Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación > Aprender a comer ben > Alimentación alternativa

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

A nutrición da muller embarazada vexetariana

Para nutrientes comprometidos nesta etapa, como o ferro e o calcio, a clave está en mellorar a súa biodisponibilidad, máis que en aumentar a súa cantidade

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Venres, 19deMarzode2010

As necesidades enerxéticas e de nutrientes das mulleres vexetarianas embarazadas non son diferentes das gestantes non vexetarianas. A principal excepción está nas recomendacións superiores de ferro para as primeiras, non tanto na cantidade que se debe achegar como na optimización das formas de absorción e aproveitamento. As dietas vexetarianas pódense planificar para satisfacer con total garantía as necesidades nutricionais das mulleres embarazadas.

Nutrición segura e de calidade


As dietas das mulleres vexetarianas embarazadas e lactantes deberían conter fontes fiables de vitamina B12 a diario, ademais dun achegue seguro e de calidade en calcio, ferro, iodo e folatos.

Vitamina B12. Se se é ovo-lacto-vexetariana, os ovos e os lácteos son alimentos que garanten os requirimentos deste nutriente. Ante unha dieta máis estrita, deberase recorrer a alimentos enriquecidos (derivados de soia, cereais de almorzo) e suplementos de vitamina B12 activa. As algas espirulina, nori e fermentados da soia como o tempeh publicítanse pola súa riqueza en vitamina B12, pero a miúdo conteñen análogos da vitamina B12 e non a cianocobalamina (a vitamina activa), tal e como afirman no seu documento de posicionamento sobre as dietas vexetarianas a Asociación de Dietistas Americana (ADA) e Dietistas de Canadá.

Calcio de fácil asimilación. Os froitos secos e sementes como o sésamo, as froitas desecadas e os legumes convértense nos vexetais máis ricos en calcio, aínda que de peor absorción. As algas son un bo recurso para aumentar o achegue mineral. As mellores apostas son a iziki (1400 mg/100 g), a wakame (1300 mg/100 g) e a arame (1170 mg/100 g). O seu uso diario comedido en receitas de sopas, ensaladas ou guisos de legumes mellora a calidade nutricional da dieta das mulleres vexetarianas.

Hierro de fácil asimilación (hemo ou ferroso). Os datos suxiren que hai un maior risco de que o neno naza prematuro e con pouco peso se as reservas de ferro son baixas durante o primeiro trimestre. Describíronse varias sustancias presentes nos vexetais que melloran ou inhiben a absorción do ferro non hemo ou férrico (en vexetais).

A fermentación da soia aumenta a biodisponibilidad deste oligoelemento, do mesmo xeito que a vitamina C e o acedo cítrico abundante en froitas e hortalizas. O salvado dos cereais integrais e os oxalatos abundantes en espinacas, así como os taninos do té, inhiben a absorción do ferro. A adición de perexil cru (rico en vitamina C) ás diversas receitas aumenta a absorción do ferro vexetal. As algas tamén son boa fonte de ferro asimilable, en particular a dulse (150 mg/100 g), cuxa ración pode ser de 20 gramos.

Coñecer a evidencia

En relación ás necesidades nutricionais das gestantes vexetarianas, a ADA situouse nun informe que dá respostas a cuestións que serviron para analizar a evidencia. Exponse se hai diferenza na inxesta de enerxía e nutrientes entre as embarazadas vexetarianas e as omnívoras, a biodisponibilidad dos nutrientes segundo a modalidade dietética e as diferenzas na evolución do embarazo, o parto e o peso e talla do recentemente nado.

No seu libro “Nutrición vexetariana”, Joan Sabaté, director do Departamento de Nutrición da Escola de Saúde Pública da Universidade de Lomba Linda (California, EE.UU.), fai un percorrido en busca de evidencia científica que axude a precisar se hai necesidades enerxéticas e nutricionais diferentes segundo sígase ou non unha dieta vexetariana (nas súas modalidades máis ou menos estritas) durante o período de xestación.

A tenor da bibliografía consultada, o primeiro estudo exhaustivo sobre a alimentación das mulleres embarazadas que valorou o estado nutricional, análise dietética e historia clínica completa, realizouno en 1954 Mervyn G. Hardinge da Escola Universitaria de Saúde Pública de Harvard (EE.UU.). As comparacións fixéronse entre mulleres ovo-lacto-vexetarianas e omnívoras, sen que se rexistrasen diferenzas significativas de peso (ganancia ou perda) nas nais durante o embarazo, nin complicacións no parto en ambos os grupos, nin na talla e peso dos recentemente nados.

Vinte anos máis tarde, J. Thomas e F. R. Ellis, do Kingston Hospital (Surrey, Reino Unido), compararon os resultados de 28 embarazos de vexetarianas estritas e 41 embarazadas non vexetarianas deste país, cunha longa tradición na práctica do vegetarianismo. Tampouco detectaron diferenzas substanciais. No entanto, estudos posteriores coincidiron en sinalar un menor peso nos bebés de nais vexetarianas estritas e que seguen dieta macrobiótica. O peso do bebé está relacionado cos quilos que gaña a nai durante o embarazo. Este factor será determinante para as mulleres vexetarianas estritas, co fin de evitar trastornos futuros no bebé nado con baixo peso.

Respecto dos patróns de inxesta de enerxía e macronutrientes (carbohidratos, proteínas e lípidos) segundo a modalidade alimentaria, o catro estudos seleccionados pola ADA para a súa avaliación indican un consumo similar entre ambos os grupos, excepto en dous aspectos: menor achegue proteico nas vexetarianas e, a consecuencia, inxesta superior de carbohidratos. No entanto, os estudos son escasos como para concluír que o achegar proteico é de forma significativa menor.

Un achegue nutricional coidadoso evita diferenzas de peso no embarazo, complicacións no parto e problemas de talla e peso nos neonatos

Os valores de micronutrientes (vitaminas, minerais, oligoelementos) tamén foron obxecto de rigorosa revisión científica. Tras a selección de dez estudos realizados en distintos países (EE.UU., Reino Unido e Alemaña), constatouse unha menor inxesta entre as vexetarianas para as vitaminas B12 e C e para o minerais calcio e cinc en, polo menos, un dos estudos analizados, aínda que as deficiencias non coincidían en todos os ensaios. Destaca a información relativa á vitamina C, posto que a maior inxesta procede de vexetais crus, como froitas e hortalizas, moi consumidos nunha dieta vexetariana tradicional.

Segundo a ADA, os resultados da análise baseada na evidencia suxiren que as dietas vexetarianas poden ser adecuadas desde a óptica nutricional para o embarazo e poden conducir a resultados positivos no parto. Cabe ter en conta, no entanto, a maneira de optimizar a biodisponibilidad dos nutrientes de risco como o calcio e o ferro.

MELLOR BIODISPONIBILIDAD, NON MÁIS CANTIDADE

Só seis estudos avaliaron a biodisponibilidad dos distintos micronutrientes na dieta das vexetarianas embarazadas. A biodisponibilidad do calcio, o ferro e o ácido fólico, todos eles nutrientes de risco polo seu papel relevante durante a xestación, non foi inferior tras seguir unha dieta vexetariana non vegana (a dieta vegana é a modalidade máis estrita, na que non se consomen produtos ou subproductos de orixe animal nin produtos testados sobre animais). Mesmo se expón a hipótese de que os niveis de acedo fólico en plasma poden ser superiores entre algúns grupos de mulleres vexetarianas en comparación con quen non o son, polo seu maior consumo de vexetais ricos nesta vitamina.

Segundo a revisión, só os niveis séricos de vitamina B12 foron inferiores nas vexetarianas (non veganas) respecto das non vexetarianas. Para a vitamina D, esencial no metabolismo óseo do calcio, dubídase se a síntese orgánica nas gestantes, con independencia do tipo de dieta, é suficiente se a exposición á luz solar é escasa, en función da estación ou se se usa protector solar.

Descoñécese a evidencia sobre a necesidade de suplementos de vitamina D ou alimentos enriquecidos con esta, xa que ningún estudo revisado examinou o estado de vitamina D durante o embarazo en mulleres vexetarianas.

O omega 3, en concreto o DHA ou acedo docosohexaenoico, considérase tamén un nutriente relevante para o desenvolvemento neurológico e visual do futuro bebé. Algúns estudos mostraron niveis menores en plasma e no cordón umbilical nas embarazadas vexetarianas. Nunha dieta ovo-lacto-vexetariana, a fonte dietética directa deste nutriente esencial son as algas e os alimentos enriquecidos, e indirectamente, as noces (ricas en acedo alfa-linoléico que no organismo transfórmase en DHA).

O consumo de suplementos específicos de DHA é interesante se non se alcanza un consumo dietético suficiente durante o segundo e terceiro trimestre de xestación, que coincide co maior desenvolvemento neuronal e visual do bebé.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións