Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

A mellor nutrición ante a desorde

Novos estudos buscan solucións nutricionais para as persoas que traballan a quendas ou que viaxan a miúdo e cambian horarios

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Xoves, 31 de Xullo de 2014

Traballar pola noite, durmir de día, viaxar a outros países cun horario distinto, ter un bebé que se esperta cada poucas horas… As condicións de vida e traballo afectan o ritmo biolóxico de moitas persoas, que ven como se modifican os tempos naturais para os procesos máis básicos, como durmir, comer ou dixerir os alimentos. A alteración do ritmo biolóxico -tamén chamado ritmo circadiano- é unha circunstancia cada vez máis común. Por iso, diversos investigadores tentan atopar a maneira de sincronizar a dieta coas esixencias, entre eles, o doutor en nutrición Jonathan D. Johnston, do departamento de Saúde e Ciencias Médicas da Universidade de Surrey (Reino Unido). Neste artigo móstranse cales son as súas apreciacións, así como os avances no terreo da cronobiología.

Imaxe: Kai Hendry

O traballo por quendas e o jet-lag: desafíos modernos para a alimentación

Desde a industrialización, o ser humano adquiriu a capacidade de regular as circunstancias ambientais e con iso alterar os patróns temporais da conduta. Xa non depende do sol, do día e a noite, nin sequera das condicións atmosféricas nin climáticas para vivir dunha determinada maneira. Isto ocasiona que as actividades laborais dunha gran parte da poboación non estean aliñadas co día solar: trabállase ata tarde, mesmo de noite, porque a falta de luz natural xa non é un problema.

Outra causa común de desalineación circadiana abrupta é o jet lag, viaxar a través de fusos horarios. Aínda que esta experiencia é un fenómeno raro e transitorio para a maioría, afecta a un número importante de persoas, e nalgúns casos, como para os membros dunha tripulación, pode ser un evento habitual. Ademais das viaxes, o termo utilízase tamén para describir cambios bruscos de pautas de soño entre días laborables e festivos, e mesmo a alteración que se vive cando se está criando a un bebé.

Nestas situacións é moi frecuente prescindir de comidas principais, ou facelas a horas intempestivas, como a metade da noite (coma se fose o xantar de media mañá), se se traballa de noite; non almorzar porque se sae ao seis da mañá do traballo e, ao chegar a casa, un déitase sen pasar pola cociña; levantarse ás dúas da tarde e tomar entón o equivalente ao almorzo, porque non apetece recentemente levantado a comida principal; merendar algo, e facer unha cea consistente para afrontar o novo día de traballo... de noite, etc.

Ante esta desorde alimentaria (e horario), con tan só unha comida substancial ao día, é evidente que a saúde a curto, medio ou longo prazo resentirase. Tampouco hai dúbida dos problemas de saúde asociados a estas alteracións horarias. Inclúese un maior risco de enfermidades cardiovasculares e metabólicas e tamén un aumento de risco de obesidade, xa que a inxesta total de enerxía distribúese mal e realízanse menos comidas substanciais, ou a distancia entre elas non é a necesaria, xa que transcorre demasiado tempo ou moi pouco.

En definitiva, a falta de ritmo circadiano dificulta pautar unha dieta que sexa compatible. Nestes casos, o nutricionista ten un gran reto para deseñar unha formulación dietética máis saudable e negociar coa persoa uns mínimos.

Sincronizar a dieta co ritmo fisiológico

A investigación do doutor Johnston, publicada en Nutrition Research Reviews, sinala que os ritmos circadianos melloran moitos aspectos da nosa bioloxía e, con iso, garanten que os procesos fisiológicos prodúzanse no momento apropiado. A importancia de controlar os tempos radica nas fortes asociacións que existen entre a interrupción circadiana, a morbilidad e o risco de sufrir unha patoloxía. Dito doutro xeito: manter o ritmo circadiano está ligado co bo funcionamento do metabolismo e unha correcta nutrición. A orde proporciona saúde. A desorde, problemas.

As conclusións científicas adiantan que a relación entre o ritmo circadiano e as vías metabólicas é recíproca. Os cambios desordenados e abruptos alteran os perfís de graxa e azucre. Con todo, se as variacións prodúcense de maneira máis paulatina e se se axustan a un horario regulado das comidas, a adiposidade e o peso corporal non ven afectados.

Así, o reto científico está en descubrir a capacidade da alimentación non ordenada para sincronizar os ritmos circadianos cos tecidos do organismo que se encargan de procesar os nutrientes. Esta relación xa se está estudando con animais e, aínda que as conclusións son alentadoras, aínda queda traballo para lograr traducir os datos biolóxicos básicos aos seres humanos. O que se busca é determinar que dieta axudará a restaurar a sincronía circadiana e o correcto funcionamento do organismo, asumindo que a desorde é inevitable. Os condicionantes dietéticos, os alimentos e os nutrientes concretos poderían proporcionar melloras xeneralizadas na saúde.

Cambio de quendas, mellor cada mes

Neste contexto, un grupo de investigadores da Harvard Medical School de Boston realizou unha proposta: facer quendas mensuais e non semanais. Polo xeral, crese que a recuperación de perda crónica de soño precisa máis dunha noite, mesmo máis dun fin de semana. Con todo, os estudos apuntan a que os sistemas circadianos se resincronizan ao retornar ao uso horario nunha media dunha hora por día que se alterou. Admitida esta certeza, os científicos aínda analizan como debe ser a dieta necesaria para recuperar a saúde despois de varios anos de interrupción circadiana e falta de soño. Por iso, apuntan á necesidade de reducir a frecuencia de quendas, xa que aínda que non hai nada definitivo, si hai indicios de que o traballo a quendas que cambian cada mes podería ser menos prexudicial que as quendas que varían despois duns cuantos días. É importante anotar, ademais, que as persoas con ritmos rotos tenden a realizar pouco exercicio, o que prexudica aínda máis o seu estado nutricional.

Etiquetas:

Dieta

RSS. Sigue informado

Ao publicar un comentario aceptas a política de protección de datos

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións
Fundación EROSKI

Validacións desta páxina

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación do W3C indicando que este documento é XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto