Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

A soia é un alimento saudable, pero non fai milagres

A soia afecta ao tiroides? É igual que un lácteo? Baixa o colesterol? Descobre os beneficios, as precaucións e os falsos mitos sobre este legume que conquista ao mundo

soja Imaxe: Getty Images

Este legume de orixe asiática púxose de moda nos últimos anos, en parte porque se relacionou con innumerables beneficios para a saúde. Pero tamén xurdiron bulos sobre os seus supostos perigos. E, en realidade, a soia non é a panacea nutricional, pero tampouco hai confirmación científica de que nos faga ningún mal. Iso si, sempre que non substitúa á inxesta doutros nutrientes esenciais ou se estea tomando medicación para o hipotiroidismo. Contámoscho aquí.

Que é a soia?

A soia é un legume con orixe en Oriente (China e Xapón) que destaca polas súas propiedades nutricionais. É rica en proteína, tanto en cantidade (o gran de soia cru achega un 36,5 % de proteína), como en calidade, xa que ten o oito aminoácidos esenciais. As súas graxas son poliinsaturadas (destacando o omega 3 e omega 6), e non contén nin colesterol nin graxas saturadas. Achega magnesio, calcio, ferro potasio e fósforo, folatos, vitaminas E, A e varias do grupo B.

Dos seus grans sácanse diferentes produtos que podemos atopar no mercado e que, segundo o seu procesamiento, pódense clasificar en dous grupos:

  • 1. Soia non fermentada. Tofu (preparado de sementes de soia, auga e solidificantes), bebida de soia, edamame (a vaina), brotes de soia, fariña, soia texturizada e aceite.
  • 2. Soia fermentada. Natto (sementes de soia cocidas e fermentadas), miso (condimento elaborado a base de soia fermentada), tempeh (sementes de soia fermentadas co fungo rhizopus) e salsa de soia.

✅ A soia é un bo substituto da carne

VERDADEIRO, PERO… Os nutricionistas aconsellan tomar soia dentro da dieta equilibrada, sen substituír a ningún alimento, porque, nunha alimentación saudable que inclúa unha ampla variedade de vexetais, non hai necesidade de substituír a carne pola soia. Pero se se segue unha dieta vexetariana, a soia é o substituto perfecto: fonte de graxas saudables, contén proteínas de alto valor biolóxico e achega todos os aminoácidos esenciais.

Estes nutrientes pódense conseguir grazas á soia texturizada (elaborada a partir de fariña de soia), que pode cociñarse como salsa boloñesa e en hamburguesas, entre outras moitas preparacións. 100 g deste produto conteñen 50 g de proteína, fronte aos 25 g que ten un filete de tenreira ou os 41 g dun filete de pito. Con todo, cando se compran hamburguesas ou salchichas de tofu xa preparadas hai que mirar ben a etiquetaxe, xa que adoitan vir  acompañadas doutros ingredientes para darlles sabor (cenoria, arroz, cebola, champiñón) e, ao final, a cantidade de soia redúcese e achega menos proteína que un filete (14 g de proteína por 100 g).

Iso si, o que nunca poderá achegar a soia é a vitamina B12, xa que esta só pódese obter de alimentos de orixe animal.

❌ A bebida de soia é igual ao leite de vaca

FALSO. A bebida de soia non é tan completa desde o punto de vista nutricional: o leite de vaca posúe proteínas de alto valor biolóxico (98 % fronte ao 70 % da soia). Iso si, no caso de non poder tomar leite de vaca (se se é alérxico á proteína do leite, intolerante a algúns dos seus compoñentes ou se segue unha dieta vegana), a bebida de soia é a mellor se se queren conseguir niveis parecidos de proteínas (é a única das bebidas vexetais cun contido comparable).

En calcio , con todo, a de soia é moito máis pobre. Se un vaso de leite ten 220 mg de calcio, un de soia contén un 50 mg. Por iso, é mellor elixir unha bebida de soia enriquecida con calcio. A pesar diso, o organismo absorbe mellor o calcio orgánico (o que está no leite) que o inorgánico (o que se engade).

✅ A soia pode alterar o hipotiroidismo

VERDADEIRO. Existen evidencias científicas de que a soia interacciona co medicamento contra o hipotiroidismo (levotiroxina), xa que dificulta a súa absorción. Os especialistas recomendan que, se se padece esta patoloxía (unha alteración da glándula tiroides), non hai que abusar destes alimentos e tomar a medicación un catro horas antes de inxerir calquera produto que conteña soia. Os nenos con hipotiroidismo congénito teñen totalmente prohibidos os produtos con soia. En persoas sas e que inxeren suficiente iodo na súa alimentación, con todo, non hai probas de que este legume dane a función do tiroides.

✅ Consumir soia é bo para o colesterol

VERDADEIRO. Numerosos estudos sinalan que o consumo de soia pode exercer efectos beneficiosos sobre o control do exceso de colesterol en sangue (hipercolesterolemia). En 2019 publicouse en The Journal of Nutrition un metaanálisis que analizaba 43 estudos e concluíu que tomar 25 g diarios de soia reduce os niveis de colesterol entre un 3 e 4 %. Para algúns investigadores independentes, esa redución nos niveis de colesterol que se observa nos estudos non é que vaia ligada á inxesta de soia, senón á redución do consumo de graxas animais en xeral. Para diminuír o colesterol hai que ter en conta moitos aspectos, e non só o dietético: é fundamental levar uns hábitos saudables e evitar o sedentarismo.

❌ A soia ten un efecto feminizante nos homes

FALSO. Existe un bulo que asegura que as isoflavonas da soia, que teñen unha estrutura moi similar ao estrógeno que produce o corpo da muller, poden interferir na actividade hormonal dos homes que as consomen, causando problemas de fertilidade ou disfunción sexual. Non é verdade.

Os estrógenos femininos son as hormonas responsables das características sexuais das mulleres, como o crecemento das mamas ou a aparición da menstruación, pero para que as isoflavonas puidesen causar algún efecto na saúde reprodutiva ou no físico dos homes terían que ser inxeridos en grandísimas cantidades e, ademais, a actividade estrógena das isoflavonas é moito menor que a da hormona natural (a súa actividade estrógena é 1/1000 menor que os estrógenos naturais). A cantidade de soia que tería que tomarse nunca podería alcanzarse con alimentos.

O mesmo ocorre cos recentemente nados alimentados con leite de fórmula de soia. Todos os estudos realizados confirman que non existe ningún caso de nenos cuxos órganos sexuais se visen afectados o consumo deste alimento.

✅ O cultivo de soia é unha das principais causas da deforestación

VERDADEIRO. O 80 % da deforestación no Amazonas ou no Gran Chaco arxentino débese á agricultura que arrasa os bosques para producir principalmente tres produtos: a carne de vacún, o aceite de palma e a soia, segundo datos de Ecoloxistas en Acción. Os europeos importamos 33 millóns de toneladas de soia cada ano dos maiores produtores, Brasil e Estados Unidos, a maioría delas destinadas á alimentación do gando, pero outra boa parte termina na nosa cesta da compra. Segundo un informe publicado en xuño de 2020 pola revista Science, entre o 18 % e o 22 % da soia que importa a Unión Europea desde Brasil procede da actividade ilegal de deforestación nas rexións brasileiras da Amazonía e o Pechado.

❌ Toda a soia que consumimos en Europa é transxénica

FALSO. A soia transxénica obtense por enxeñaría xenética para facela máis resistente a herbicidas e insectos. Aínda que este tipo de soia é tan saudable como a convencional, a regulación europea esixe que todos os produtos que conteñen soia transxénica indíqueno na etiquetaxe. A pesar desta normativa, si poden coarse trazas de soia transxénica nos produtos elaborados con este legume porque, por baixo dun 0,9 %, está permitida entre os seus ingredientes sen necesidade de sinalalo no envase. Segundo datos de Greenpeace, a inmensa maioría da soia transxénica utilízase na elaboración de pensos para animais, non para o consumo directo humano.

Para acceder a máis contidos, consulta a revista impresa.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións