Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

A pirámide da dieta mediterránea actualízase

A nova versión da guía alimentaria engade elementos culturais e referentes ao estilo de vida

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Xoves, 10deNovembrode2011

En palabras da Organización das Nacións Unidas para a Alimentación e a Agricultura (FAO), “a famosa dieta baseada en froitas e verduras frescas decaeu e atópase en estado moribundo na súa propia área”. Ante esta situación, máis ben pesimista, coñécese a acertada iniciativa da Fundación Dieta Mediterránea: a actualización da súa principal guía alimentaria, co fin de adaptala ao estilo de vida actual. A nova pirámide da Dieta Mediterránea deseñouse e consensuado por parte de numerosas entidades internacionais e expertos de disciplinas diversas (nutrición, antropoloxía, agricultura, socioloxía) e está traducida a múltiples idiomas.

Img
Imaxe: Fundación Dieta Mediterránea

A nova versión da pirámide alimentaria inclúe indicacións de orde cultural, social e gastronómico, unidas de forma intrínseca ao estilo de vida mediterráneo. Todo iso sen esquecer a mesma lóxica de funcionamento das tradicionais pirámides alimentarias, é dicir, a clasificación dos alimentos en distintos banzos segundo a súa similitude nutricional e a distribución dos grupos de produtos na base ou no vértice, en función da súa frecuencia recomendada de consumo.

Calidade alimentaria mediterránea

Nutrición non é sinónimo de alimentación. Este último concepto, a diferenza da noción máis bioquímica da nutrición, fai referencia a elementos sociais, culturais e individuais, entre outros. Por iso, cando se fala do concepto máis global de alimentación, non se pode pasar por alto unha mención aos aspectos culinarios e gastronómicos, que tanto caracterizan a cultura alimentaria mediterránea.

A nova proposta de pirámide reflicte o concepto de moderación nas racións

Esta recomendación pretende conseguir unha maior dedicación á preparación dos alimentos e pratos, para convertela nunha actividade relaxada e divertida que se pode realizar en familia, con amigos ou coa parella.

Nos distintos grupos de alimentos que inclúe a pirámide especifícanse trazos diferenciais mediterráneos, como infusións con auga ou especies e herbas aromáticas como condimento. O concepto cuantitativo de moderación é importante e así queda reflectido. O tamaño das racións debería basearse na frugalidad, xa que o sedentarismo típico da sociedade actual supón unhas necesidades enerxéticas moi baixas.

Consumo recomendado

Menos novo, aínda que non por iso menos importante, a pirámide tamén lembra cales son os alimentos que deben consumirse cada día:

  • Cereais como pan, pasta, cuscús ou arroz, sobre todo integrais.
  • Verduras e froitas frescas: cinco ao día.
  • A auga como bebida habitual (as infusións sen azucre ou os caldos baixos en graxa e sal poden contribuír á hidratación).
  • O aceite de oliva debe ser a principal graxa utilizada para cociñar e aderezar.
  • Un puñado de froitos secos (sen sal) e sementes poden ser un excelente aperitivo.
  • Dúas racións diarias de produtos lácteos baixos en graxa, como iogur ou queixos baixos en graxas, poden contribuír a unha alimentación saudable.

Á semana, poden incluírse:

  • Legumes, unha excelente fonte de proteínas e hidratos de carbono, que debería consumirse un mínimo de dúas veces por semana.
  • Alternar entre peixe (dúas racións), carne magra (dúas racións) e ovo (de dous a catro racións).
  • Con menor frecuencia, poden inxerirse a carne vermella e a procesada.

Na recomendación de só “de maneira ocasional e con moderación” destacan o azucre, os caramelos, os pasteis, a pastelería, os zumes de froita e as bebidas azucaradas, os xeados, as patacas chip, a manteiga e margarinas, entre outros.

Estilo de vida na alimentación mediterránea

O estilo de vida tamén se inclúe no concepto global de alimentación mediterránea. As recomendacións de aspectos cualitativos empezan cun elemento que non se pode obviar: actividade física diaria. Esta práctica, típica da cultura mediterránea e posible grazas ao seu clima, tradúcese en longos paseos, o coidado da horta e o xardín e os eternos intres de xogo activo ao aire libre, entre outros.

Outro trazo característico dos países da conca mediterránea é a sesta, que queda reflectida na pirámide da dieta mediterránea coa recomendación de descanso “adecuado”. Tamén se poderían incluír como tal as tranquilas conversacións entre veciños e amigos. En relación a este repouso en compañía, figura un terceiro elemento que rodea á guía mediterránea: a convivencia, en especial a relacionada coa alimentación (a sobremesa ou a celebración de festividades ao redor das comidas, entre outras).

Elementos ambientais

Nunha contorna agrícola tan rico e diverso como o mediterráneo, e na era na que os alimentos ecolóxicos, de produción local ou con denominación de orixe, toman protagonismo, a proposta da Fundación Dieta Mediterránea non podía esquecer facer referencia á importancia de consumir alimentos de tempada, frescos e minimamente procesados. Estes han de ser de produción local e respectuosa co medio ambiente, que faga énfase nos produtos tradicionais e respecte así a biodiversidade agrícola e cultural.

DIETA MEDITERRÁNEA: TAN COÑECIDA COMO IGNORADA

A alimentación mediterránea é un dos patróns dietéticos máis saudables do mundo. Múltiples estudos demostran os seus beneficios no ámbito da prevención de enfermidades cardiovasculares, diabetes e síndrome metabólico, entre outros. Tal e como afirma o catedrático de Nutrición Jordi Salgas, a Dieta Mediterránea (DM) “caracterízase pola abundancia de alimentos vexetais, como cereais (sobre todo integrais), verduras, hortalizas, legumes, froitas e froitos secos; o emprego de aceite de oliva como fonte principal de graxa; un consumo moderado de peixe, marisco, aves de curral, produtos lácteos (iogur, certos queixos) e ovos; o consumo escaso de carnes vermella e derivados”.

Ademais, o experto engade que “a dieta mediterránea é pobre en acedos grasos saturados e trans, e rica en monoinsaturados, así como en carbohidratos complexos e fibra. Tamén é moi rica en antioxidantes e outros fitoquímicos que protexen da enfermidade crónica a través de múltiples mecanismos”.

A finais de 2010, a UNESCO declarou á Dieta Mediterránea Patrimonio Inmaterial da Humanidade, o cal pode ser unha boa maneira de contribuír á súa promoción. A pesar de que a poboación ouviu múltiples veces o concepto “dieta mediterránea” e asóciao con saúde, os estudos indican que nas últimas décadas diminuíu a adherencia a este patrón alimentario e, destaca a Organización das Nacións Unidas para a Alimentación e a Agricultura (FAO), “a famosa dieta baseada en froitas e verduras frescas decaeu e atópase en estado moribundo na súa propia área”.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións