Artigo traducido por un sistema de tradución automática. Máis información aquí.

A pirámide da dieta mediterránea actualízase

A nova versión da guía alimentaria engade elementos culturais e referentes ao estilo de vida
Por EROSKI Consumer 10 de Novembro de 2011
Img piramide listado

En palabras da Organización das Nacións Unidas para a Alimentación e a Agricultura (FAO), “a famosa dieta baseada en froitas e verduras frescas decaeu e atópase en estado moribundo na súa propia área”. Ante esta situación, máis ben pesimista, coñécese a acertada iniciativa da Fundación Dieta Mediterránea: a actualización da súa principal guía alimentaria, co fin de adaptala ao estilo de vida actual. A nova pirámide da Dieta Mediterránea deseñouse e consensuado por parte de numerosas entidades internacionais e expertos de disciplinas diversas (nutrición, antropoloxía, agricultura, socioloxía) e está traducida a múltiples idiomas.

A nova versión da pirámide alimentaria inclúe indicacións de orde cultural, social e gastronómico, unidas de forma intrínseca ao estilo de vida mediterráneo. Todo iso sen esquecer a mesma lóxica de funcionamento das tradicionais cuscús ou arroz, sobre todo integrais.

  • Verduras e froitas frescas: cinco ao día.
  • A auga como bebida habitual (as infusións sen azucre ou os caldos baixos en graxa e sal poden contribuír á hidratación).
  • O aceite de oliva debe ser a principal graxa utilizada para cociñar e aderezar.
  • Un puñado de froitos secos (sen sal) e sementes poden ser un excelente aperitivo.
  • Dúas racións diarias de produtos lácteos baixos en graxa, como iogur ou queixos baixos en graxas, poden contribuír a unha alimentación saudable.

    Á semana, poden incluírse:

    • Legumes, unha excelente fonte de proteínas e hidratos de carbono, que debería consumirse un mínimo de dúas veces por semana.
    • Alternar entre peixe (dúas racións), carne magra (dúas racións) e ovo (de dous a catro racións).
    • Con menor frecuencia, poden inxerirse a carne vermella e a procesada.

    Na recomendación de só “de maneira ocasional e con moderación” destacan o azucre, os caramelos, os pasteis, a pastelería, os zumes de froita e as bebidas azucaradas, os xeados, as patacas chip, a manteiga e margarinas, entre outros.

    Estilo de vida na alimentación mediterránea

    O estilo de vida tamén se inclúe no concepto global de alimentación mediterránea. As recomendacións de aspectos cualitativos empezan cun elemento que non se pode obviar: actividade física diaria. Esta práctica, típica da cultura mediterránea e posible grazas ao seu clima, tradúcese en longos paseos, o coidado da horta e o xardín e os eternos intres de xogo activo ao aire libre, entre outros.

    Outro trazo característico dos países da conca mediterránea é a sesta, que queda reflectida na pirámide da dieta mediterránea coa recomendación de descanso “adecuado”. Tamén se poderían incluír como tal as tranquilas conversacións entre veciños e amigos. En relación a este repouso en compañía, figura un terceiro elemento que rodea á guía mediterránea: a convivencia, en especial a relacionada coa alimentación (a sobremesa ou a celebración de festividades ao redor das comidas, entre outras).

    Elementos ambientais

    Nunha contorna agrícola tan rico e diverso como o mediterráneo, e na era na que os alimentos ecolóxicos, de produción local ou con denominación de orixe, toman protagonismo, a proposta da Fundación Dieta Mediterránea non podía esquecer facer referencia á importancia de consumir alimentos de tempada, frescos e minimamente procesados. Estes han de ser de produción local e respectuosa co medio ambiente, que faga énfase nos produtos tradicionais e respecte así a biodiversidade agrícola e cultural.

    DIETA MEDITERRÁNEA: TAN COÑECIDA COMO IGNORADA

    A alimentación mediterránea é un dos patróns dietéticos máis saudables do mundo. Múltiples estudos demostran os seus beneficios no ámbito da prevención de enfermidades cardiovasculares, diabetes e síndrome metabólico, entre outros. Tal e como afirma o catedrático de Nutrición Patrimonio Inmaterial da Humanidade, o cal pode ser unha boa maneira de contribuír á súa promoción. A pesar de que a poboación ouviu múltiples veces o concepto “dieta mediterránea” e asóciao con saúde, os estudos indican que nas últimas décadas diminuíu a adherencia a este patrón alimentario e, destaca a Organización das Nacións Unidas para a Alimentación e a Agricultura (FAO), “a famosa dieta baseada en froitas e verduras frescas decaeu e atópase en estado moribundo na súa propia área”.