Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

A margarina é saudable? É mellor que a manteiga?

As margarinas están constituídas principalmente por graxas vexetais, pero non todas son iguais. Neste artigo respondemos ás principais dúbidas sobre o seu papel na saúde

grasa margarina saludable Imaxe: Couleur

As margarinas están constituídas sobre todo por graxas. A cantidade de hidratos de carbono, azucres, proteínas e fibra é practicamente nula. Por tanto, os datos máis relevantes nestes produtos son a enerxía, a cantidade de graxas e a proporción de graxas saturadas. Elas son as que determinan a puntuación no sistema Nutri-Score, que ten en conta a cantidade de graxa e de graxas saturadas, pero non considera o contido doutros tipos de graxas (omega 3, monoinsaturadas…) nin a súa procedencia (liño, coco…). Por iso, sempre debemos complementar esa información coa que se mostra na lista de ingredientes e na táboa nutricional. Con elas na man analizamos a continuación se as margarinas son saudables e se é mellor a margarina que a manteiga. Contámoscho aquí.

As margarinas son todas iguais?

Se nos centramos nos detalles, é moi complexo facer unha avaliación nutricional deste tipo de produtos. Sabemos, por exemplo, que o aceite de oliva virxe extra é saudable (aínda que perde parte das súas virtudes durante o quecemento ao que é sometido durante a elaboración destes produtos, debido á deterioración dalgúns dos seus compostos, como os antioxidantes), pero é máis difícil avaliar outros aceites e graxas que son de uso menos común, como a graxa de karité, porque hai poucos estudos respecto diso.

Ademais, nos produtos analizados que conteñen mesturas de varios aceites e graxas diferentes nun formato concreto, emitir un veredicto é case misión imposible; máis aínda cando non indican a proporción concreta na que se atopan eses ingredientes (só é obrigatorio cando algún deles destácase dalgún modo no envase). Á súa vez, moitas das marcas analizadas na Guía de Compra de margarinas non mostran na información nutricional a proporción de graxas monoinsaturadas e poliinsaturadas. Trátase dunha información de carácter voluntario, pero neste tipo de produtos agradeceríase a súa inclusión, porque ten especial relevancia.

O que sabemos é que as graxas non son tan malas como se pensaba no pasado. E algo parecido pódese dicir das graxas saturadas. A pesar do seu demonización, non se poden meter no mesmo saco, porque non todas son iguais nin teñen o mesmo efecto sobre a saúde. En calquera caso, as recomendacións máis conservadoras indican que reducir o consumo de graxas saturadas ou substituílas parcialmente por graxas insaturadas pode reducir en certo xeito a incidencia de enfermidades cardiovasculares. É esta perspectiva a que utilizamos na nosa guía de compra para avaliar estes produtos co fin de simplificar e facer asumible a análise.

Entre os produtos que mostran información nutricional máis completa, as que presentan valores máis interesantes a primeira vista son Flora Orixinal, Flora Proactiv e Puleva, xa que a súa proporción de graxas poliinsaturadas é notable, superando á de graxas monoinsaturadas e saturadas. Neste sentido, o peor sería Tulipán Orixinal, que é a que presenta maior proporción de graxas saturadas (34 %). Isto débese non só aos ingredientes que a compoñen (graxa de palma e aceite de girasol), senón tamén á cantidade na que se atopan (80 %). Séguenlle Artua e Puleva (ambas as cun 19 %). No extremo oposto atópanse Ligeresa, cun de 11 % de graxas saturadas, e Tulipán sen aceite de palma, cun 12 %, que presentan baixos valores deste tipo de graxas debido a que son tamén as que conteñen menos cantidade de graxa total.

A margarina é saudable?

A margarina utilizouse tradicionalmente como un substituto da manteiga. Por iso adóitase enriquecer con vitaminas que están presentes en graxas de orixe láctea, como A e D. Ademais, moitas conteñen vitamina E de forma natural, xa que este composto está presente en aceites e graxas. A presenza de vitaminas é interesante, pero iso non debe desviar a nosa atención achega do produto que temos diante (unha materia graxa) e tampouco convén pensar que debemos consumir este tipo de produtos para cubrir esas necesidades, xa que estes nutrientes atópanse de forma natural en alimentos máis saudables, como os ovos ou o peixe.

Isto tamén é importante no caso dos ácidos grasos omega 3 e omega 6. A súa presenza permite incluír a mensaxe “contribúe a manter niveis normais de colesterol”, como ocorre en Puleva e Delínea, pero iso non significa que o seu consumo achegar beneficios extraordinarios. Podemos atopar eses ácidos grasos noutros alimentos, como o peixe. En dúas racións de Delínea (20 g) hai 0,07 g de omega 3, mentres que na mesma cantidade de salmón (20 g equivalen á décima parte dunha rodaja) hai uns 0,5 gramos.

Cos esteroles vexetais a cousa é diferente. Estes compostos atópanse de forma natural en moitos alimentos que consumimos habitualmente, como froitas e verduras, pero o seu contido é moi baixo comparado co achegar que proporciona un produto enriquecido, como ocorre con Flora Proactiv. Estímase que o achegar a partir dunha dieta normal é de 150-400 mg, mentres que tres racións deste produto (30 g), achegan 2.000 mg (é dicir, 2 g). Se consumimos de forma habitual esta cantidade, reducirase o noso nivel de colesterol, porque os esteroles vexetais teñen unha estrutura química parecida e compiten cos mecanismos de absorción, é dicir, ponllo difícil ao noso organismo para absorber colesterol.

Agora ben, é necesario ter precaución con estes produtos porque non convén inxerir máis de 3 g diarios destes compostos (non máis de 4,5 racións diarias de Flora Proactiv) e porque estes produtos non son adecuados para mulleres embarazadas, lactantes e nenos menores de 5 anos nin tampouco para as persoas que non necesitan controlar o seu colesterol. Ademais, as persoas baixo medicación relacionada co colesterol deben consultar co seu médico. Non hai que esquecer, ademais, que a enfermidade cardiovascular é multifactorial, así que reducir o nivel de colesterol no sangue non significa necesariamente que se reduza o risco a padecer esta patoloxía.

Margarina ou manteiga: que é mellor?

comer matequilla pan
Imaxe: congerdesign

Cando se fala de margarina sempre xorde a eterna pregunta: é mellor este produto ou é preferible optar pola manteiga? Ao longo do tempo ha ido cambiando a forma na que percibimos estes produtos e tamén os coñecementos ao redor deles.

Ata hai uns anos a manteiga estaba mal vista en certo xeito polo feito de estar composta por graxas de orixe animal, que tradicionalmente se asociaron con maior risco de enfermidades cardiovasculares. Por iso optábase pola margarina, composta en moitos casos por aceites e graxas de orixe vexetal, aínda que esta tampouco gozou de boa fama, por ser “menos natural” que a manteiga.

No últimos dez anos o consumo de manteiga ha ido aumentando aos poucos (desde o 0,24 kg por persoa en 2010 ata os 0,34 g/persoa en 2019), quizá porque cada vez ten mellor imaxe, mentres que o de margarina non descendeu notablemente (desde o 0,81 kg/persoa en 2010 ata o 0,59 kg/persoa en 2019). En calquera caso, esta última segue sendo máis consumida que a primeira.

As características da manteiga son uniformes, é dicir, todas as marcas teñen máis ou menos a mesma composición (aínda que poidan existir diferenzas entre elas con respecto a aspectos como o sabor). Con todo, a composición da margarina cambia moito dun produto a outro.

Hoxe en día sabemos que a manteiga non é tan mala como se pensaba no pasado, aínda que aínda moitos estudos indican que é preferible reducir o consumo de graxas saturadas e substituílo por graxas insaturadas. Por iso algunhas entidades como a Fundación do Corazón de Estados Unidos ou a Universidade de Harvard indican que é preferible consumir margarina branda (é dicir, rica en aceites en lugar de graxas), baixa en graxa e sen graxas trans.

En calquera caso, non debemos esquecer que o debate entre manteiga e margarina é un falso dilema. No seu lugar é preferible, sen ningunha dúbida, o aceite de oliva, que é máis saudable e accesible na nosa contorna.

Para acceder a máis contidos, consulta a revista impresa.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións