das olivas.
  • Pasta e pan integral 100 %. Na actualidade hai pans de longa duración con fórmulas moi ben conseguidas.

Para acceder a máis contidos, consulta a revista impresa.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións