Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

A comida perfecta existe?

O equilibrio dietético lógrase co conxunto da alimentación que se segue durante o día ou a semana, en lugar de con inxestas equilibradas illadas

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Mércores, 16deFebreirode2011
Img frutas verduras Imaxe: digital cat

A tarefa de elixir un alimento “perfecto” desde o punto de vista nutricional ou decidir unha inxesta ou comida idónea non é fácil, nin tampouco real. É posible que ao considerar as distintas comidas que unha persoa toma cun patrón de dieta equilibrada de forma illada, moitas delas, ben o almorzo, o xantar, a comida, a merenda ou a cea, poden parecer desequilibradas se se comparan co estándar teórico. Aínda que hai uns patróns xerais de dieta equilibrada para a poboación xeral, para articular a súa alimentación durante o día ou a semana, o modo no que un individuo cumpre as recomendacións pode ser variado. No caso do almorzo, aínda que se estime como modelo o composto por lácteos, cereais e froita, se non contén todos estes alimentos, pero contémplanse nas comidas posteriores, o balance final de enerxía e nutrientes do día pode ser igual de equilibrado. Por outra banda, aínda que convén ter presente as racións dos alimentos que se deben consumir a diario, como froitas e hortalizas, tampouco se ha de esquecer a frecuencia semanal para outros (peixes, legumes, ovos, carnes). Deste xeito, a análise do balance semanal, ou polo menos de 72 horas (3 días -dous laborables e un festivo- poden ser identificativos da maneira para comer), axústase máis á realidade dos hábitos de consumo dun individuo que a avaliación de que come nun só día.

Img frutas verduras art ancho

Non hai alimento perfecto
Para darse conta da imposibilidade de atopar o “alimento perfecto”, en primeiro lugar é preciso considerar que as cualidades nutricionais son moi variadas para todos eles. Aínda que se asocian en grupos que reúnen características nutricionais comúns, sempre hai diferenzas cuantitativas e cualitativas que distinguen a uns doutros. Como dato, a carne e o leite son considerados por moitas persoas alimentos excepcionais polo seu achegar nutritivo. Ambos destacan nalgúns nutrientes (proteínas e ferro na carne; proteínas e calcio no leite) pero outros nutrientes tamén esenciais non están presentes na súa composición (fibra, hidratos de carbono complexos, antioxidantes, etc.).

Requírese máis de medio centenar de nutrientes para manter un correcto estado de saúde

En segundo termo, cabe ter en conta que as necesidades nutricionais do ser humano son variadas. Estímase que son indispensables máis de medio centenar de sustancias para manter un correcto estado de saúde. Por tanto, ningún alimento, nin tan sequera un grupo concreto de alimentos, reunirá na súa composición todos os nutrientes esenciais dos cales o ser humano ten total dependencia. Ponse de manifesto que a idoneidade dunha dieta ou estilo de alimentación ha de partir dunha variedade suficiente de alimentos que cubran esas necesidades. Estes requirimentos, en esencia, precísanse para dar cumprimento a tres funciones orgánicas xerais: as enerxéticas, as estruturais e as reguladoras.

A correcta incorporación de suficientes alimentos na dieta con distinta composición, tanto en macronutrientes (hidratos de carbono, lípidos e proteínas) como en micronutrientes (vitaminas, minerais, antioxidantes, etc.), garantirá o adecuado cumprimento das mencionadas funcións.

Tampouco inxestas perfectas
O equilibrio dietético conséguese ao considerar a frecuencia de consumo diaria e semanal recomendada para certos alimentos

Do mesmo xeito que sucede cando se consideran os alimentos de forma illada, é complicado que as distintas comidas do día nas que estes se reparten sexan idóneas ou perfectas, en canto ao axuste de forma estrita ás recomendacións. Para detectar esta complexidade, basta fixarse nas recomendacións máis frecuentes relativas ao consumo de alimentos. A maior parte fan referencia á frecuencia de consumo dos distintos grupos de alimentos en distintos períodos de tempo (diario, semanal, ocasional), pero sen indicar en que momento do día débense incluír eses alimentos:

  • Consumo diario: alimentos ricos en hidratos de carbono complexos (patacas, arroz, pasta e pan, con preferencia polas versións integrais), froitas, verduras, hortalizas, aceite de oliva e lácteos pouco grasos.

  • Consumo semanal: legumes, peixes, carnes magras, ovos e froitos secos.

  • Consumo ocasional: embutidos, carnes graxas, snacks, doces, refrescos, pastelería, repostaría, margarina, manteiga, etc.

O modelo teórico de almorzo equilibrado cunha ración de lácteos, unha de farináceos e outra de froita dá lugar a distintas formas de consumo, desde un bol de leite con cereais integrais e zume de froitas, ata un bocadillo de queixo e dous mandarinas. En caso de non axustarse ao patrón recomendado, o que non se tome no almorzo poderase compensar nas comidas restantes. Isto ocorre cando se almorza unha torrada de salmón afumado, xántase unha peza de froita e un puñado de froitos secos e suficientes racións de vexetais e lácteos durante o día, co fin de alcanzar as recomendacións.

Consellos opcionais para cada inxesta

Almorzo. O principal consello relativo ao almorzo é facelo e deixar claros os beneficios de emprender os quefaceres diarios de forma adecuada, tanto nos nenos como nos adultos. Os consellos máis frecuentes sobre a composición do almorzo (alimento lácteo + farináceo + froita) teñen un valor relativo fronte á “obrigación” de tomalo, case con independencia do seu contido, sempre dentro duns límites razoables. É preferible tomar unha torrada con xamón ou unha froita, que saír de casa en xaxún, aínda que esta inxesta sexa insuficiente.

As comidas principais. En canto á súa composición, debe incluír polo menos unha ración de alimentos vexetais, mellor se son dous, tanto na comida como na cea. Pódese optar por primeiros pratos con verduras (cocidas, ferro, forno, salteadas, etc.), ensaladas, cremas ou sopas frías ou quentes. As receitas de pasta, arroz ou legumes tamén poden combinarse con vexetais. As guarnicións dos segundos pratos representan unha boa oportunidade de consumir alimentos de orixe vexetal e reducir así a cantidade de proteína e graxa da carne. Un bo consello é tentar que o estilo de alimentación sexa máis “flexitariano”, unha maneira para comer onde abundan os vexetais. Respecto á sobremesa, a opción máis adecuada é a froita fresca, en especial, a da tempada.

Xantares e merendas. Interesa planificar xantares e merendas co fin de non chegar con ansiedade e demasiada fame ás comidas principais. Pequenos bocados de froita, lácteos sinxelos e baixos en graxa (queixo fresco, iogur, etc.), un puñado de froitos secos, bocadillos, etc., son solucións que se poden acompañar cunha infusión.

As comidas extraordinarias non teñen por que afectar o equilibrio da dieta nin á saúde, se se manteñen uns hábitos saudables

De igual modo, é posible que os días sinalados trastornen a “idoneidade” dunha determinada inxesta. É o caso de celebracións, aniversarios, nadal, etc. que con frecuencia alteran as recomendacións xerais das comidas ou ceas. Non hai que darlle máis importancia a condición de que ao longo dese mesmo día, e tamén dos días anteriores e sucesivos, o patrón de alimentación da persoa se adecue ao saudable. O menú dun día de aniversarios pode completarse cuns canelones de peixe, solombo con patacas fritas e, de sobremesa, torta. A falta de alimentos frescos de orixe vexetal, como froitas e verduras, e comer máis cantidade da conta serían dous “puntos fracos” nesta proposta de menú festivo. No entanto, a pesar de que se afaste dun patrón de menú saudable, se o estilo de alimentación do comensal en conxunto é equilibrado e esta é unha forma esporádica de alimentación, en condicións de saúde, non require máis atención.

DISTINTAS CULTURAS E HÁBITOS, DISTINTA SAÚDE

Os costumes e os hábitos dietéticos adquiridos por distintas poboacións nas diferentes rexións do mundo pon en evidencia a variedade de patróns de alimentación, todos eles cun transfondo de equilibrio dietético. A oferta de alimentos caracteriza cada cultura, á vez que marca a diferenza en canto ao achegue de enerxía e nutrientes.

En Oriente, o arroz é a fonte por excelencia de carbohidratos e enerxía. A mestura nun mesmo prato de legumes ou derivados da soia como o tofu garante o achegar proteico. Mentres, en Occidente, o pan en todas as súas mesturas e presentacións é o farináceo básico e a carne, o alimento que reporta a maior porcentaxe de proteínas da dieta, mesmo en exceso.

No entanto, para os poboadores das distintas culturas, e ante a evidencia científica actual, o consumo moderado dos alimentos (en canto á cantidade) e a inxesta dunha maior variedade de vexetais (froitas, verduras, hortalizas, legumes, cereais integrais) será garantía para gozar de mellor saúde.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións