Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

“A nosa maneira de enfermar vén marcada en gran medida pola nosa maneira para comer”

María Puy Portillo, presidenta da Sociedade Española de Nutrición e catedrática do departamento de Nutrición e Bromatología da Facultade de Farmacia da Universidade do País Vasco

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Xoves, 23 de Xullo de 2020

A profesora María Puy Portillo é catedrática do departamento de Nutrición e Bromatología da Facultade de Farmacia da Universidade do País Vasco (UPV/EHU) e membro do CIBEROBN do Instituto de Saúde Carlos III. Preguntámoslle polos nosos hábitos alimentarios, o modo en que impactaron os meses de confinamento pola covid-19 neles e cales son as cuestións máis relevantes en materia de saúde e nutrición. “Adquirir bos hábitos de alimentación durante a infancia tamén axudará a que a poboación adulta estea máis sa”, sinala Portillo, quen desde 2018 preside a Sociedade Española de Nutrición (SEÑ).

Descoidamos a nosa alimentación en tempos da covid-19?

Algúns grupos de poboación si descoidaron algo os seus hábitos de alimentación, consumindo en maior medida alimentos procesados e produtos de repostaría elaborados en casa, e picando máis entre horas, probablemente para aliviar o aburrimento. Con todo, afortunadamente, unha boa parte da poboación aproveitou o confinamento para mellorar os seus hábitos.

Por exemplo?

A Sociedade Española de Nutrición Comunitaria levou a cabo un estudo para analizar os cambios nos hábitos alimentarios e noutros estilos de vida durante o período de confinamento nun grupo de poboación en España. Os participantes neste estudo refiren cambios alimentarios no período de confinamento con tendencia cara a un maior consumo de froitas, verduras, legumes e peixes, e un menor consumo de produtos de pastelería, doces, aperitivos salgados, bebidas azucaradas e bebidas con alto contido alcohólico. Tamén se puxo en evidencia a práctica de cociñar en casa en maior medida. Houbo máis tempo para planificar a compra e a comida, para cociñar receitas saudables e tamén para elaborar receitas que levan máis tempo.

Agora atopámonos con máis problemas de sobrepeso?

Esta etapa de confinamento foi especialmente difícil e propiciou que unha boa parte da nosa poboación incrementase o seu peso corporal. Segundo a Sociedade Española de Obesidade (SEEDO), estímase que durante ese período o incremento de peso podería oscilar entre tres e cinco quilos de máis por persoa.

A que se debe isto?

As razóns atopámolas na redución da actividade física e nalgúns casos, tal e como explicaba ao comezo, débese á adopción de patróns de alimentación pouco saudables, nos que prácticas como o picoteo puideron incrementar considerablemente a inxesta de enerxía. Isto provocou a aparición ou o empeoramento de certos problemas como a resistencia á insulina, a diabetes e a hipertensión, que son patoloxías frecuentemente asociadas ao sobrepeso e a obesidade e que empeoran claramente co sedentarismo e a mala alimentación.

Que hai que facer para evitalos?

Para reducir o sobrepeso e os seus problemas asociados, o máis importante é ter un conxunto de hábitos saudables, non illados. Temos que evitar o sedentarismo e realizar actividade sempre adaptada á situación de cada persoa. É recomendable practicar, cinco veces por semana, 45 minutos de exercicio aeróbico ao día, como pode ser saír a camiñar a bo paso ou correr. En alimentación, debemos seguir unha dieta saudable, como é a Dieta Mediterránea.

Aumentou o consumo de alcol e de repostaría?

Durante o noso tempo en casa, aumentou o consumo de alcol nos fogares, segundo os índices de compra, probablemente debido en parte a que se substituíu o consumo en hostalaría polo realizado no fogar. Os españois trasladaron ao fogar o lecer que antes se facía fóra de casa e quedaron de forma virtual cos amigos a tomar unhas canas ou o aperitivo. No caso da repostaría, ao ter máis tempo libre, moitas persoas volveron a cociñar no fogar e preparáronse máis sobremesas; pero isto non implica que sexa unha tendencia que vaiamos continuar cando regresemos á nosa vida habitual, máis que nada pola falta de tempo en moitos casos.

Que é o que máis lle preocupa como experta en nutrición?

Que as persoas que aumentaron o seu peso corporal durante o período de confinamento, sobre todo se son persoas que xa tiñan un exceso de peso, non adopten hábitos de vida que lles permitan perder os quilos gañados. Se os adoptan, significaría, por unha banda, que os malos hábitos que puideron adquirir durante este período deixáronse ao carón, e tamén un menor risco de saúde ante un novo brote no outono, en caso de contraer o virus, xa que se demostrou que a obesidade é un importante factor de mal prognóstico.

Recoméndeme unha dieta sa. Cales son os produtos que nunca deberían faltar nas nosas despensas e neveiras?

Unha dieta sa é, por exemplo, a Dieta Mediterránea, integrada por alimentos fáciles de conseguir no noso país. Así debemos priorizar o consumo de alimentos frescos e de tempada como froitas, verduras e hortalizas, que son fontes interesantes de fibra, vitaminas e minerais, e que se poden comer crúas, sobre todo nesta época do ano. Os legumes son tamén un alimento moi interesante. É certo que no verán, debido á calor, pode resultar máis difícil incluílas na nosa dieta, pero tamén é verdade que nesta época do ano podemos incluír os legumes como ingrediente nas ensaladas. É importante non esquecernos de inxerir unha cantidade adecuada de proteínas, para o que os peixes, as aves e os ovos son unha moi boa elección. Tamén é conveniente asegurar a inxesta diaria de lácteos. Ademais, debemos prestar atención ás preparacións culinarias, sendo ao forno, ao vapor, á grella, á prancha ou en papillote as máis indicadas, xa que non incrementan o achegar calórico dos alimentos.

No verán, coa calor, cales son os alimentos antiinflamatorios?

Creo que non deberiamos etiquetar aos alimentos como antiinflamatorios, senón máis ben dicir que hai alimentos que conteñen compostos que, inxeridos en determinadas cantidades, poden ter un efecto antiinflamatorio. Un exemplo diso son os peixes azuis polo seu contido en ácidos grasos omega 3 (DHA e EPA). Algúns deles son pescados propios da tempada de verán como o bonito, as anchoas e as sardiñas. Un nutriente que tamén pode exercer efectos antiinflamatorios é a vitamina D, que se atopa fundamentalmente nos peixes azuis, así como no leite enteiro e os seus derivados como iogur e queixo.

Por que que debemos desterrar a tradición da tapa compartida no centro da mesa e debemos sempre elixir tapas ou petiscos individuais?

Nas circunstancias actuais, tomar unha ración de maneira compartida, metendo todos os comensais o tenedor na mesma ración despois de habérnolo levado á boca, non é o máis seguro. Aínda que a Autoridade Europea de Seguridade Alimentaria (EFSA) indicou que non hai probas de que os alimentos sexan unha fonte ou unha vía de transmisión do SARS-CoV-2, aínda non sabemos moito acerca deste novo virus e é mellor adoptar máximas precaucións para evitar o contaxio. Así, pódese optar polo consumo de tapas ou petiscos individuais e, no caso de tomar unha ración para compartir, é necesario que sempre teñamos o noso prato individual e sirvámosnolo/sirvámonolo alí con cubertos independentes, antes de empezar a comer.

A práctica do deporte é complemento imprescindible dos hábitos saudables de alimentación?

Como diciamos, para reducir o sobrepeso e os seus problemas asociados, o máis importante é ter un conxunto de hábitos saudables, non illados, que inclúen alimentación e actividade física. Temos que evitar o sedentarismo e facer algo de actividade, sempre adaptada á situación de cada persoa. A práctica regular de exercicio físico non só incrementa o noso gasto enerxético, axudándonos por tanto a regular o noso peso corporal, senón que ademais exerce efectos moi beneficiosos no organismo para manter unha correcta presión arterial e unha concentración adecuada de glicosa en sangue.

A xente nova quere aprender a comer ben. É un fenómeno novo?

Segundo as enquisas, parece que as novas xeracións están preocupadas por seguir unha alimentación máis saudable, preocúpanse polas etiquetaxes nutricionais, infórmanse máis acerca da calidade e achéguelos nutricionais dos produtos. Isto é unha boa noticia xa que redundará nunha mellor calidade de vida no futuro, menos problemas de sobrepeso e unha redución do número de persoas con enfermidades asociadas, como a diabetes ou a hipertensión.

Comemos ben os españois?

Tradicionalmente, o noso patrón de alimentación foi o mediterráneo. Demostrouse cientificamente que se trata dun patrón moi saudable, asociado a menores taxas dun gran número de patoloxías. Con todo, hai que saber que o patrón mediterráneo está suxeito a unha serie de ameazas, como a influencia de patróns dietéticos doutros países —como o patrón norteamericano— ou a falta de tempo na nosa vida cotiá, que exercen efectos negativos sobre el. No entanto, e a pesar diso, si podemos dicir que en xeral en España unha boa parte da poboación come de maneira saudable. De feito, somos un dos países máis lonxevos do mundo, e niso a alimentación ten moito que ver. Finalmente, se falamos para comer ben referíndonos a aspectos gastronómicos, é claro que contamos cunha gastronomía extraordinaria e variada, que representa un dos alicerces sobre os que se asenta o turismo.

Ata que punto é conveniente acudir ás conservas?

O ideal é incluír na nosa dieta alimentos frescos e de tempada, xa que presentan unha composición óptima en nutrientes e outros compostos beneficiosos para a saúde. No entanto, por diversas razóns, isto non sempre é posible. Para eses casos, unha opción poden ser as conservas. No caso das persoas que padecen hipertensión, hai que ter en conta que as conservas adoitan achegar cantidades elevadas de sodio polo que non resultan recomendables, salvo que sexan conservas hiposódicas, deseñadas pensando neste colectivo poboacional.

É vital a educación sobre alimentación na infancia?

Efectivamente, o é. Por unha banda, unha correcta educación sobre alimentación na infancia conseguirá que os nenos e nenas estean máis sans, evitando por exemplo o sobrepeso e a obesidade, que hai uns anos eran problemas da idade adulta, pero que hoxe en día afectan tamén o colectivo infantil. Ademais, adquirir bos hábitos de alimentación durante a infancia tamén axudará a que a poboación adulta estea máis sa. O aprendido na infancia e os hábitos adquiridos nesa etapa son difíciles de cambiar, polo que a educación neses anos é vital para conseguir adultos con hábitos máis saudables.

Por que hai cousas que nos sintan ben e outras non?

En primeiro lugar, cando unha persoa ten unha determinada enfermidade, hai algúns alimentos que non debe inxerir ou que deben estar restrinxidos porque poden afectala de maneira negativa. Neses casos é evidente que tomar eses alimentos vainos a sentar mal. Un exemplo diso sería tomar alimentos flatulentos, se se padece un problema inflamatorio no colon, ou tomar alimentos moi ricos en graxa, se se padecen problemas biliares. Outras veces, hai alimentos que poden sentarnos mal sen que padezamos ningunha enfermidade. É o caso de alimentos ou comidas que requiren dunha dixestión longa e complexa en persoas de avanzada idade que, sen sufrir ningunha enfermidade dixestiva, teñen xa, pola súa idade, unha capacidade dixestiva reducida.

Que relación hai entre o que comemos e as enfermidades que desenvolvemos?

Existe unha moi estreita relación entre ambas as cousas. Podemos dicir que a nosa maneira de enfermar vén marcada en gran medida pola nosa maneira para comer. Son moitas as enfermidades frecuentes na nosa sociedade que están relacionadas na súa orixe con malos hábitos de alimentación. Bos exemplos deles son a obesidade, a diabetes tipo 2 ou as dislipemias (valores elevados de lípidos en sangue). Tamén é importante sinalar que a través da dieta podemos axudar a mellorar moitas enfermidades.

O mal alento, a hemicrania ou a hinchazón abdominal poden ter a súa orixe nunha mala dixestión?

O mal alento e a hinchazón abdominal, ademais doutras causas, poden ter a súa orixe nunha mala dixestión. A hinchazón abdominal tamén pode deberse a unha intolerancia a certos compostos dos alimentos, por exemplo a intolerancia á lactosa. En canto á hemicrania, sábese que hai alimentos que poden favorecer a súa aparición, pero é importante buscar outras causas non dietéticas.


Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións