Artigo traducido por un sistema de tradución automática. Máis información aquí.

A menos proteína, máis fame

As dietas hiperproteicas asócianse a unha maior saciedade e a unha menor inxesta posterior de enerxía e, por conseguinte, a perda de peso
Por Maite Zudaire 26 de Setembro de 2008
Img plato carne
Imagen: rjp

Efecto saciante das proteínas

As proteínas da dieta considéranse máis saciantes que os hidratos de carbono e as graxas, e isto comprobouse en numerosos estudos. Así mesmo, segundo diversas investigacións, as dietas hiperproteicas asócianse a unha maior perda de peso (sobre todo, a unha maior perda de graxa corporal) e a unha menor inxesta de enerxía, ademais da a sensación de saciedade.

Estas revelacións foron utilizadas paira apoiar a hipótese de que a inxesta proteica habitual dunha persoa pode influír no seu apetito e, por tanto, no seu comportamento alimentario, independentemente das calorías da dieta. Neste sentido vira a revisión científica sobre os “efectos das dietas de alto contido en proteínas sobre a termogénesis, a saciedade e a perda de peso”, levada a cabo por investigadores do Departamento de Nutrición da Escola de Saúde Pública de Harvard en Boston (EE. UU.), e publicada no “Journal of the American College of Nutrition”.

Concentración de aminoácidos

Os mecanismos mediante os cales as proteínas poden incidir na sensación de saciedade son difíciles de demostrar, aínda que o efecto fisiológico dunha maior sensación de saciedade é observable en numerosas investigacións. Esta sensación enténdese como una complexa interacción de mecanismos fisiológicos, psicolóxicos e de comportamento alimentario. Xa en 1956, S.F. Mellinkoff fai pública a súa teoría do maior poder saciante das proteínas ao observar a relación estreita entre a concentración sérica de aminoácidos e os cambios no apetito.

Hai probas convincentes de que una maior inxesta de proteínas aumenta o gasto enerxético

Segundo esta teoría, existe un “centro de saciedade” no cerebro sensible ás concentracións de aminoácidos de maneira que cando os niveis destes nutrientes chegan a certo punto, a fame desaparece. No entanto, até o momento non existe suficiente evidencia científica paira apoiar esta hipótese. En relación coa maior saciedade das proteínas, varias investigacións examinaron se este tipo de comidas inflúen de maneira determinante sobre a inxesta enerxética posterior en comparación coas dietas menos proteicas.

Neste tipo de estudos seguiuse a mesma metodoloxía que nos estudos que avaliaron o poder saciante das proteínas. Ofreceuse aos participantes dúas dietas isocalóricas (co mesmo achegue calórico) e distinta carga de proteínas. Varias horas máis tarde déuselles a posibilidade para comer alimentos libremente, todo o que lles apetecese. Dos 15 estudos revisados polos científicos estadounidenses, oito mostraron una diminución significativa do consumo enerxético tras a inxesta dunha dieta cun achegue maior de proteínas, aínda que no resto de estudos non se atopou relación significativa.

Aínda que o peso da evidencia suxire que una maior inxesta de proteínas provoca una redución da inxesta enerxética posterior, os resultados das investigacións actuais non son concluíntes, e os expertos suxiren que se precisan estudos cun mellor deseño e metodoloxía que arroxen máis claridade sobre esta cuestión.

Dieta hiperproteica

Hai probas convincentes de que una maior inxesta de proteínas aumenta a termogénesis (o gasto enerxético), en comparación coas dietas de menor contido proteico. Esta interpretación expón a cuestión de si este maior efecto termogénico das proteínas pode influír no peso corporal. Neste sentido, algunhas investigacións suxiren que as dietas máis altas en proteínas asócianse a unha maior perda de peso e, en concreto, a unha maior perda de graxa.

Segundo algúns autores, a diferenza no efecto termogénico dos alimentos pode deberse ao feito de que o corpo ten una capacidade moi limitada de almacenamento de proteínas e, por tanto, estes nutrientes deben ser procesados metabólicamente. O alto custo enerxético que supón a síntese de proteína humana a partir da proteína da dieta, xunto á enerxía empregada na produción de urea e no proceso de gluconeogénesis (formación de glicosa a partir de aminoácidos) son algúns dos motivos que explican a maior termogénesis das proteínas.

Nunha investigación levada a cabo en anos anteriores polo investigador Michael J. Stock, do Departamento de Fisiología do St George’s Hospital Medical School, da Universidade de Londres, asóciase o efecto termogénico das proteínas á evolución biolóxica e á adaptación do organismo. O autor na súa hipótese suxire que as dietas hiperproteicas aumentan a termogénesis nun esforzo do organismo por conseguir un equilibrio homeostático dos residuos orgánicos que xera una dieta desequilibrada.

É dicir, o organismo trata de garantir unha subministración adecuada de nutrientes, evitando ao mesmo tempo o acumulo de residuos tóxicos xerados por unha sobrecarga de proteínas.

Máis proteína paira adelgazar

Máis proteína paira adelgazar

Respecto da asociación das dietas hiperproteicas e o adelgazamento, os recentes resultados dun ensaio controlado aleatorizado, realizado polo Laboratorio de Investigación sobre o Metabolismo e a Composición Corporal, do Departamento de Ciencias da Saúde e Actividade Física da Universidade de Oklahoma (EE.UU.), tratan de comprobalo.

Na perda de graxa corporal parece máis efectivo cambiar a proporción dos distintos nutrientes sen restrinxir as calorías da dieta

Neste caso, investigáronse os efectos sobre a composición corporal (porcentaxe de graxa e masa muscular libre de graxa) e o nivel de exercicio en persoas adultas con sobrepeso, tras o consumo durante dez semanas dun preparado comercial hiperproteico (52% proteína, 33% carbohidratos, 15% materia graxa), seguindo una dieta isocalórica, e combinado coa práctica de exercicio. Os resultados da investigación saíron publicados na revista “Nutrition & Metabolism” o pasado mes de abril.

Tras 10 semanas de seguimento, os investigadores comprobaron que o grupo intervención que consumiu o preparado hiperproteico diminuíu significativamente o consumo enerxético da dieta, o que corrobora a idea da alta capacidade saciante das proteínas. Así mesmo, observouse una diminución maior da masa graxa (2,7 Kg) tras o consumo do complemento hiperproteico, respecto ao grupo control (1,1 Kg).

As conclusións apuntan a necesidade de contrastar con novas análises a aparente evidencia de que na perda de graxa corporal parece que resulta efectiva a manipulación da proporción dos distintos macronutrientes (proteínas, graxas e hidratos de carbono), sen necesidade de restrición das calorías da dieta. Os resultados desta investigación coinciden cos da revisión levada a cabo polos científicos de Harvard, na que comproban que, dos dez estudos identificados con este fin, a maioría de persoas tivo maior perda de graxa cunha dieta alta en proteínas, en comparación cunha dieta baixa, aínda que só tres estudos atoparon esta diferenza estatisticamente significativa.